Jump to content

Ny arm från Kuzma


Adagio

Recommended Posts

https://www.kuzma.si/safir-9.html

Spännande är bara förnamnet. Priset är inte bara avskräckande utan exkluderande men det skulle vara så kul att få lyssna på denna skapelse någon gång. Lästerna utlåtande från en person som haft förmånen att följa utvecklingen de senaste två åren att denna arm satte allt på ända. En nivå av distortionsfrihet som tidigare bara upplevts med rullbandare. Första resonansen vid 50khz borgar för en makalös nivå av färgning. Lite kräsen med vilka pickuper som passar dock. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

Där tog de väl ändå i… Som om mediet i sig inte har någon betydelse.

Kanske, vad vet jag? Det var ett utlåtande från en vän till Franc som följt utvecklingen på nära håll och lyssnat på såväl prototyper som den färdiga armen.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Apexorca said:

Kanske en utmanare till SAT?

 

14 minutes ago, Apexorca said:

Kanske en utmanare till SAT?

Ja definitivt en ”full assault” på alla armar i den klassen. Spännande att välja safir som material för själva armen.

Link to comment
Share on other sites

Såg "robust" ut men tveksamt om den är det med ett armrör i safir?

Lite förvånande att man anger effektiv massa till 60gr och samtidigt säger att den skall passa pickuper med komplians under 25? Har det med 4-pointupphängningen att göra?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Där tog de väl ändå i… Som om mediet i sig inte har någon betydelse.

 

Ja... håller med. Jag tycker inte det är helt trovärdig. Få kunder kan dessutom jämföra och se om det stämmer. 

Inte för att det är så viktigt, men jämförelsen är konstig. Okunnig???

Det finns en hel del att diskutera kring detta uttalande. Den korta versionen är att rullband spelar i en helt annan liga än vinyl om inte inspelningen är dålig. Då kan de likna varandra. Jag antar att det inte är de som menas. Så fort den är ca från medelbra och uppåt så är det en stor skillnad och det är ingenting en arm kan rätta till. Begränsningen ligger i vinylen i sig. Rullband har en helt annan nivå. Inte ens dåliga kablar, fel kalibrering eller en koopia 5 generationer från mastertapen kan ta ner rullbandet till vinylnivå. (Har testat själv)

 

Med tanke på Kuzmas kompetens och att han är grym på att konstruera armar och spelare så betvivlar jag inte att den kan vara i det absoluta toppskiktet inom vinylmediet.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-03-26 at 09:36, AlfaGTV said:

Såg "robust" ut men tveksamt om den är det med ett armrör i safir?

Lite förvånande att man anger effektiv massa till 60gr och samtidigt säger att den skall passa pickuper med komplians under 25? Har det med 4-pointupphängningen att göra?

Jo det är syntetisk safir, tillverkas av grafit som komprimeras under extremt tryck och hetta. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Apexorca said:

 

Ja... håller med. Jag tycker inte det är helt trovärdig. Få kunder kan dessutom jämföra och se om det stämmer. 

Inte för att det är så viktigt, men jämförelsen är konstig. Okunnig???

Det finns en hel del att diskutera kring detta uttalande. Den korta versionen är att rullband spelar i en helt annan liga än vinyl om inte inspelningen är dålig. Då kan de likna varandra. Jag antar att det inte är de som menas. Så fort den är ca från medelbra och uppåt så är det en stor skillnad och det är ingenting en arm kan rätta till. Begränsningen ligger i vinylen i sig. Rullband har en helt annan nivå. Inte ens dåliga kablar, fel kalibrering eller en koopia 5 generationer från mastertapen kan ta ner rullbandet till vinylnivå. (Har testat själv)

 

Med tanke på Kuzmas kompetens och att han är grym på att konstruera armar och spelare så betvivlar jag inte att den kan vara i det absoluta toppskiktet inom vinylmediet.

