Guest om.s Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Fikk i går hjem en av de beste vokal jazz skivene på veldig lenge JACINTHA og "autumn leaves" the songs of Johnny Mercer, på 180 gr vinyl Dette er kvinnelig "standard" vokal jazz av verdens klasse, denne damen synger på denne skiva med en sjel og lengsel jeg sjelden har hørt maken til, merk dere navnet om dere ikke allerede har gjort det. Damen har sjel, og den synger hun med. Feil er det heller ikke at det fulgte med en xtra 45 rpm og 4 låter Quote
Mattias Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Den är mycket fin skiva, önskar man hade den i finare utgåva än vanlig cd. Glömmer inte första gången jag satte den i spelaren. Blev helt trollbunden... makalös inspelning *mys* Var det inte rörprylar man använde sig av vid inspelningen av denna mån tro? Har Here's to Ben på väg i bra utgåva, det lilla jag hört tror jag starkt på att det är en riktig höjdare. /Mattias Quote
Guest om.s Posted March 8, 2005 Posted March 8, 2005 Den är mycket fin skiva, önskar man hade den i finare utgåva än vanlig cd. Glömmer inte första gången jag satte den i spelaren. Blev helt trollbunden... makalös inspelning *mys* Var det inte rörprylar man använde sig av vid inspelningen av denna mån tro? Har Here's to Ben på väg i bra utgåva, det lilla jag hört tror jag starkt på att det är en riktig höjdare. /Mattias <{POST_SNAPBACK}> Bestillte "heres to Ben" og "her name is Jacinhta" når denne var spillt ett par ganger, på 180 gr vinyl, så bra musikk fortjener det beste mediet Nesten synd det blir lysere ute om kvelden med slik god jazz tilgjengelig :cool: Quote
Rutger Posted March 11, 2005 Posted March 11, 2005 Jacintha Abisheganaden, från Singapore. Kan det verkligen vara nåt? Allmänt tycker jag inte om jazz. Ordet "jazzsångerska" ger mig rysningar - av obehag. Väsande röster som bara rör sig inom ett idiom så begränsat att man kan göra sig lustig över stilen efter blott en minuts lyssnande. Nu lyssnade jag lite på Jacintha. Men alltså, hallå. Vart tog de 30 sekunderna vägen. Man vill ha mer. Lugn jazz brukar ge mig panikkänslor, det där belåtna soundet utan spänningar som ingen klassisk tonsättare med självaktning skulle inympa i den mest stillsamma sats, men Jacinthas röst skapar mening. En tontapet med substans. Blir nog att komplettera inköpslistan och kika närmare. CD får duga till en början. Tack för tipset. Riktig skiva. Quote
Rutger Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Jag hämtade smakprov på Jacintha från FIM Records här: And the Angels Sing.wma, och brände in sången på en CD-R/W. Mein Gott! Gillade inte låten först men DAMEN är vanebildande. Hon växer, v ä x e r och V Ä X E R. Prat om audiofilt och gram hit och dit bleknar kvickt - Jacintha Abisheganaden är en riktig artist. Hennes approach att hålla tillbaka men med full klang är betagande och effektiv. Hon kan bli hur stor som helst. Ja[cint] - ha, måste ha! Tackar åter igen för tipset, men denna gång innerligt och djupt känt. Quote
eliot Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Det tar tid innan många upptäcker "pärlorna" - själv köpte jag mina första skivor med Jacintha redan 2000 när jag var på min årliga (HiFi-)utflykt nere på kontinenten . Det var Here´s to Ben på XRCD2 och Autumn Leaves på vanlig Groove Note CD. Min kompis köpte Autumn Leaves på XRCD och visst ger XRCD en hel del ytterligare närvarokänsla Sedan dess har jag ofta sett vinylutgåvor av hennes skivor och själv har jag Jacintha Lush Life på vinyl och det är också en mycket fin skiva. Liksom de andra vinylutgåvorna är det två skivor varav en är på 45 varv Jag har sett hennes skivor på Vinylbutiken i Stockholm (kostar 359 kr) redan för ett antal år sedan.... Här är en länk till Groove Note Records där man kan se hela deras utbud. //Eliot Quote
Guest om.s Posted March 12, 2005 Posted March 12, 2005 Jag hämtade smakprov på Jacintha från FIM Records här: And the Angels Sing.wma, och brände in sången på en CD-R/W. Mein Gott! Gillade inte låten först men DAMEN är vanebildande. Hon växer, v ä x e r och V Ä X E R. Prat om audiofilt och gram hit och dit bleknar kvickt - Jacintha Abisheganaden är en riktig artist. Hennes approach att hålla tillbaka men med full klang är betagande och effektiv. Hon kan bli hur stor som helst. Ja[cint] - ha, måste ha! Tackar åter igen för tipset, men denna gång innerligt och djupt känt. <{POST_SNAPBACK}> Godt at det funker slik med noen tips noen ganger, selv falt jeg så at jeg straks bestillte to skiver til (vinyl 180 gr, selvsagt ) av damen etter å ha lyttet til "autum leaves", eller som du sier; vane dannende...... mvh Quote
