Jump to content

Roon for dummies 😊


Double A

Recommended Posts

Som Överskriften antyder sĂ„ behöver jag lite tips och hjĂ€lp pĂ„ vĂ€gen hĂ€r. 
 

Jag har idag en Cocktail Audio X-45 som agerar försteg, cd spelare, cd rippare, musik lagring, streamer. Ja det Ă€r en makalös manick som kan allt och lite till (nĂ„ ja
). 
Men appen Ă€r inte den skojigaste nĂ€r man streamar Tidal, igentligen Ă€r den rĂ€tt bedrövlig för det Ă€ndamĂ„let. SĂ„ tanken har kommit krypande att ev. gĂ„ över till Roon. Min X-45a Ă€r ”Roon redy” men jag har sneglat pĂ„ ett nytt försteg som ocksĂ„ Ă€r det, sĂ„ ev byts X-45an ut.
 

Jag har en IMac som jag hade som musik maskin innan Cocktail burken, sĂ„ funderingen Ă€r, kan jag ta IMacen stoppa Roon mjukvaran i den och anvĂ€nda den som ”Core”? Jag kommer att ha mina rippade cd skivor pĂ„ IMacen.  Klarar den att va kopplad via wifi?
Och sedan Àr det bara till att koppla in nya försteget och börja spela!? Eller? Har jag missat nÄgot? 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Double A said:

Klarar den att va kopplad via wifi?

Det hĂ€r Ă€r vĂ€l det enda jag höjer ett varningens finger för. Om förutsĂ€ttningarna Ă€r bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gĂ„ strĂ„lande. Är det dĂ€remot ett 2.4Ghz-nĂ€t med medioker kvalitet kommer du bli tunnhĂ„rig ("sliter sitt hĂ„r")! I övrigt inga konstigheter, bra med lokala filer för Roon Core och Roon Ready-apparater fungerar ofta fint med volymkontroll och musikval. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Om förutsĂ€ttningarna Ă€r bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gĂ„ strĂ„lande. Är det dĂ€remot ett 2.4Ghz-nĂ€t med medioker kvalitet kommer du bli tunnhĂ„rig ("sliter sitt hĂ„r")!


Nu har jag ju inte sĂ„ mycket hĂ„r kvar
. men ja fattar😊. Kan ju testa med wifi först, funkar inte det sĂ„ Ă€r det bara till att ragga upp ett lan uttag till 👍

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Double A said:


Nu har jag ju inte sĂ„ mycket hĂ„r kvar
. men ja fattar😊. Kan ju testa med wifi först, funkar inte det sĂ„ Ă€r det bara till att ragga upp ett lan uttag till 👍

Lan kabel Àr billigt i förhÄllande till stabiliteten och enkelhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en iMac modell 2009, som jag sjÀlv uppgraderat med mer internminne och en SSD-disk (som Roon rekommenderar) som RoonCore. Den jobbar trÄdlöst frÄn routern i hallen och fungerar utmÀrkt med  trÄdat alternativt trÄdlöst nÀtverk till sin MacMini endpoint (med RoonBridge). 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat och laddat ner Roon core till min IMac, och den hittar min musik pÄ IMacen, och den hittar min uppspelnings enhet, och jag kan spela upp musiken. Men jag fÄr ingen kontakt mellan core och Roon appen i paddan. Det stÄr bara att den letar efter Roon core, nÄgra tips?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Double A said:

@Audionet

SubnÀtmask????

Vad ser jag det? Routern?

 

IMacen, Roon core, Ă€r ansluten via Wi-Fi, precis som paddan. 😊

Om du ligger pÄ samma wifi-nÀtverk med alla enheterna sÄ har du samma subnÀtmask.

 

Du kan alltsÄ inte vÀlja core frÄn paddan?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Double A said:


Precis! Paddan hittar inte core. StÄr bara att den (paddan) letar efter core. 

Har du nÄgon antivir/sÀkerhetslösning installerad pÄ iMac? Isf behöver du öppna för Roon Server och RAAT Server. Men det brukar skötas automatiskt.

 

Ta reda pÄ vilka ipadresser din Roon Server har och Àven din padda?

Edit: SÀkerstÀll att du inte gÄr ut via SIM-kort pÄ paddan sÄklart. Du kanske har kontakt med nÄgot annat pÄ ditt nÀtverk?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kontakt!!! 😊

 

Efter lite telefonsupport med @Audionet sĂ„ testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen sĂ„ blev jag tillfrĂ„gad om jag ville ansluta till ”min” core, och sedan gick det bra👍  
Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen. 
 

Tack Audionet och ni andra som engagerar er i dettaâ€ïžđŸ™

 

Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta pĂ„ högsta volym, fast reglaget i Roon stĂ„r pĂ„ typ 15đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜±

Det lilla buset uppskattas inte av alla hĂ€r i husetđŸ€Ł

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Double A said:

Jag har kontakt!!! 😊

 

Efter lite telefonsupport med @Audionet sĂ„ testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen sĂ„ blev jag tillfrĂ„gad om jag ville ansluta till ”min” core, och sedan gick det bra👍  
Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen. 
 

