SMT Posted April 8, 2022 Posted April 8, 2022 Paradigm skiftet inom diffusor världen avgjorde Magico's beslut Alon Wolf : To build a better race car, you need a better race track. byZan, Double A, calle_jr and 7 others 10 Quote
Hans-Tommy Posted April 8, 2022 Posted April 8, 2022 Ser bra ut modulerna i taket är det något nytt? säljer du det i Sverige? andra färger? undrar Tommy 👍 Quote
fredrik Posted April 8, 2022 Posted April 8, 2022 Ursäkta en okunnig, men vad är det för "paradigmskifte" som skett i "diffusorvärlden"? Apexorca 1 Quote
Apexorca Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 17 hours ago, bfjohansson said: Ursäkta en okunnig, men vad är det för "paradigmskifte" som skett i "diffusorvärlden"? Ja, det ser ut att vara mer absorbtion bakom högtalarna än diffusion. Lite "fluff" på golvet i form av matta är inte heller fel. Det ser ut som en bra blandning av diffussion och dämpning. Snyggt rum som säkert låter bättre, särskilt med tanke på att det är en stereo i det. Quote
Hans-Tommy Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 1 hour ago, Apexorca said: Ja, det ser ut att vara mer absorbtion bakom högtalarna än diffusion. Lite "fluff" på golvet i form av matta är inte heller fel. Det ser ut som en bra blandning av diffussion och dämpning. Snyggt rum som säkert låter bättre, särskilt med tanke på att det är en stereo i det. Det är den undre bilden som är gamla rummet, din kommentar indikerar tvärtom eller……. tommy Quote
calm Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 Så ser det ut att diffusionen ökar mellan gamla och nya rummet. Bulbarna i taket känns nya, de har jag inte sett tidigare. Romber, diamanter och cirkulära har använts tidigare. Väggpanelerna verkar vara av traditionell typ. Kul att SMT får vara med i detta celebra sammanhang, i synnerhet framtagande av världsledande högtalare märken. Calm LISTEN TO MUSIC and Hans-Tommy 2 Quote
LPL Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 1 hour ago, Hans-Tommy said: din kommentar indikerar tvärtom eller……. plind, Daniel and Bebop 3 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 Stort grattis Matts! Väldigt stiligt rum, hoppas det kommer bilder med Magico högtalare och toppklass elektronik. Har Alon gjort något uttalande ännu eller mätningar på förändringen mot det gamla rummet? Detta säger en hel del ”To build a better race car, you need a better race track.” Hans-Tommy 1 Quote
AlfaGTV Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 Jag tycker apparaterna är mera iögonfallande i det gamla rummet, men det kanske bara är jag! triomio and byZan 2 Quote
triomio Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 3 minutes ago, AlfaGTV said: Jag tycker apparaterna är mera iögonfallande i det gamla rummet, men det kanske bara är jag! Antar att det är de nya absorbenterna som får apparaterna att försvinna ur ljudbilden Double A, Bebop and AlfaGTV 3 Quote
Apexorca Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 5 hours ago, Hans-Tommy said: Det är den undre bilden som är gamla rummet, din kommentar indikerar tvärtom eller……. tommy Aj då. Kollade igen och ser nu det du menar, men när jag skrollade hamnade "and the old one..." precis under övre bilden och jag såg inte undre bilden, så det såg ut som om den var taggad för den texten. Jag hade gissat att det undre rummet lät bättre men det vat man ju aldrig förrän man lyssnat i rummet. Quote
Hans-Tommy Posted April 9, 2022 Posted April 9, 2022 4 hours ago, triomio said: Antar att det är de nya absorbenterna som får apparaterna att försvinna ur ljudbilden Jag tror att det är det nya taket som får anläggningen att försvinna Tommy Apexorca 1 Quote
Hans-Tommy Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Hej Det finns en tråd om Magicos rum på whatsbestforum https://www.whatsbestforum.com/threads/magico’s-new-sound-room.34706/ som vanligt har folk förutfattade åsikter, tror att man kan se hur det låter , tommy calle_jr 1 Quote
Sammy Posted April 12, 2022 Posted April 12, 2022 Ser riktigt trevligt ut gillar skarpt vågmönsterdesignen på absorbenterna. Det känns även modernt och stilrent ut förövrigt i deras nya lyssningsrum och inte så plottrigt som det såg ut innan. Tycker det är alltid trevligt när svenska tillverkare får erkännande internationellt! Stort grattis till installationen 👍 SMT and LISTEN TO MUSIC 2 Quote
