Jump to content

High-end mässan 2022: Intryck och åsikter


ukiro

Recommended Posts

 

DSC_0512.JPG.ba9b968e5726189515a43a58ea5ce16c.JPG                         DSC_0513.JPG.f2eeffe64e2694db3ff1c95b39d78686.JPG                              

 

DSC_0514.JPG.14765e9fd9c2f642a4bb744dccfe56c8.JPG

 

DSC_0515.JPG.c44e687c3c770c1520c58bc75157adde.JPG

Hann inte lyssna jättemycket på meze-lurarna men det lilla jag lyssnade lät det jättebra! Både Empyrean och Empyrean Elite. Feliks-stärkarn kan jag tänka mig värmer upp ena sidan av ansiktet när man hade lyssnat hemmavid.

Bilddumpar efter dig idag P-Pan, tentaplugg på agendan. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, JWE said:

                             
Bilddumpar efter dig idag P-Pan, tentaplugg på agendan. 

 

 

Aj då, låter inget roligt... om du skulle fråga mig.

Lika bra att jag stänger av här då.

Tänkte att jag kunde ju rulla lite rör istället... för ovanlighetens skull :closedeyes: 

Link to comment
Share on other sites

Mina intryck:

 

Chord Company demonstrerade sina nya grendosor under svåra förhållanden. Hög musik spelades utanför rummet och dörren öppnades och stängdes kontinuerlig av besökare som ville komma in eller ut. Inte den bästa miljön för att visa ökad tystnad från de nya dosorna. Skillnader kunde dock höras. Mest lärorikt var när det visades hur en lös sladd (kopplad till grendosan men inte till någon apparat) bidrog negativt till musikupplevelsen.

 

Naim visade sin nya Solstice skivspelare. Lite mycket snack i förhållande till musik men intressant och ett härligt flyt från skivspelaren.

 

Audio Note brukar alltid låta väldigt bra men inte denna gång. Jag hade kanske otur men två försök på två dagar gav samma resultat - bumlig bas, stod inte ut mer än ett par minuter.

 

Perfect Sense presenterade ett verkligt high-end system som frontades av Aurenders nya streamer för en kvarts miljon och en APL DAC. Musiken passade inte mig så mycket men kvalitén på systemet framgick tydligt. De bästa systemen har en extra tystnad och ett lugn som höjer upplevelsen markant. Det verkar finnas en ny nivå av tystnad och lugn från den senaste generationen av digitala produkter och förstärkare. Det blir mer analogt. Tror detta är vad Chord, CAD, Nordost mfl också bidrar med med sina jordningsprodukter.

 

Estelon imponerade inte på mig. Ett litet trångt rum med mycket folk bidrog.

 

Stylusrummet var höjdpunkten för mig. Jag har själv YG Acoustics högtalare som jag är väldigt nöjd med så deras Hailey 2 uppställning var helt i min smak. Lika viktigt var Brinkman/Lyra/Asthetix/Gryphon. Det svängde, lät klart, rappt, tydligt från top till botten. Systemet uppvisade också samma ’tystnad’ som hos Perfect Sense. Bra gjort. Deras andra system innehöll ett kärt återseende, jag har ägd föregångaren till Spendor SP1/2 för ett antal år sedan. Inte samma bas som YG men härlig återgivning av röster och mycket mer. Bra och varierad musikval bidrog också.

 

Avantgarde var intressant med sina enorma aktivt drivna (6x1 Watt) horn. Dynamiskt och stort; kanske orealistiskt stort, men härligt. Tror dock de hade vunnit på att ha använt bättre källor, såg ut som en i sammanhanget ganska modest CD-spelare och skivspelare. Med ett så känsliga och högupplösta högtalare hörs kvalitén på källan tydligt.

 

German Physics med MSB och Spectral elektronik lät bra.

 

Lindström Audio lyckas få ut väldigt mycket ur små högtalare. Imponerande i förhållande till storlek och pris. Lätta att placera i ett normalt hem. Kanske inte lätta att acceptera utseendet dock. Tror de måste få en bättre finnish om de skall få kunder att vilja ha dem i sina vardagsrum.

