AlfaGTV Posted March 27, 2022 Posted March 27, 2022 Jag råkade på en annons på hifimagasinet där en skivspelare såldes med en sådan här tingest, ett tonarmsskal med flexibel HTA. Påståendet säger att det skall minska "vinkelfelet" genom att låta pickupen "räta ut sig självt" med hjälp av friktionen mellan diamant och vinylskivans spår. https://www.tnt-audio.com/accessories/nasotec_swing_e.html Som er självutnämnde skeptiker ställer jag mig frågande? Kan detta fungera? Jag vill hävda att det både ställer kompliansuträkningar på ända och att det blir verkningslöst så länge man har en geometri som kräver "överhäng", alltså att diamanten kommer vara radiellt längre bort från centrum för tonarmens vridningspunkt än centrumpinnen. Men jag kanske har fel! Därför är jag nyfiken på både teorier och praktisk erfarenhet! Amatören 1 Quote
Daniel Posted March 28, 2022 Posted March 28, 2022 Jag sticker ut hakan och skriver att detta ställer till mer än det löser. Mycket mer. Bara att introducera rörlighet och fler lager är knasigt. calle_jr and AlfaGTV 2 Quote
AlfaGTV Posted March 28, 2022 Author Posted March 28, 2022 Jag ser inte riktigt poängen heller, det finns ju redan en horisontell rörlighet, det är ju själva poängen med en radiell arm. Vad man introducerar här borde bli en till lagerpunkt med en effektiv massa i det horisontella planet som blir väldigt låg. Daniel 1 Quote
Amatören Posted March 28, 2022 Posted March 28, 2022 "Manufacturer: NasotecProduct: Swing HeadshellSupplier: High End City, 96, Hau 3-gil, Paju-si, Gyeonggi-do, 10909 KoreaPrice Nasotec Swing Headshell: $295.00, including the following accessories, YMMV due to currency volatilityPrice, headshell bolts: $17.45 set of 6 bolts, 2 nuts, 4 nylon washers, YMMV due to currency volatilityPrice cartridge leadout wires: $71.78 tested matched pair, YMMV due to currency volatilityPrice M1.3 hex key (allen key): $1.50, YMMV due to currency volatilityArm type: SME 3009; 3012 and similar with straight headshellReviewer: Mark Wheeler - TNT UK and 78rpm tests by David Hoehl - TNT USAReviewed: 2015-2018" Allting går att sälja med mördande reklam ...och ett välsmort munläder! Quote
calle_jr Posted March 29, 2022 Posted March 29, 2022 On 2022-03-27 at 18:16, AlfaGTV said: nyfiken på både teorier och praktisk erfarenhet! Man ska normalt inte uttala sig innan man har testat, men detta är ingen bra lösning. Man kanske mildrar ett problem, men man skapar sig fem svåra. Dels påverkas lateral komplians, dels havererar hela förmågan att absorbera tonarmsresonanser, eventuellt reflekteras dessa tillbaka till motorn. Men även själva grundidén är knepig - hur vet headshell vad som är referens (nollsignal) när headshell roterar? Vad händer med skating/antiskating? De två krafterna kommer ju vrida headshell olika utefter spåret, de samverkar med friktionskraften nål-spår. Jag ifrågasätter om en sinus blir en sinus. Thales har löst detta mycket snyggare. AlfaGTV and Daniel 2 Quote
AlfaGTV Posted March 29, 2022 Author Posted March 29, 2022 3 hours ago, calle_jr said: Thales har löst detta mycket snyggare. Absolut, och även Garrard Zero var väl inne på samma spår, om än inte riktigt med samma precision. (bild snodd från vinylengine.com) En fråga som jag inte riktigt kan släppa; Är skating/anti-skating fortfarande ett problem med en Thales-lösning? Jag har svårt att bestämma mig för om skating-krafterna elimineras eller kvarstår pga överhänget? Jag tror det blir det senare. Jag är fortfarande nyfiken på om någon här provat det här Nasotec-skalet? Det hade varit intressant att höra om praktisk erfarenhet och ljudlig påverkan! Daniel and calle_jr 2 Quote
calle_jr Posted March 29, 2022 Posted March 29, 2022 1 hour ago, AlfaGTV said: Är skating/anti-skating fortfarande ett problem med en Thales-lösning? Skatingkrafterna finns där, men de kan balanseras bort mer exakt med Thales och mer oberoende av om man är i början eller slutet av en LP. Jag tänker främst på ursprungsmodellen som jag begriper bättre, men jag tror Simplicity fungerar på liknande sätt. eliot and AlfaGTV 1 1 Quote
Recommended Posts