Jump to content

Transformatorbrumm - hjälp sökes!


parsifal

Recommended Posts

Min Lavardin isX har börjat brumma - jag antar att det är transformatorn som börjat låta.

 

Varför händer detta? 
Och kan jag göra något för att fixa det/ se till att det inte återkommer?

 

 

Jag gissar att jag får skicka den på

service men lika bra att höra här med, en lär sig alltid något!

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, parsifal said:

Och kan jag göra något för att fixa det/ se till att det inte återkommer?

Brummar den konstant och lika mycket hela tiden?

 

En transformator kan brumma p.g.a. att den är löst lindad, ej ingjuten o.s.v.

Ringkärnetransformatorer eller toroidal transformatorer kan börja brumma när kärnan blir övermättad, det kan ske om transformatorn har låg impedans, få lindningar på primärsidan. De är då extra känsliga för överspänning (högre än 230 V) och offset på elnätet, det som brukar kallas DC. Då kan eventuellt en DC Blocker lösa problemet. Jag kör nu med ett gammalt slutsteg med tre transformatorer som brummar. Där hjälper inte min DC Blocker.

 

Nu kikade jag under locket på Lavardin isX men fick inte se hur nätdelen ser ut:)

Någon på forumet kanske vet mer om denna nätdel.

image.png.86f1b033299585e50f92f76896b78efd.png

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar @LPL

 

Jäkla Lavardin som vill hålla sina komponentval hemliga.

 

Jag upptäckte först att det brummade igår - och idag brummar det också, möjligtvis lite tystare idag men det kan jag inte säga med säkerhet.

 

Jag vet att den inte brummat förut då det är en sak som jag lärt mig att ha koll på efter två brummande förstärkare från Hegel och Musical Fidelity i en annan bostad för några år sen. 

 

Bor i en stuga men med nygjord el för några år sen - har mätt vad jag har för spänning i uttagen några gånger och brukar ligga på 237V ca men en gång så visade mätaren 260V - så om det mätvärdet stämt så kan det ha att göra med det? Är transformatorn ”bränd” nu eller kan den återgå till sitt normala tysta jag igen?

 

Ljudet förövrigt är inte påverkat och brummandet är ej hörbart om en inte är framme och lyssnar efter det vid förstärkaren.

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att upprepa mig från tidigare trådar på liknande tema...

Jag har ett ganska gediget Karan slutsteg där toroiderna är väldigt känsliga för DC. Vårat badrum ligger på samma fas som lyssningsrummet så jag får allt "skit" från hårtorkar och glimtändare och annat elände till stereon. Därav krävs en DC-fälla för att ta bort problematiken med ett mycket tydligt morrande från slutstegen vid hårblåskörning t.ex.

Men jag har också en Moon 430HAD vars betydligt mindre transformatorer brummade oavsett DC eller inte. I Moon-apparaten fick jag hjälp av @Stylus Audio att byta transformatorerna med 95% förbättring som effekt. Moon har ju superfina garantier (och en otroligt bra dist i vårat avlånga land! 🙏🏻)

Link to comment
Share on other sites

Jag har upptäckt att belysningen i badrummet emellanåt får transformatorer i anläggningen att brumma hos mig, det är väl det här med DC på linjerna och att transformatorerna blir mättade eller vad de kallar det. Det räcker i regel att flippa automatsäkringen så funkar det några veckor igen... ingen optimal situation och en anledning att dra dedikerad lina i framtiden, men känner mig ganska nöjd med att hittat orsaken eller källan till problemet för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

om du har liknande problem som jag hade så kan du ju göra som jag gjorde och prova att flippa säkringar en efter en tills brummet i transformatorn tystnar så kanske det blir tydligt vad det är för något som stör. jag övervägde att säga till min fru att hon får använda stearinljus och ficklampa i övre badrummet. :winking:

Link to comment
Share on other sites

 

Rätt eller fel, men jag tolkar trafobrum som symtom på sjukdom i husets elinstallation, såvida inte trafon är kass såklart men det är inte förstahandsgissningen med en Lavardin.
Vanligaste virus och bakterier är förutom fläktar och motorer typiskt LED-drivdon, dimmers och sådant.
Men du har väl knappt något sådant @parsifal?
 