Gebex Posted April 3, 2005 Posted April 3, 2005 Skivan autumn leaves finns tydligen som SACD. Jag hittade den här: http://www.sa-cd.net/showtitle/29 Quote
juha Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Sacd utgåvan är ett måste, otrolig bra musik o otroligt bra ljud är en sällsynt kombination, iaf enl mig. Quote
Timbre™ Posted April 4, 2005 Posted April 4, 2005 Allt med Jacintha har varit otroligt bra tycker jag. Quote
Gebex Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Vet någon var man hittar skivan till rimliga pengar i Sverige eller till Sverige om den inte finns att köpa här? Quote
K-man Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Vid mitt besök hos Mattias för några veckor sedan fick jag bla med mig en skiva med Jacintha, min första riktiga kontakt med denna sångerska....men knappast den sista! Den har snurrat åtskilliga gånger redan! \\K-man Quote
Mattias Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Hon kan verkligen fungera som lugnande medel denne dam Fann hennes skivor i sökning på megastore, samtliga för 149kr stycket på vanlig cdutgåva, denna utgåva räcker långt och speciellt att bekanta sig vid damen. På samma ställe finns den i SACD-hybrid orginalutgåva, men även vissa av hennes plagttor i FIM utgåva..... /Mattias Quote
figge Posted September 18, 2005 Posted September 18, 2005 Audio Concept Hantverkargatan 59, 08-650 72 50 www.audioconcept.se Vet någon var man hittar skivan till rimliga pengar i Sverige eller till Sverige om den inte finns att köpa här? <{POST_SNAPBACK}> Quote
Gromit Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Nu har jag beställt Autumn Leaves: The Songs of Johnny Mercer. Det är bara att hoppas på att den är bra. 172 kr kan den nog vara värd på SACD va? /Gr. Quote
Gromit Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Härligt, då ser jag fram emot att den dimper ner med posten snart... Ni som har flera skivor med henne! Vilka övriga är riktigt bra? /Gr. Quote
Timbre™ Posted September 20, 2005 Posted September 20, 2005 Den är bra men det damp ner en ännu bättre från Elusive Disc häromdagen... I min bossanovafixerade tillvaro är detta en riktig pärla! The Girl From Bossa Nova och här finns klassiker i fantastiska tolkningar... Quote
Guest om.s Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Interessant at denne tråden har våknet igjen, fikk idag to skiver til med Jacintha "Jachintha is her name" "Here`s to Ben" (a vocal tribute to Ben Webster). Begge skivene kom på 45 rpm 180 gr Vinyl (double album), fra Groove Note Records. Bestillt fra Vinylbutiken i Stockholm, disse har ikke snurret rundt enda, men venter bare på den rette anledningen og stemningen før de sprettes mvh Quote
eliot Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Någon som vet vad som hänt med Groovenote Records Länken http://www.groovenote.com fungerar inte mer - därför saknas sedan någon vecka (det är alltså inte bara tillfälligt ) bilden på ett tidigare inlägg som jag gjorde í denna tråd.... //Eliot PS. Here's to Ben låter mycket bra på vinyl och i mitt fall mycket bättre än på XRCD Quote
Guest om.s Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Någon som vet vad som hänt med Groovenote Records Länken http://www.groovenote.com fungerar inte mer - därför saknas sedan någon vecka (det är alltså inte bara tillfälligt ) bilden på ett tidigare inlägg som jag gjorde í denna tråd.... //Eliot PS. Here's to Ben låter mycket bra på vinyl och i mitt fall mycket bättre än på XRCD <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke hva som har hendt med GR, bestillte som sagt fra www.vinylbutiken.se men jeg har også bestillt fra fra disse acusticsound med meget godt resultat, ikke billigst, men kjappt sikkert levert på døren etter 4 dager av fedex. mvh Quote
Vogue Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Hur mycket betaler du for at få skivorna sendt från acusticsound med FEDEX? Dom har mange mycket interessante skivor. Vogue Quote
Guest om.s Posted September 26, 2005 Posted September 26, 2005 Hur mycket betaler du for at få skivorna sendt från acusticsound med FEDEX? Dom har mange mycket interessante skivor. Vogue <{POST_SNAPBACK}> Det beror jo på vekten, men for fire boxer MoFi + 2 vanlige 180gr tror jeg det var ca 50$, men dette er da express innen 3-4 på døren, det kan velges billigere og senere alternativer. mvh Quote
Recommended Posts