 

Jag måste ändå till den som gjort uttalandets försvar säga att jag förstår vad han menar. Med rullbandare finns en fyllighet, utan att det blir tjockt, dynamik utan att det blir hårt, en jämnhet i alla register utan färgning. Jag upplevde min uppgradering från StabiS till StabiR på det sättet. Jag kunde inte riktigt relatera till några andra skivspelare jag tidigare hört men förändringen drog åt rullbandare-hållet. I en direkt jämförelse skulle man såklart höra skillnaden, men tendensen drog åt det hållet i ovan angivna parametrar. Jag tror att Safir 9 skulle verka i samma riktning. Enl den som lyssnat ska det vara vinylåtergivning på en helt ny nivå..... det låter jag vara osagt. Men kundgruppen torde ju kunna vara den som köpt en Kuzma XL DC som vill ha en ”vanlig” arm utan slangar, pumpar och expansionskärl mm. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

Jag måste ändå till den som gjort uttalandets försvar säga att jag förstår vad han menar. Med rullbandare finns en fyllighet, utan att det blir tjockt, dynamik utan att det blir hårt, en jämnhet i alla register utan färgning. Jag upplevde min uppgradering från StabiS till StabiR på det sättet. Jag kunde inte riktigt relatera till några andra skivspelare jag tidigare hört men förändringen drog åt rullbandare-hållet. I en direkt jämförelse skulle man såklart höra skillnaden, men tendensen drog åt det hållet i ovan angivna parametrar. Jag tror att Safir 9 skulle verka i samma riktning. Enl den som lyssnat ska det vara vinylåtergivning på en helt ny nivå..... det låter jag vara osagt. Men kundgruppen torde ju kunna vara den som köpt en Kuzma XL DC som vill ha en ”vanlig” arm utan slangar, pumpar och expansionskärl mm. 

 

Ok. Kanske lite som att man beskriver digitala källor som att de låter analogt som analoga källor. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

Enl den som lyssnat ska det vara vinylåtergivning på en helt ny nivå

Om man bortser från helt geometriska egenskaper, spårningsegenskaper, effektiv längd, masströghet, lager etc så finns det nästa nivå i en tonarms prestanda.

En tonarm ska ta emot rekylerna från nålens och motorns krafter, men samtidigt får den inte vara trög och självklart kan den inte vara fast som ett skruvstäd vilket annars vore optimalt.

Det innebär att armröret måste vibrera för att kunna absorbera denna rekyl. Så materialval och konstruktion av armröret blir avgörande.

Safir har mycket hög E-modul (~400 GPa), måttlig densitet (~4 ton/m3) och mycket låg inre dämpning.

Så jag antar att safir har valts som den bästa transportören av vibrationer, men att dessa sedan absorberas i en annan detalj inne i armröret.

Det skulle vara kul att få reda på lite mer hur armröret är konstruerat.

 

 

Syntetisk safir;

 

What are Lab-Grown Sapphires? - International Gem Society

Bild: www.gemsociety.org

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Adagio said:

Enl den som lyssnat ska det vara vinylåtergivning på en helt ny nivå...

En annan etablerad marknadsfloskel. Vad innebär "en helt ny nivå"? Från 98,3 till 98,5 eller vad. Vad är det som är nytt och varför skulle det upplevas bättre och hur; eller är det bara bättre för "mätnissarna". @Apexorca har investerar i en helt "gammal nivå" med gamla Krellslutsteg.

 

Jag får sura uppstötningar av många marknadskommunikatörernas budskap. Det djävliga är att jag själv haft det som levebröd i hög grad. Jag kan se framför mig hur markbadskommunikatörerna sitter tillsammans med utvecklingsavdelningen och bråkar om vad man kan säga och hur långt man kan ta budskapen utan att det blir överdrifter, osanning eller enbart imagebudskap för att bygga upp förväntningar som i hög grad upplevs när prylarna inhandlas. Ofta upplevs det som kunder tror och som i sin tur kommunicerats från tillverkare och/eller influencers. Tro inte på så enkla budskap. För mig blir det snarare ett avståndstagande.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Jag får sura uppstötningar av många marknadskommunikatörernas budskap

Samma här.

