Jump to content

Värmebölja i centraleuropa - München 2022


lindome

Recommended Posts

Jag (Ulrik) och Anders bestämde oss ganska sent för att åka till München detta år. Efter ett par år utan mässa så blev det faktiskt av 2022.

Lite färre utställare än vanligt, men på det stora hela är det fortfarande väldigt stort och mycket att titta på. Mer om det senare.

 

En stor anledning att åka på dessa event är den sociala biten, träffa lite bekanta, snacka skit och framför allt äta det bayerska köket:tongue:

Vi landade torsdag eftermiddag och efter snabb taxifärd in till Schwabing, lämna väska på hotell var det dags att checka in på Görreshof. https://www.goerreshof.de/

Man tar naturligtvis seden dit man kommer:sunglasses: och här levereras det med råge!!

mat.jpg

mat2.jpg

öl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mätta och belåtna checkade vi in på hotellet.

Det blev mera mat och öl senare på Augustiner Biergarten - Biergarten | Augustiner Keller.

 

Första dagen på mässan och första rummet bara för att det såg spännande ut.

Det visade sig vara riktigt bra trots att horn inte är min starka sida.

 

Admire Audio heter högtalarna. Nåt digitalt fanns på plats att spela med....

Sedan fanns det en pimpad Garrard 301 med dubbla tonarmar:foldedhands::grin:

 

 

Admire audio.jpg

Garrard 301.jpg

Link to comment
Share on other sites

Admire Audio fanns på plan 1 (entréplan).

Vi fortsätter gå runt och kollar vad som finns då vi plötsligt ser något intressant:tongue:

 

Kostas Metaxas sitter tryggt på en stol och pratar om sina bandspelare, teknik, utmaningar, driftsäkerhet osv.

Jag o Anders @secanbj fick en trevlig pratstund med en mycket sympatisk man kring musik och inspelningsteknik.

Det kanske är dags att skaffa någon av hans inspelningar:winking:

 

Tourbillon och Papillon.

Rätt extrema till utseendet, men sättet maskinerna hanterar banden är riktigt snyggt.

 

 

 

Kostas 1.jpg

Kostas 2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett proriterat besök (för min del iaf) var att hälsa på Ronald, Netty o Fritz hos STS.

Jag köpte min Telefunken M15a av Ronald för några år sen och vi har haft regelbunden kontakt sen dess. Han är väldigt hjälpsam med tips kring bandspelare och band generellt.

Det blev lite snack och jag köpte deras specialutgåva för mässan på tape:grin:

I flera av rummen på mässan som spelade band fanns det STS taper. 

 

Det fick bli en selfie med Ronald. Som Ni ser fastnade även ett par andra profiler på bilden....

STS booth.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett rum som vi besökte flera ggr under mässdagarna var Avantgarde.

Av någon anledning fotade jag inte anläggningen här (hjärnsläpp)..... Det var iaf deras stora system benämnt Trio G3.

 

Rummet var helt klart ett av de bästa på mässan med digital återgivning via Wadax Dac. Övrig elektronik från Avantgarde och CH Precision.

Första dagen vi klev in i detta rum så spelades det tung elektronisk dansmusik och anläggningen levererade på ett mycket bra sätt:foldedhands:

En representant från Avantgarde agerade DJ på ett förtjänstfullt vis, inte massa onödigt snack emellan:smile:

Bara växla mellan digitalt och analogt.

Just den analoga återgivningen var extra intressant då det spelades på en alldeles färsk nyhet - nämligen SME60:tongue: Här började snålvattnet rinna till och det spelade kanon från vinylen.

 

SME fanns inte representerade själva detta år, vilket va tråkigt, men Avantgarde hjälpte till att hålla SME-fanan högt.

Min SME20 ser väldigt klen ut i jämförelse med denna best:grin:

SME 60.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med. Jag brukar inte falla för horn personligen, men i år spelade detta rum jättebra! Snabbt, lätt och dynamiskt. Och det var via digitala källan. Så det hade inte med SME att göra, men jag vet ju redan hur galet bra den är. :-)

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Daniel said:

Jag brukar inte falla för horn personligen

 

Samma här. Fast i år var det fler rum med horn som var bra, t ex Admire Audio som jag nämnde tidigare.

Däremot besökte vi ett rum med konventionella högtalare utrustade med banddiskanter som lät tratt - ridå:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

Jag bidrar gärna med en bild på Avantgarde. Detta är den nya G3 generationen och det finns såklart en massa saker man förbättrat och ändrat sedan förra generationen. Den största och kanske mest uppseendeväckande  nyheten är dock att detta är ett helt aktivt system, dvs inga externa förstärkare. Man använder en helt nyutvecklat förstärkarteknik som man kallar iTron. Det är en strömförstärkare i motsats till i princip det mesta annat på marknaden som är spänningsförstärkare. (denna teknik används inte i bashornen) Nu hade man ett försteg och RIAA men det kommer en försteg och streamingmodul under sommaren så då kan dom fungera som en Roon Enpoint, eller man kan välja Tidal Connect och bara ha sin skivspelare ansluten till den inbyggda förstegsdelen.

