Jump to content

Alla kablar från samma tillverkare eller ”mix and match”?


Josaa

Recommended Posts

Jag har historiskt provat båda strategierna och har nog haft slutsatsen att på långsikt är det nog att föredra att använda kablar från samma tillverkare i ett givet system. I dag har jag Luna i mitt Shindosystem, Chord i mitt Naimsystem och fram till nyligen Linns egna kablar i mitt Linnsystem.
 

När jag ville ta ett steg till i Linnsystemet blev det naturligt att utvärdera kablar. Nordost Qkore och Qbase gav ett tydligt lyft. Att sedan gå vidare med Frey 2 och V2 strömkablar blev också ett tydligt lyft i ljudkvalitet. Jag föll för Esprit Aura nätverkskabel mellan switch och systemhub samt i Linns egna Link (koppling mellan systemhub och filter). Nordost v2 signalkablar blev naturligt sedan och nu låter det mycket bra. Högtalarkablar är sista steget men det kompliceras av att jag behöver 4 uppsättningar med 5 m för att verkligen kunna testa och hittills har jag bara testat en uppsättning i andra system. Nordost Frey 2, Naim Super Lumina, Chord Sarum, Luna och snart skall jag testa Aq och Audience.

 

Min matematiska ådra säger mig att ”mix and match” har större potential (alla villkor försämrar optimum) men är svårare med tanke på alla permutationer.

 

Vad har ni för erfarenheter och ansats när ni testar kablar?

Link to comment
Share on other sites

Oj, nu sätter jag igång att svara utan att ha läst frågan ordentligt. Men nu fortsätter jag av bara farten.

Du skriver "...när ni testar kablar?". Det har jag nog aldrig gjort faktiskt. :think:

 

Bara den lilla tid det tar att skifta kablaget gör att jag tappar greppet om de skillnader som kan föreligga. Det är bara att erkänna: Jag fixar inte att med någon avgörande säkerhet lyssna mig fram till vad jag föredrar, eller ens om jag med någon avgörande säkerhet lyckas notera några skillnader alls.

 

I den djungel av alternativ som står till buds så såg jag ingen annan lösning än att skaffa ett  - i mitt tycke egentligen alldeles för kostbart - kablage av en och samma tillverkare och därefter "bocka av" kabelfrågan som klar.

Kör nu Supra rakt av. Bland annat de där dyraste Sword-vad de nu heter som högtalarkablar. Undantaget är det dubbla, parallella BNC-kablaget mellan Chord M Scaler och TT2. Där valde jag Atlas. Egentligen berodde det valet endast på att det ju är stört omöjligt att hitta lagerförda BNC-kablage oavsett "märke" ens hos näthandlare. En firma i Örebro hade faktiskt hela TVÅ stycken BNC-kablar i lager, vilket var vad jag behövde, och det råkade vara dessa från Atlas.

 

PS

Man kan förstå att de inte lagerhåller. Dessa två hade han tagit hem över ett år innan de till slut blev sålda.

 

Hursom, ursäkta att jag inte kunde ge något mer relevant svar på din egentliga fråga...

Link to comment
Share on other sites

Jag provade och lyssnade på kablar under flera år. Jag tyckte nog att kablar var det svåraste att hitta ”rätt” balans på, så när jag lyssnade på Transparent och tyckte allt föll på plats. Överlägset med audiofila substantiv för pengarna gentemot allt annat jag provade i liknande prisklass. Så köpte jag dem rakt av till hela systemet. Har provat lite annat efter men det är bra bekvämt med samma märke i hela systemet. Jag köpte dem från USA på den tiden de var relativt ”billiga”. Jag är sugen att uppgradera, och lyssna på andra märken, men jag kommer att hamna på 6-siffrigt belopp så jag drar mig för det. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat båda vägarna och tycker jag kommit längs med att välja ett märke som har den grundläggande kvaliteten i återgivningen jag gillar. Det blev till slut Nordost som jag testat av och till sedan 1996 och alltid uppskattat mycket. Jag har haft nästan ett helt system med Synergistic Research ca 10 år också. 2 perioder har varit med olika blandningar. Att blanda har varit lite mer av lappa och laga för mig. Jag upplever mitt kabelliv enklare med ett märke både praktiskt och karaktären på återgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en "salig blandning" av olika kabelmärken i mitt system, noga utprovat sedan många år. De märken som jag testat är nog de flesta från låg till högpriskablar. Balansen på diskanttoppen i systemet är mycket känsligt för mina öron som tycks vara särskilt allergiska mot överdriven diskanthöjning i relation till i vart fall mellanregistret. Eftersträvar ett holografisk upplöst sound mot en svart bakgrund. Men samtidigt att klanger samverkar i harmoni och inte gör att instrument framstår som solitärer i ljudbilden. All musik som jag gärna lyssnar på, i synnerhet piano,  har en klangvärld som är en av de kvaliteter jag försöker få fram. I skivspelardelen har jag silver som en gemensam bas, medan den digitala delen har företrädesvis koppar som grundmaterial. I kontakter företrädesvis rhodium som är överlägset i framför allt förmågan att inte oxidera eller bidra till galvaniska strömmar.

Utprovande av kablar har jag gjort genom många jämförande och långa test. Digitalkablar med undantag för MSB-kopplingen I2S är under utprovning och jag har inte riktigt landat i ett ställningstagande än. Skall testa några ytterligare alternativ.

Har i systemet följande märken Nordost på nätkabelsidan tillsammans med Furutech och Wireworld. På interconnectssidan Wireworld, Jorma, Bibacord samt Nordost.

På digitalsidan fn. Ansuz, Audioquest, Supra. Högtalarkablar är Yter samt Audience AU 24. Allt testat för att uppnå de mål jag ställt upp för min ljudbild i fråga om balans och djup. Djupdimensionen särskilt, men klangbilden är väsentlig i synnerhet övertonshantering.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calm said:

Jag kör en "salig blandning" av olika kabelmärken i mitt system, noga utprovat sedan många år. De märken som jag testat är nog de flesta från låg till högpriskablar. Balansen på diskanttoppen i systemet är mycket känsligt för mina öron som tycks vara särskilt allergiska mot överdriven diskanthöjning i relation till i vart fall mellanregistret. Eftersträvar ett holografisk upplöst sound mot en svart bakgrund. Men samtidigt att klanger samverkar i harmoni och inte gör att instrument framstår som solitärer i ljudbilden. All musik som jag gärna lyssnar på, i synnerhet piano,  har en klangvärld som är en av de kvaliteter jag försöker få fram. I skivspelardelen har jag silver som en gemensam bas, medan den digitala delen har företrädesvis koppar som grundmaterial. I kontakter företrädesvis rhodium som är överlägset i framför allt förmågan att inte oxidera eller bidra till galvaniska strömmar.

Utprovande av kablar har jag gjort genom många jämförande och långa test. Digitalkablar med undantag för MSB-kopplingen I2S är under utprovning och jag har inte riktigt landat i ett ställningstagande än. Skall testa några ytterligare alternativ.

Har i systemet följande märken Nordost på nätkabelsidan tillsammans med Furutech och Wireworld. På interconnectssidan Wireworld, Jorma, Bibacord samt Nordost.

På digitalsidan fn. Ansuz, Audioquest, Supra. Högtalarkablar är Yter samt Audioquest. Allt testat för att uppnå de mål jag ställt upp för min ljudbild i fråga om balans och djup. Djupdimensionen särskilt, men klangbilden är väsentlig i synnerhet övertonshantering.

 

Calm

Hur skulle du beskriva Audioquest högtalarkablars ”sound”?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Josaa said:

Hur skulle du beskriva Audioquest högtalarkablars ”sound”?

Just de har jag inte testat som högtalarkabel utan har en nyligen levererad digitalkabel i form av Vodka,. Den är under utprovning och inspelning.  Har tidigare testat samma märkes digitalkabel Diamond som jag inte alls gillade. För kliniskt kall IMO och på gränsen till diskantskarp.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

@JosaaSer att jag av misstag skrivit Audioquest på högtalarekabelsidan. Skall vara Audience AU 24 och inget annat. Därav mitt konstiga svar.

