new order Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-61514850 Det blir att lyssna på honom ikväll och ta en gravöl. Det var en fantastisk musiker som breddade min musiksmak. AlfaGTV and MatsT 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Trist, men vi kan fortfarande njuta av hans verk. new order and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 Åh nej... det här var riktigt tråkigt att läsa. Det får bli en kväll med soundtracket från Blade Runner som heder åt hans musikaliska karriär.... new order and AlfaGTV 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 20, 2022 Author Share Posted May 20, 2022 Jag börjar min hyllning till Vangelis med China och en gravöl från Krusovice. Det här albumet har blivit något av en favorit. Vackert och väldigt mycket Vangelis med en tydlig kinesisk tvist. MatsT, calle_jr and P-pan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 20, 2022 Share Posted May 20, 2022 2049-varianten får vänta till imorgon och den är ju inte heller riktigt renodlat "Vangelisk". Cd-formatet låter riktigt bra får jag lov att tillstå så någon über-polerad megagig streamad variant känns inte nödvändig sett till just detta album MatsT 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Jag har aldrig fått riktig träff på Vangelis musik. Jag har bara ett album från 1979 som jag köpte mer på pga Jon Anderson och att den då lyftes fram som en ljudreferens. Det var också första gången jag hörde talas om Vangelis. Känns som att jag får lägga på den igen som en liten hyllning. Det är nog en sådär 30 år sedan senast. calle_jr, new order, P-pan and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 14 hours ago, new order said: Det här albumet har blivit något av en favorit. Vackert och väldigt mycket Vangelis med en tydlig kinesisk tvist. Instämmer. Ett av hans bästa jämte See You Later. Båda dessa innehåller spännande musik med fängslande teman. Jag har sökt ett bra tag efter soundtracket till 1492 eftersom jag gärna skulle vilja ha det på LP, och med nyheten igår är risken att det blir ännu svårare att få tag på. Men kanske det nu kommer en RI? Samarbetena med Jon Anderson är speciella med kombinationen av Vangelis' pampiga klanger och Andersons altsång. Med rätt ingång är albumet Private Collection med mycket vackra melodier mest givande tycker jag; Vi minns var han kommer ifrån med en bild på Aphrodite's Child med en ung Vangelis och Demis Roussos; AlfaGTV, P-pan, MatsT and 3 others 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Jag inventerade hyllorna och resultatet förvånade mig en aning... Varför bemöda sig med streaming när man har ett välställt bibliotek ??? För att lyfta fram ett par album som inte redan nämnts så skulle jag vilja slå ett slag för dessa... Direct / ARCD-8545 The City / 9031-73026-2 byZan, calle_jr, YYZ and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2022 Share Posted May 21, 2022 Det var tråkigt att höra. Hans musik har varit följeslagare under 80 och 90 talet. Jag fann tre vinyler och några CD. new order and P-pan 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts