Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag ville veta vad det fanns för HDCD-titlar men det var inte så lätt. Så nu har jag startat upp en HDCD-katalog. Meningen är att man här inne ska kunna göra en beställning i en skivbutik med hjälp av katalognumren och EAN-koderna som finns här inne, tillsammans med HDCD-titlarna.

Skotska Linn records har bejakat idén och har nu alla sina HDCD-titlar i databasen. Fler liknande skivbolag är på gång.

Skivbolagen kan inte söka på ordet HDCD. Skivbutikerna vet för det mesta inte vad HDCD är. Därför är HDCD-katalogen just nu unik i Sverige i sitt slag. Men det är viktigt att inte bara jag lägger in titlar. Alla ni som har HDCD CD:ar hemma får gärna hjälpa till. 2003 fanns det ca 50 000 titlar graverade med HDCD teknik och det hade sålts runt 2,5 milj sålda album. Så ingen ska komma med att det finns för lite HDCD-skivor...

Ljudtidningen Svenska Hifi & Musik skall antagligen göra något av det här.

Ni får gärna berätta om det här för dom som har HDCD-album hemma.

Titta in:

www.hitbutiken.com/hdcd

Posted
:) Bra, det är skojigt varje gång HDCD-lampan lyser, jag vill minnas att jag har några skivor då detta inträffar förutom Opus3 då vill säga.
Posted

www.hdcd.com?

Intressant vore ju också att veta om varje skiva verkligen använder HDCD fullt ut (med ökad dynamik), och inte bara aktiverar filtren som på en del skivor.

Posted
www.hdcd.com?

Intressant vore ju också att veta om varje skiva verkligen använder HDCD fullt ut (med ökad dynamik), och inte bara aktiverar filtren som på en del skivor.

Bra att veta. Jag skriver in detta problem i HDCD-katalogens informationsdel.

Tack Roger.

Posted
Bra att veta. Jag skriver in detta problem i HDCD-katalogens informationsdel.

Tack Roger.

Detta är ett senare inlaggt tillägg: Hur menar du egentligen...

Om man utgår från att det är så, kan man ju helt enkelt besluta sig för att alla inspelningar är endast vanliga PCM 16 bitars upplösning.

Det jag vet, är att man vid graveringen lägger in en signal som får decodern att agera.

För att spelaren ska kunna visa information i sin display, får den samma sorts signal.

Frågan är kanske också om en gravör har en uppgift att göra en HDCD CD: Vad skulle göra att han eller hon ville strunta i att göra jobbet? Okej. Omöjligt är det int, det kanske har hänt någon gång. Men det ser jag inte som något hot mot trovärdigheten i stort.

Thomas

Posted

Tjena mittbena!

Kika i hyllan å nog hitta ja en såndär HD-CD!! :cool:

De e en sån va. Brum brum. Mycke Kawa å Suka men de

rockar tunggung. :evil:

Klar HD, denna CD!!! Håll te godo. Man bjuder.

hd-cd_eller.jpg

"Bromsen e fartens värsta fiende -- flugsmällor åt folket!"

Posted
Tjena mittbena!

Kika i hyllan å nog hitta ja en såndär HD-CD!! :cool: 

De e en sån va. Brum brum. Mycke Kawa å Suka men de

rockar tunggung. :evil:

Klar HD, denna CD!!! Håll te godo. Man bjuder.

hd-cd_eller.jpg

"Bromsen e fartens värsta fiende -- flugsmällor åt folket!"

Cool!

Om det står HDCD på askens baksida så stämmer det.

Lägg gärna in den i HDCD-katalogen tillsammans med artikelnummer och EAN-kod (Siffrorna som finns vid streckkoden. Om du lägger med din e-mail adress i din anmälan kan du kanske få den såld.

Vänligen

Thomas

www.hitbutiken.com/hdcd

Guest Zalve
Posted

Jag tror att det var HD-CD (Harley Davidsson) som avsågs... :D

Posted

TSB, det jag menar är om skivan utnyttjar Peak Extension eller ej. Det framgår aldrig såvitt jag vet. Mer info: http://www.hdcd.com/partners/proaudio/GainScale.pdf

På t.ex. Tools Lateralus tycker jag mig dock kunna höra att skivan blir klart mer komprimerad utan HDCD-dekodning, så den borde utnyttja Peak Extension.

En sak till, en HDCD-katalog finns ju på www.hdcd.com, räcker inte den?