 

Beträffande just högtalarkablar landade jag i en udda lösning då jag köpt mina Ktêma-högtalare. Ville att intern-kablaget och den anslutna högtalarkabeln skulle vara av samma slag. Franco Serblin använde Yter-kablar internt och därför föll det sig naturligt att jag testade dem extern också. Jämfört med mina Audience AU 24 var dessa mörkare och inte så klara i toppen som jag önskade. Bytte tillbaka till  Audience AU 24 som jag hade haft tidigare men tappade då i basen. Så båda kablarnas gemensamma egenskaper borde vara optimala. Fick därför en idé att testa båda tillsammans i en double round till single posts både på förstärkar- som högtalarsidan och det hela satt som en smäck. Så nu har jag båda kablarna inkopplade samtidigt och är mycket nöjd. Har även testat andra märken som Bibacord, Nordost, Harmonix, Wireworld, Kimber och några till men dessa har inte överträffat min set-up.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, calm said:

…Fick därför en idé att testa båda tillsammans i en double round till single posts både på förstärkar- som högtalarsidan…

Spännande! Du har nu ökat antalet möjliga permutationer expontentiellt 🙂

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Strmbrg said:

Bara den lilla tid det tar att skifta kablaget gör att jag tappar greppet om de skillnader som kan föreligga. Det är bara att erkänna: Jag fixar inte att med någon avgörande säkerhet lyssna mig fram till vad jag föredrar, eller ens om jag med någon avgörande säkerhet lyckas notera några skillnader alls.

 

Bland annat de där dyraste Sword-vad de nu heter som högtalarkablar. Undantaget är det dubbla, parallella BNC-kablaget mellan Chord M Scaler och TT2. Där valde jag Atlas. 

 

Hursom, ursäkta att jag inte kunde ge något mer relevant svar på din egentliga fråga...

 

Ursäkta mig @Strmbrg Kommande fråga är ingen provokation över huvudtaget. jag måste bara stilla min nyfikenhet. Du säger ovan att du inte kan notera några skillnader mellan kablar. Ändå köper du de dyraste Supra. Varför? Jag hade varit överlycklig om jag inte hörde skillnader på kablar. Då hade jag kunnat köpa fler skivspelare och pickuper istället. :-) Om du inte hör skillnader, varför sparar du inte dina pengar? Du är givetvis fri att göra precis vad du vill och köpa så många kablar du vill, precis som alla andra. 

 

När det gäller @Josaa's ursprungsfråga så väljer jag att inte kommentera, jag har ju Nordost tatuerat på rumpan! :winking:

Link to comment
Share on other sites

Ja, ibland undar man ju själv... 😄

Nå, jag menar att jag inte är särskilt säker på om jag kan höra skillnaderna.

Dvs kanske, kanske inte. 

 

För mig är tvärsäkerhet nästan uteslutande ett mentalt hinder.

Jag kan ju såklart bestämma mig för att vara säker, för att det kan KÄNNAS bra att vara säker.

Men jag funkar inte så, jag föredrar en viss osäkerhet kring det mesta i tillvaron. 

Den osäkerheten främjar tänkandet, tänker jag mig. Det, i sin tur, främjar förhoppningsvis resultatet, vad än det nu må handla om.

 

Så, den lätt gnagande distraktionen kring om huruvida det KANSKE skulle gynna helheten om jag skaffade hyfsat välkonstruerade kablage, ledde till anskaffandet av dem.

Jag ser därför kabel-investeringen - till viss del - som syftande till att bli kvitt de gnagande tankarna.

Nu har jag bockat av och släppt kabel-funderandet och hoppas att det skall förbli så.

🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade mig Synergistic Research när jag testade kablar som mest. Och detta märke har jag fortfarande kvar, trots att jag ibland kan tycka att deras lösningar gränsar till rena rama fantasierna. De kan iaf ta rejält med betalt numer! Men de funkar bra I mitt system, och att blanda olika märken stör nog mer min sinnesfrid än annat. Och att börja testa varenda kabelmärke kändes som en omöjlighet! Jag har audioquest som USB kabel men troligen kommer det att hamna en Synergistic även där så småningom..:blush::grin:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-27 at 10:51, Josaa said:

”mix and match” har större potential

Förstår vad du menar, och det är säkert så!

