Jump to content

Byte av likriktarrören?

conan

Recommended Posts

på en LampizatOr DAC så är det likriktaren som tar mest "stryk" och som slits mest och snabbast, men det kan säkert skilja mellan olika konstruktioner såklart. Jag har hittills aldrig haft problem med någon likriktare dock, men jag har inte ägt en och samma DAC i 10 år heller... :winking:

7 hours ago, conan said:

Nu är ju frågan om även likriktarrören borde bytas? Någon som vet vad som brukar bli fel med dem?

Jag har bytt 3-4 gånger i olika förstärkare, för att de börjat flaxa och betett sig konstigt.

Exakt vad det berott på vet jag ej, och i ett par av tillfällena har det varit i samband med andra byten av rör och kondingar i nätdel.

Men du kan väl kolla om det som kommer ut stämmer med det du stoppar in i förstärkaren?

6 hours ago, Daniel said:

Ja, då är det nog dags.

Någon ställde samma fråga om likriktarrör på ”the gear page” angående gitarrförstärkare. Han fick följande svar:

More often they completely die [än låter illa] and the amp won't work at all and often the fuse will blow on power up.

Är det så kan ju 10 definitivt vara en lämplig gräns. Jag har ingen erfarenhet av likriktarrör. Sådana finns inte i VTL.

Jag får ta och mäta lite på rör nån gång, men det kan vara så att mitt oscilloskop inte klarar spänningarna. Så länge nöjer jag mig med ett rörbyte helt enkelt.

Skillnaden är obefintlig vid detta byte av likriktarna ... medan effekt- och förstegsrören hade stor påverkan. De var verkligen på tiden att byta ut.

Man kan väl sammanfatta det med att lyft i diskanten och en mer korrekt ljudbild över hela registret. Instrument och sång rätar upp sig och blir tydligare kan man säga.