 

Sparris, färskpotatis, schnitzel och en god öl, det blev nog 3 eller 4 sådana menyer för egen del :-)

2022_Munchen178.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-23 at 14:19, lindome said:

Man tar naturligtvis seden dit man kommer

Jag har inte förmånen att vara i centraleuropa, så det är kul att få hänga med online.

 

Men jag ska banka till schnitzel wiener art och spargel själv ikväll, och tänkte hotta upp det med ansjovis, kapris och nypotatis.

Tyvärr har jag ingen tysk öl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Akkelis Audio said:

Jag bidrar gärna med en bild på Avantgarde. Detta är den nya G3 generationen och det finns såklart en massa saker man förbättrat och ändrat sedan förra generationen. Den största och kanske mest uppseendeväckande  nyheten är dock att detta är ett helt aktivt system, dvs inga externa förstärkare. Man använder en helt nyutvecklat förstärkarteknik som man kallar iTron. Det är en strömförstärkare i motsats till i princip det mesta annat på marknaden som är spänningsförstärkare. (denna teknik används inte i bashornen) Nu hade man ett försteg och RIAA men det kommer en försteg och streamingmodul under sommaren så då kan dom fungera som en Roon Enpoint, eller man kan välja Tidal Connect och bara ha sin skivspelare ansluten till den inbyggda förstegsdelen.

 

Sparris, färskpotatis, schnitzel och en god öl, det blev nog 3 eller 4 sådana menyer för egen del :-)

2022_Munchen178.jpg

 

Ett helaktivt hornsystem i miljonklassen med Roon Endpoint möjlighet. Var är (hi-fi) världen på väg :D?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

Det där med ansjovis, kapris har jag aldrig förstått:monkey-see-no-evil: Jag skrev på annat socialt media att vi har ätit grymt bra schnitzel på alla ställen i München, men ingen slår den som serveras på Manfreds Brasserie i Göteborg:77: Tunn, frasig och serveras endast med flingsalt och citron, därtill smörslungad persiljepotatis:tongue:

 

Smaken är olika och tur är väl det.

 

Tillbaka till hifi o musik.

Einstein är ett märke jag har ett väldigt gott öga till.

I år spelade de på en rejäl högtalare med aktiv bas. Det lät alldeles utmärkt tillsammans med deras egna monoblock och skivspelare.

Ein 2.jpg

Einstein TT.png

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, lindome said:

Det där med ansjovis, kapris har jag aldrig förstått:monkey-see-no-evil:

:grin:

En del påstår att det var Tore Wretman som uppfann det så att det blir en svensk wienerschnitzel, men det lär ha serverats med åtminstone citron och kapris i Österrike.

Jag gissar ändå att idén med utbankat kalvinnanlår från början är exporterad från Italien.

Varken de nordiska eller germanska länderna har haft ett kök före 1950-talet. Det handlade bara om foder.

 

Link to comment
Share on other sites

Härligt att sitta i soffan och avnjuta lite bilder och intryck från mässan på Kristi flygare..... inga krav idag, Karl Böhm dirigerar Berliner Philharmoniker i vardagsrummet via ett par Avantgarde. Livet kan ju inte bli så mycket bättre än såhär. 

Men visst suger det lite i uppgraderingstarmen när man läser intryck och får rapporter om avantgardes nya SD-serie. 

Antar att jag ändå kommer vänta med uppgraderingar. Brukar gå ca 10 år för min del. 

Hoppas på lite bilder av de mindre modellerna och framför allt den nya färgskalan som jag blir lite fundersam kring....

Förut var det tydliga färger som verkligen drog åt olika håll, glada färger. Nu är färgskalan mer i moll sas, många liknande nyanser med samma känsla. Tre olika grader av glans om jag förstår det, från högglans,

 solidfärg till en serie med metallic som de gamla färgerna men med nya kulörer. Sedan en sidenmatt samt slutligen en supermatt. Hoppas någon fotade dom.

Sitter med paddan och väntar på nya bilder och inlägg som en av Pavlovs hundar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

 

Ett helaktivt hornsystem i miljonklassen med Roon Endpoint möjlighet. Var är (hi-fi) världen på väg :D?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Uppenbarligen mot bättre återgivning. Det är bra. 

 

Håller med om att det är kul att få höra om lite intryck. Tack för det.