Men det känns också som att risken är störst att gå bort sig om man blandar märken och typ av lösningar.

Det räcker att en är fel så blir allt fel.

 

 

On 2022-02-28 at 15:52, new order said:

Jag hittade mig Synergistic Research när jag testade kablar som mest.

Så var det även för mig och så är det säkert för många.

Man hittar något man tilltalas av och kör vidare med det genomgående för att minska rivaliserande egenheter eller att brister staplas på varandra.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Man hittar något man tilltalas av och kör vidare med det genomgående för att minska rivaliserande egenheter eller att brister staplas på varandra.

 

Vi gör alla våra resor... Jag provade för ca 20 år sedan massor av kablar, en här och en där typ lånade hem bara ett par signalkablar och tyckte oftast att det inte blev någon eller i vart fall bara liten skillnad som för mig var omöjligt att dra några konklusioner kring. När jag bodde i Kanada så menade mjn handlare att det funkar inte. Bl a av de skäl @calle_jr nämner. Han erbjöd mig att låna hem hela uppsättningar med signalkablar mellan varje enhet plus högtalarkablar. Det blev bingo för mig. 

 

Något år senare funderade jag på balanserade kablar. Jag lånade hem ett par kablar och hörde ingen skillnad. Jag fick till slut möjlighet att fa hem kablar på prov för balanserad uppkoppling av allt. Då föll det hela på plats. Mina positiva erfarenheter av det har lett till att jag ser alla kablarna i kedjan som en apparat med sin ljudsignatur som jag gillar eller förkastar. Jag har samma strategi med förstärkare. Därför står det VTL på alla burkar utom på dac, höggalare och vinylrigg so  jag tycker hamnar lite utanför. Men när det gäller förstärkeri så är det för mjg en helhet förutom att de är uppdelade på flera burkar av praktiska och elektriska skäl. Men jag utgår ifrån att tillverkaren har provat och optimerar dem både individuellt och som en enhet och det är upp till mig att tycka om vad jag hör eller förkasta det. 

 

Om jag skulle höra något som är avgjort bättre och skapar en ny "vill ha"-känsla så hade jag handlat på samma sätt, dvs allt förstärkeri från samma tillverkare. Det hindrar ju inte att det går att plocka ihop något eget med olika kombinationer men den typen av hifi-intresse har jag aldrkg haft att prova om elektronik från den ena eller andra tillverkaren passar ihop. Den blir till slut en besvärlig matris att räkna på. Till slut skulle jag känna mig osäker om jag hade en elektronikkedja med prylar från t ex 4 olika tillverkare. Då tappar jag mitt systemtänk och hade känt mig osäker på vilken burk som bidrar mest och vilken jag skulle sikta in mig på om jag vill gå ett steg till. Det kan man lätt få audiofilsjuka.

Link to comment
Share on other sites

Ibland funderar man kring hur marknaden för kablar ser ut och hur tillverkare av kablar är länkade till tillverkare av elektronik och högtalare. Det förekommer att allt ligger in-house i ett och samma företag. Men merparten är fristående kabelföretag som specialiserat sig på just kablar. Då  kan de rimligen inte  ha en viss annan elektronik- eller högtalartillverkare i sikte för sin produktion, utan arbeta generellt med kvalitet och teknisk prestanda och ljudmässiga aspekter i fokus.

Att visst kabeltillverkare används till visst märke av elektronik etc. är snarare en slump baserat på att olika produkter samlas under en och samma distributör i ett specifikt land eller marknad.

Frågan som då inställer sig om hur kabeltillverkare då kan tillverka kablar som i en kedja från nät- till högtalarkablar utan egentligen veta ett smack om vad som skall drivas i varje steg. Utifrån detta skulle man sluta sig till att optimering sker av varje produkt och steg i kedjan för sig och inte systemet som helhet. För hur skall tillverkare kunna ta höjd för detta? 