Man vill gärna att sådan information ska vara faktabaserad och hyfsat fri från floskler, men hur beskriver man ljud faktabaserat utan att bli anklagad för mätnisse och tekniknörd :question:

 

 

1 hour ago, Bebop said:

markbadskommunikatörerna sitter tillsammans med utvecklingsavdelningen

Här var det ju någon som hade testat armen, det var inte text från tillverkaren.

Jag vet inte vem "den som lyssnat" är, men om det vore Kuzma så skulle väl @Adagio inte formulerat sig så :question:

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

1 hour ago, Bebop said:

 @Apexorca har investerar i en helt "gammal nivå" med gamla Krellslutsteg.

JA. Jag tycker denna diskussion är viktig i vår hobby. Det har varit en ögonöppnare för mig. Vår hobby har inte en bred och rak utvecklingslinje uppåt, ffa inte på förstärkarelektroniken.

"Nya nivåer" hos nya produkter kan var både uppåt och neråt... Många "gamla nivåer" på hifiprodukter ligger bra till och en del fall på högre nivåer än nya produkter. 

Men det är ju svårt att sälja saker om man inte kan komma med nyheter så att man har något att berätta. Marknaden suktar efter nyheter. Finns det inte någon riktigt nyhet så får man hitta på något att lyfta fram och att berätta om. Kalla det gärna för en trestavig kreativ bokstavsförkortning och visa lite staplar och siffror på ett sätt som visar någon skillnad som beskrivs som positiv. 

Detta med kommunikation till marknaden är ofta uppe. Vi reagerar olika på det. Det är rimligt. Jag förstår att @Bebop som haft detta som yrke ser igenom detta och strategin ända in i märgen. Jag försöker förhålla mig skeptiskt till kraftuttrycken i budskapen och värderar produktens prestanda företrädesvis på annat sätt. Jag retar mig oftast inte på vad som sägs från producenter inom vår hobby. 

Budskapen som kommer från reklam tål dock att utmanas via tester och diskussioner. Det rycker jag är intressant.

 

Därav min kommentar som grundar sig i min erfarenhet mellan hur vinyl och rullband låter. I slutändan litar jag bara på mina egna öron efter att sovrat mängder av information från kors och tvärs. 

 

Om denna arm får vinyl att låta som rullband vid ett rimligt test så kommer den sälja stort. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

Man vill gärna att sådan information ska vara faktabaserad och hyfsat fri från floskler, men hur beskriver man ljud faktabaserat utan att bli anklagad för mätnisse och tekniknörd :question:

 

Det är ju en bra fråga. 

Det är nog svårt inom ett fält som är baserat på upplevelser att sälja på fakta. Det går nog bättre i mer renodlade tekniska fällt. 

Jag tror man gör det in vår hobby genom bra demonstrationer där man kan visa hur det låter för kunden. Koppla tekniken och förklaringarna till en hörbar effekt. Demonstrera detta! Nordost gör de bästa demonstrationer jag varit på om detta. Shunyata har gjort det också och några fler. Jag efterlyser fler som gör det. Men dessvärre är det sällsynt. Kanske för att de inte vågar förstår eller kan göra det. Ta tex den gamla produkten och spela den mot den nya. Då bör ju de flest hör att den är bättre om den nu är det? Jag vill ha mer av det på mässor och demonstrationer i butiker. Hur skall man annars veta?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Det är nog svårt inom ett fält som är baserat på upplevelser att sälja på fakta.

Jag skrev som jag skrev för att visa motstridigheten.

Jag tycker inte att det behöver handla om sälj. Det jag söker är information om de produkter företaget tillverkar. Vad är komponenten tänkt att användas till, hur är den tänkt att användas, vilka prestanda har den, vilka krav och begränsningar har den för kringutrustning, vilka options och tillbehör finns, hur ska den monteras, krävs det service och underhåll och hur går det till i så fall?

I dessa avseenden har Kuzma tickat alla mina boxar.

Hörbara skillnader har jag fått tillgodogöra mig på annat sätt, tex demos eller test hemma.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Samma här.

