Jump to content

Stylus besöker München High End 2022


Daniel

Recommended Posts

I helgen bar det iväg till München, efter 3 år av lång och smärtsam väntan. Men det var värt det. Vi fick återse många goda vänner och lära känna några nya.

 

Vi börjar med en av de trevligaste och mest geniala konstruktören vi vet, nämligen Jim White på Aesthetix.

 

Aesthetix Pallene & Dione 

 

image.thumb.jpeg.da616f3683122d364bd2fb3de2a55bbc.jpeg

 

Pallene och Dione är en ny förstegs- och slutstegskombination i en lägre prisklass än nuvarande produkter.

 

Pallene - Försteg med DAC, riaa och en fantastisk hörlursförstärkare.

Pallene är givetvis fullt balanserad och rörbestyckad med ett par 6922. DAC och riaa är moduler som man enkelt kan addera.  2 ingångar på riaa-kortet och DAc upp till 24bit/352k, DSD samt DSD2. 

image.thumb.jpeg.22a4ede9987482db02c3cf795779598a.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.42ba09427f9b6601e056a1dd3a005a96.jpeg

 

image.thumb.jpeg.f1376332517e6774248807cf597dff69.jpeg

 

 

Dione - Stereoslutsteg på 160w/kanal

 

Dione är likt tidigare Aesthetix slutsteg en hybrid med 2 stycken 6922 i gain stage. Transformatorer som lindas in-house och en fullt balanserad konstruktion.

 

image.thumb.jpeg.dfec96d21be171e4f23873e0324db98e.jpeg

 

Kombinationen lät fantastiskt i sällskap av ett par golvhögtalare från ProAc samt skivspelare från mo-fi och pickup från DS Audio. Ett fantastiskt driv, dynamik och en väldigt fin tonalitet. Vi blev sittande länge och fick en demo av DS Audios skivcentrerar-puck. Vilket också var en kul upplevelse. Jag gillar också den rena designen, flexibiliteten och att man kan rulla rör på ett enkelt sätt.  Aesthetix är mästerliga förstärkare och både riaa och DAC är inga kompromisser även om de är moduler. De låter riktigt riktigt imponerande.  Vi hoppas få hem ett set under hösten. Aesthetix (som många andra) har haft stora problem med att få tag i komponenter i världen. Alla dammsuger de få tillgångar som finns, och detta var en stor snackis under hela mässan. Mångas reservlager börjar gapa tomma. 

 

 

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Aesthetix Atlas & Atlas Eclipse

 

De vackra slutstegen i olika Atlas konfigurationer fick stå på sina troner. Båda varianterna finns som både stereo-och monosteg. Båda är rörhybrider med bipolära utgångssteg samt gain-stage med ett 6SN7 per kanal. Atlas kännetecknas av musikalitet, driv och nerv samt en fin tonalitet från rören. 

 

image.thumb.jpeg.c244ebd20732b08472a6548598c7d387.jpeg

 

 

 

image.thumb.jpeg.024965c736339f81237b3d0856a72979.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.7ce98cab074cd5435083190826b3ba41.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gryphon Apex & Commander

 

Det har nog inte undgått många att Gryphon har lanserat en ny topp-serie. Givetvis i ren och underbar smørebrød klass A, men utan "en lille en". Apex är rent ut sagt enorm. Och även om man har + 30 års träning av tung hifi kan det gå riktigt illa. Rune hade fingret under när de skulle lasta av ett den från en gaffeltruck och lådan tippade över. 

 

image.thumb.jpeg.6e0e621d2527832f87bac1b0cc65c2d6.jpeg

OBS! Lånad bild

 

 

Som tur är ser han glad ut ändå. Han lyckades lyfta av lådan från fingret med en arm. Han är stark! 

 

image.thumb.jpeg.71cd7bef6e2b090f0613932454a1b91e.jpeg

 

image.thumb.jpeg.099f59746e9dc52f64e0f9e71373ed8f.jpeg

 

Vi talar om ett slutsteg på över 200kg och 2,080,000 μF per chassi. Den finns som både stereo och mono. 

 

Mer info nedan.

 

https://gryphon-audio.dk/shop/power-amplifiers/5289/

 

Gryphon Commander är det matchande försteget, 2 lådor helt dual mono. Den levereras med 2 strömkablar, precis som Apex stereo. En riktig Tape-Loop finns för oss som gillar bandare. 