Misstanken är istället att det är marknadstänkandet som ligger bakom att kablar säljs i "paket" för att "binda" kunder till ett visst märke. Betvivlar förekomsten av synergieffekter i ett helt system eftersom kunskapen om hela systemet, med undantag för de  som tillverkar kablar för ett visst givet system i sikte, kan finnas. Varför skulle kablar vara annorlunda jämfört med andra komponenter i systemet. Vilka köper ett och samma märke rakt igenom? Det för tanken till "musikanläggningar" av tvivelaktig kvalitet som såldes pallvis i "stereons" barndom. :grin::smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Vilka köper ett och samma märke rakt igenom?

Det är nog inte så ovanligt. Jag har flera hifi- och musikvänner som tänker systemmässigt. "Nisse" har all elektronik från Audio Research och alla kablar från Siltech. En annan all elektronik från Audio Note och allr kablage från Chord men bytte sedan till allt kablage från Audio Note. En kompis i Kristianstad satsar på Naim inklusive deras kablar. Calle_jr på Pass elektronik och signalkablage från Cardas. Jag har vänner som håller sig till Nordost rätt igenom.

 

Just VTL har jag hört på mässor med antingen Transparent, Nordost och Kubala Sosna men inga blandningar. Jag kan också tänka mig att de inte blandar när de utvecklar, möjligen testar de olika tillverkare tillsammans men inga blandningar. Hur skall man t ex utvärdera kablar om en pekar åt vänster, två andra åt höger och en upp en annan ner s a s? Jag har dessutom svårt att tänka mig att t ex Audio Research tunar sina försteg genom att koppla ihop dem med McIntosh slutsteg.

 

Innan jag gick över till rörsteg gjorde jag omfattande jämförelser. Först mellan rör- och transistorsteg och då bestämde jag mig till slut för rör och då gick jag all in för det vilket till slut landade i ett val mellan kraftfulla McIntosh, VTL, Lamm (hybrid) och Audio Research. Jag lyssnade också en hel på effektsvagare anläggningar som krävde helt andra högtalare. Till slut handlade valet mellan kraftfulla VTL eller effektsvagare Shindo. Till slut avgjorde min musiksmak och de högtalare jag har till förmån för VTL. Men jag hade gärna haft även en Shindo-set up tillsammans med t ex Spendor Classic-högtalare men att blanda är inte min grej. För mig känns det som att köpa en bil i byggsats med delar från olika märken. 

 

Var och en följer sin övertygelse och det som känns rätt. Det går säkert göra lite cherry picking men jag väljer köpa en helhet med ideal som står mig nära och sedan få ut så mycket jag kan genom t ex akustikbehandling och ett bra set av kablar. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Men det känns också som att risken är störst att gå bort sig om man blandar märken och typ av lösningar.

Det är intressant hur kabeltillverkare lyckas att få kablarnas påverkan på systemet att dra åt samma håll, att det går att känna igen karaktären oavsett om det är en signalkabel, högtalarkabel eller t.o.m. en strömkabel.

 

Jag har svårt att se att det skulle vara något unikt och genomgående i konstruktionerna av kablarna som ger denna effekt oavsett vad det är för typ av kabel. Som jag ser det handlar det snarare om att en tillverkare provar sig fram tills de får någon form av likriktning av kablarnas ljudliga påverkan på systemet.

 

Jag är inte lika övertygad om risken att förstöra något helhetstänk om man t.ex. väljer signalkablar och högtalarkablar från olika tillverkare då det ytterst sällan finns ett helhetstänkt från signalkälla till högtalare och kablar. Däremot är det lätt att bestämma sig för att köpa alla kablar från samma tillverkare om man gillar ”soundet”, men det kan nog bli för mycket om alla kablar i anläggningen lägger på samma effekt i alla led och drar åt samma håll.