Tack Audionet och ni andra som engagerar er i dettaâ€ïžđŸ™

 

Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta pĂ„ högsta volym, fast reglaget i Roon stĂ„r pĂ„ typ 15đŸ˜±đŸ˜±đŸ˜±

Det lilla buset uppskattas inte av alla hĂ€r i husetđŸ€Ł

Gott sÄ!
Jag vet inte om din Cocktail Audio Àr Roon Ready, men isf skall du anvÀnda dig av volymkontrollmetoden "Enhetens volym" eller "Device Volume".

De fÄtal "försteg" jag provat som Àr Roon Ready har fungerat flÀckfritt nÀr det gÀller volymkontroll iaf, och din borde vÀl göra detsamma?

Link to comment
Share on other sites

Jo Cocktailen Ă€r Roon ready och nĂ€r jag justerar volymen i Roon appen pĂ„ paddan sĂ„ funkar det klockrent👍
Men det Ă€r just nĂ€r jag startar upp systemet efter avstĂ€ngning som appen kan visa tex 10 i volym, men nĂ€r jag trycker play sĂ„ Ă€r det typ fullt skaft!😝

 

Device volym, hittar jag det i appen eller i core ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

Device volym, hittar jag det i appen eller i core ?

Indirekt i bÄda! ;) Du fjÀrrstyr ju servern frÄn din controller/App, kan man sÀga.

Hursom, InstÀllningar-Ljud och sedan klickar du pÄ det lilla kugghjulet till höger om Cocktail Audio under sektionen Roon Ready.

VÀlj Konfigurera enhet, sÄ ser du det under Volym-instÀllningarna:

507261BE-D815-40D5-BAC7-B1B942A60DE8.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för hjĂ€lpen @AlfaGTV 🙏

Nu drar jag inte pĂ„ med 600watt / kanal i starten😝

 

SĂ„ nu kan jag börja utforska Roon lit mer ordentligt. Och sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt kĂ€nns det rĂ€tt bra, bĂ€ttre Ă€n Cocktails egna app i alla fall. 👍😊

 

Fick ett telefonsamtal frĂ„n en god vĂ€n, som menade pĂ„ att det blir betydligt bĂ€ttre om Roon core ligger pĂ„ en nuk (eller nĂ„got sĂ„dant) istĂ€llet för en dator, som i mitt fall. GĂ„r det att bygga eller finns det nĂ„gon sĂ„dan produkt som Ă€ven har ripp funktion? Det Ă€r ju den biten som jag gillar med IMacen😊

Link to comment
Share on other sites

Jag har som sagt min RoonCore pĂ„ en iMac och har ocksĂ„ funderat pĂ„ en Nuc efter en massa rekommendationer. En Nuc Ă€r ju ocksĂ„ en dator, men den sysslar bara med sitt jobb med Roon. Jag lĂ„ter min iMac jobba pĂ„ samma sĂ€tt; enbart med Roon. Automatisk backup och uppdatering Ă€r avstĂ€ngt och inga andra program utöver RoonCore körs. Behovet av en Nuc har dĂ€rmed försvunnit hos mig


Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Double A said:

Fick ett telefonsamtal frĂ„n en god vĂ€n, som menade pĂ„ att det blir betydligt bĂ€ttre om Roon core ligger pĂ„ en nuk (eller nĂ„got sĂ„dant) istĂ€llet för en dator, som i mitt fall. GĂ„r det att bygga eller finns det nĂ„gon sĂ„dan produkt som Ă€ven har ripp funktion? Det Ă€r ju den biten som jag gillar med IMacen😊

Det Àr snarast operativsystemet som skiljer om du vÀljer en NUC och installerar Roon Rock (Roon Optimized Core Kit) istÀllet för Roon Core.

Kortfattat, "Roon Rock is an extremely lightweight Linux-based operating system. Much more on the scale of an embedded machine than a desktop or server operating system"

 

Roon Rock gÄr att köra pÄ andra datorer Àn NUC och brukar dÄ kallas Roon Mock. Servern/installationen Àr dÄ inte supportat av Roon om man skulle fÄ problem, varför en NUC mÄnga gÄnger Àr förstahandsvalet.