 

Detta är en helt kompromisslös design som redan har funnit sin väg ut till lyckliga kunder i hela världen. Den första batchen som tillverkades, 70 enheter är redan levererade, resten av tillverkningen för i år är slutsåld. Och de vi träffade som har haft förmånen att lyssna i riktiga miljöer, ej mässor är minst sagt saliga. Kombinationen av obegränsad kraft med en fingertoppskänsla som ett 300B rör fick vi höra fler än en gång. Vilket är något som återfinns i alla Gryphons produkter. Power and grace! 

 

 

image.thumb.jpeg.7fe3d1c4c15bc320815ed55e6ecb46f3.jpeg

 

image.thumb.jpeg.6b8c200b2cf3603a338fd3e5864f4f80.jpeg

 

Hela familjen samlad. En fin liten stereoanläggning!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gryphon EOS

 

image.thumb.jpeg.f2b9b848c40e7010db2471c477abb608.jpeg

 

Gryphon EOS är skapad av Benno B. Meldgaard. Han var tidigare designchef för Gamut, och har utvecklat flera av Raidho’s främsta modeller. Benno är inte bara en otroligt duktig konstruktör utan även en av de trevligaste och ödmjukaste personerna vi har träffat.

 

 

Idén bakom EOS är att genom ett antal innovativa lösningar uppnå ett fullskaligt ljud i små rum. Det unika ”Stealth"- kabinettet, vars specialtillverkade främre baffel gör det möjligt för elementen att ge en jämn spridning, och en mer stabil och 3-dimensionell ljudbild. Kabinettet har skulpterats för att fungera som en effektiv diffusor av stående vågor - vilket är en stor fördel i små utrymmen.

 

Gryphons egenutvecklade "Line-porting"-teknologi, är ett nytt sätt att rikta den bakre vågen från bas/mellanregistret mot portarna och det säkerställer en perfekt väg för de låga frekvenserna att lämna höljet samtidigt som den ger effektiv dämpning av frekvenser över 60-80 Hz. Resultatet är enligt Benno en väldigt snabb och ren basåtergivning, fri från störande bumlighet, och det gillar vi!

 

En annan smart lösning är att EOS kan portas antingen fram- eller bakåt med hjälp av löstagbara pluggar som kan monteras fram eller bak på högtalaren. På baksidan finns också en trepositionsfasomkopplare (härligt ord) som ställs efter vilken toe-in position man väljer. I större rum där man kan ställa högtalaren brett rekommenderar Benno lite toe-in. Medans man måste rikta in högtalaren mer i små rum. Då ställer man bara omkopplaren korrekt så får man optimal respons i lyssningspositionen. Tillsammans möjliggör dessa två funktioner mångsidighet och enkelhet vid högtalarplacering och rumsanpassning.

 

 

Även om EOS 2 är Gryphons mest tillgängliga högtalare i Gryphons sortiment, är den helt kompromisslös avseende ljud- och byggkvalitet. Det egenutvecklade bas- och mellanregisterelementet har en kon av tunn kolfiber tillverkad enligt Gryphons specifikationer. EOS diskant är en stor (34 mm) Beryllium-dome. Totalt har EOS en effektivitet på 91 dB och en minimiimpedans på 4 Ohm, vilket är en enkel belastning för praktiskt taget alla högkvalitativa effektförstärkare.

 

Färger: Soul Crystal Red, Stealth Grey, High Gloss Black.

 

 

_DH18212.jpg

_DH18190.jpg

_DH18189.jpg

Link to comment
Share on other sites

MOON by Simaudio Voice 22

 

En stor liten nyhet kom från MOON. De har jobbat i många år med en stativhögtalare som ska möjliggöra ett helt systemtänk. Detta var en av höjdpunkterna på mässan för oss. Voice låter otroligt bra! Ett fullvuxet ljud, med stor precision, mycket värme och musikalitet, samt en förmåga att mejsla ut rytmerna och svänget oavsett om det spelade stor elektronisk musik eller en jazz-trio. Kul att de visade upp ett system i en lägre prisklass i sitt eget rum. Allt jag kan säga är Bravo MOON!

 

image.thumb.jpeg.04be711f06438a9389f6da8cfd1ebfb0.jpeg

image.thumb.jpeg.8582b5d8096f423e59eca1d5e2049f79.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Brinkmann audio

 

I år hade Brinkmann inget eget rum. Men de fanns representerade i många andra. 

