Jump to content

Besök hos SME och världspremiär för SME Model 60


Daniel

Recommended Posts

 

 

_DH18075.thumb.jpg.2b8eac8305c1386b7031457e7fc60379.jpg

 

_DH17987.thumb.jpg.5206ba6ea2327ba88695a08c409c93d4.jpg

 

Vi går rakt på sak. Efter en trevlig lunch på en lokal pub blev vi transporterade till fabriken och välkomnade av de  trevliga människorna på SME. Förutom partners till SME var det ett antal journalister som bevakade händelsen.  Det är ju trots allt den första toppspelaren från SME på 30 år. 

 

Vad många inte vet är att det pågår ett ständigt utvecklingsarbete på SME där man löpande testar nya material och tekniker, och eftersom man har kapaciteten och kunskapen att tillverka allt i huset så går det relativt fort från idé till prototyp och vidare till lyssnings-rummet och tillbaka igen. De berättade att det inte finns mycket de inte provat och noggrant lyssnat på i utvecklingsarbetet av SME model 60 och den nya armen Series VA (Advanced). Allt i från konstruktionsprinciper till material. Och den nya armen är långsamt bearbetad ur en avancerad polymer hämtad från VD Stuart McNeilis tidigare liv inom flygindustrin. Series VA har genomgått rigorösa lyssnings-tester under det senaste året, inte bara olika varianter av material utan även formen, som är en uppblåst triangel för ökad styvhet på rätt ställen, har provats fram i lyssnings-fåtöljen och i labbet. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

_DH17995.thumb.jpg.3217e483a539e5e04dde75ab98281a18.jpg

 

Och när vi ändå talar om att mäta så är det inte med tumstock eller skjutmått. De har en makalös maskin som mäter toleranser ner på en nivå som är löjlig. Eftersom SME även konstruerar saker åt medicin-, flyg-, formel 1 och rymdindustrin så behöver de veta exakt hur precis deras produktion är löpande. Och eftersom de har möjligheten så mäts givetvis även deras skivspelare och tonarmar. Stativet till maskinen är en ca 1 meter tjockt (och rejält stort) granitblock! Jag vill inte veta hur mycket den väger. Men den flyttar inte på sig en micrometer även om vi alla skulle dansa på den.

 

Kolla filmen nedan, hoppas länken funkar.

 

https://www.dropbox.com/s/b8llakabti2ji9k/SME measuring.MOV?dl=0

Link to comment
Share on other sites

_DH17996.thumb.jpg.742cf78efb11c444f1bfad1e128a0384.jpg_DH17997.thumb.jpg.386d2675a38d93b2ee1c1ab76d33f59e.jpg_DH17998.thumb.jpg.c4d4bedbfe5b054e09f3e7e0c97e75b9.jpg

 

IMG_4379.thumb.jpg.3ebdf1b9be04cb761ed9fef5379531fa.jpg

 

En stor nyhet är fötterna, eller pelarna som dämpar både det undre och övre chassit. Till skillnad från tidigare modeller är Model 60 dämpad i både det vertikala och horisontella planet. Jag vet inte hur många delar det finns i varje pelare. Men det är många. Varje del tillverkar SME själva, från mässingsdelarna som sitter i pelaren som håller alla o-ringar, vilka de också tillverkar i fabriken, till och med de O-ringar som sitter på undersidan av både skivspelare och motorstyrningar. De säger att de man köper har alldeles för dåliga toleranser och har en dålig livslängd, de torkar ut och blir stumma för fort. Det enda som köps in är vissa skruvar som varken påverkar prestanda eller kvalitet. Föregångaren Model 30 var extremt okänslig för yttre påverkan, men med Model 60 har SME tagit det steget längre. Varken luft- eller golvburna vibrationer kommer att påverka de fruktansvärt små rörelser som pickupen måste kunna följa.

 

När man utvecklade den nya dämpningen provade man ett antal mycket avancerade material som används inom flygindustrin för att dämpa bort vibrationer som kommer från känslig utrustning från motorer och från de påfrestningar som skapas vid flygning. Man landade slutligen i en vidareutveckling av den klassiska O-rings-tekniken som man känner igen från tidigare spelare, men nu inverterad och kompletterad med horisontell dämpning samt skydd från omgivningen, framförallt solljus och damm, då hela dämpkonstruktionen är inbyggd. Hela kalaset kan enkelt justeras utifrån med en fin nyckel som det står ENGLAND på. 