 

Audio Concept var en annan höjdpunkt. Lyckades sätta mig i ’sweetspot’ andra dagen. Detta var det tredje rummet med en imponerande ’tystnad’ något som jag är säker på deras Taiko-streamer och Torus strömrenare bidrog med. Det var inte bara röster som framträdde tydligt placerade mellan högtalarna, det var sångare med kropp.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Tack för rapporter och alla fina beskrivningar av era intryck under helgen @calm, @P-pan, @ukiro, @JWE@HansW med flera.

Vi försöker att visa upp ett par nyheter varje år, men också system med lite olika inriktning och fokus sett till egenskaper och karaktär.

Utöver vårt eget rum hos Kapitel 8 så samspelade vi också med Lindström Audio på Sheraton där vi bidrog med elektronik ifrån Lumin och AGD samt kablar ifrån Esprit.

/ Marcus, Perfect sense

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med de sista rummen på Sheraton:

 

Electrocompaniet och KEF Blade 1

 

Är lite svag for Elektrocompaniets ljudhantering sedan den tiden jag själv ägde elektronik av märket. En mörkholografisk presentation skulle jag kunna definiera deras ljudbild som. Inga skarpa kanter utan ett mjukt och harmoniskt avslut uppåt ett underbart mellanregister, kanske inte världsbäst i basdefinition men väl godkänt. Roligt att man här hade en premiär på nästan prototypstadiet med Nemo 2 eller AW 800 som den också heter. Ett riktigt kraftpaket som skall presenteras internationellt på mässan i München i vår. Ny var också CD spelaren CD1 mk....? Försteget och streamern var tidigare kända, liksom vinylspelaren. Ny var också Blade 1 i ny version med lite ytterligare utvecklad diskant. En nästan skulptural högtalare som i mässans exemplar var i en blåskimrande nyans. Riktigt snygga högtalare, men ljudet var också "snyggt", välartikulerat och dynamiskt. Förstod att med den aktuella högtalarimpedansen så nosar Nemo 2 på 1100 watt. Tyvärr var rummet ett av de mest populära vilket gjorde att det var mestadels fullt, men en placering i sweetspot blev det i alla fall. Skulle vilja höra mer. Ett av mina favoritrum alla kategorier. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Quote

Mest lärorikt var när det visades hur en lös sladd (kopplad till grendosan men inte till någon apparat) bidrog negativt till musikupplevelsen.

Off topic, men kan inte låta bli: Typiskt exempel på att en dålig kabel i själva verket är en utmärkt antenn för radiofrekvens (RF) som leds in i elektroniken och skapar intermodulationsdistortion som mattar ner musikåtergivningen. Har sett samma fenomen när dålig kabel används för t.ex. en subwoofer. Sens moral 1: Inte en enda onödig kabel i anläggningen. Sens moral 2: Håll jämn kvalitet på kablarna, sämsta kabeln sätter nivån på lyssningskvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Avantgarde

 

Liksom för några år sedan så var mässans  mest spektakulära system ett maffigt hornsystem. Tyvärr vet jag inte varför dessa system tycks vara så svåra att ställa upp och matcha med kringutrustnings så att det blir njutbart rent musikaliskt. Skarpt och hårt och utan mellanregister är min bedömning. Har dock hört hornsystem som presterat luftigt och lätt i världsklass med en ljudscen utöver det vanliga. En presentation av Patricia Barbers piano som bara stod i rummet. Detta var i Göteborg på Opalen, med en dansk som presentatör för många år sedan. Den upplevelsen sitter kvar i huvudet. Inte ens i München hade Avantgardes eget folk lyckats med att ställa upp systemet på ett njutbart sätt. Ett av de få rummen som jag då var tvungen att rymma ifrån.

Visuellt blir det även lite svårt att koppla bort de stora hornen, man sugs in i trattarna om man inte blundar, men då blir ljudet ännu mer påtagligt skarpt. Kanske har jag för känsliga öron för denna typ av presentation.