 

image.thumb.jpeg.8fc28d2a796860387fb700da190c2783.jpeg

 

Hos Audiovector hittade vi Brinkmann Taurus med det fina riaa-steget Edison mk.2. I övrigt Elektronik från Gryphon. 

 

image.thumb.jpeg.b83e5b459b8e481cbdf49be70346165a.jpeg

 

Hos Engström och Marten hittade vi en Balance med 2 armar. Här lät det riktigt bra! Timo spelade skivor på ett föredömligt sätt och vi han byta några ord. Snygga och välljudande produkter utan tvekan. Bra släpp, attack och en fin tonalitet. Ett av de bättre rummen på mässan. 

 

Kul att se så många Svenska och Danska märken prestera bra också. Jag skulle gärna se en lite större gemensam satsning för att försöka locka till sig fler musikälskare till vår härliga värld, istället för att lägga så mycket energi på att oroligt kolla över axeln på vad "konkurrenterna" gör. High end världen är en extremt liten värld. Men tänk om fler samarbetade för att försöka sprida evangeliet utanför vår lilla bubbla.  Jag är genuint glad för den framgång som tex Marten och Engström så välförtjänt har just nu. Det är dessutom bra för hela den skandinaviska branschen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Kul att se så många Svenska och Danska märken prestera bra också. Jag skulle gärna se en lite större gemensam satsning för att försöka locka till sig fler musikälskare till vår härliga värld, istället för att lägga så mycket energi på att oroligt kolla över axeln på vad "konkurrenterna" gör. High end världen är en extremt liten värld. Men tänk om fler samarbetade för att försöka sprida evangeliet utanför vår lilla bubbla.  Jag är genuint glad för den framgång som tex Marten och Engström så välförtjänt har just nu. Det är dessutom bra för hela den skandinaviska branschen. 

 

Bra synpunkt @Daniel!  

 

3 hours ago, Daniel said:

Hos Engström och Marten hittade vi en Balance med 2 armar. Här lät det riktigt bra! Timo spelade skivor på ett föredömligt sätt och vi han byta några ord. Snygga och välljudande produkter utan tvekan. Bra släpp, attack och en fin tonalitet. Ett av de bättre rummen på mässan. 

 

Riktigt roligt. Grattis till det. 

Link to comment
Share on other sites

När jag läser kommentarer och efter diskussioner med både kollegor och besökare från mässan så blir det tydligt att det finns en viss mättnad i branschen. Det dyker upp produkter med extremt höga prislappar som faktiskt presterar på en låg nivå. När en högtalare kostar över miljonen så räcker inte längre en fin tonalitet tycker jag personligen. På den nivån bör man få rätt hög trovärdighet (high fidelity) gentemot det inspelade materialet. Det gäller alla produktkategorier. Det går att bygga ihop ett fantastiskt system, med en underbar tonalitet och helt förföriska egenskaper för betydligt mindre pengar. Men i München visas det upp skivspelare, högtalare och förstärkare stora som hus och en faslig massa bling bling, som givetvis är positionerade mot marknader där blinget går före prestandan. Ibland roar jag mig med att fundera ut vilka av dessa produkter som var tokheta för några år sedan men som nu nästan inte syns längre. Det är dessvärre en del. 

 

Vi tycker det är viktigt att prata med personerna bakom produkterna och lyssna in hur de resonerar kring sina skapelser, än att bara sitta och lyssna på olika system. För tittar man inuti en del väldigt dyra förstärkare ser det mer eller mindre ganska slarvigt ut. Den vackra utsidan matchar inte riktigt nivån på insidan. För i alla fall är en elegant kretslösning, prydligt dragna kablar, korta signalvägar och bra komponenter viktigare för ljudet, livslängden och hållbarheten än just bling bling. Att få lyssna på personer som Jim White på Aesthetix, Luke Manley på VTL, Tom Moeller på Gryphon och Helmut Brinkmann, bara för att nämna några, är riktigt fascinerande. Det är fascinerande att få förmånen att prata med alla dessa och många mer, för då lär man sig också hur de år efter år lyckas skapa så många klassiska och välljudande produkter. 

