Jump to content

Munchen High End Show 2022 - Bilder och favoriter


Recommended Posts

Vi har nu varit tillbaks i ca en vecka från årets High End Show i Munchen, världens största, renodlade, 2-kanals hifimässa. Jag (Stefan)tänkte presentera mina höjdpunkter, reflektioner och favoriter.

 

En reflektion för mässan överlag är att den erbjuder produkter dels för den verkliga ljudentusiasten men också för den som ser hifi som en statussymbol. Det sistnämnda är inte så vanligt i Sverige där det nog betraktas som det motsatta. Produkterna som riktar sig till de som ser det som en statussymbol har i mina ögon ofta galna prislappar, massor av ”glitter” och prestanda är inte i relation till, eller som mål då man tar fram produkter. Målet är att motsvara en prislapp så hög att inte ”alla” kan äga den.

 

Jag har inga problem med att saker kostar mycket pengar men det ska vara baserat på prestation. Å andra sidan så förstår jag att om det finns en efterfrågan så är det naturligtvis många som svarar upp med att leverera.

 

En reflektion som jag har med från årets, och tidigare mässor, är att det verkar svårt att få de riktigt stora systemen att spela bra. Jag tänker på systemet där elektroniken består av 6-10-12 lådor och högtalarna väger ett par hundra kilo. Det kan låta kontrollerat och kan säkert spela högt, men släpp, känsla, engagemang saknas i de flesta av dessa system. Visst, det är en mässmiljö med allt vad det innebär, men ändå. Min tes är att det blir så många komponenter i signalvägen, så många kontaktövergångar, kablar (XLR, RCA), att man tappar ”nerven” på vägen. Få saker låter lika närvarande som en single end förstärkare och ett bredbandselement. Det har andra brister, men nerven finns där.

 

En annan reflektion är att jag nu levt med horn så länge att jag sällan tycker vanliga dynamiska högtalare är speciellt roliga att lyssna på. Ljudet släpper inte, det är återhållet, det spelar i lådan. Det finns undantag såklart och en del sådana som är riktigt bra och som kommer med på min lista. Mina fem favoriter är inte rankade utan är bara sex system som jag tyckte mycket om.

 

System 1.

Kora förstärkare med Diptyque magnetostathögtalare. Streamer och kablar noterade jag inte. Koras rörhybridörstärkare jobbar vi med i butiken och tycker mycket om men dessa högtalare var jag inte bekant med. Det spelade väldigt öppet, dynamisk, engagerande, intressant, man ville gärna sitta kvar en stund till. Var tillbaks ytterligare en gång för att höra en mindre model från Diptyque och det spelade på samma fina sätt även det.

 

 

2022_Munchen36(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

System 2.

Fink Team högtalare och Soul Note elektronik. Facinerande perfektion är min bästa beskrivning av detta system. Perfekt presentation, oklanderligt, detaljerat, torrt, luftigt, en fascinerande ljudupplevelse. Det är inte ett system jag själv skulle välja men precisionen och presentationen var imponerande.

2022_Munchen64(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

System 3.

Avantgarde Trio G3 med SMEs nya toppmodell av skivspelare och Wadax DAC. Avantgarde drev sina högtalare helaktivt med de inbyggda iTron förstärkarna. Storskaligheten, det obegränsade dynamiska omfånget, släppet, renheten, drivet, detaljerna, ja jag gillar detta. Här satte sig jag och Jonas några gånger för att ”rensa huvudet” då man var trätt. Ett par låtar ”rent ljud” så var man pigg att ge sig ut på mässan igen.

2022_Munchen178(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

System 4.

Onda Acustica med Einstein förstärkare. En italiensk högtalare med märkligt utseende, en prislapp på runt 50 000 kr och som spelade så man blev glad i hela kroppen. Dels spelade man ”riktig” musik, ingen Stockfish, inga Tibetanska klockspel. Men det hade attack, öppenhet, släpp, driv, timing. Detta var riktigt roligt.

2022_Munchen154(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

System 5.

Tune Audio med Trafomatic Audio förstärkare och Rockna signalkälla. Detta system nästan krävde att man satt i sweetspot för att få en bra upplevelse men väl i sweetspot så var man in hifihimlen. Helt makalöst vilken öppenhet, släpp (ja jag gillar släpp), lätthet i anslag, transienter, dynamik, känsla och engagemang. Kanske att detta var helgens hallelujamoment.

2022_Munchen199(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

System 6.