_DH18000.jpg

Link to comment
Share on other sites

_DH18001.thumb.jpg.979c6a89018265ee11f6739200656faa.jpg

 

_DH18014.thumb.jpg.b6dcb83032d833cbffc011779721a056.jpg_DH18013.thumb.jpg.d6395ca017845724da3b705c9fbc9a41.jpg_DH18015.thumb.jpg.9a9855b6ba0b783289a698b269b97547.jpg

 

 

Den undre delen av foten tillverkas på översta bilden. På nästa bild ser vi hela spelaren och hela upphängningen. De nyfikna ögat ser även den kraftiga kroppen under tallriken som huserar lagret, som förutom att vara otroligt överdimensionerat nu även får bo i ett kraftfullt och dämpat lagerhus. Vilket gör det ännu tystare. Lageraxeln är tillverkad i ett hårt verktygsstål, en kula i tungsten och en hylsa i fosforbrons vilket är de absolut bästa materialen men också det svåraste att tillverka då både verktygsstål och tungsten är väldigt hårt. Fosforbronsen är segt och slitstarkt med en mycket låg friktionskoefficient. Det är i tillverkningen av de viktiga lagren som SME verkligen excellerar. Få kan tillverka med den precision och konsekvens som de. Hela lagret är givetvis slutet. och tyst så att den nästan var spöklikt att hålla i ett medans undertallriken roterade. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Motorstyrning

 

Historiskt sett har SME använt sig av DC motorer och en avancerad styrning av dessa. Men de menar att idag får de ett ännu bättre resultat av att använda sig av en AC motor. Tekniken har blivit så mycket bättre och i lyssningstester så vann AC motorn över DC motorn. En detalj som vi blev lite extra imponerade över var att de valt att ha transformatorn i en egen låda och själva styrkretsarna i en annan. Det visade sig under utvecklingen att det blev bättre så. Inte så konstigt egentligen, transformatorer är stökiga och motorstyrningar känsliga. Vilket vi ofta har märkt genom att prova bättre strömkablar och vibrationsdämpande fötter. Därför är också själva huset till strömdelarna frästa ur ett solitt stycke aluminium, rejält dämpade och tunga, med bra isolerade fötter. På första bilden ser vi materialet till en Model 60 PSU och en Synergy PSU.

 

_DH18142.thumb.jpg.b993ad68204c8cf7759a84d17078708d.jpg

 

 

_DH18011.thumb.jpg.dbcfe4b0fa97623939d88d0ab5a17062.jpg_DH18066.thumb.jpg.9eb825c7d7853c1782d39816c9a64935.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jättekul och intressant reportage, väldigt trevligt att få ta del av, tack! Och utan att vilja dra igång diskussionen om blindtester så fångades jag av att det nämndes att SME använder lyssningstester till det mesta under utvecklingsprocessen, fick ni någon information om hur de utför dem?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Terminator said:

Jättekul och intressant reportage, väldigt trevligt att få ta del av, tack! Och utan att vilja dra igång diskussionen om blindtester så fångades jag av att det nämndes att SME använder lyssningstester till det mesta under utvecklingsprocessen, fick ni någon information om hur de utför dem?

 

Tack!

 

Jag vet faktiskt inte om de använder någon specifik metod. Jag frågade inte heller. De är ett stort gäng på SME som jobbar med utveckling och de flesta har jobbat där i 20-30 år. Under den tiden har det skett många förändringar i både produktionsteknik och material. Saker vi inte ser eller får höra om. Men det berättade att de givetvis lyssnar på hur dessa förändringar påverkar ljudet. När det gäller produktutveckling så är det en naturlig del av alla olika mätmetoder att även lyssna, de har några speciella rum för dessa ändamål. Men SME funderar även mycket på hur produkten kommer att fungera om 30 år. När vi frågade dem om de provat keramiska kulor i lagret förutom Tungsten så blev svaret att keramiska kulor låter ganska lika tungstenkulorna, men efter några år bildas det en tjock gegga i lagret eftersom keramik avger en liten mängd partiklar när det används det gör inte tungsten. 

Link to comment
Share on other sites

I huset ovan bor änkan till grundaren av SME, – Alastair Robertson-Aikman. Hon är över 90 år gammal och SME tar ekonomiskt fortfarande hand om både henne och hennes hus. Hon kom in och hälsade både piggt och glatt när vi var där. Det var som att träffa hifi-drottningen. Alastair gick bort 2006. Förutom att ha konstruerat flera av världens mest legendariska tonarmar och senare skivspelare så var han en stor opera älskare. Och hade ett lyssningsrum som antagligen ingen som läst hifi-tidningar från 70-talet och framåt har missat. (Googla om ni har missat det. :grinsmilingeyes:)

 

Han hade dragit fram kablar till lyssningspositionen där hans Audio Research försteg och Model 30 var placerad. Resten av systemet var Krell förstärkare och 4 stycken kraftigt modifierade elektrostater från Quad, dessa var dolda bakom ett tunt grönt tyg. Det inbyggda försteget var kvar. 