 

Technics

 

Elegant, precist och tekniskt fulländat, men lämnar mig lite oberörd och oengagerad. Men absolut mycket bra, men inte "my cup of Tea" Musiken måste vara engagerande och tankeväckande för att rycka tag i mig. Så blev det inte trots flera besök och flera spår. Men som sagt ändå mycket bra.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-04-03 at 23:08, P-pan said:

För att inte blanda ihop alla modeller så ber jag snällt Daniel på Stylus om hjälp, 

om han har tid förstås, att fylla på med vad det är vi kan se i racken o.sv... 

 

Sjävklart.

 

System Spendor

 

SME Model 12A + Lyra Kleos 

MOON by Simaudio 610LP Riaa

MOON by Simaudio 680D DAC/Streamer

MOON by Simaudio 740P Försteg

MOON by Simaudio 860A v.2 Monosteg

Spendor Classic 1/2

Nordost V2 och Norse kablar

 

 

System YG Acoustics

 

Brinkmann Taurus + Brinkmann 12.1 arm + Brinkmann RöNt III PS, 

Lyra Atlas Lambda

Aesthetix IO Eclipse

Gryphon Essence försteg och stereoslutsteg

YG Acoustics Hailey 2.2

Nordost V2 + O2+ tonarmskabel

Nordost QKore

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Här några av mina intryck...

 

Att göra slutomdömen om hur elektronik, högtalare, musikkällor och kompletta system låter och hur bra de är utifrån en mässa är svårt och det vill jag inte göra. Utställarna har haft max ett dygn att få till allt i rum som inte alltid är de optimala. En del lyckas ändå rätt så bra med en kombination av tur, kunskap och engagemang. Det som slår mig mest är faktiskt hur mycket bättre lägsta nivån blivit. Hifi behöver inte kosta flera hundra tusen eller t o m flera miljoner för att ge en stor upplevelse. Det blir lika abstrakt för mig som att provsitta en Königsegg. Det lockar inte mig. Ett exempel på det motsatta var rummet med Marantz och Polk. Ett par golvare från Polk med Marantz helt nya integrerade förstärkare som är specad till 2 x 70 W (klass AB)  inklusive streamer och dac för strax över 50 lakan är ytterst prisvärt i min bok. Jag tycker det kan vara en lämplig nivå för den som vill stiga in i hifi-världen och ta det från där. (CD/SACD-spelaren SA-10 är deras förnämsta spelare/dac som gör om alla signaler till DSD256. För den får man host upp lika mycket plus 20-25,000 till och det är den värd.) Jag har själv en Marantz-anläggning på ovanplan och ännu en är på väg till min bodega. Jag tycker de ger väldigt mycket för pengarna.

 

Marantz.jpg

 

Jag redovisare inte alla rum utan enbart de som jag tycker var mest intressanta om jag skull få för mig att byta. Då faller rum med prylar för en, två eller mer millar. Men det är kul att höra dem en och en annan gång. Ett exempel var Stylus Audios stora rum med YG, Aesthetix, Lyra, Brinkman, Valhalla, Gryphon mm.

Det är inte tu tal om att det låter fantastiskt. I min smak var den anläggning i det översta skiktet som stack ut mest. Samtidigt blir det lite av en PA-känsla för mig, musik från en scen för en större publik men fantastiskt medryckande och njutbart i sin genre.

 

YG.jpg

 

Ett annat exempel som i sammanhangen väl får kallas för budgetnivån med ett system av bl a Aurender och Rockport. Med rätt förutsättningar kan det säkert låta riktigt mäktigt i närheten av Stylus stora system. Skillnaden var att Perfect Sense hade ett rum på ca 15-20 m2 med en anläggning som säkert vill ha betydligt större ytor för att spela ut. Jag fick inga direkta intryck av vad systemet förmår här. Stylus Audio hade en stor konferenslokal på plus 100 m2 där anläggningen kunde spela ut ordentligt. Med lite fix kan det bli ännu bättre.