Man vill gärna att sådan information ska vara faktabaserad och hyfsat fri från floskler, men hur beskriver man ljud faktabaserat utan att bli anklagad för mätnisse och tekniknörd :question:

 

 

 

 

Ja det är ett problem i sig som på något sätt delar hifi-intresserade i två läger. Mät- eller lyssningsorienterad!? Eller kanske både och? Skulle man dra parallellen med musikkomposition så skulle man säga att endast kompositörer och avancerade musikaliskt skolade,  kan i sitt huvud framställa klanger och ljud utifrån en notskrift och veta hur det kommer att låta i ett uppförande. Men kanske först då tvingas justera en smula för att uppnå perfektion. Sedan blir en dirigents uppgift är ju att tolka ett verk utifrån sin egen idé om hur det borde låta/framföras och få musikerna att köpa den tolkningen. 

Så är det sannolikt med konstruktörer av elektronik också. Man kan utifrån erfarenhet, mätning och konstruktion få en uppfattning hur det hela kommer att låta, men man kan aldrig vara helt säker på att det låter bäst det som mäter bäst.  Även om man kan få en tydlig fingervisning om utfallet. Detta dilemma har många konstruktörer erfarit och jag tycker att just detta blev tydligt i videon med Lampizators upphovsman Lukas Fikus som testar det ljudmässiga resultatet ner på enskild komponentnivå. Likaså Paul McGowan och Daniel Weiss som utvärderar utifrån det ljudmässiga slutresultatet. Jag tror också Frank Kuzma tillhör den gruppen även om verkshöjden på hans skapelser är exklusiva. Jag tror också att de flesta av oss inklusive mig själv köper på ett ljudmässigt resultat som överensstämmer med en målbild om hur det musikaliskt bör låta. Allt efter egen musikalisk erfarenhet, tycke, hörsel och smak. Knappast för att man tycker att en konstruktion har en krets-mässig elegant lösning, fina mätvärden som inte har en motsvarighet i ljudmässig prestation eller för den sakens skull exklusiva komponenter. Det är nog mer för konstruktörer och tekniskt initierade och möjligen inte för den genomsnittlige hifi- och musiklyssnaren? Vad vet jag?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calm said:

parallellen med musikkomposition

Bra jämförelse.

Man kan inte skapa musik som berör hur mycket skolning man än tillskansar sig.

Det finns ju de som är skolade till fingerspetsarna som aldrig får något intressant ur sig.

Och omvänt, många av de främsta nutida kompositörerna kan inte ens läsa noter.

Men jag tror ändå vi vet att den som har förmågan gör bäst i att lära sig hantverket rätt och att vara måttlig med droger.

 

Flera av "de gamla rävarna" har i olika sammanhang yttrat att de slår i taket, kommer inte längre, för att de inte har den tekniska förmågan att göra sådant som de vet går att göra. Den knuten tycker jag är intressant.

 

Det är en ganska slående utvecklingskurva om man jämför den gamla Stabi-Stogi med nuvarande modellpark.

 

Link to comment
Share on other sites

"Jag efterlyser fler som gör det. Men dessvärre är det sällsynt. Kanske för att de inte vågar förstår eller kan göra det. Ta tex den gamla produkten och spela den mot den nya. Då bör ju de flest hör att den är bättre om den nu är det? Jag vill ha mer av det på mässor och demonstrationer i butiker. Hur skall man annars veta?"

 

Kunde inte sagt det bättre själv! :41:!

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Koppla tekniken och förklaringarna till en hörbar effekt. …//… Ta tex den gamla produkten och spela den mot den nya.

 

3 hours ago, calle_jr said:

Det jag söker är information om de produkter företaget tillverkar. Vad är komponenten tänkt att användas till, hur är den tänkt att användas, vilka prestanda har den, vilka krav och begränsningar har den för kringutrustning, vilka options och tillbehör finns, hur ska den monteras, krävs det service och underhåll och hur går det till i så fall?

