parsifal Posted April 2, 2022 Posted April 2, 2022 Alf Björnberg(professor i musikvetenskap vid Göteborgs universitet.) släppte 2020 boken: En trovärdig illusion av musik - den svenska hifikulturens uppgång och nedgång. ”Sedan början av 1900-talet har lyssnande till musik i allt större utsträckning skett genom användning av ljudreproduktionsmedier, medier som förmår återge inspelade ljud på annan tid och plats än de ursprungliga. När ett ljud kan reproduceras kan det också jämföras med ett original, och från slutet av 1920-talet fram till idag har hög kvalitet hos ljud-återgivningen, en hög grad av likhet mellan det återgivna ljudet och originalet, beskrivits med hjälp av uttrycket high fidelity, förkortat hifi.Den här boken skildrar den svenska hifi-kulturens historia: de föränderliga idéer, värderingar och handlingsmönster som har präglat användningen av ljudåtergivningsapparatur i Sverige sedan introduktionen av elektriska och elektroniska ljudmedier. Genom framför allt tidskrifter och dagspress kartläggs hur experternas rådgivning och reklamens budskap föreskrev lämpliga sätt att använda ljud-apparater, men också hur olika användare utformade en delvis avvikande hantering av dessa apparater.En grundläggande föreställning i hifi-kulturen är den att high fidelity, det återgivna ljudets trohet mot originalet, är något eftersträvansvärt som därmed kan motivera användarna att satsa tid, pengar, arbete och kunskap för att uppnå så stor likhet som möjligt mellan reproducerad och levande musik. Men undersökningen visar också att det har funnits flera andra egenskaper hos reproducerade ljud som har värderats lika högt som, eller högre, än deras likhet med originalljud. Ljudreproduktionsmedier som har formats och använts i syfte att uppnå största möjliga likhet med en extern akustisk verklighet har därmed också använts för att alstra ljud vilka i olika avseenden har bedömts som bättre än denna verklighet.” Boken kan en köpa i fysiskt format eller läsa gratis i digitalt format här: http://mediehistorisktarkiv.se/wp-content/uploads/2020/08/björnberg.pdf Mediehistoriskt arkiv publicerar forskare från hela Sverige och rymmer antologier, monografier – inklusive avhandlingar – och källsamlingar. För att säkerställa seriens vetenskapliga kvalitet underkastas insända manus som regel dubbelblind granskning av oberoende sakkunniga. Ivery, MatsT, calm and 2 others 5 Quote
calle_jr Posted April 3, 2022 Posted April 3, 2022 Tack för tips @parsifal. Denna bok har nämnts i något sammanhang här tidigare Det är ett högintressant scope för såna som vi, men jag har tyvärr svårt att läsa den. Jag tycker att han har ett onödigt tillkrånglat och avsiktligt gammalmodigt språk som gör anspråk på en akademisk grund som inte finns. Den största missen tycker jag är att författaren utgår från att korrekt återgivning är något statiskt. Men referensen hos lyssnare har ändrats över tid. Idag kommer referenserna minst lika mycket från reproducerad musik som från livemusik. Det finns en nisch med helt akustiska scener för tex ensemblemusik, vilket är fantastiskt, men även dessa utformas idag för att ge en ökad briljans som mer efterliknar den reproducerade musiken. Jag ska läsa lite fler kapitel och hoppas att jag blir mer positiv... Quote
parsifal Posted April 4, 2022 Author Posted April 4, 2022 On 2022-04-03 at 08:29, calle_jr said: Denna bok har nämnts i något sammanhang här tidigare Jag har ett vagt minne av det också men kunde inte finna var, inte med sökfunktionen iallafall... On 2022-04-03 at 08:29, calle_jr said: Det är ett högintressant scope för såna som vi, men jag har tyvärr svårt att läsa den. Jag tycker att han har ett onödigt tillkrånglat och avsiktligt gammalmodigt språk som gör anspråk på en akademisk grund som inte finns. Jag håller med om ovanstående - det finns mycket intressant i boken. I första delen som behandlar historia så är det mycket igenkännande - Redan på 1920talet så säljer man en "naturtrogen och behaglig ljudåtergivning" medan det som vanligt är artisterna och musikanterna som får lida pin: Caféer och restauranger har möjlighet att spara pengar på att köpa kraftförstärkare och på så vis erbjuda sina gäster förstklassig musikåtergivning utan att behöva engagera något kapell. Det är från en början en klassfråga om vem som har råd att ha ett finare system eller inte. Jag tycker också att språket är trögt, har jag förstått det rätt så är det skrivit först som en avhandling och inte som en kommersiell bok, vilket säkert påverkar språkbruket. Ska försöka ta mig genom hela innan storvåren är här. Det är perfekt läsvecka i Skåne, iallafall om en ser till vädret. calle_jr 1 Quote
Recommended Posts