 

VTL

I år hittade vi Luke Manley och Bea Lam i deras tyska distributörs stora och öppna rum. Så det var svårt att lyssna, men vår gamle vän Peter McGrath gled upp bredvid oss och erbjöd sig att spela ett av honom nyinspelat pianostycke på ett par färgglada Alexx drivna av världens, enligt mig, bästa rörförstärkare, VTL Siegfried, som även användes av David Wilson i hans privata rum. Det lät förstås väldigt fint, ingen tvekan om det. Jag tillhör dock de som saknar den inverterade titanium-diskanten från tidigare Wilson modeller. Så jag minns fortfarande hur kul Siegfried var på ett par Maxx 3.  Men det verkar som Wilsons nya sound, under sonen Daryl Wilson ledning, passar fler människor, och det är svårt att argumentera mot deras internationella framgångar. Det var roligt att träffa Peter igen, jag gillar honom. 

 

 

image.thumb.jpeg.1d34c8662227296bb803d72acc2760aa.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.b95980c9783b53b5e8f875014535a0d8.jpeg

 

Systemet innehöll givetvis kablar fån Nordost, nämligen Odin2. VTL Siegfried Series 2 hade även vibrationdämpats med de eminenta fötterna Sort Füt från Nordost. I övrigt användes försteget TL-7.5 Series 3 och riaa-steget TP-6.5 Series 2. Kontrollen, kraften, värmen och luften i inspelningen är verkligen påtaglig när man Lyssnar på VTL's produkter. Det låter sort, och det låter som på riktigt. Peters pianoinspelning var häpnadsväckande realistisk och dynamisk. 

 

image.thumb.jpeg.ee8b05f74d9459b21f6a95cc50709398.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-28 at 11:40, Daniel said:

Kul att se så många Svenska och Danska märken prestera bra också. Jag skulle gärna se en lite större gemensam satsning för att försöka locka till sig fler musikälskare till vår härliga värld, istället för att lägga så mycket energi på att oroligt kolla över axeln på vad "konkurrenterna" gör. High end världen är en extremt liten värld. Men tänk om fler samarbetade för att försöka sprida evangeliet utanför vår lilla bubbla.  Jag är genuint glad för den framgång som tex Marten och Engström så välförtjänt har just nu. Det är dessutom bra för hela den skandinaviska branschen. 


Instämmer. Jag upplever mer positiva tongångar och gladare miner nu med en känsla av att man unnar varandra mer i jämförelse med när jag drog igång min verksamhet för 7-8 år sedan. Det går med det sagt kanske åtminstone delvis hand i hand med att branschen i stort går bra. Det är lättare att vara generös när allt är i ordning än när man är pressad.

Samtidigt så är ett ständigt återkommande tema hur branschen ska kunna hitta fler kunder utanför den innersta kretsen av entusiaster och redan invigda vilka också blir äldre till viss del. Det skulle också kännas roligt och sympatiskt med ett större fokus på essensen i hobbyn och hur man stärker musikupplevelsen i kontrast till yta och prylfixering med fokus på lyxsegmentet där vissa tillverkare redan har satsat mycket resurser och med blandade framgångar redan har lyckats.

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

VTL TL-6.5 Series 2

 

Detta är den något nedbantade varianten av VTL's referensförsteg TL-7.5 Series 3, men det är långt ifrån en minsting. Ett försteg som väger 21kg, är bestyckad med ett par 12AU7 monterade på 2 individuellt dämpade kretskort, en smart och elegant lösning som drastiskt minskar vibrationer upp till röret. TL-6.5 är så snyggt byggd att VTL vågar visa upp hen i genomskinliga kläder. 

 

 

image.thumb.jpeg.7f545ac1f42d23cda57c8d4c106d586e.jpeg

 

 

I senaste Hifi&Musik testas TL-6.5 tillsammans med rörslutsteget S-200. Så här skriver de:

 

”Det här låter bra. Riktigt bra. Ja, till och med skitbra och det svänger något galet! VTL spelar musik – på riktigt. Inte som hifi-komponenter som förmedlar ljud och frekvenser. Ibland utan riktig musikalitet, trots dynamik och frekvensomfång – med VTL kommer känslorna!”

 

 

Länk till testen!