 

En NUC Àr Àven lÀmplig att modifiera med passiv kylning vilket inte Àr speciellt avancerat om man vÀljer ett passande chassi t.ex. frÄn akasa. Ska man inte ha NUCen i lyssningsrummet kan man lika gÀrna bortse frÄn detta.

https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC

 

Beskrivning av Rock, information om hÄrdvarukrav, rekommendationer och installationsförfarande finns pÄ Roon's hjÀlpsidor.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then

 

Rippa skivor föredrar jag att göra vid datorn, spara filerna pÄ lÀmplig lagringsyta och se till att det kontinuerligt tas backup. Musikfilerna kopieras enkelt över till Roon servern via nÀtverket för att anvÀndas som lÀskopia (avlyssning av musik).

image.png.b3f60d8841182ac68f942148a6742545.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag varvar provlyssning med att dammsuga marknaden pÄ alternativ till Roon core pÄ IMacen. 
Och detta företag har ett vettigt tĂ€nk, tycker jag😊. 


https://innuos.com/zen_mini_mk3/

 

Den kan tydligen bÄde agera core och endpoint i en Roon setup. Har vi nÄgra hÀr som kör nÄgon av Innuos burkar och vill delge sig av sina erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Det finns erfarenheter lite hÀr och var pÄ forumet. @calm har vÀl exakt en sÄdan och @octavia rs och @ishoot kör vÀl Statement. Det finns nÄgra fler tror jag ocksÄ? 

SjÀlv har jag provat en Zen Mini MkII tidigare men den passade inte mina behov riktigt. De Àr ju "low power"-maskiner och med Roon som server pÄ dem sÄ Àr det lite klent med "pulver" för att hantera större lokala bibliotek. 

Link to comment
Share on other sites

@Double Ajag kör med Zen mk III uppgraderad med USB-Recklockern och Phoenix Switch och Àr mycket nöjd med denna setup. Har dock inte jÀmfört med Mini eller Statement. Sannolikt kommer ett test mot Statement ligga nÀrmare Àn Zen mini. Funktionalitet och ljudkvalitet Àr mina kriterier och hÀr ligger Innuos bra till eftersom jag inte Àr sÄ datatekniskt bevandrad.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har fĂ„tt tillfĂ€lle att testa en Nuc, som Roon core 😊 (tĂ€nk vad snĂ€lla mĂ€nniskor det finns hĂ€r pĂ„ forumet❀). 
Och spontant tyckte vi det lÀt bÀttre nÀr vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara sÄ, med tanke pÄ att musiken inte passerar den frÄn nÀtet?!

 

NĂ„ ja, det Ă€r inte allt man kan förklara i den hĂ€r hobbyn
.

 

Nu till dagens Roon problem. NĂ€r jag bytte core sĂ„ kommer jag inte Ă„t min Tidal playlist lĂ€ngre. I Roon stĂ„r det bara att jag inte har nĂ„gon playlist? Det Ă€r alltsĂ„ inte en playlist i Roon, utan i Tidal. NĂ€r jag hade IMacen som core fick ja med den, men jag kunde inte lĂ€gga till nĂ„gon lĂ„t nĂ€r jag streamade Tidal genom Roon
.  Är antagligen jag som inte Ă€r kompatibel med dessa nymodigheternađŸ€Ł

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

Och spontant tyckte vi det lÀt bÀttre nÀr vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara sÄ, med tanke pÄ att musiken inte passerar den frÄn nÀtet?!

 

Om du anvÀnder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gÄ via din Core maskin alltsÄ NUC i detta fall.

NÀr jag körde Roon ROCK pÄ NUC sÄg man tydligt pÄ nÀtverkstrafiken att lÄtarna buffrades ner till den direkt vid start av en lÄt för att sen skicka ljudet vidare till endpoint.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Double A said:

Är antagligen jag som inte Ă€r kompatibel med dessa nymodigheternađŸ€Ł

Ang spellistan sÄ kan du antagligen vÀlja in den. I spelliste-vyn uppe till vÀnster finns en liten meny. Om du klickar upp den sÄ finns valet "Delade spellistor", dessa Àr de som ligger pÄ dina streamingtjÀnster.

Edit:

FE61EED1-ACDC-44AE-BE6D-88586E37F19A.jpeg

Ang ljudkvaliteten sÄ Àr det precis som Octavia Àr inne pÄ, Roon Core (NUC:en) buffrar lÄter i inledningen och pytsar sedan ut den i enlighet med RAAT-protokollet (eller vad som gÀllerför din endpoint) över ditt lokala nÀtverk. SÄ visst, det kan sÀkerligen pÄverka!

Link to comment
Share on other sites

JĂ€tte tack @AlfaGTV, jag ska kolla pĂ„,Delade spellistor👍
 

10 hours ago, octavia rs said:

Om du anvÀnder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gÄ via din Core maskin alltsÄ NUC i detta fall.

NÀr jag körde Roon ROCK pÄ NUC sÄg man tydligt pÄ nÀtverkstrafiken att lÄtarna buffrades ner till den direkt vid start av en lÄt för att sen skicka ljudet vidare till endpoint.


O f*n! Musiken tar den vĂ€gen. DĂ„ kan jag mer förstĂ„ att olika hĂ„rdvara kan störa  signalen olika mycket. 🙏 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...