 

Rockport.jpg

 

Det fanns annat som jag tyckte var betydligt intressantare för det ljud jag söker och som jag vill ha hemma. Själv karaktäriserar jag det som ljud med högre mysfaktor, mer värme och en mer intim ljudbild. Jag blev väldigt betagen i Spendors Classic-högtalare som matades med elektronik från Moon och med en SME-12:a som källa. Perfekt var det inte i den stora lokalen. Bl a blev basen lite bumlig men det är sådant man kan fixa till i en slutplacering. Det jag gick igång på var hur högtalarna placerade ljudbilden mellan högtalarna och den lena och fina diskanten och ett utmärkt mellanregister. Bl a spelades Dave Brubeck över både YG- och Spendorsystemet. På YG lät det rent, snärtigt, dynamiskt och en stor och bred ljudbild; ungefär som på en konsertarena medan Spendor excellerade i en mycket fin ljudbild med klubbkänsla. Jag kunde nästan se Paul Desmond framför mig exakt var han stod. Gåshud! Det systemet tror jag har oerhörd potential i hemmiljö med rätt förutsättningar.

 

Spendor Classic.jpg

 

SME 12.jpg

 

Ett annat system som jag lyssnade en hel del på i tre omgångar var rummet med KEF Blade 2 tillsammans med elektronik från Electrokompaniet. Det var inte optimala betingelser här heller men tillräcklig för att höra det fantastiska mellanregistret, den silkeslena diskanten och den fina spridningen. Jag inbillar mig att det här är ett system som jag skulle få till rätt så bra hemma. Mycket intressant.

 

KEF Blade 2.jpg

 

Slutligen ett besök hos Dynaudio som i år fokuserade på ett par av sina minstingar; nya EMIT 10 (bilden) och på Contour 20i. I fallet är Dynaudio är jag jävig. Jag blir bl a imponerad deras förmåga att behålla sin grundläggande ljudsignatur oavsett storlek. EMIT 10 är förvånansvärt vuxna trots sin litenhet till ett attrativt pris. I ett mindre utrymme för lite strölyssning med även för lite halvseiös lyssning skulle jag kunna leva med denna instegshögtalare alla dagar i veckan. För lite mer komplex musik får man plocka fram några hövdingar till ur börsen.

 

Dynaudio EMIT 10.jpg

 

Resten då? Jo, det var trevlig och intressant men inget som direkt fångade mig på några avgörande punkter i förhållande till det jag har. Det är också svårt att göra omdömen med musik jag inte känner till så väl. En del fokuserade på trumsolo, andra på akustiska gitarrer, elektronisk musik eller kraftigt distorderad musik. Min musiksmak är inte så väl representerad på hifi-mässor. Men jag hörde Berlioz "Symphony Fantastique" i korridoren ett litet tag på Sheraton. Men när jag kom fram hade åhörarna framlagt andra önskemål från typiska mässalbum. Men jag fick en liten kick när Daniel hos Stylus spelade denna.

 

LP.jpg

 

Den var jag snabb att köpa när jag kom hem (24/88,2). Spår 2 är riktigt mäktigt. Dominique Fils-Aime (från Montreal) är en ny bekantskap för mig.... trodde jag. När jag laddade ner albumet såg jag att redan hade hennes senaste... :flush: Den har jag endast spelat i bakgrunden en gång. Det blir till att lyssna igenom den också ordentligt.

 

Three Little Words | Dominique Fils-Aimé

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tar igen på de som varit uppe i tråden redan. 

Stylus, var nog mitt favoritrum i år. Har nog mycket att göra med den härliga atmosfären @Daniel skapade med musikvalen. Lyssnade tyvärr inte på Moon/Spendor-systemet men YG/Gryphon-systemet var mycket njutbart, satt säkert där 20-30 minuter på söndagen. 