Posted
TSB, det jag menar är om skivan utnyttjar Peak Extension eller ej. Det framgår aldrig såvitt jag vet. Mer info: http://www.hdcd.com/partners/proaudio/GainScale.pdf

På t.ex. Tools Lateralus tycker jag mig dock kunna höra att skivan blir klart mer komprimerad utan HDCD-dekodning, så den borde utnyttja Peak Extension.

En sak till, en HDCD-katalog finns ju på www.hdcd.com, räcker inte den?

HDCD.com slutade uppdateras 2003. Några av dessa titlar i HDCD-katalogen är tagna därifrån. Så på sätt och vis kan man kanske säga att jag tar vid där den katalogen slutade. Jag får för mig att den databas jag skapat ska kunna vara till hjälp för alla som har HDCD och vill veta vilka titlar som finns, men möjligheten är ju att den här idén inte lyfter. Folk kanske är till största delen helnöjda med det som finns på HDCD ute runt jorden. Tiden får visa detta. Hur som helst kommer det också märkas om HDCD-katalogen växer och får fler skivbolag att vilja vara med. Då blir det kul!

Jag är ännu lite otränad på engelska, men som jag läste om Peak Extension så var den enda skilnaden mellan med och utan endast en skildnad i ljudvolym. Bara att öka ljudtrycket med volymkontrollen. Men jag ska kämpa lite mer med min engelska läsning.

Posted

När jag använder min Classé DAC-1, med HDCD-dekodning, blir utsignalen lägre på just HDCD-skivor. HDCD-indikatorn tänds och jag har ibland förundrats över bakgrundssvärtan på en del skivor. Alltså bör de vara "äkta" med Peak Extension... :?:

Posted
När jag använder min Classé DAC-1, med HDCD-dekodning, blir utsignalen lägre på just HDCD-skivor. HDCD-indikatorn tänds och jag har ibland förundrats över bakgrundssvärtan på en del skivor. Alltså bör de vara "äkta" med Peak Extension... :?:

Tools Lateralus blev komporimerad innan jag bytte slutsteg;-)

Vi testade för några år sedan med denna skiva och två spelare, varav den ena med och den andra utan HDCD. I de rika transienterna var det störst skillnad till HDCD spelarens fördel. Kanske är ett tecken på detta fenomen.

Generellt tycker jag HDCD skivorna låter bättre än vanliga på alla spelare, men det kan ju förståss bero på en generellt högre ambitionsnivå i produktionen av dessa skivor.

Posted

Hej, tack för din respons.

Jag tror det har blivit fel på din "Goding".

CLassé har lagt in en kompenseringskrets som balanserar volymen mellan PCM-CD och HDCD CD. Det ska därför ej vara någon skilnad i utvolymen.

När pratar med service kan du hänvisa till den kretsen.

Jo, förundrad är det absolut rätta ordet. Graveraren har som du vet 6 dB extra headroom och 7 dB Low Level när albumet skapas. Detta innebär ett ljud i 20 bitar som har en sänkt distortionsnivå, förbättrat trancientsvar och ja, alla parametrar förbätras. Ljudetåtergivningen är mycket nära orginalljudet.

:-)

Thomas

Posted
Tools Lateralus blev komporimerad innan jag bytte slutsteg;-)

Vi testade för några år sedan med denna skiva och två spelare, varav den ena med och den andra utan HDCD. I de rika transienterna var det störst skillnad till HDCD spelarens fördel. Kanske är ett tecken på detta fenomen.

Generellt tycker jag HDCD skivorna låter bättre än vanliga på alla spelare, men det kan ju förståss bero på en generellt högre ambitionsnivå i produktionen av dessa skivor.

Ja, du har kanske rätt. Det har kanske varit högre ambisionsnivå vid dessa produktioner, mer focusering i alla steg.

Du, jag undrar: Om du har HDCD-album. Kan inte du besöka HDCD-katalogen och lägga in dom där. En hjälp för andra som letar efter HDCD-titlar. Lägger du in din e-mail kanske du får sälja om du skulle vilja det.

Thomas

Posted

Grejen är att jag alltid har upplevt den lägre utsignalen som en liten fördel då dacen ej har variabel utgång. Förstegets volymkontroll får arbeta i mer upprätt läge... :)

Posted
Grejen är att jag alltid har upplevt den lägre utsignalen som en liten fördel då dacen ej har variabel utgång. Förstegets volymkontroll får arbeta i mer upprätt läge... :)

Okej!

Inget att fundera över med andra ord.

