Jump to content

Nasotec Swing Headshell, en god idé eller en mental dikeskörning?


AlfaGTV

Recommended Posts

Jag råkade på en annons på hifimagasinet där en skivspelare såldes med en sådan här tingest, ett tonarmsskal med flexibel HTA.

Påståendet säger att det skall minska "vinkelfelet" genom att låta pickupen "räta ut sig självt" med hjälp av friktionen mellan diamant och vinylskivans spår.

BADEF905-E98B-473A-A7E9-4C47F5A11560.jpeg

 

https://www.tnt-audio.com/accessories/nasotec_swing_e.html

 

Som er självutnämnde skeptiker ställer jag mig frågande? Kan detta fungera? Jag vill hävda att det både ställer kompliansuträkningar på ända och att det blir verkningslöst så länge man har en geometri som kräver "överhäng", alltså att diamanten kommer vara radiellt längre bort från centrum för tonarmens vridningspunkt än centrumpinnen. Men jag kanske har fel! Därför är jag nyfiken på både teorier och praktisk erfarenhet!

Link to comment
Share on other sites

"Manufacturer: Nasotec
Product: Swing Headshell
Supplier: High End City, 96, Hau 3-gil, Paju-si, Gyeonggi-do, 10909 Korea
Price Nasotec Swing Headshell: $295.00, including the following accessories, YMMV due to currency volatility
Price, headshell bolts: $17.45 set of 6 bolts, 2 nuts, 4 nylon washers, YMMV due to currency volatility
Price cartridge leadout wires: $71.78 tested matched pair, YMMV due to currency volatility
Price M1.3 hex key (allen key): $1.50, YMMV due to currency volatility
Arm type: SME 3009; 3012 and similar with straight headshell
Reviewer: Mark Wheeler - TNT UK and 78rpm tests by David Hoehl - TNT USA
Reviewed: 2015-2018"

 

Allting går att sälja med mördande reklam

...och ett välsmort munläder!

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-27 at 18:16, AlfaGTV said:

nyfiken på både teorier och praktisk erfarenhet!

 

Man ska normalt inte uttala sig innan man har testat, men detta är ingen bra lösning.

Man kanske mildrar ett problem, men man skapar sig fem svåra. Dels påverkas lateral komplians, dels havererar hela förmågan att absorbera tonarmsresonanser, eventuellt reflekteras dessa tillbaka till motorn.

Men även själva grundidén är knepig - hur vet headshell vad som är referens (nollsignal) när headshell roterar?

Vad händer med skating/antiskating? De två krafterna kommer ju vrida headshell olika utefter spåret, de samverkar med friktionskraften nål-spår. Jag ifrågasätter om en sinus blir en sinus.

 

Thales har löst detta mycket snyggare.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Thales har löst detta mycket snyggare.

Absolut, och även Garrard Zero var väl inne på samma spår, om än inte riktigt med samma precision.

Garrard Zero 100SB 2-Speed Belt-Drive Turntable Manual | Vinyl Engine
(bild snodd från vinylengine.com)

 

En fråga som jag inte riktigt kan släppa; Är skating/anti-skating fortfarande ett problem med en Thales-lösning? Jag har svårt att bestämma mig för om skating-krafterna elimineras eller kvarstår pga överhänget? Jag tror det blir det senare.

 

Jag är fortfarande nyfiken på om någon här provat det här Nasotec-skalet? Det hade varit intressant att höra om praktisk erfarenhet och ljudlig påverkan!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Är skating/anti-skating fortfarande ett problem med en Thales-lösning?

Skatingkrafterna finns där, men de kan balanseras bort mer exakt med Thales och mer oberoende av om man är i början eller slutet av en LP.

Jag tänker främst på ursprungsmodellen som jag begriper bättre, men jag tror Simplicity fungerar på liknande sätt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...