 

 

DSC_0506.JPG.d30c6ce89a0681e2a85c358c724e5905.JPG

 

DSC_0504.JPG.ed674ba781df37b7c1ce8908f5c495e7.JPG

 

DSC_0527.JPG.628d7a93587ad2a7c98b7c57f940add0.JPG

 

 

DSC_0511.JPG.30330dcaf3823f42c98cf3c82f679d1f.JPG

 

DSC_0510.JPG.cb4070b69f0c0207fd42c48d8d9e742e.JPG

 

DSC_0509.JPG.0bb88a5e10b5ed2260753d12c571e0fb.JPG



 

DSC_0523.JPG.4d611512b03108b2686ef862f23de33a.JPG

@P-pan live in action

 

 

DSC_0524.JPG.0096c75468cc1ecd07fc4c9393f208ea.JPG

 

Tackar även Stylus för vinylseminariet på lördagen, mycket lärorikt och trevligt inslag på mässan.

Link to comment
Share on other sites

Audio Concept och deras stora rum nu! Riktigt fränt, speciellt när Robban drog igång operan. Mer klassiskt på mässor! :sign_prohibition: 
Alsyvoxarna var nog de skapelser jag tycker levererat bäst i det här rummet under de gånger jag varit på mässan. Inga basproblem som annars verkar vara norm här. 

 

DSC_0488.JPG.7c3bc031df67c79844a4a1df6a45ecdc.JPG

 

DSC_0489.JPG.50720007e2a99e86e660094b5e457da1.JPG
Fokus hallå?

Link to comment
Share on other sites

Petar in några skott från höften också...

Ett par masar masade sig ur sängen i gryningen för att åka kollektivt till storstan:
IMG_0954.JPG

Både Tågkompaniet (och även SJ, på hemresan) skötte sig exemplariskt! Vi kom fram i gott skick på utlovad tid!

Solen sken och den klara april-luften välkomnade oss!

 

Så vi kastade oss genast inomhus igen!

IMG_0993.JPG

Karan Master Collection stod ju i Audio Concepts rum, där det spelades högt. Jag tror många tyckte det var för högt och ryggade lite. 
Jag är inte blyg med volymen själv så mig störde det inte, jag bara njöt!IMG_0995.JPG

AlsyVox, som redan nämnts ett flertal gånger var en av höjdpunkterna för egen del. Lite utanför budget tyvärr..

I bakgrunden Taiko Extreme SGM (?) och den välspelande DACen från Omega Audio Concepts.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det bästa tweaket hittades på herrarnas, en god idé!
IMG_0972.JPG

Det var ganska rent i hörselgångarna efter besöket hos AC dock, så vi var klara för ytterligare en av höjdpunkterna...

IMG_0967.JPG

YG Acoustics Hailey 2.2 i ändan på ett par Nordost hgt-kablar skämdes inte alls för sig. Pulvret från Gryphon Essence skötte sig utmärkt och källan kan inte klandras i någon aspekt heller. Ett drömsystem i alla aspekter, och dessutom trevligt och behagligt presenterat av @Daniel

I andra delen av rummet befann sig Moon/Spendor-riggen och även om den lät markant annorlunda mot YG/Gryphon så upplevde jag där ett av mässans mest behagliga ljud. Tror Karl från @Stylus Audio diskjockade mest där, och gjorde även han en avslappnad och varm presentation med trevliga musikval.
(Lessen att jag dissade Youn Sun Nah's She Moves On! Jag tycker ändå att det är förhållandevis tam platta jämfört med Voyage, Same Girl och nyaste Waking World! :) )

 

IMG_0970.JPG

Det var ingen tvekan (för mig iaf?) att Lyra Delos Kleos! på SME-snurran gjorde ett fantastiskt jobb, men ändå inte förmådde plocka upp all den information som Atlasen i andra änden av rummet gjorde. Visst, det finns fler komponenter i båda kedjorna som påverkar också, men min känsla är att pickupen är en av "dirigenterna" i sammanhanget. 

Längst fram, uppepå QKore jordlåda står en Nordost QNet, en riktigt färsk switch som jag faktiskt fick med mig ett ex hem av! Den står här och jobbar igång sig och kommer presenteras i min egen tråd senare!