Hans-Tommy Posted April 15, 2022 Posted April 15, 2022 Finns en ny artikel om rummet https://www.monoandstereo.com/2022/04/magico-listening-room.html#more Tommy LISTEN TO MUSIC 1 Quote
calm Posted April 16, 2022 Posted April 16, 2022 Intressant att Magico kommit till insikt om rummets betydelse för högtalarnas prestation. Minns en mässa i Göteborg där Magico presenterade en av sina första stora metallkonstruktioner. Vi var några specialinbjudan till en lyssning på fredagskvällen, i ett ljudmässigt besvärligt rum på ett hotell. Det visste man på förhand att de rumsmässiga förutsättningarna var dåliga, men att man kaxigt sagt att deras högtalare kunde spela bra oavsett rum och till och med i ett badrum om så skulle vara. På fredagskvällen spelade systemet fruktansvärt illa med stående resonanser som blev helt outhärdliga. Under natten fick en icke okänd akustiker rycka in och rädda spelningen dagen efter, som blev helt annorlunda och mer åt det magiska hållet. Retstickan i mig kunde inte undanhålla mig från att fälla en kommentar till de tillresta amerikanska konstruktör- och ägar teamet. "Yesterday the room was playing, today the speakers are playing" De tittade lite surt på mig, men insåg att jag hade rätt och att de blivit räddade i situationen av den som nu fått det nu ärofyllda uppdraget att utforma deras nya lyssningsrum. Högmod går ibland före fall, men den insiktsfulle tar lärdom av misstagen, uppenbarligen. Calm Ivery, calle_jr, LISTEN TO MUSIC and 9 others 11 1 Quote
hrk Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 On 2022-04-12 at 23:54, Sammy said: Ser riktigt trevligt ut gillar skarpt vågmönsterdesignen på absorbenterna. Det känns även modernt och stilrent ut förövrigt i deras nya lyssningsrum och inte så plottrigt som det såg ut innan. Tycker det är alltid trevligt när svenska tillverkare får erkännande internationellt! Stort grattis till installationen 👍 Skulle bli förvånad om "vågorna" är absorbenter men jag kanske har fel? Kanske är någon ny innovation med både absorption/diffusion från Svanås sida ? Quote
P-pan Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 Gissar nog på att takpanelerna både diffuserar och fångar lite bas. Finns mycket luft bakom dessa så varför inte nyttja den totala volymen som basfälla ? Quote
Bebop Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 3 hours ago, P-pan said: Finns mycket luft bakom dessa så varför inte nyttja den totala volymen som basfälla ? Behövs basfälla? Vi vet ju inget om hur rummet såg ut i mätprotokollet. Vi får väl anta att det är anpassat till hur det såg ut. Quote
hrk Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 Ser man på hur rummet såg ut innan ombyggnad så verkar det ju iaf ha behövts en del bashantering. Quote
P-pan Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 4 hours ago, Bebop said: Behövs basfälla? Vi vet ju inget om hur rummet såg ut i mätprotokollet. Nu tänker jag inte specifikt på rummet i fråga utan att panelen i sig har funktionen att agera basfälla där så skulle behövas. Jag tänker mig att om man monterar takpanelerna dikt an mot taket så får man en mer diffuserande effekt men om man istället har en luftspalt mellan dessa och takytan så bildar ju det ett hålrum som kan vara lite av basfälla i sammanhanget... ju fler paneler som är sammankopplade ju mer luftrum... och att det däri ligger en avstämming sett till volym och frekvens som behöver åtgärdas ? Jag är absolut ingen ingenjör på området men jag har hyffsat livlig fantasi som ibland gör att jag... kör i diket i.o.f.s Bebop 1 Quote
Hans-Tommy Posted April 21, 2022 Posted April 21, 2022 Byggandet av Magicos rum på drygt 3 minuter, snabbt och enkelt 👍 tommy Ivery, Sammy, - Marten - and 7 others 8 2 Quote
LISTEN TO MUSIC Posted April 21, 2022 Posted April 21, 2022 Tack, grymt bra film! Hans-Tommy and sprudel 2 Quote