Precis så… När cd’n lanserades så var några av de viktigaste argumenten lågt brus, noll svaj, ingen rumble, rak frekvenskurva och väldigt låg distorsion. Genast blev också många förförda av ljudet och ”aldrig har det låtit så bra”. Varför upplevde man det så? Och hur mycket påverkades vi av det unisona budskapet om att det var bra? Något att fundera på.

 

Eftertänksamhetens kranka blekhet kom ifatt. Det har i princip dröjt ända till nu för mediet att komma ikapp ljudmässigt. Nu är väl mediokra produktioner (mixning och mastringar) ett större problem plus kvardröjande myt om att digitalt per definition kan inte låta bra.

 

Om jag stod i begrepp att köpa en ny skivspelare ligger Kuzma nära till hands. Jag tycker de gör fantastiska verk. Det är inte det jag ifrågasätter.

 

12 hours ago, calle_jr said:

utan att bli anklagad för mätnisse

För mig blir det ”mätnissar” när man inte kopplar teknisk prestanda till hur det låter; att den i sig blir ett säljargument trots att den inte bidrar till det jag hör. Ett exempel är när distorsion på 0,0005% blir bättre än 0,05%. Om det handlar 5% kontra 0,5% kan det möjligen bli lite intressantare (väl medveten om att man det finns olika typer av distorsion). Om man är konstruktör och ställer upp mål så förstår jag att man måste använda teknik, teori och mäta för att se om man nått sina mål och att man håller en jämn kvalitet och liknande. 
 

Vintageelektronik kan låta bra, rörförstärkare kan låta magiskt, transistorsteg, både klass A och AB, kan låta lika fantastiskt. Är detta kopplat till t ex distorsionsvärden, komponenter, stjärnjord, eller isolering… ? Naturligtvis är det en mix av allt. Samma produkter kan låta ”skit” om det paras med ”fel” produkter och/eller i ett rum som inte har de bästa förutsättningarna. Det är något jag ofta hänger upp mig på, att både tillverkare och media fokuserar alldeles för lite på förutsättningarna att få ut max potential. Det går ju byta sig fördärvad mellan t ex förstärkare om det är något annat i kedjan som håller tillbaks potentialen.

 

En teknisk landvinning kan naturligtvis vara viktig men då får man se till att man kan spetsa till sina argument och strategi lite bättre för att övertyga åtminstone mig. Likaså att att nämna något om förutsättningarna för att nå potentialen. Ett sätt är att försöka utgå från vad kunder önskar och försöka förstå en upplevelse och dess innehåll och vilka strängar som vibrera rätt för att de skall träffa rätt och att produkten verkligen lever upp till detta och hur man kan visa vad man menar och vilken fråga den svarar upp till. Om sen kunden sökte just det är ju inte säkert. Det handlar ju som nämnts om upplevelser. Då blir t ex även design viktig och det har ju många anammat idag.

 

Inom marknadsföring pratar man om ”objektivt goda/bra” produkter. Ett exempel som var hett när jag pluggade marknadskommunikation i Lund var dryckerna MER (äppel-) och Merry. Man la ner enorma marknadsföringsinsatser på Merry och den sålde massor. När man introduktionen var klar och marknadsföringen avtrappades så sjönk försäljningen i motsvarande grad. För MER var det tvärtom. Marknadsföring på låg nivå och försäljning gick ”high sky”. Det förklarades med att produkten var ”objektivt god”, den svarade mot kunders önskemål på hur en god dryck skulle smaka.


028D86D7-1A08-4D59-8E2E-F117F4CB2DC4.webp
 

29F5971F-503A-43F6-9EE6-E06C11B2395C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja, exemplet Mer och Merry hade nog en tydlig skillnad i fråga om både smak och framställning. Merry var ett skolexempel på en artificiellt framtagen produkt av idel kemiska substanser och sötslisk. Mer var och är en stilldrink som upplevdes som naturligt framställd äppelmust utan alltför mycket sockertillskott. Klart att Merry behövde  allt marknadsstöd i världen, medan Mer levde på sin egna meriter och möjlig mun till mun-marknadsföring. Ser en tydlig koppling till hifi-branchen där de bästa produkterna säljer på sitt rykteskapital och inte på glättad marknadsföring eller fina schatull och flightboxar. Massproducerat kontra  mer hantverksbetonat, med ljudmässiga kvaliteter.

