Jump to content

En analog utmaning


lindome

Recommended Posts

Pickupen i föregående inlägg är en Ortofon SPU för Thorens nya 124DD.

Jag fick möjlighet att lyssna på den hos Akkelis monterad på nämnda Thorens verk.

Det lät fantastiskt bra och jag har aldrig hört ett par Magico högtalare låta så bra:grin:

Uppkopplat med Ear912 och ett par Chord monosteg så spelade det musik på ett mycket trevligt sätt, t o m så bra att en annan kund beställde Thorens spelaren:thumbsup:

 

Jag lånade ju hem pickupen och den passade väldigt bra tillsammans med Alfred Bokrand.

 

Nu sitter det en sån här hemma, men då heter den Ortofon SPU Synergy.

CDF1C653-5A37-4858-9753-225D8E4FF0E1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

Jag lånade ju hem pickupen och den passade väldigt bra tillsammans med Alfred Bokrand.

Ja, inte skäms väl SPU'erna för sig? :D Tycker de är fantastiska musikförmedlare, men din verkar ha lite hälsosammare output än mina. Och mitt alternativa RIAA tycker bättre om puppor från ca 0,35mV och uppåt. SPUerna tenderar att bli lite loja och mjuka om de inte får rejält med gain här hemma!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, AlfaGTV said:

SPUerna tenderar att bli lite loja och mjuka om de inte får rejält med gain här hemma!

 

Lite intressant detta med gain. Jag har alltid kört med högsta gain på Röcklinger, men @bigblue rekommenderade att testa 60 db istf 70 db.

Sagt och gjort, detta blev mycket bättre tillsammans med SPU:n. Bättre balans i återgivningen och fokus mycket tydligare.

 

Med SME o Dynavector fungerar 70 db alldeles ypperligt:grin:

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, lindome said:

detta blev mycket bättre tillsammans med SPU:n

Det var intressant? Betyder detta att det inte bara är gain som påverkas?
Men, mina SPU'er är ju bara på typ 0,15-0,20mV så de 66dB som mitt Celio erbjuder blir lite i lägsta laget... Och i mitt fall upplever jag en mjukhet som de inte påvisar tillsammans med Tom Evans med sin högre gain på runt 70-73 dB. (Dessutom är Celio lite mera känslig för brum och hum vilket blir nästan hörbart på frisk lyssningvolym)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten uppdatering kring PTP6-projektet.

 

Jag har fått tallriken polerad av Pac - Stort tack för det:foldedhands:

Egentligen något som skulle gjorts i ett tidigare stadie, men nu blev det inte så.... Bättre sent än aldrig.

 

Samtidigt har jag testat lite fram och tillbaka med underlag och koppling. Från början med klassiska SD fötter.

Nu kör jag med sten på grön sylodyn som grund och sedan vilar plinten på 3 st Strange Attractors. 

Det är inga milsvida skillnader men det spelar med ytterligare bättre attack kan jag tycka. Sista orden eller testen är nog inte klara här minsann, det skulle behöva dämpas lite bättre. Bara att jobba på och testa mer:sunglasses:

 

Tack för input/hjälp av bl a @calle_jr o @bigblue

 

 

Tallrik.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kul att se ditt fina skivspelarbygge och glädjande att det verkar ha fallit väldigt väl ut 👍.

 

Vet inte om du testat underlag/koppling ännu mer efter senaste inlägget men har du testat att ta bort stenskivan och sylodynerna och låta SA stå kopplade direkt mot bänken?  Jag har själv SA och vill man leda bort oönskad energi så ser jag inte någon direkt fördel med en stenskiva med mjuk avkoppling under.

 

Bara ett tips att testa men du kanske har testat och kommit fram till något annat som passar dig bättre?

 

I all välmening…..

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hrk said:

Bara ett tips att testa men du kanske har testat och kommit fram till något annat som passar dig bättre?

 

I all välmening…..

Tacksam för alla tips! Spelar den på golvet nu med tjock matta under! Efter att jag satt dit ”originallisten” har jag ingen återkoppling! Känns riktigt bra! Nu återstår att testa på bänken! Skivan där är inte sten utan en skivspelarhylla från Solid Tech. Om den inte funkar ska jag kolla om den går att ställa direkt på bänken utan hylla!

Link to comment
Share on other sites

@hrk Lustigt att du nämner detta.

Jag hade Reidar på besök häromdan och vi lyssnade lite, han tyckte precis som du - bort med stenen o sylodyn.

 

Nu står plinten på Strange Attractors direkt mot racket och det låter mycket bättre.

Attack, klarhet och rumsinformation är klart förbättrat:grin: 

 

Ingen mer sten till denna spelaren

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, lindome said:

@hrk Lustigt att du nämner detta.

