Jump to content

Roon: Hur använder ni mjukvaran till er fördel?

shifts

Recommended Posts

Kikade på de existerande Roon-trådarna och tyckte efter att ha sett dem att det saknas en om hur vi Roon-användare på forumet faktiskt använder programvaran i vår lyssning hemma. Det finns inget rätt och fel i tråden, men har en önskan om att det ska handla mer om hur man handgripligen konfigurerar, filtrerar, ändrar metadata, lyssningsvanor med avstamp i Roon, snarare än något som relaterar mer till hårdvaran.

När jag kom på trådidén var jag främst nyfiken på hur ni andra bygger era bokmärken/filter eller om ni alls gör det, men breddar gärna trådämnet för att förhoppningsvis hålla tråden vid liv och kanske kan den med tiden bli ett bibliotek med tips om hur man använder Roon effektivt.

Det är ju tack vare forumet jag faktiskt har Roon samt en NUC med ROCK installerat, plus en Raspberry Pi 3B på det och är fortsätt mycket nöjd med lösningen. De olika iterationerna av Roon som kommer ger och tar, men för det mesta ger det mer än det tar och därmed har jag inte heller någon plan på att byta än.

InnuOS är de som kommit närmast med att erbjuda ett alternativ, men än så länge saknar deras operativ för mig viktiga funktioner. 

----------

Lyssnar mycket på nyutkommet material och för att ha lite koll på vad jag uppskattar bygger jag upp olika bokmärken för detta. Minnet är allt för kort för att hålla sådant i huvudet, samt det underlättar med att återupptäcka favoriter från de gångna åren. Är mycket förtjust i årsbästalistor och då är detta ovärderligt:

1) Filtrerar ut årtal, betyg, spelad/ospelad, osv.

2) Filter baserat på skivbolag + ospelat.

3) Några filter på mp3 för att ha koll på gamla synder som successivt byts ut.

Jag använder gärna bokmärken istället för att använda fokus-funktionen on-the-fly, då jag gärna vill ha direktaccess till dem. Nu börjar jag få rätt många bokmärken och önskar nästan det fanns en ordentlig egen vy för detta, istället för endast en dropdownmeny.

Finns så sanslöst mycket funktioner i Roon jag överhuvudtaget inte befattat mig med, som de olika rumsjusteringar man kan göra exempelvis, men det får väl bli om ytterligare några år. Om någon leker med den biten vore det förstås intressant att se i tråden.

7A1F3398-0A6B-4657-8BA0-279DB62CB985.jpeg

D864B8BE-814B-4BFC-B647-40DD870B201B.jpeg

DD2C9F33-4CD8-47A1-A610-6E73F0281D32.jpeg

E9855964-BF1D-495B-BAFD-E6B57BF473FD.jpeg

Edited by shifts
Edit: Ett av filtren här är fel ser jag nu och visar ospelat material från 2021 och framåt.

Något jag saknar i Roon är möjligheten att sätta separata genrer samt betyg på enskilda spår. Går att komma runt det där med taggar, men det är lite för yxigt. Just nu ger jag favoritlåtar en favoritmarkering genom hjärta-funktionen, som enkelt och snabbt går att filtrera fram när nöden kommer. Lyssnar mestadels på hela album, men stundtals är det skönt att enkelt få fram favoritspår (särskilt som minnet är kort).

Har endast temporärt testat flera lyssningszoner hemma, dels via att helt enkelt koppla min iPhone till en liten förstärkare i sovrummet och även till en Apple Homepod som tills nyligen stod i köket. Det funkar förvånansvärt bra och det är fantastiskt att kunna strömma samma ljudström till flera rum för strölyssning under en städdag eller liknande. 

Inga av dessa två provade metoder är permanenta dock. Sålde min Homepod och telefonen vill jag ju helst ha i fickan eller närmare mig själv. Kontentan är i alla fall att de funkar. Det ska till en Raspberry Pi på plats i sovrummet så småningom, men de verkar för tillfället väldigt svårfunna och är slut överallt.