 

VTL IT-85

 

Den här pärlan är en helt fantastisk musikförmedlare och kanske världens bästa hörlurs-förstärkare. Vi får spontant mail fyllda med euforiska känslouttryck från kunder som köpt den här integrerade rörförstärkaren. Vill man ha ett litet system som bara sprider glädje och känslor över en kan man kombinera en IT-85 med en Spendor Classic högtalare i passande storlek så är man i musikhimlen. Och där kan man koppla av från världens alla konstigheter. 

 

image.thumb.jpeg.bf022fbc572d58b36af2ab4ead6b54ae.jpeg

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Daniel said:

Den vackra utsidan matchar inte riktigt nivån på insidan.

 

Ja hur väl konstruerade är en viktig del så klart.

Jag tycker man skall lägga vikten av ett märkes förmåga att klara sig under lång tid i branschen och hur ofta de byter modeller eller uppgraderar till MKII, MkIII osv. Var produkten klar om den uppgraderas ofta??? Hur funkar eftermarknaden? Hur är det att sälja begagnat? Byter någon in dem vid behov??? Etablerade märken klarar allt detta, men få av de små. 

Tar vi två nämnda i denna tråd tex de Brinkmann och Gryphon som jag känner väl så var de bra när de var nya modeller och är det år efter år efter år. Den typen av produkter går man inte fel med om man vet vad man gör. Service i topp, Går alltid att sälja eller byta in. Presterar alltid i världsklass om de hanteras rätt, för det krävs faktiskt att all hifi spelas på rätt sätt. (Det går alltid att dema ner en produkt om man vill eller inte kan, det har jag hört själv)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Var produkten klar om den uppgraderas ofta???

Många av de uppgraderingar jag har gjort beror på att det kommit nya och bättre komponenter. Ett exempel är s k stealth-kondensatorer som numer sitter i både Audio Research, VTL och Aesthetix Eclipse. Jag tycker det är elegant att de erbjuder detta även för äldre komponenter. Andra exempel är nyutveckling av utgångstransformatorer i rörslutsteg som bättre matchar lågohmiga högtalare och därmed håller tillbaka högre distorsion i låga feekvenser. Aesthetix uppgraderade sina tidigare USB-ingångar som "bara" klarade 24/96 som var det vanliga när den kom första gången. Om man använde Windows fanns en särskild programvara så att man ändå kunde köra 24/192. Men både Windows och Apple har uppgraderat sin programvaror och det har också tillkomit DoP för att köra DSD. Det är ju förnämligt att man då kan uppgradera istället för att köpa helt nya prylar. I andra fall kan det vara att gamla komponenter utgått och inte längre servas.

 

Det mesta av uppdateringar idag görs faktiskt över nätet via FPGA-programering. Antingen automatiskt eller att en verkstad kopplar upp. Vad man än köper idag med elektronik, nästan, så finns det uppdatareingsbara chips i enheterna vare sig vi pratar, bilar, motorer, hifi och datorer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nordost

 

Nordost var representerade i många rum. Det var nästan fascinerande att se, jag kontrollfrågade i några rum varför de valt Nordost, svaren varierade från att de är de bästa kablar vi provat och vi använder dem själva till att det är de kablarna som är bäst på att inte färga ljudet vilket är viktigt för oss. För oss känns det givetvis som en självklarhet. Vi har ju tatuerat in Nordost i själen. ;-) Det är inte många tillverkare i kabelvärlden som tillverkar precis allt själva, från råmaterialet koppar till en geometriskt färdig och vansinnigt avancerad produkt. Att all den forskning, noggrannhet och kvalitet återspeglades i närvaro på mässan var tydligt. Jag visar bara några av rummen som hade valt Nordost

 

image.thumb.jpeg.9149290c8fb96961af1cd10b09d54343.jpeg

 

image.thumb.jpeg.80f8b4ce81d19911763eebcb7ebcfb73.jpeg

 

image.thumb.jpeg.9a251b4fc8a0bf8305b470b945864bf0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

...och här kommer em teatralisk brygga till nästa tillverkare. 

 

No loss of energy and musicality.