 

 

IMG_4417.thumb.jpg.207c8154c820ca79d0671152b080549a.jpgIMG_4414.thumb.jpg.093ff506a08e5a31cf5dc3f06b25b10d.jpg

 

SME har även köpt rättigheterna till Garrard, och har använt sina kunskaper för att bygga om det mesta av mekaniken i 301'an. Vid sidan om sitter Alastair med sin katt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så var det äntligen dags att få sitta ner och lyssna. 

 

IMG_4419.thumb.jpg.118c17daf07bca12a8e1b4a13250641e.jpg

IMG_4411.thumb.jpg.d7f5b561a87752a096d77ee3d04ee708.jpg

 

Resten av systemet var levererat och uppsatt av SME's engelska distributör Padood och var produkter ur deras fina sortiment. Det lilla riaa-steget från Nagra var väl lite underdimensionerat men resten var rimligt i förhållande till SME Model 60. För- och slutsteg från Boulder, högtalare från Rockport och pickup från Ortofon, så allt i det absoluta toppskiktet alltså. Så vi kunde förutsätta att systemet kunde leverera på alla parametrar men likt en hifi-mässa är det inte 100% intrimmat eftersom de ställde upp dagen innan för att inte störa Fru Robertson-Aikman för mycket. 

 

IMG_4412.jpg

IMG_4413.jpg

Link to comment
Share on other sites

_DH18059.thumb.jpg.b2083ac6b463d2a2561dc7fbd2809125.jpg_DH18056.thumb.jpg.cd4797ccb3248ffdcfbb1d8b87e6dfdf.jpg_DH18053.thumb.jpg.fe10ac9f7b9b890bfe4ae6c312122069.jpg_DH18060.thumb.jpg.ea844feae7d497055af15f5e9d4a3e93.jpgIMG_4422.thumb.jpg.59c51cc3ad5c1745f898c57ca301b4a7.jpg_DH18053.thumb.jpg.fe10ac9f7b9b890bfe4ae6c312122069.jpg

 

Men vilken spelare! Vilken arm!

 

Jag har hört Model 30 vid ett antal tillfällen, och på flera sätt är det den finaste skivspelare jag har hört. Och inte på ett sånt där subtilt sätt där det är svårt att isolera kvaliteterna från resten av systemet. Jag har hört den med små 2-vägs stativare och en billig integrerad, i ett monstersystem med YG Acosutics Sonja 2.3, och i några andra system. Det som alltid går igenom med Model 30 är dess otroliga förmåga att skapa tyngd, storlek och energi från en verklig orkester. Det musikaliska fundamentet är så bergsfast och realistiskt att jag blir golvad varje gång, ja, till och med genom de små 2-vägarna. Illusionen blir så mycket mer verklig. En ståbas får som mycket densitet och skala, en orkester blir större eftersom varje musiker får mer plats. Men det var Model 30. Finns det något att anmärka på den då? Ja, det skulle väl vara att den inte har det där sista i upplösning och transparens, där kanske några av världens bästa spelare låter aningen öppnare i de övre registren. Så det var med spänning som vi satte oss ner för att lyssna på Model 60 plus Series VA. 

 

 

IMG_4423.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilket härligt reportage:thumbsup:

 

6 minutes ago, Daniel said:

Det som alltid går igenom med Model 30 är dess otroliga förmåga att skapa tyngd, storlek och energi från en verklig orkester.

Finns det något att anmärka på den då? Ja, det skulle väl vara att den inte har det där sista i upplösning och transparens, där kanske några av världens bästa spelare låter aningen öppnare i de övre registren. Så det var med spänning som vi satte oss ner för att lyssna på Model 60 plus Series VA. 

Som en gammal ägare till en SME 30 med V-armen så är din uppfattning om denna precis så som jag uppfattade den, ett tillägg skulle vara att jag tyckte den var rolig och hade ett skönt gung om du förstår?