Ser ASR som ett tydligt exempel med att ha ett bra koncept som håller år efter år och snart har mer än 20-år på nacken och som dessutom testas på toppnivån fortfarande med smärre modifieringar från ursprunget. Tannoy ett annat exempel. Kuzma naturligtvis ytterligare ett annat exempel på innovativ ingenjörskonst, på hög nivå. Sedan kan man fundera på hur priserna och  marginalerna utvecklas över tiden? Oligarkdriven prisutveckling? Dyr, dyrare, dyrast!:grin:

 

Jag tror ett bra tillvägagångssätt är att lita på sina öron i alla lägen och inte låta sig förledas av marknadsföringens locktoner. Då behöver man inte byta så ofta.:smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Om man är konstruktör och ställer upp mål så förstår jag att man måste använda teknik, teori och mäta för att se om man nått sina mål och att man håller en jämn kvalitet och liknande.

Ja. Dessa mål finns inte definierade i termer av välljud.

Det kan finnas en vision om en slags auralisk helhet, men i slutändan måste det landa i strikt tekniska termer och ramar, eftersom konstruktören inte har kontroll över helheten.

 

Som bekant tycker jag det är bedrägligt med rena byten och jämförelser A mot B, ny mot gammal.

Man blir lätt exalterad bara för att det låter annorlunda. Om man byter en komponent så får det i nio fall av tio följdverkningar som innebär att jag måste tweaka något annat och anpassa för att få en långsiktig förbättring. Det ligger inbyggt som en naturlag att om man ändrar något på ett ställe, så måste man ändra något annat på andra ställen.

Väldigt sällan är det bara att demontera den gamla och montera den nya och sedan är det klart.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, calle_jr said:

Det ligger inbyggt som en naturlag att om man ändrar något på ett ställe, så måste man ändra något annat på andra ställen.

I nya HiFi News skriver de om just det om Audio Research nya phonosteg Ref 3 där de bytt komponenter. De hjälpte inte med nya stealth-kondingar där de beräknades göra mest nytta. De fick byta och justera hela vägen från in- till utgång för att matcha ihop det hela. Egentligen inte så konstigt. Det är också en anledning till att jag så mycket som möjligt håller mig undan från tweaks.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Bebop said:

I nya HiFi News skriver de om just det om Audio Research nya phonosteg Ref 3 där de bytt komponenter. De hjälpte inte med nya stealth-kondingar där de beräknades göra mest nytta. De fick byta och justera hela vägen från in- till utgång för att matcha ihop det hela. Egentligen inte så konstigt. Det är också en anledning till att jag så mycket som möjligt håller mig undan från tweaks.

 

Precis så Jim White gjorde med Eclipse uppgraderingarna. Fick gå igenom allt och justera komponenter i hela kretsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2022-04-12 at 22:02, Adagio said:

Lite tankar från Franc

Han går lite som katten kring het gröt, men det är en svår konst att förklara sig kort, enkelt och tydligt för en bred läsarkrets.

I korthet tolkar jag det som att han har konstruerat en tonarm som är resonansfri under 5kHz och som däröver främst dämpar genom hysteres.

I det sammanhanget skulle jag inte kunna låta bli att testa med fo.Q på armröret :smile: men jag misstänker att han har gjort något liknande inuti röret.

 

I en mk2 kan jag tänka mig att han lyckas flytta upp resonanserna ytterligare. Det är "bara" två oktaver för att komma över audiobandet.

Som exempel betyder det att öka rörets styvhet med en faktor 16 :blush:, dvs rördiametern ökar med en faktor 2½. För att inte öka massan så att hela övningen blir meningslös så behöver rörväggen göras tunnare vilket ger både tillverkningsproblem och riskerar göra röret sprött.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...