Link to comment
Share on other sites

Ett annat system som jag uppskattade extra mycket var @Perfect sense och uppställningen med Aurender digital transport, APL DAC och Pilium integrerad med Rockport som ljudförmedlare. Det kanske är rummet som sätter begränsningar här, men det spelades på så modest volym med lugn musik att besökare som pratar, går in/ut blev ett större distraktionsmoment än i andra rum. Kanske får ta en tur till Bromma för att höra det här systemet på riktigt i en nära framtid? Vad säger du @Perfect sense? Kommer det finnas uppställt möjligen?

IMG_0963.JPG

 

Edit: Korrigerat företagsnamn.

Slutligen ett annat imponerande rum, det var det förhållandevis sparsamma PL Audio Audionord med en Devialet som matade ett par Vivid Audio Kaya:

IMG_0979.JPG

De spelade högt och med imponerande tryck ur de mycket små Kaya!

 

Avantgarde imponerade STORT på mig sist när jag hörde dem på mässan, 2020? De befann sig då i St. Clara, hörsalen i lokalen uppe vid Klarabergsviadukten.

Den här gången var jag ganska sval inför den ljudliga upplevelsen, tyckte inte det släpp och naturlighet jag hörde sist infann sig.

IMG_0998.JPG

Däremot hittade jag en Bryston skivspelare i andra änden av signalvägen här, med en Soundsmith puppa:

IMG_0999.JPG

När jag hörde dem senast var det med en Rui Borges vinylsvarv i en helt annan prisklass (tror jag iaf!)

Nån mer än mig som reagerar över pickupmontaget? Kanske Soundsmith har väldigt kort "överhäng" mellan diamanten och monteringsanordning, vet inte? 

Link to comment
Share on other sites

Men nu ska jag inte vara "tjurig" över det;

IMG_0978.JPG

jag hittade flera andra intressanta vinylspelare i olika sammanhang:

IMG_0961.JPG

Naim Solstice, som demonstrerades på typiskt brittiskt manér: "Det här är vad ni kommer höra!" Och givetvis lyssnar man efter det som pekas ut, och ofta hör man just detta?

 

Hittade även denna som jag inte blir klok på:
IMG_1004.JPG

Trinaudio Gyros 33. Jag var inte kvar så länge här och vet inte ens om de spelade på den här? Jag kan inte se på min bild, det externa motorhus och de tre drivremmar som man ser den avbildas med annars? Transfiguration puppa iaf och en Rega RB-330.

 

Det var en intensiv helg och mycket givande som vanligt! Stort tack till alla middagsdeltagare och andra trevlig filurer vi träffade på!
IMG_1014.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

DSC_0466.JPG.92e3493f135baaa628e5a6d8547cfcdd.JPG                             DSC_0467.JPG.b3a5f980daa8153c48a3c579e024e3dd.JPG                                                                                           

 

Håller nog med Alfa och Calm här. Armin spelade Pink Floyd - The Wall under mitt besök här och när barnkören kommer in under Another Brick In The Wall lät det inte bra. Rösterna var väldigt distade. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla trevliga bilder från mässan! Hade visserligen med mig kameran men de egna bilderna blev inte i närheten av de mästerverk som presenterats här. Många duktiga fotografer!

Tyckte att mässlokalerna på Klarabergsgatan och Kapitel 8 var trevliga och annorlunda med fullt med hemliknande "sittanergrupper"där man kunde vila, fundera och diskutera.

Till och med fanns en liten "analyssoffa" för den som verkligen var i behov att tala ut om sina upplevelser, positiva och besvikelser att inte plånboken räcker till för att förverkliga alla drömmar.

 

9CDD7931-6FB9-4399-9705-216EFD6BC3E5.thumb.jpeg.2da935a927a511258cfc9f0a15521078.jpeg

 

Ett stort tack till arrangörerna som håller i tömmarna på ett proffsigt sätt! Likki och hennes gäng! 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla fina bilder:smile:

 

Mina intryck från mässan (bara lördag) var väl att jag tyckte att det inte var alltför mycket folk även om vissa rum var knökfulla när jag var där och missade därför dessa där jag skulle velat lyssna mer. Men visst fanns det anläggningar som skulle kunna anpassas till mitt eget rum och som säkert spelat väl så bra där. Men jag är inte ute efter att förändra mina nuvarande system utan mer nyfiken på ev dac/streamers som jag tror skulle få till en mer analog presentation hemma? Men hur lyssnar man enskilt på sådana i system man inte tidigare hört?