 

Ser med spänning framemot intrycken du fick av Model 60 och Series VA?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

IMG_4424.thumb.jpg.78c5178d0a0ada9750d2100092b798de.jpgIMG_4425.thumb.jpg.129fa35d4d3509d432c1002ec6a3860e.jpgIMG_4426.thumb.jpg.e2e5a50df1b21a4f14c19a7c695aff95.jpgIMG_4427.thumb.jpg.f19766bc0e1b8f8f5b0fe09e7e2820db.jpg

 

Redan vid första spåret var det tydligt att alla de kvaliteter jag nämnde om det musikaliska fundamentet som finns i Model 30, finns i Model 60, fast ännu mer. Ståbas och trummor från Count Basie, Montreaux '77 var helt enkelt där i rummet i skala 1/1. Där Model 30 kanske har 1/2. 😃 Resan vidare genom repertoaren var en njutning och en uppvisning i separation, rytmik, anslag, transparens och ren glädje. Ja! transparensen är där, attacken och upplösningen. Jag misstänker att armen har mycket att säga till om när det kommer till just upplösning och transparens. Model 60 har en naturlig värme och en förmåga att ge kropp och själ till musiken, utan att göra det för blött och sladdrigt i kanterna vilket ofta är faller i hifi-världen. Det bir en trade-off mellan det rika och fylliga och det snabba och transparenta. Så var det inte här. När Ajay (Ägaren av SME) spelade Concierto de Aranjuez, ett av mina favoritstycken, kastade jag in handduken och bara åkte med. Jag har aldrig hört en skivspelare separera en orkester så bra och med den typen av realism. Det var musik i all sin prakt och all sin skönhet. Det underliggande budskapet i stycket blev ännu tydligare och balansen mellan hopp och förtvivlan ännu vackrare.

 

Min respekt för människorna på fabriken är nu ännu större. Genom deras noggrannhet, kunskap och skicklighet har de lyckats skapa en plattform som hjälper diamanten's extremt tuffa uppgift att följa det graverade spåret med större precision och med mindre störningar från omgivningen. Min erfarenhet säger mig att ju närmare inspelningen man kommer, desto vackrare blir det. Och då hörs det tydligt. Inget snack. Beviset stod framför oss. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, byZan said:

Vilket härligt reportage:thumbsup:

 

Som en gammal ägare till en SME 30 med V-armen så är din uppfattning om denna precis så som jag uppfattade den, ett tillägg skulle vara att jag tyckte den var rolig och hade ett skönt gung om du förstår?

 

Ser med spänning framemot intrycken du fick av Model 60 och Series VA?

 

/byZan

 

Utan tvekan så! Ett brittiskt DNA kanske? 😁🕺🏻

Link to comment
Share on other sites

Efter den heldagen var det dags att slänga av oss allt på ett hotell och bege oss till kvällens middag.

 

Vi hamnade i en liten by som heter Arundel. Känt för att ha ett riktigt Robin Hood slott som beskyddare. 

 

IMG_4435.thumb.jpg.bba5a3a09f5ea776295c07a267d62d08.jpg

 

 

"Arundel Castle är ett slott i Arundel, England, beläget i West Sussex. Slottet uppfördes av Vilhelm Erövraren. Hertigen av Norfolk äger numera slottet. Under engelska inbördeskriget skadades slottet under en belägring 20 december 1643 till 6 januari 1644 och det skulle ta nästan 200 år innan de blev helt återuppbyggt."

Källa: Wikipedia

 

Arundel är en otroligt charmig liten by.

 

 

IMG_4433.thumb.jpg.a6114829fd61208fb76fec0de424928c.jpg

IMG_4440.jpg

IMG_4441.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte störa er med middagsbilder. Men vi tar några stycken i samband med kvällens festligheter. Självklart äter man på puben. Tror knappt de har konceptet "restaurang" på den engelska landsbygden. 

 

IMG_4437.thumb.jpg.3d692159b122ae8143b5c4521991a939.jpg

IMG_4438.thumb.jpg.505dd0a53a703381841cf435ee8b0e7b.jpgIMG_4439.thumb.jpg.5c0cc3c72505a9fd34dfd3d8d2890157.jpg

 

"More cowbell" hade de dock!

 

För er som missat referensen så kommer en påminnelse.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Upp i ottan för en promenad innan fabriksbesök nr. 2. Arundel var ännu mer strålande på morgonen och bjöd på en härlig upplevelse. Skivaffären var tyvärr stängd, men enligt Michael Fremer ska den vara riktigt bra. Vi får åka dit igen helt enkelt. 

 

 

IMG_4446.thumb.jpg.4ccc557854699fa0a9192f6121c8a735.jpgIMG_4456.thumb.jpg.4d0e915b3a08083093c1391545ee342a.jpgIMG_4461.thumb.jpg.fb7b2920b97500ab7b7d7bde103626b3.jpgIMG_4459.thumb.jpg.006ec5655b253db244856552af1e5073.jpgIMG_4449.thumb.jpg.a9abfcd6daaf5cdb28b55e51b52fe4c1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att ni var i England? Det är ju solsken på bilderna! 🤓

Hoppas det är OK att jag petar in Michael Fremers fil i reportaget, för den som vill ha rörliga bilder (inte någon proffsproduktion kanske, men ändå)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lördag morgon och tillbaka till fabriken. På översta bilden ser vi några skivpuckar i en låda som det som tur står SME på, så att de inte tappar bort den. :grinsmilingeyes: Nästa bild puck och materialet som den tillverkas av. Självklart fräst ur ett stycke aluminium.