Jag hade Reidar på besök häromdan och vi lyssnade lite, han tyckte precis som du - bort med stenen o sylodyn.

 

Nu står plinten på Strange Attractors direkt mot racket och det låter mycket bättre.

Attack, klarhet och rumsinformation är klart förbättrat:grin: 

 

Ingen mer sten till denna spelaren

Där ser man. Jag är inte förvånad att han tyckte så , samma fötter sitter ju tex ofta under hans högtalare där samma princip gäller.

 

Kul att det verkar gett god effekt och din beskrivning av förbättringarna stämmer i stort med min egen upplevelse oavsett under vilken apparat jag har dessa fötter.

 

Man måste våga testa för att veta , öronen bestämmer😉💪!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering såhär i mellanhjulslandet:tongue:

Spelaren står uppställd på samma sätt som sist med hård koppling, SPU:n har fått spela in sig ett antal timmar och nu släpper ljudet på ett fint sätt tycker jag.

Lite justering av VTA häromdan när jag hade en liten musikträff gjorde susen. Anledningen till justering av VTA är ett flitigt bytande/testande av tonarmskablar de senaste dagarna.... Lätt hänt att VTA ändrar sig vid bytandet tyvärr

 

Sånt här arbete är inte min favoritsysselsättning när termometern närmar sig 30 grader i skuggan och ungefär lika många rör som värmer upp fint i rummet:winktongue:

 

Vems fel (eller förtjänst) är detta då frågar sig vän av ordning?

Jo, det stavas München, @Daniel, Nordost, @AlfaGTV och Cardas i nämnd ordning:sunglasses:

Nåja, i viss mån även SME och min egen nyfikenhet.

 

När Daniel och jag träffades i München så nämnde jag att jag testat Nordost tonarmskabel för ett antal år sen men den fick pisk av SME V originalsnöre. 

Där och då lovades att jag minsann skulle få testa igen och han ville inte tro på mig:grin: Revanch utkrävdes..

En Nordost Tyr 2 med XLR landade här för nån vecka sen, samtidigt fick jag chans att låna en Cardas kabel av @AlfaGTV.

Därav ett j-a bytande mellan 3 kablar och 2 spelare.

 

Man kan säga att det låter lite olika där Nordost glänser med sin kontroll, medans SME accentuerar med sin spelglädje.

Skall man vara lite elak så hamnar Cardas i nåt slags ingemansland i denna jämförelsen. Inte dålig på nåt sätt men ändå.....

 

Ett konstaterande är iaf:

Denna Nordost Tyr 2 är betydligt roligare än den andra Nordost jag hade hemma för ett par år sedan. Just nu är den kopplad till "hemmabygget" Lenco PTP6.

The Cat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skoj att du tog dig tid och engagemang för denna övning! :) Även om det inte är "facit" för andra sammanhang tycker iaf jag att det är kul att läsa om såna här övningar! Så, entledigad, njut nu av sommaren! :grinsmilingeyes:

 

Förresten, SPU brukar inte vara så kinkig på VTA men du kanske labbade med SME och ZYX (För visst är det väl en sådan som spårar på din SME?)?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Förresten, SPU brukar inte vara så kinkig på VTA men du kanske labbade med SME och ZYX (För visst är det väl en sådan som spårar på din SME?)?

 

Nej, detta var med SPU:n faktiskt. SME:n sitter stadigt när man byter tonarmskabel på ett helt annat sätt än Bokrand armen. SME spelar med Dynavector:foldedhands:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

Lite justering av VTA häromdan när jag hade en liten musikträff gjorde susen.

Jag var med på träffen och den justeringen var lysande! Det lät fantastiskt bra! Jag har ju ”samma” uppsättning hos mig med Bokrandarm och SPU A Synergy och hos mig ändrade Lindome VTAn åt andra hållet med ett mycket lyckat resultat! Du börjar bli proffs på detta Lindome!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En översiktsbild för att se hur man(jag) eventuellt skall få plats med multipla analoga medier,,,

Lencon fick ta Studers gamla plats i racket. Nu har 810:an legat på golvet framför anläggningen i några månader då jag funderat över huruvida jag skall bygga ut befintligt rack eller ev byta ut hela racket mot något annat:sunglasses:

 

Just nu en får så kallad interimslösning från Ikea duga medan jag funderar. inte optimalt men det funkar iaf:grin:

Vy med bandare.jpg

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Apexorca said:

Det funkar ju säkert bra @lindome

Varför inte komplettera med en Solid Tech stapel till i samma stil som du har. Jag har ju inte mätt , men det ser ut att få plats. 

 

 

Vi har en sådan. Några lite repiga hyllplan, men vi har flera hyllplan så det går nog att få ihop en fin. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...