 

Jag åker troligen dit nästa år. Man blir ju sugen på alla M... München, Maten, Mässan, Människorna. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Uppenbarligen mot bättre återgivning. Det är bra. 

 

Håller med om att det är kul att få höra om lite intryck. Tack för det.

 

Jag åker troligen dit nästa år. Man blir ju sugen på alla M... München, Maten, Mässan, Människorna. 


Avantgarde ligger onekligen i framkant inom en i övrigt traditionell nisch får man väl säga med aktiva lösningar, DSP osv.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

Nu är färgskalan mer i moll sas, många liknande nyanser med samma känsla.

Jag skulle inte kalla det moll utan snarare mer pastellton och blekta kulörer i beige, mintgrön, lila, blått och rostrött och kontraster. Färgtrender är oerhört intressant, tycker jag. Varje år var jag på seminarium i Danmark dit det kom inredare, modefolk och designers från hela världen som spanade in rullande trender och prognoser som var på gång. Färgerna nästkommande år prickade man in rätt så väl kring 90% och åren efter med lite större osäkerhet. Framför allt pga att färgtrender också påverkas av andra skeenden som t ex mer återanvändning, vintage, industrial, aktualiteter i länder som kan fångas upp med färger osv.

 

Varför nu detta då? I mitt/vårt fall handlade det om golvdesign där vi låg 1-2 år före lansering i designutveckling. Likaså fotografering till kataloger och magasin som ju påverkar vad stylisterna plockade fram. Färgtrender och arbete med detta är en stor business som påverkar väldigt många, inklusive hifi och det finns många hemsidor att kolla på vad som är på gång. Här ett par exempel:
 

https://www.elle.se/decoration/5-fargtrender-2022-sa-malar-och-inreder-vi/7859186

 

https://www.nordicnest.se/inspiration-dukat-for-dig/trender-inredning/fargtrender/

 

Klara grälla färger ligger inte i tiden för närvarande.

 

E9A344FC-9C03-4856-BB89-688D51D14A85.jpeg

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag skulle inte kalla det moll utan snarare mer pastellton och blekta kulörer i beige, mintgrön, lila, blått och rostrött och kontraster. Färgtrender är oerhört intressant, tycker jag. Varje år var jag på seminarium i Danmark dit det kom inredare, modefolk och designers från hela världen som spanade in rullande trender och prognoser som var på gång. Färgerna nästkommande år prickade man in rätt så väl kring 90% och åren efter med lite större osäkerhet. Framför allt pga att färgtrender också påverkas av andra skeenden som t ex mer återanvändning, vintage, industrial, aktualiteter i länder som kan fångas upp med färger osv.

 

Varför nu detta då? I mitt/vårt fall handlade det om golvdesign där vi låg 1-2 år före lansering i designutveckling. Likaså fotografering till kataloger och magasin som ju påverkar vad stylisterna plockade fram. Färgtrender och arbete med detta är en stor business som påverkar väldigt många, inklusive hifi och det finns många hemsidor att kolla på vad som är på gång. Här ett par exempel:
 

https://www.elle.se/decoration/5-fargtrender-2022-sa-malar-och-inreder-vi/7859186

 

https://www.nordicnest.se/inspiration-dukat-for-dig/trender-inredning/fargtrender/

 

Klara grälla färger ligger inte i tiden för närvarande.

 

E9A344FC-9C03-4856-BB89-688D51D14A85.jpeg

 


 

 

Vet inte riktigt om jag skulle kalla den gräll.🤔😎

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Perfect sense said:

 

Ett helaktivt hornsystem i miljonklassen med Roon Endpoint möjlighet. Var är (hi-fi) världen på väg :D?

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Egentligen är det ganska billigt. Du får betala ca 1.8 miljoner för ett komplett system med 2 st hornbasar, helaktivt,med försteg och streamingmodulen. Tillsätt bara 2 strömsladdar.

 

som jämförelse kan man se på ex Sonus Faber Aida, 1.2 miljoner, Focal Grande Utorpia, drygt 2,5 miljoner, Marten Coltrane Supreme 4,9 miljoner eller den lilla Mingus Orcestra för strax under 2.2 miljoner., Rockport Lyra 2,2 miljoner, Verity Lohengrin IIS ca 1,4 miljoner, osv. Och alla dessa behöver du köpa till en massa matchande elektronik och kablage. Så Trio G3 helaktivt är lite av ett budgetfynd :-)

Link to comment
Share on other sites

Just now, Akkelis Audio said:

Egentligen är det ganska billigt. Du får betala ca 1.8 miljoner för ett komplett system med 2 st hornbasar, helaktivt,med försteg och streamingmodulen. Tillsätt bara 2 strömsladdar.