 

Vidare ser vi material och återvinningskärlet. Allt tas givetvis hand om.

 

Kolla filmen:

 

https://www.dropbox.com/s/q63sfm3dev7nhkn/Fräsning av skivpuck.MOV?dl=0

 

_DH18019.thumb.jpg.6187a2829b5160a4433db4dbc0d0eb81.jpg_DH18018.thumb.jpg.ff9eb700f6850a082a81dd0496877332.jpg_DH18023.thumb.jpg.55659ce1f4cc6085f9cbcaa9f8391a55.jpg_DH18022.thumb.jpg.a41b3899cc45f3ce758e9ed0a714aed5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Härliga miljöer med pittoreska byar, slott och trädgårdar i West Sussex. Afternoon tea på Sissinhurst Castle Garden rekomenderas.

Resan avnjutes bäst nercabbat (när det inte regnar).

Finns en jordnära hantverkstradition som jag gillar, där SME är en i raden. 

Link to comment
Share on other sites

"Vad många inte vet är att det pågår ett ständigt utvecklingsarbete på SME där man löpande testar nya material och tekniker, och eftersom man har kapaciteten och kunskapen att tillverka allt i huset så går det relativt fort från idé till prototyp och vidare till lyssnings-rummet och tillbaka igen. De berättade att det inte finns mycket de inte provat och noggrant lyssnat på i utvecklingsarbetet av SME model 60 och den nya armen Series VA (Advanced). Allt i från konstruktionsprinciper till material."

 

Först ett en applåd för ett fint reportage och att ni delar med er av eran resa:thumbsup:!

 

SME verkar vara noggranna på dom flesta plan och verkar ha landat i att fortsätta med sin gummiupphängning. Något jag undrar är om dom har som ambition att skapa en helt opåverkad återgivning (så nära inspelningen som möjligt , dvs så opåverkat som möjligt) eller om dom vill ha något som iaf är lite specifikt för just SME? 

 

Går man till fysikboken (är ingen expert på området) så borde det finnas bättre sätt att få bort oönskad energi som påverkar nålen om man nu är ute efter en återgivning "så nära inspelningen" som möjligt kan man tycka :think:?

 

Är helt enkelt bara intresserad av hur SME resonerar kring detta och deras val av gummiupphängning vs något annat.

 

ps. har själv en SME arm :sunglasses:!

 

/hrk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi pratade inte om det. Men jag tror att de, likt många high end tillverkare, vill komma så nära inspelningen som möjligt. Jag tror kombinationen extremt hög massa avstämt av pelarna med o-ringar är ett väldigt förnuftigt vägval. Motorn i ett plan avkopplat från lager och armfäste. Resultatet är i vilket fall mycket imponerande. Men lyfter inte en Model 60 själv. 😀

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hrk said:

Går man till fysikboken (är ingen expert på området) så borde det finnas bättre sätt att få bort oönskad energi som påverkar nålen om man nu är ute efter en återgivning "så nära inspelningen" som möjligt kan man tycka :think:?

Jag är lite nyfiken på varför du reagerar på konstruktionen? Eller snarare varför du verkar tycka att det finns bättre vägar till "ofärgad återgivning"? Utveckla gärna! :) 

Jag har aldrig haft någon SME-spelare hemmavid så jag har ingen egen erfarenhet av deras eventuella färgning, annat än min SME V, f.n. på Technics SL-1000 Mk II. 

 

Jag tror man kan nå dit man vill på många olika sätt, oavsett om man skriver under sin konstruktion med Alastair Robertson,  Ivor Tiefenbrun eller Franc Kuzma!

Däremot kommer dessa herrars konstruktioner låta tämligen olika med ett givet underlag, likväl som de kan låta underbart i den ideala miljön! Jag tycker oavsett det är underbart att det finns så många spännande konstruktioner att provsmaka! :D 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Resultatet är i vilket fall mycket imponerande.

Jag tror inte man skall stirra sig blind på ett material typ gummi i detta fall. Grejen är ju snarare hur man får till helheten, hur orkesterna spelar tillammans och då blir ett instrument rätt ointressant om det gifter sig väl med helheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...