Om jag bortser från rummens påverkan så tror jag att ljudet från de rum där Estelon, Perfect Sense , AlsyVox, Stylus och säkert några till fanns, kul att fått hört dessa utan att vara i behov av nytt.

Middagen på kvällen får anses som lyckad trots att servitörens felaktigt handskrivna lapp ställde till det, varför skrev han inte ut min lista där både nickname och menyval stod klart och tydligt, jag har påpekat detta till restaurangen och fått en ursäkt som jag vidarebefordrar här till de som var med.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, AlfaGTV said:

Ett annat system som jag uppskattade extra mycket var @Perfect sense och uppställningen med Aurender digital transport, APL DAC och Plinium integrerad med Rockport som ljudförmedlare. Det kanske är rummet som sätter begränsningar här, men det spelades på så modest volym med lugn musik att besökare som pratar, går in/ut blev ett större distraktionsmoment än i andra rum. Kanske får ta en tur till Bromma för att höra det här systemet på riktigt i en nära framtid? Vad säger du @Perfect sense? Kommer det finnas uppställt möjligen?

IMG_0963.JPG

 

 


Tack - roligt att det uppskattades!

Det här med lämplig ljudvolym och musikval är en ständigt återkommande diskussion som bekant...;)

Vi vill gärna bjuda på en harmonisk upplevelse där man kan lyssna länge och även njuta av musiken ifrån den främre raden närmast högtalarna utan lyssningströtthet. Många klagade på alltför höga volymer i vissa rum under mässan kan tilläggas.

Rockport Avior II spelar också stort och är ordentligt baskapabla där de kan flytta mycket luft vid högre volymer inte minst. Det kvadratiska rummet med relativt låg takhöjd har här sina naturliga begränsningar, men överlag så är vi relativt nöjda med det här rummet där man får utgå ifrån de förutsättningar som finns helt enkelt.


Samtliga komponenter finns för permanent demonstration hos mig i Stockholm. Vid ett besök så har man möjlighet att höra Rockport & co i ett betydligt bättre (akustikreglerat) rum med valfri musik och på HÖG volym om man så vill :).

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

Som många skriver så är ljudvolymen inte oviktig i sammanhanget. Vi ä olika känsliga för hög volym. Personligen är jag ganska känslig och har t.ex. oftast öronpluggar vid livekonserter (elektriska) och högljudda arrangemang. Så även om det spelades mycket högt i vissa rum så var det en bit kval till rena "live- nivåer". Och det är väl tur det tycker jag. Att kunna ställa ljudvolymen själv hemma är ju en av de bästa sakerna med hemma-hifi. I vissa rum fick jag stoppa i mina öronproppar tillfälligt och viss för mig så påminde det om live-konsert då förutom att det såklart blir helt fel hifi-mässigt. Men man kan ju njuta av lite baskick i magen i alla fall ;-) Och sen är det ju en imponator-effekt att prylarna kan spela högt och dynamiskt.

 

I vilket fall så kan det vara lite problem med höga nivåer i och med att örat "skyddar sig" och drar åt sin muskel som spänner trumhinnan. Vad tror ni då händer med upplösningen och den skira diskantåtergivningen? Det blir "ludd i öronen" som tar tid att försvinna. Nästa rums stråkkvartett kankse inte heller låter så kul.

 

Om man inte är bekväm med ljudnivån så spänner man sig även mentalt. En öl eller whisky kan hjälpa där, men frågan om det egentligen låter bättre? Man kan ha väldigt kul dock, som Ni säkert känner till ;-)

 

Nåväl, vad jag menar är att det uppskattas om det inte spelas för "dj..a" högt och om man som vissa rum gjorde frågade om ljudvolymen var lagom. Toppenbra i de fallen! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...