 

Den filosofin stämmer till 100% på två tillverkare vi har haft förmånen att lära känna genom åren. Ovan nämnda Nordost och YG Acoustics. Detta stämmer givetvis på fler tillverkare i världen, i vårt stall tänker jag närmast på Brinkmann och Lyra. Men jag vill mena att både YG och Nordost har gjort detta till en utpräglad filosofi. Och varför är detta viktigt? I ödmjukhetens namn måste jag nog säga att det inte är så viktigt för alla musikälskare. Är det något jag har lärt mig genom åren är att det finns lika många audiofiltyper som det finns knäckebrödstillverkare i Dalarna. Det måste helt enkelt finnas något som passar alla. Men för mig är den här filosofin otroligt viktig för att jag ska ryckas med in i musikskaparens värld. Om det finns för mycket bromsverkan i systemet blir det tråkigt och livlöst, visst kan det finnas en fin tonalitet och alla andra hifi-parametrar kan vara på plats, men närvaron och spelglädjen kan saknas. 

 

Senast när jag var på Berwaldhallen och lyssnade på Maxim Emelyanychev dirigera Rachmaninovs andra pianokonsert med Lucas Debargue vid flygeln och Elgars Enigmavariationer så blev jag återigen påmind hur mycket energi, attack och fart det finns i ett liveframförande. Det är helt sagolikt härligt och gåshuden går inte att hejda. Ett high-end system kan bara inte ha för mycket av detta, alla delar i reproduktionskedjan är på något vis energi och informationstjuvar. Så fram med mer energi och fart, det är så det låter på riktigt. 

 

YG Acoustics

 

Hjärtat i YG's alla produkter är mjukvaran som används för att konstruera delningsfiltren. En ide som grundaren Yoav kom på när han jobbade med digital signalspaning i den Israeliska armén. Det är grunden till att YG låter så öppet, snabbt och musikalisk korrekt som de gör. Inga tunga basslöjor som döljer det känsliga mellanregistret och ingen tung gump som får basisten att verka trött.  Utan en frekvens- och amplitudkorrekt återgivning som helt klart inte är något som alla gillar. Men får oss som gör det är det alldeles fantastiskt kul att lyssna på och de har förmågan att, precis som Nordost, öppna upp och gör ens musiksamling större och mer intressant. Man skyller inte längre på dåliga inspelningar, man förstår hur det tänkte under produktionen. 2017 sålde Yoav sina andelar i YG, vilket öppnade upp för att locka till sig ett ännu större geni, Dr. Matthew Webster, en astrofysiker från Cambridge i England som har hifi-världens häftigaste utvecklingsresurser till förfogande.  De senaste åren har Matthew och utvecklingsteamet på YG arbetat intensivt med att lansera 2 stora nyheter. En helt ny högtalarserie kallad Peaks, jo det tillverkas i Colorado och de har en nära relation till deras magnifika berg. Och en helt aktiv serie kallad Live.

 

image.thumb.png.3be197fdaa4f96eea231d1fd5b6838ce.png

 

 

YG Acoustics Peaks Series

 

Först ut på scenen var den nya stora stativaren Tor. Och trots det enorma rummet spelade Tor ut och fyllde rummet med en enormt stor ljudscen. Det fanns otroligt mycket bas för att vara en stativhögtalare och all den energi, spelglädje och realism som Referens-Serien är känd för. Vi lyssande länge och Tor lyckades imponera oavsett musikval, som när man kommer från Colorado kan vara lite annorlunda än det vi lyssnar på här hemma. De lyckade också dräpa på med några riktiga plågor från Chris Jones bland annat. Men med tanke på hur det lät var allt förlåtet. Tor är något mycket mycket speciellt.

 

image.thumb.jpeg.1d3634725f4e6acca8e2e561287c3c11.jpeg

 

image.thumb.jpeg.ab47a3be9120ef3508016a757f0784e1.jpeg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Peaks Series

 

Teknologiskt så bygger Peaks Serien på samma fina element, delningsfilterteknologi och aluminiumbaffel från de större syskonen, men har fått ett billigare kabinett tillverkat i en resin- fiberblandning. På så vis har man nästan lyckats halvera kostnaden för motsvarande storlek på modell i referens-serien. Formen runt diskantelementet har dessutom formats och modellerats fram för att kunna sprida och prestera ännu bättre. Det är helt enkelt inte koniskt längre utan har en mer avancerad form. 

 

image.thumb.jpeg.2b3c9ef8cc6ba68032673271adaef03e.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.e2f98cfc9b96f8bb8f5aed5826e072cd.jpeg

 

 

 

image.thumb.jpeg.4203a74ce958847bb9c10b5c25a2a822.jpeg

 

 

image.thumb.jpeg.eac8982d45c3e6412cb815d97ba039b9.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Daniel said:

De lyckade också dräpa på med några riktiga plågor från Chris Jones bland annat.

