Jump to content

Recommended Posts

Posted

Många mediaspelare har ingen display alls, alternativt en väldigt liten display med knapphändig info.

Det vanligaste är att folk ser menyer på tv eller styr via laptop eller padda.

Men jag har ingen tv, vill inte koppla in laptop och paddan är ofta upptagen av andra.

Så, jag undrar om någon har tips på en enkel 10" display med hdmi-ingång, som endast behöver kunna visa menyer etc, alltså samma vy som visas vid anslutning till tv.

Det måste inte vara touchskärm.

Jag har hittat lite själv, men det verkar vara antingen smäck eller för dyrt.

Posted
12 minutes ago, calle_jr said:

Jag har hittat lite själv, men det verkar vara antingen smäck eller för dyrt.

Finns det någon smidigare lösning än en dedikerad platta och bordshållare med laddning?

Du kör väl Roon:)

image.png.1fe15c3499e7ad68cd2ca9b5d0c0d4dc.png

Posted
13 minutes ago, LPL said:

Du kör väl Roon:)

Nej.

Jag vill inte ha sådana förslag med servrar, kärnor, klienter, routers, switchar, fan o hans moster.

Jag får min nödvändiga dos av det i kök o arbetsrum och vill inte släpa in det i mitt musikrum.

Posted

Jag delar problemet med @calle_jr. Jag har en DVD-spelare kopplad till anläggningen men den är omöjlig att använda eftersom jag inte har någon skärm till den. Det viktiga är inte att se video utan att kunna navigera i menyerna för avspelning av ljudet. Jag har en liten TV i andra änden av rummet och vill inte flytta den utan precis det som efterfrågas här hade varit perfekt för mig också.

Posted
14 minutes ago, calle_jr said:

Jag vill inte ha sådana förslag med servrar, kärnor, klienter, routers, switchar, fan o hans moster.

Jag får min nödvändiga dos av det i kök o arbetsrum och vill inte släpa in det i mitt musikrum.

Det ska underlätta och inte bli krångligare. En liten fin Roon-server som servar hela huset inklusive musikrummet och inte en massa olika system som strular på olika sätt i olika rum. Annars är ett tips att kika på underhållningssystem till bilen, typ små skärmar som man hänger på nackstöden.

• 2 weeks later...
Posted

Är syftet att kunna navigera en DVD/Bluray för ljudets skull? Eller finns det andra syften?

Jag fattar inte heller varför man vill koppla in en Hdmi-Hdmi-adapter? Klarar inte den skärm du skaffat av att terminera krypteringen eller?

Posted
45 minutes ago, Double A said:

Är det en konverter då?

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Klarar inte den skärm du skaffat av att terminera krypteringen eller?

Jag tror inte det beror på media-kryptering.

Jag kan inte förklara exakt, men har råkat ut för detta tidigare för många år sedan, dvs;

Hdmi-output från spelare till skärm som inte kan visa video ("NO SIGNAL"), trots att den kan visa hdmi-video från exvis pc.

Önskar jag kunde ge mer kött på benen.

28 minutes ago, AlfaGTV said:

Är syftet att kunna navigera en DVD/Bluray för ljudets skull?

Ja, men i första hand för att navigera cd, sacd, flac mm.

Posted

Hehe... Jag kom att tänka på dom där gamla Marantz hi-end fjärrarna från förr som kostade en bra slant på den tiden... :)

Men finns det inget för Professionellt bruk som ligger lågt i pris kanske? 

Prisjakts filter borde ju kunna visa något...

Edit: Aha.. Du har köpt en skärm redan? Då förstår jag...

Posted
2 hours ago, calle_jr said:

Hdmi-output från spelare till skärm som inte kan visa video ("NO SIGNAL"), trots att den kan visa hdmi-video från exvis pc.

Funkar det med annan skärm, TV?

Vet inte riktigt vad du har för spelare och har kopplat. Tänker att spelaren kanske bara har en aktiv utgång i taget?

Posted
10 hours ago, LPL said:

Funkar det med annan skärm, TV?

Ja, det fungerar med en gammal bildskärm.

10 hours ago, LPL said:

spelaren kanske bara har en aktiv utgång i taget?

Det är en Sony UBP-X800 och den har två hdmi-utgångar där den ena är konfigurerad för video och den andra för audio.

Inget konstigt alltså. Så har det ju fungerat de sista 15 åren.

Jag tror att det kan vara ett handskakningsproblem.