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tidigare slutsteg som brummade rätt bra...men bara när kupevärmaren till bilen drog igång....så kanske en funderare på om det är något annat som har ändrats i huset...någon ny enhet som kopplats in eller så? ....ett annat slutsteg jag hade brummade bara när elkontakten satt åt "fel" håll...vände jag på kontakten i väggen vart det tyst....så min erfarenhet är att det ofta är extern påverkan snarare än att prylen i sig felar....även om konstruktionen kanske kan anses "onödigt" känslig....

 

:) 

 

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-14 at 22:33, parsifal said:

Min Lavardin isX har börjat brumma - jag antar att det är transformatorn som börjat låta.

 

Varför händer detta? 
Och kan jag göra något för att fixa det/ se till att det inte återkommer?

 

 

Jag gissar att jag får skicka den på

service men lika bra att höra här med, en lär sig alltid något!

 

Ja oljudet kommer ifrån trafon.

 

Om du ändrat något i huset eller börjat använda någon annan elapparat så kan störningen komma därifrån en så kallad DC offsett som mättar kärnan i trafon och då kan den börja brumma.

 

Om du vill härleda felet till ditt egna hus eller om de kommer utifrån hade jag stängt av allt annat i huset och kopplat förstärkaren i ett uttag där du vet att du inte har så mycket annat kanske t.o.m har nått uttag som har en helt egen säkring så du kan låta enbart de uttag et vara igång.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

8 hours ago, calle_jr said:

Vanligaste virus och bakterier är förutom fläktar och motorer typiskt LED-drivdon, dimmers och sådant.
Men du har väl knappt något sådant @parsifal?
 

Nej här finns inget sådant, och stereon är fortfarande i princip det enda som är inkopplat i vardagsrummet.

Det som tillkommit i huset är en ny dammsugare och nya högtalare.

 

Jag provade att släcka ner hela huset, en säkring åt gången för att höra om något ändrades, tack för tipsen @VoicesInMyHead @octavia rs 

Tyvärr brummade det likadant hela tiden och ändrades inte.

 

Mitt brumm är av de mindre slaget och jag hör inte det vid lyssning och kan såklart leva med det men det är ändå förvånande att det uppkommit! Om trafon vore "bränd", då antar jag att det visat sig med andra problem än brummandet? 

 

Jag har dratt iväg ett mail till Lavardin också, återkommer här i tråden med vad de tycker att jag ska göra.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, parsifal said:

Mitt brumm är av de mindre slaget och jag hör inte det vid lyssning och kan såklart leva med det men det är ändå förvånande att det uppkommit! Om trafon vore "bränd", då antar jag att det visat sig med andra problem än brummandet? 

Det är svårt att säga något då det inte ens framkommer vad det är för typ av trafo/nätdel. Det beror på vad man menar med "bränd", det som skulle kunna vara är att trafon gått riktigt varm över tid så att lindningen påverkats, då menar jag inte själva kopparen. Om du nu haft överspänning så skulle det kunna vara någon varistor i nätdelen som spökar.

 

19 minutes ago, parsifal said:

Tyvärr brummade det likadant hela tiden och ändrades inte.

Jag vet inte om du har förstärkaren igång hela tiden, i så fall kan det vara värt att låta den bli riktigt kall och se om den brummar lika mycket då.

 

Annars kan det kanske vara en ide att prova koppla in den någon annanstans och då inte hos närmaste granne, eller då avvakta tills du får besked från tillverkaren:)

Link to comment
Share on other sites

Lavardin har svarat och tycker inte att jag ska skicka enheten på service utan anser att det jag beskrivit för dem faller inom ramen för vad som anses vara normalt.

 

Här är ett utklipp från deras svar:

 

”Mains transformers may be upset due to harmonics or DC on the mains 50Hz 
and then become more or less noisy. 
This mechanical vibration has no consequence on the sound quality.
Depending on the hour in the day or the night or on the temperature
it may appear. It can happen only in a certain home and not in an other.  It is difficult to predict.
We test all our transformers for mechanical noise before and after installing them 
in our amplifiers. Replacing it will not guaranty it will not appear again in your home.”

Lavardin är också emot att sätta DC-filter så
jag avvaktar med att göra något. Skulle det vara så att jag öppnar enheten för att leta efter skruvar att spänna så återkommer jag såklart med bilder här.
 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...