Låter lovande - jag ser fram emot att lyssna på Peaks vid tillfälle och höra hur de presterar jämfört med mina Sonjor. Ännu mer spännande är att höra hur de aktiva ’Live’-högtalarna låter. Har sett att det numera även finns en ’Live’-version av Sonja 2.2.

 

När jag läser mässreportage passar jag ibland på att lyssna på musiken som nämns - brukar lägga upp skivor bland favoriter i Roon för att lyssna på vid tillfälle om jag inte kan göra det med det samma. Chris Jones hamnade på detta sätt bland favoriterna med åkte ut därifrån efter en mindre än halv låt. Det räckte gott och väl.

 

mvh

Hans

Link to comment
Share on other sites

On 2022-06-11 at 12:54, HansW said:

Låter lovande - jag ser fram emot att lyssna på Peaks vid tillfälle och höra hur de presterar jämfört med mina Sonjor. Ännu mer spännande är att höra hur de aktiva ’Live’-högtalarna låter. Har sett att det numera även finns en ’Live’-version av Sonja 2.2.

 

När jag läser mässreportage passar jag ibland på att lyssna på musiken som nämns - brukar lägga upp skivor bland favoriter i Roon för att lyssna på vid tillfälle om jag inte kan göra det med det samma. Chris Jones hamnade på detta sätt bland favoriterna med åkte ut därifrån efter en mindre än halv låt. Det räckte gott och väl.

 

mvh

Hans

 

Jag kommer till intryck av Live också. När det gäller Peaks så finns ingen modell som motsvarar Sonja. Summit är motsvarande Hailey. Sonjas dubbla aluminiumlådor är något annat. Den ultimata precisionen i Sonja finns inte i Summit. Även Hailey är bättre på det. Men Peaks kommer väldigt nära. Resultatet är ett något fylligare ljud som jag tror många kommer att uppskatta. 

 

Nej, Chris Jones har varit en plåga på mässor i många år. Ibland vaknar jag svettig och hör Auuuuuuhhhhhmaaaa. :-)

Link to comment
Share on other sites

Peaks Series

 

Vidare till Summit. Det är den största 3-vägaren som avseende bestyckning liknar Hailey, förutom ett annat diskantelement, dock samma som satt i den förra Hailey som hette 1.2. Kabinettet är inte heller tvådelat. I botten sitter delningsfiltret i en tung och dämpad aluminiumplint. Man känner definitivt igen ljudet från storebror i referens serien, fritt öppet och enormt stort. YG har alltid kunnat spela betydligt större än vad man tror när man ser de nätta kabinetten. Så i det stora rummet var Summit imponerande. Givetvis hjälpte de stora förstärkarna från Burmester till. Men på den här nivån lär man använda en förstärkare som hjälper till att fylla rummet. Jag ser fram emot att få prova dem med Gryphon. 

 

Men stora rum har sina fördelar, öppenhet, djuuuuuup, och höjd var obegränsad. Det i kombination med YG's snabbhet, musikalitet och frihet från bummel gjorde upplevelsen riktigt kul. Som sagt, något mindre precision än storebror. Vilket för vissa lyssnare nästan kan vara en fördel. Jag kommer personligen inte att byta ut mina Sonja, men jag skulle leva lycklig med Summit i alla mina dagar.

 

Alla modeller kommer att finnas i 3 olika träslag, balanced Oak, Flamed Rosewood och Datuk Ebony

 

 

 

image.thumb.jpeg.411b4df519970dbf1ae56aec4be67736.jpeg

 

_DH18258.thumb.jpg.6f1136ff2de44e443cae859640aa1f23.jpg

 

_DH18254.thumb.jpg.914c6db656f7f3b1fef385ddf66d1443.jpg

 

_DH18245.thumb.jpg.1238a09b17663166d484a14f702e39e3.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, lindome said:

YG tillsammans med Burmester lät riktigt trevligt.

Tyvärr hade jag ingen bra bild och därför skrev jag inget i min egna tråd från mässan.

