Jump to content

Optional Next-Gen Power Supply Upgrade Innuos Statement!


Sammy

Recommended Posts

Kom över lite information om uppgradering till Innuos Statement!

 

https://innuos.com/statement/

 

Optional Next-Gen Power Supply Upgrade soon available
The STATEMENT Next-Gen Power Supply Upgrade is the result of Innuos ongoing Research and Development efforts in close collaboration with the long-term partner Dr. Sean Jacobs. The impressive improvement in sound quality is achieved by an innovative Powers Supply design and significant component upgrades:
The Power section uses two custom-designed ARC6 AC/DC modules – each containing a new high-precision Active Rectifier board, a massive 10mH DC Choke and almost 4 times more capacitance provided by six Mundorf caps. The ARC6 modules are mounted on the new Adaptive Vibration Control (AVC) platform, a combination of Panzerholz wood with a specific density gel layer, which is highly effective at dampening high-frequency vibration coming from the chassis.
In the Server section, the Regulator modules include a dedicated CPU Booster module, providing up to 15A of current to the CPU for faster transients. All rails are further smoothed by new Audio Note KAISEI capacitors benefitting all the main components: Motherboard, USB Reclocker, Ethernet Clock module and SSD.
The results are crystal clear: Increased realism with even more detailed textures, expansive soundstage and improved dynamics.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Sammy said:

Kom över lite information om uppgradering till Innuos Statement!

 

Sedär ja! Statement tar upp kampen med kanske i första hand Antipodes K50 i segmentet servrar under 200k. Med den stora fördelen att man kan välja deras egna app eller Roon.

 

Uppgraderingen kostar €5300 om man väljer den som tillval vid nytt köp och borde väl vara något liknande om man vill uppgradera sin gamla modell antar jag. Här ser man också en indikation på hur mycket Innuos anser att bra ström betyder för servern.

 

Jag har ju för övrigt en sådan ARC6 modul i den oreglerade Sean Jacobs PSU'n till mitt hemmabygge. Det verkar vara bra grejer... :winking:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Sedär ja! Statement tar upp kampen med kanske i första hand Antipodes K50 i segmentet servrar under 200k. Med den stora fördelen att man kan välja deras egna app eller Roon.

 

Uppgraderingen kostar €5300 om man väljer den som tillval vid nytt köp och borde väl vara något liknande om man vill uppgradera sin gamla modell antar jag. Här ser man också en indikation på hur mycket Innuos anser att bra ström betyder för servern.

 

Jag har ju för övrigt en sådan ARC6 modul i den oreglerade Sean Jacobs PSU'n till mitt hemmabygge. Det verkar vara bra grejer... :winking:

Ja det är väldigt intressant och som du säger så verkar ju strömdelen viktigast i en streamer! Skulle nog säga att det är viktigt även för övriga komponenter i anläggningen som många här på forumet kommit fram till. Har kopplat min ferrum nät PSU till min router med en Purist Neptune strömkabel och vilken skillnad det gör för ljudet för streamingen!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sammy said:

Ja det är väldigt intressant och som du säger så verkar ju strömdelen viktigast i en streamer! Skulle nog säga att det är viktigt även för övriga komponenter i anläggningen som många här på forumet kommit fram till. Har kopplat min ferrum nät PSU till min router med en Purist Neptune strömkabel och vilken skillnad det gör för ljudet för streamingen!

 

Härligt! Bra ström gäller ju allt i kedjan, inte bara förstärkaren t.ex, streaming i sig är ju ett område som fortsätter att förundra och som vi ännu lär oss mer om.

 

Blir det någon uppgradering av Statement då? 🤔

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Blir det någon uppgradering av Statement då? 🤔

 

Jag tror att de först och främst behöver släppa priser på själva uppgradering sen är de nog en del som kommer vänta på lite utlåtanden där den vanliga jämförs med denna nya versionen.

 

Redan nu på AXPONA mässan i USA denna helg kommer den nya att demas ihop med den gamla Statementen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Härligt! Bra ström gäller ju allt i kedjan, inte bara förstärkaren t.ex, streaming i sig är ju ett område som fortsätter att förundra och som vi ännu lär oss mer om.

 

Blir det någon uppgradering av Statement då? 🤔

Återstår att se har en känsla att det inte blir billigt, då gäller det verkligen att uppdateringen är något i hästväg och närmar sig Taikon! Men positiva är ju att det går att uppdatera utan att behöva göra av sig med sin för att köpa en ny modell!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Intressant utveckling onekligen! Personligen tycker jag att strömkvalitetens betydelse aldrig skall underskattas. Stegvis har jag försökt att bygga vidare med bättre produkter vad gäller både starkströms och DC-delen i min streamer-lösning. Har dock inte kommit på den nivån där jag är helt nöjd. Att jämföra Statementnivån och ytterligare med den nya nätdelen vore därför intressant. Gillar Innuos enkelhet och grundkaraktär, men saknar lite på toppen för att kvala in i den andra digitala delen med CD och DAC och naturligtvis i jämförelse med den analoga delen med vinyl och R2R. Grunden för hela mitt system bygger på förfining av strömkvaliteten i ASR:ns utvecklade delar med batteri-drift till försteg och Riaa, separata strömsteg till effektstegen och sedan PS Audios Powerplant P10 som förser hela systemet med regenererad perfekt sinusvåg.

Vore därför intressant att jämföra den nya lösningen som Innuos presenterar jämfört med min befintliga Zen med Reclocker och Phoenix switchen. Även rening av streamer-flödet har sin betydelse om man ser det på samma sätt som nätsidan, är min erfarenhet. Borde bli det lyft jag saknar.

 

Calm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...