 

Jag är i alla för att utvärdera hur en kabel oavsett tillverkare och var i kedjan den sitter påverkar ljudåtergivningen snarare än att utgå ifrån att en viss kabeltillverkare har en patentlösning på hur alla system är komponerade och att just deras kablar är bäst i min setup. Jag ser med andra ord inte riktigt kopplingen att en tillverkare är bäst på att tillverka alla typer av kablar och att just deras lösning ger bäst resultat oavsett användningsområde.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Jag är i alla för att utvärdera hur en kabel oavsett tillverkare

Det handlar väl också om att du tycker det är kul och intressant och testa. Den kategorin tillhör inte jag. Jag besitter heller inte kunskapen och erfarenheten att ta en match mot t ex Luke Manley på VTL eller Jim White på Aesthetix. Jag provar deras råd och om tycke uppstår följer jag dem. Och ännu mer så om jag kan få bekräftelser via recensenter eller andra betydligt mer insatta än jag själv och som jag sätter stor tilltro till. Jag är ingen DIY’are. 
 

Samtidigt kan jag förstå att om man har kunskap så vill man in och ”härja” lite. Det finns en del sådana här på forumet och du tillhör ju en av dem. Stor respekt för det. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bebop said:

 

 

Just VTL har jag hört på mässor med antingen Transparent, Nordost och Kubala Sosna men inga blandningar. 

 

Var och en följer sin övertygelse och det som känns rätt. Det går säkert göra lite cherry picking men jag väljer köpa en helhet med ideal som står mig nära och sedan få ut så mycket jag kan genom t ex akustikbehandling och ett bra set av kablar. 

Nej i mässammanhang har man nog lite krav på att följa distributörens/generalagenten i det land som mässan äger rum. Enklast att köra samma kabelmärke genomgående.  Ett av de värsta system jag någonsin lyssnat på var ett på RMAF i Denver med ledande märken i varje gren, elektronik, kablar och högtalare. Ingen kostnad sparad, men så illa matchat så vi och delar av publiken lämnade salen. Pinsamt att presentera ett så dåligt sammansatt system trots att det borde varit bäst i klassen alla kategorier.

 

Övertygelse är nog som sagt ett tungt vägande skäl oavsett var man landar, straight  eller mix.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

 

Jag är inte lika övertygad om risken att förstöra något helhetstänk om man t.ex. väljer signalkablar och högtalarkablar från olika tillverkare då det ytterst sällan finns ett helhetstänkt från signalkälla till högtalare och kablar. Däremot är det lätt att bestämma sig för att köpa alla kablar från samma tillverkare om man gillar ”soundet”, men det kan nog bli för mycket om alla kablar i anläggningen lägger på samma effekt i alla led och drar åt samma håll.

Jag är inne på samma linje. Tror inte att en kabel kan vara ”bäst” utan ett sammanhang. Däremot gillar jag ”oberoende” kabeltillverkare som har en linje, ett tänk, en teknologi och kan demonstrera sin produkter på ett tydligt sätt.

 

Att använda den kabel sin favorit komponenttillverkare använder i sitt utvecklingsarbete är också ett säkert kort.

 

Det som oroar mig är prissättningen och sannolikt den möjliga vinstmarginalen vilket gör att många lycksökare uppstår som leder till att (seriösa) kabelspecialister kan få dåligt rykte. De kan ha en fundamental påverkan på ljudet som rent ljudmässigt kan motivera ett högt pris. Har svårt att tro på på motiveringar kopplade till dyra material och komplex tillverkningsprocess. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

Jag har svårt att se att det skulle vara något unikt och genomgående i konstruktionerna av kablarna som ger denna effekt oavsett vad det är för typ av kabel. 

Hmm, jag förstår vad du menar men de största tillverkarna har ju en arsenal av lösningar beroende på tillämpning.

De jag känner till har en strategi och ett koppel av egenskaper som de strävar efter och utvecklar.

Om vi tar Cardas som exempel med sina designmål golden ratio, konstant-Q, matchad propagering, impulssvar, resistans, induktans, konduktans...

Dvs det är inte kablarnas konstruktion som avgör utan de kriterier de vill uppnå.

Nu är väl en del av detta efterhandskonstruktioner och stories också, men kablarna är ju defakto olika men med likartade mål.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Josaa said:

Att använda den kabel sin favorit komponenttillverkare använder i sitt utvecklingsarbete är också ett säkert kort.

Det är en bra input, desto mer man vet desto lättare är urvalet vilka kablar som är intressanta att testa.

 

43 minutes ago, Josaa said:

De kan ha en fundamental påverkan på ljudet som rent ljudmässigt kan motivera ett högt pris.