 

Men va konstiga kablar de hade @Daniel:sunglasses::grin: De måste missat något va???:winking:

 

Ja, det var mycket märkligt! 😉 Men så blir det ibland, olika partners har olika preferenser. I det här fallet blev det Cardas. Men i YG's eget showroom kör man på Nordost Odin2 

Link to comment
Share on other sites

Vantage Live - det aktiva mästerverket

 

Jag har följt utvecklingen av Vantage Live sen den först hamnade på skissbordet för några år sedan. Det har varit en minst sagt intressant resa. Från början arbetade YG med en stor tillverkare av streamers och DAC'ar, och resultatet blev efter något år ganska bra, man hade lite problem med värmeutvecklingen i ett slutet kabinett och ljudkvaliteten var som sagt ok, men ok är inte riktigt ok för YG. Så efter intåget av den nya chefsutvecklaren Matthew väcktes helt nya idéer. Och han teamade upp med en annan genialisk eldsjäl, – chefsutvecklaren på Bel Canto. Det visade sig nämligen att båda har haft en dröm att producera en fullt aktiv högtalare, i den absolut högsta nivån, med alla moderna funktioner i ett användarvänligt paket. Så det slog bokstavligen gnistor om dem. Så ganska fort var Vantage Live helt rekonstruerad. Det blev en extern kontrollenhet som ansluts med fiberoptik till högtalarnas förstärkarmoduler och helt nya moduler i botten av högtalaren. 700w per element och ett riktigt vasst riaa-steg samt att den kan hantera de flesta kommersiella digitala format, det är ju trots allt en life-style produkt. 😉

 

Jag var försiktigt positiv när vi satte oss ner för att lyssna. Det är ju trots allt en klass D förstärkare, och det är ju life-style, så inget för mig. Jo, visst. Jag blev inte bara överraskad, utan nästan chockad över hur otroligt fint det lät. Tonalitet, rymd, värme, djup, lager på lager, flyt, rapphet och en flödande musikalitet med en helvetisk botten. Det gick inte att höra att det var klass D, eller att det var digitalt. Det lät bara otroligt bra och självklart naturligt. Hade jag varken jobbat med hifi, eller gillat mina lådor, så hade jag kunnat leva med detta varje dag och bara njuta av musiken. Så för mig var detta årets överraskning. Jag är fortfarande smått chockad när jag tänker på det. 

 

_DH18344.thumb.jpg.2b47743b414b9e59784d7b7a5ab4f2fb.jpg

 

_DH18339.thumb.jpg.a7123d2494f5d61a58d6675a7f11eb2d.jpg

 

_DH18332.thumb.jpg.438d640f772cc4c4335a35fce4cea449.jpg

 

 

image.thumb.jpeg.71a60c7fcb199b81fdb98e918f8a4312.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Det skall bli jättekul att då höra dem själv. Har tidigare kört aktivt med Naim och tycker det finns många fördelar med detta; både tekniska, estetiska och kostnadsmässiga. Såg att de även introducerade Sonja Live i Munchen. Fick du tillfälle att lyssna på dem också?

 

Personligen tror jag dock att de flesta som köper högtalare i denna prisklass är nördiga nog att föredra egna lådor och att Live-versioner av Peak-serien egentligen är mer attraktiv för personer med hygglig budget men som vill integrera ett system med TV och vardagsrum.

 

mvh

Hans

Link to comment
Share on other sites

Tror din analys är korrekt @HansW  Särskilt i Sverige.

 

Vi missade dessvärre Sonja Live. Vi åkte hem tidigt söndag då de körde dem.

 

Låt mig gissa att det även kommer att dyka upp en Peaks Live. Som verkligen blir intressant prismässigt. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, HansW said:

Det skall bli jättekul att då höra dem själv. Har tidigare kört aktivt med Naim och tycker det finns många fördelar med detta; både tekniska, estetiska och kostnadsmässiga. Såg att de även introducerade Sonja Live i Munchen. Fick du tillfälle att lyssna på dem också?

 

Personligen tror jag dock att de flesta som köper högtalare i denna prisklass är nördiga nog att föredra egna lådor och att Live-versioner av Peak-serien egentligen är mer attraktiv för personer med hygglig budget men som vill integrera ett system med TV och vardagsrum.

 

mvh

Hans

Aktiv drift ger en viss nerv tycker jag som man sällan hör i passiva system. Jag har testad Meridian, Naim och nu Linn. Det blir dock komplicerat - antingen inuti eller utanför kabinettet. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...