SMT Posted April 27, 2022 Author Posted April 27, 2022 On 2022-04-08 at 15:15, fredrik said: Ursäkta en okunnig, men vad är det för "paradigmskifte" som skett i "diffusorvärlden"? Paradigm skiftet förklaras enklast med att Wing familjen är de första bredbandiga diffusorerna som inte skapar färgningar och spökhögtalare i närfältet Detta innebär bla att mickar ,högtalare och sweet spot kan placeras nära wing modulerna och därmed med fördel ersätta mjuka absorbenter vid mixning/lyssning/inspelning (wingarnas optimering i tidsdomänen ger hjärnan mer tid att exponera olika maskerings effekter ) Några exempel : https://www.youtube.com/watch?v=IcPPp0HNg84https://www.youtube.com/watch?v=3CnL9JcvfkMhttps://www.facebook.com/677325695/videos/1016431662582974 calm, Hans-Tommy and LISTEN TO MUSIC 3 Quote
Daniel Posted April 28, 2022 Posted April 28, 2022 Jag kan intyga att det fungerar otroligt bra. Jag har varit i ett helt fantastiskt rum norr om Stockholm som Matts har gjort. Efter lite fix med kablar så är det ett av de absolut bästa system jag någonsin hört. Realismen och naturligheten var nästan spöklik. Så bra jobbat även med det rummet @SMT! Magicos rum blir alldeles säkert något mycket speciellt. Apexorca, juha, SMT and 3 others 6 Quote
sprudel Posted April 29, 2022 Posted April 29, 2022 Hej Matts Vill du utveckla ”exponera maskeringseffekter”? Jag anar vad du är ute efter men är inte säker, så då frågar jag istället.😊 Quote
SMT Posted May 11, 2022 Author Posted May 11, 2022 On 2022-04-29 at 07:59, sprudel said: Hej Matts Vill du utveckla ”exponera maskeringseffekter”? Jag anar vad du är ute efter men är inte säker, så då frågar jag istället.😊 För att passivt exponera olika maskerings effekter:https://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_masking#:~:text=Auditory masking occurs when the,frequency masking or spectral masking. erfordras ett bredbandiga diffusfält som liknar direktljudet George Massenburg kallar fenomenet Ambient support Jag har de senaste 10 åren förenklat kallat det att ge "hjärnan en andra chans" Massenburg nämner Skogs akustiken och Ambient support i dessa två poddar(2021) 2,48 in i videon 37 min in i videon Massenburgs erfarenheter går hand i hand med vad jag skrev 2017 i denna Resolution artikel : http://diffusor.com/PDF/170515_Resolution_Mag.pdf Som grädde på wing moset så bildar wingarnas bredbandiga diffusfält ingen "tårta på tårta" effekt av inspelningsrummet/lyssningsrummets akustik Förklaringen är att lyssningsrummets alla wing reflexer kopplar till varandra och psykoakustiskt ersätter inspelningsrummets akustik oavsett om inspelningen är gjord i Storkyrkan eller rågåkern Detta har medfört att över 100 wing mixrum har byggts genom åren Planerar ett Euphonia besök före sommaren i ett av Epidemic Music wing mixrum plind, LISTEN TO MUSIC, MatsT and 2 others 5 Quote
Hans-Tommy Posted May 17, 2022 Posted May 17, 2022 Magicos M9 i SMT rummet 🎶 //Tommy https://www.theabsolutesound.com/articles/magico-swings-for-the-fences-the-m9-loudspeaker LISTEN TO MUSIC 1 Quote
SMT Posted May 31, 2022 Author Posted May 31, 2022 On 2022-04-08 at 15:03, Hans-Tommy said: Ser bra ut modulerna i taket är det något nytt? säljer du det i Sverige? andra färger? undrar Tommy 👍 Tak/vägg modulerna kallas Wave och funktionen är 1D eller 2D diffusor kombinerat med effektiv bredbandig (50-160 Hz ) HH absorbtion av rumsresonanser De tillverkas i bredder mellan 150-600mm Längden är 1200mm och vågtoppen 200mm Std färg är vit och svart Går att fanera och finns i en mängd andra färger Priserna har ökat och ligger för tillfället från 2900kr/m2 + moms Mer info kommer på nya hemsidan till hösten De har snabbt blivit poppis tillsammans med Wingarna hos flera ledande aktörer Några exempel LISTEN TO MUSIC and Terminator 2 Quote
SMT Posted May 31, 2022 Author Posted May 31, 2022 On 2022-04-17 at 20:25, P-pan said: Jag tänker mig att om man monterar takpanelerna dikt an mot taket så får man en mer diffuserande effekt men om man istället har en luftspalt mellan dessa och takytan så bildar ju det ett hålrum som kan vara lite av basfälla i sammanhanget... ju fler paneler som är sammankopplade ju mer luftrum... och att det däri ligger en avstämming sett till volym och frekvens som behöver åtgärdas ? Spot on LISTEN TO MUSIC 1 Quote
Recommended Posts