:-))

Posted

Vad jag förstår så komprimerar man signalen digitalt vid en låg nivå (okänd nivå) vid inspelning av glasmastern. Sedan vid uppspelning via HDCD dekodern expanderar man signalen vid samma låga och för oss okända nivå. Vid peak extension gör man samma sak som ovan plus att man också komprimerar dom starkaste signalerna. För att få plats med allt utan att överstiga maxnivån som är 0 dBf då behöver man alltså sänka medel nivån med -6 dB. Därmed kan man expandera de starkaste signalerna. Det man då har vunnit är 4 bitar som man alltid gör med HDCD plus att man får ett lite luftigare ljud. Frågan är om detta sker över hela frekvensområdet eller bara i diskanten. Dbx hade en burk på 70-talet som man kunde expandera topparna med...men det var på den analoga tiden. En fråga...måste man inte ha en speciell dekoder för att klara av att koda av de här HDCD II skivorna. Jag ska nog köpa några skivor och kolla hur det ser ut på en FFT analysator.

Posted
Vad jag förstår så komprimerar man signalen digitalt vid en låg nivå (okänd nivå) vid inspelning av glasmastern. Sedan vid uppspelning via HDCD dekodern expanderar man signalen vid samma låga och för oss okända nivå. Vid peak extension gör man samma sak som ovan plus att man också komprimerar dom starkaste signalerna. För att få plats med allt utan att överstiga maxnivån som är 0 dBf då behöver man alltså sänka medel nivån med -6 dB. Därmed kan man expandera de starkaste signalerna. Det man då har vunnit är 4 bitar som man alltid gör med HDCD plus att man får ett lite luftigare ljud. Frågan är om detta sker över hela frekvensområdet eller bara i diskanten. Dbx hade en burk på 70-talet som man kunde expandera topparna med...men det var på den analoga tiden. En fråga...måste man inte ha en speciell dekoder för att klara av att koda av de här HDCD II skivorna. Jag ska nog köpa några skivor och kolla hur det ser ut på en FFT analysator.

Graveringsteknikern har extra 6 dB tillgodo utan att det skapas distorsion. Jag tycker detaljerna går förlorade när jag läser engelska. Men det jag tycker mig ha förstått är att ljudet vi hör inte är omkonstruerat, adderat me någon extra effekt.

I en spelare som inte har en HDCD-avkodare spelas HDCD CD:n upp i 16 bitar medans HDCD CD:n istoppad i en DVD-spelare, CD-spelare eller förstärkare med avkoadre sänder en signal som aktiverar HDCD-decodern.

Jag tycker att ljudet låter befriat med mer innehåll. Detaljrikare, bättre trancientsvar, lugnare, mer detaljrik djupbasinformation.

• 1 month later...
Posted

Nu har katalogen utveklats lite grann. Jag har lagt in en bild på hur HDCD-processen vid gravering går till. Det finns nu även en engelsk version.

Jag ville veta vad det fanns för HDCD-titlar men det var inte så lätt. Så nu har jag startat upp en HDCD-katalog. Meningen är att man här inne ska kunna göra en beställning i en skivbutik med hjälp av katalognumren och EAN-koderna som finns här inne, tillsammans med HDCD-titlarna.

Skotska Linn records har bejakat idén och har nu alla sina HDCD-titlar i databasen. Fler liknande skivbolag är på gång.

Skivbolagen kan inte söka på ordet HDCD. Skivbutikerna vet för det mesta inte vad HDCD är. Därför är HDCD-katalogen just nu unik i Sverige i sitt slag. Men det är viktigt att inte bara jag lägger in titlar. Alla ni som har HDCD CD:ar hemma får gärna hjälpa till. 2003 fanns det ca 50 000 titlar graverade med HDCD teknik och det hade sålts runt 2,5 milj sålda album. Så ingen ska komma med att det finns för lite HDCD-skivor...

Ljudtidningen Svenska Hifi & Musik skall antagligen göra något av det här.

Ni får gärna berätta om det här för dom som har HDCD-album hemma.

Titta in:

www.hitbutiken.com/hdcd

Posted

Det är lite läbbigt när man märker att man har mindre koll än man anar, på det som händer.

Upptäckte ett fel i HDCD-katalogens loginfunktion, som innebar att där fanns en begränsning på antalet möjliga medlemskap och loginnamn. Nu är felet borttaget.

Om just du har stött på problemet, är diu jättevälkommen att göra ett nytt försök.

Ännu ett skivbolag vill vara med. Audio Fidelity. Dom har gjort en ny gravering på Guld-CD med HDCD-lager av The Doobie Brothers "Minute By Minute"! Om ni skulle fråga mig hur den låter, skulle jag säga jättebra!

Thomas