Instämmer, jag är absolut ingen motståndare till att bra kablar är ett måste men att även effekten av olika kablar och hur mycket det påverkar varierar från anläggning till anläggning. Testar nu lite olika signalkablar och högtalarkablar för att få en tydligare bild av hur de slutsteg från Pass Labs, som jag har på lån, beter sig med olika kablar och beroende på kombination är det snudd på att jag lyssnar på olika anläggningar.

 

35 minutes ago, calle_jr said:

Om vi tar Cardas som exempel med sina designmål golden ratio, konstant-Q, matchad propagering, impulssvar, resistans, induktans, konduktans...

Dvs det är inte kablarnas konstruktion som avgör utan de kriterier de vill uppnå.

Köper att de flesta tillverkarna har ett mål vad dom vill uppnå med sina kablar och tur är väl det, men jag är tveksam att jag allt som oftast får det bästa resultatet om jag t.ex. genomgående väljer signalkablar, strömkablar och USB-kablar från samma tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LPL said:

jag är tveksam att jag allt som oftast får det bästa resultatet om jag t.ex. genomgående väljer signalkablar, strömkablar och USB-kablar från samma tillverkare.

Helt enig.

Jag hade enbart analoga signalkablar i åtanke, inkl tex högtalarkablar och phonokablar.

Men vi har ju sett nischade uppstickare även inom analoga signalkablar, tex tonarmskablar, jumpers, diverse påhäng etc.

 

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, calle_jr said:

Jag hade enbart analoga signalkablar i åtanke

Det är också de jag har nämnt och avsett. För egen del har jag även nätkablar från samma tillverkare men de är inget jag har testat på annat sätt att helheten låter förträffligt.

 

De gånger jag deltagit på presentationer av skillnader mellan elkablar, främst av Nordost, så har jag inte reagerat på några direkta skillnader. På en presentation i Göteborg för ett antal år sedan reagerade en lyssnare på presentationen som jämförde den med säljarna på Kiviks marknad. ”Dansken" vägrade ändra på sin presentation.

 

Jag tvivlar inte på att det är skillnad på kablar men jag anser att skillnaderna överdrivs och väger lätt mot andra åtgärder typ högtalare, akustik, pickup, högtalarplacering och lyssningsposition. Jag har t ex svårt att förstå att många är så fokuserade på kablar men struntar i akustiken eller nöjer sig med högtalare med begränsad potential. Det hade i många fall varit både billigare och enklare att göra något åt andra parametrar.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bebop said:

Det är också de jag har nämnt och avsett. För egen del har jag även nätkablar från samma tillverkare men de är inget jag har inte testat på annat sätt att helheten låter förträffligt.

 

De gånger jag deltagit på presentationer av skillnader mellan elkablar, främst av Nordost, så har jag inte reagerat på några direkta skillnader. På en presentation i Göteborg för ett antal år sedan reagerade en lyssnare på presentationen som jämförde den med säljarna på Kiviks marknad en. "Dansken" vägrade ändra på sin presentation.

 

Jag tvivlar inte på att det är skillnad på kablar men jag anser att skillnaderna överdrivs och väger lätt mot andra åtgärder typ högtalare, akustik, pickup, högtalarplacering och lyssningsposition. Jag har t ex svårt att förstå att många är så fokuserade på kablar men struntar i akustiken eller nöjer sig med högtalare med begränsad potential. Det hade i många fall varit både billigare och enklare att göra något åt andra parametrar.

Håller helt med dig! Finns gratisåtgärder som högtalarplacering som gärna försummas i sammanhanget liksom akustikåtgärder. Dessa skulle jag framhålla som de främsta åtgärder för att få till en bra ljudåtergivning. Sedan skulle jag säga att ren ström som nästa åtgärd. Allt annat är åtgärder  som egentligen är på marginalen. Elektronik och högtalare är väsentliga naturligtvis, men är i det högre segmenten mer en smakfråga. De kommer sannolikt inte förändra på djupet.

Kablar är finliret värt att lägga ner kraft på först när det andra är på plats och som sista åtgärd. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...