Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag kan ännu inte garantera att vad jag säger här kommer att hända då det finns okända parametrar i detta ännu, men.... Jag fick just svar att 2 st mycket vänliga tyskar kommer att med lastbil köra 150 mil upp till mässan i Stockholm 2-3 April för att visa upp senaste versionen / helt nya modellen av Avantgarde Trio G3. Och nej detta är inte vilken högtalare som helst. Och nej, det är inte "samma" högtalare som de alltid visar i Munchen varje år. Detta är en helt ny modell där i princip allt om ombyggt och omgjort. Och kanske det mest nya är att de nu går att driva helt aktivt med inbyggda förstärkare. Och det är inte vilka förstärkare som helst heller!

Avantgarde har provat massor av olika förstärkar-konstruktioner och kommit fram till att om de bygger en liten balanserad klass A och anpassar utgångsimpedansen till varje specifikt element (ström-förstärkare!) så fick de ett helt annat ljud. Men det fungerar endast om de drivs aktivt vilket också är orsaken varför man nu har gjort dem fullt aktiva denna gången. Enligt folk som jag talat med säger att detta gör ljudet till något helt annat än innan. Men de går även att driva dem passivt för dem som istället vill det. 

Missa inte möjligheten att få höra dessa på HEM-mässan!. Det kan bli den enda möjligheten att någonsin får att höra dem i Stockholm. Nedan bild visar Stefan på Akkelis Audio vid besök på fabriken i Tyskland där han provkör ett par. 

035C4A26-0457-4623-A5B3-5C234D3599CC.jpeg

• 2 weeks later...
Posted

Efter en lång helg av Hifi i Stockholm så tackar vi för denna gången! Med en stark insats (150 mil enkel väg!) av team Babak och Armin från Avantgarde på plats med de enorma Tri G3 så var vi alla trötta men nöjda och glada. Från vänster jag (Lasse), Jan Lundberg från Tur-Pex Finland, Babak från Avantgard Tyskland, Janne Banan från Stockholm och Egil från Stockholm. Bakom oss alla ovanpå basarna står Armin från Avantgarde Tyskland. Tack även till Jonas Egehult för den fina bilden och bärhjälp! 

EAABA9F2-9B4D-48FC-9887-133E0D9478E1.jpeg