Kawero högtalare och Ypsilon elektronik. Ett fantastisk välspelande system utan brister. Ypsilon tror jag alltid spelat bra då jag hört dem. Dessa Kawero spelade med Audio Note förra mässan och det var inte lika övertygande. Denna kombination gifte sig däremot perfekt. Ni har noterat och jag gillar släpp och det fanns här. Detaljer, dynamik, botten, precision och såklart engagemang. De ”stora” system jag tog upp i inledningen som sällan presterar, detta var ett av undantagen. Vågar inte en gissa prislappen på systemet men det levererade verkligen välljud och makalös byggkvalitet och finish.

 

Det fanns mycket bra och tanken var att välj fem favoriter, det fick bli sex. Det var också en Hifi Deluxe mässa som vi besökte där det fanns mycket som lät bra. Återkommer med lite mer bilder och favoriter.

2022_Munchen169(1).jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Akkelis Audio said:

Dessa Kawero spelade med Audio Note förra mässan och det var inte lika övertygande. Denna kombination gifte sig däremot perfekt

 

När jag var där förra gången och fick välja några spår fick jag dock inte välja volymen. Det lät bra som alltid från Kaiser. De kunde dock inte spela ut så att det fick ett perfekt släpp med Audio Note. De orkade inte. Det lät fint och polerat men lite försiktigt.

De sa då att dessa högtalare behöver mer kraft från transistorförstärkare för att komma loss helt. De lovade att visa detta nästa gång. Så verkar det ju också på din beskrivning.

 

Kul att få dina bilder och intryck från mässan. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

När jag var där förra gången och fick välja några spår fick jag dock inte välja volymen. Det lät bra som alltid från Kaiser. De kunde dock inte spela ut så att det fick ett perfekt släpp med Audio Note. De orkade inte. Det lät fint och polerat men lite försiktigt.

De sa då att dessa högtalare behöver mer kraft från transistorförstärkare för att komma loss helt. De lovade att visa detta nästa gång. Så verkar det ju också på din beskrivning.

 

Kul att få dina bilder och intryck från mässan. 

Ser ut som Scan Speak's Ellipticor 8" (överst) som jag skrivit om i min "Nyheter och halvfabrikat"! Spännande element och en helhetskonstruktion som är lockande - fast jag hade valt större bas. :D

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

 

När jag var där förra gången och fick välja några spår fick jag dock inte välja volymen. Det lät bra som alltid från Kaiser. De kunde dock inte spela ut så att det fick ett perfekt släpp med Audio Note. De orkade inte. Det lät fint och polerat men lite försiktigt.

De sa då att dessa högtalare behöver mer kraft från transistorförstärkare för att komma loss helt. De lovade att visa detta nästa gång. Så verkar det ju också på din beskrivning.

 

Kul att få dina bilder och intryck från mässan. 


Man kan nog inte bortse ifrån att samarbetet med Kondo Audio Note under en period var mer av ett strategiskt grepp än en perfekt match med välfungerande synergi mellan produkterna. Annat än för mer småskalig musik på lägre volym.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Perfect sense said:

Man kan nog inte bortse ifrån att samarbetet med Kondo Audio Note under en period var mer av ett strategiskt grepp än en perfekt match med välfungerande synergi mellan produkterna. Annat än för mer småskalig musik på lägre volym.

 

Ja det var ju så det lät tycker jag. Det var magiskt i mina öron med mellanstora Kaiser Kawero för några år sedan. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Apexorca said:

 

Ja det var ju så det lät tycker jag. Det var magiskt i mina öron med mellanstora Kaiser Kawero för några år sedan. 


Rainer Weber (huvudkonstruktör hos Kaiser) är också en nyfiken person som ständigt jobbar med sin produktutveckling men som också verkar lockas av att testa nya partners längs vägen. Mastersound, Pilium och nu Ypsilon har alla fått vara med på resan, både under utvecklingsarbetet hemmavid liksom på mässor världen över.

 

Rainer var ovanligt nöjd med årets presentation tillsammans med Ypsilon som det verkade.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

Nej @Engelholm Audio de är en vanlig 15".

 

"The bottom of each speaker can be thought of as a subwoofer, whose rear woofer features a 15 “sandwich cone with a 4” voice coil. Another driver, which works out “upper bass”, received a similar 12 “cone and 3” coil. Both woofers are custom products from the Danish company AudioTechnology."

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, octavia rs said:

Nej @Engelholm Audio de är en vanlig 15".

 

"The bottom of each speaker can be thought of as a subwoofer, whose rear woofer features a 15 “sandwich cone with a 4” voice coil. Another driver, which works out “upper bass”, received a similar 12 “cone and 3” coil. Both woofers are custom products from the Danish company AudioTechnology."

 

 

Coolt. 3.5- eller 4-vägs med andra ord. 
 

Då har jag inget att anmärka på. 👍😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...