 

som jämförelse kan man se på ex Sonus Faber Aida, 1.2 miljoner, Focal Grande Utorpia, drygt 2,5 miljoner, Marten Coltrane Supreme 4,9 miljoner eller den lilla Mingus Orcestra för strax under 2.2 miljoner., Rockport Lyra 2,2 miljoner, Verity Lohengrin IIS ca 1,4 miljoner, osv. Och alla dessa behöver du köpa till en massa matchande elektronik och kablage. Så Trio G3 helaktivt är lite av ett budgetfynd :-)

 

Jag menade inte att det var en dyr eller överdrivet prissatt produkt och lösning, bara att det är en unik produkt på många sätt i prisklassen :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Akkelis Audio said:

Trio G3 helaktivt är lite av ett budgetfynd

Det är en bra lösning eftersom hela anpassningen görs av Avantgarde.

Ganska bekvämt om man nu inte har en läggning att testa-byta-prova i oändlighet. Man får vad man hör så att säga.

Men det är en jäkla massa stålar för de flesta.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Akkelis Audio said:

som jämförelse kan man se på

Varför inte också räkna upp det mellan, säg 150-500 kSEK? Är inte det bra? 
 

Att imponeras av höga prislappar ligger inte för mig. Sen jag började med VTL har de gått upp mellan 3-400 % i Sverige. Jag ser ingen direkt koppling till att detta påverkat ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Hysteriskt, men förstår ju att folk med bottenlös plånbok väljer det de vill ha utan tanke på pris. Eller som den som köpte Mercan nyligen för 143 M USD .. där är väl en högtalare för 5 M SEK som värdet hos instruktionsboken för nämnda bil.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Varför inte också räkna upp det mellan, säg 150-500 kSEK? Är inte det bra? 
 

Att imponeras av höga prislappar ligger inte för mig. Sen jag började med VTL har de gått upp mellan 3-400 % i Sverige. Jag ser ingen direkt koppling till att detta påverkat ljudet.

Nu ska jag inte kapa Ulriks tråd så mycket mer men vill ändå svara på din fråga. Jag håller med, det har hänt något i med hifbranchen i och med att många, kanske främst asiater, har hifi som en statussymbol och det verkar viktigare att det är blingigt och dyrt än att det levererar prestanda i förhållande till priset. Detta är något vi hör från många av våra vänner i branchen, "kan ni inte göra något dyrare"..... är ofta en fråga, inte bättre....

 

Många av mina favoritrum på årets mässa innehöll grejer till en väldigt rimliga pengar, vi fick finfina upplevelser av högtalare för 60-150 000 kr. Mycket jättedyrt levererade inte alls, men en del saker som kostade mycket pengar gjorde det. Avantgarde som ligger mig varmt om hjärtat kommer att erbjuda hela sitt nya sortiment som helaktiva. instegsmodellen, helaktiv med streaming/förstegsmodul kommer att kosta ca 370 000 kr. Det är jättemycket pengar å ena sidan, å andra sidan köper folk bilar för det dubbla utan att någon reagerar och det är ett komplett system som man kan ha tusen och åter tusentals timmar av glädje med. Trio G3 är för att visa det bästa man kan och i det sammanhanget får man rätt bra prestanda för sina pengar även där. Om man har plats för dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas vi slipper gå vidare i diskussionen kring vad som är prisvärt eller icke...

 

Vi fortsätter med ett rum som nästan alltid övertygat - så även detta år.

Nagra elektronik och högtalare från Wilson.

Som vanligt är det en rejäl uppställning med flera monoblock, separat strömförsörjning till det mesta samt dubbla subbar.

En nyhet i år var att Nagra numera även tillverkar skivspelare... Det verkar gå en trend i att producenterna skall tillverka allt från vägguttaget ända ut till högtalarna. Själv tycker jag att det är lite märkligt, även om man vill vara "märkestrogen" eller vad vi nu skall kalla det:openmouth: 

Hoppas jag slipper se vare sig skivspelare eller högtalare från Audio Research framöver. Koncentration kring kärnverksamheten:foldedhands:

 

Hur som helst så spelade det bra även här! De lägger ner mycket tid o kraft på rummet och det betalar sig. En vältalig man från Nagra(tror jag) presenterade musiken som spelades på ett bra sätt. Detta var ett av rummen där man faktiskt fick lite trevliga skivtips...

Nagra Wilson.jpg

Nagra vinyl.jpg

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, lindome said:

Nagra numera även tillverkar skivspelare

Intressant drivverk!

Håller med att det ofta känns tveksamt när nischade märken ger sig på delar som de inte kan, men många delar i en skivspelare ligger väl ändå inom Nagras kunnande historiskt.

Men den var ovanligt stor för att komma från Nagra :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...