Jump to content

Roon for dummies 😊

Double A
 Share

Recommended Posts

Som Överskriften antyder så behöver jag lite tips och hjälp på vägen här. 

Jag har idag en Cocktail Audio X-45 som agerar försteg, cd spelare, cd rippare, musik lagring, streamer. Ja det är en makalös manick som kan allt och lite till (nå ja…). 
Men appen är inte den skojigaste när man streamar Tidal, igentligen är den rätt bedrövlig för det ändamålet. Så tanken har kommit krypande att ev. gå över till Roon. Min X-45a är ”Roon redy” men jag har sneglat på ett nytt försteg som också är det, så ev byts X-45an ut.

Jag har en IMac som jag hade som musik maskin innan Cocktail burken, så funderingen är, kan jag ta IMacen stoppa Roon mjukvaran i den och använda den som ”Core”? Jag kommer att ha mina rippade cd skivor på IMacen.  Klarar den att va kopplad via wifi?
Och sedan är det bara till att koppla in nya försteget och börja spela!? Eller? Har jag missat något? 

50 minutes ago, Double A said:

Klarar den att va kopplad via wifi?

Det här är väl det enda jag höjer ett varningens finger för. Om förutsättningarna är bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gå strålande. Är det däremot ett 2.4Ghz-nät med medioker kvalitet kommer du bli tunnhårig ("sliter sitt hår")! I övrigt inga konstigheter, bra med lokala filer för Roon Core och Roon Ready-apparater fungerar ofta fint med volymkontroll och musikval. 

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Om förutsättningarna är bra (5Ghz WLAN med god kvalitet och bra signalstyrka) kommer det gå strålande. Är det däremot ett 2.4Ghz-nät med medioker kvalitet kommer du bli tunnhårig ("sliter sitt hår")!

Nu har jag ju inte så mycket hår kvar…. men ja fattar😊. Kan ju testa med wifi först, funkar inte det så är det bara till att ragga upp ett lan uttag till 👍

Jag kör en iMac modell 2009, som jag själv uppgraderat med mer internminne och en SSD-disk (som Roon rekommenderar) som RoonCore. Den jobbar trådlöst från routern i hallen och fungerar utmärkt med  trådat alternativt trådlöst nätverk till sin MacMini endpoint (med RoonBridge). 

8 hours ago, ulfsan said:

Jag kör en iMac modell 2009, som jag själv uppgraderat med mer internminne och en SSD-disk

Är ju ungefär som min uppsättning också👍  Har du någon musik internt sparad på IMacen?

Nu har jag testat och laddat ner Roon core till min IMac, och den hittar min musik på IMacen, och den hittar min uppspelnings enhet, och jag kan spela upp musiken. Men jag får ingen kontakt mellan core och Roon appen i paddan. Det står bara att den letar efter Roon core, några tips?

10 minutes ago, Double A said:

@Audionet

Subnätmask????

Vad ser jag det? Routern?

IMacen, Roon core, är ansluten via Wi-Fi, precis som paddan. 😊

Om du ligger på samma wifi-nätverk med alla enheterna så har du samma subnätmask.

Du kan alltså inte välja core från paddan?

6 hours ago, Double A said:

Precis! Paddan hittar inte core. Står bara att den (paddan) letar efter core. 

Har du någon antivir/säkerhetslösning installerad på iMac? Isf behöver du öppna för Roon Server och RAAT Server. Men det brukar skötas automatiskt.

Ta reda på vilka ipadresser din Roon Server har och även din padda?

Edit: Säkerställ att du inte går ut via SIM-kort på paddan såklart. Du kanske har kontakt med något annat på ditt nätverk?

Jag har kontakt!!! 😊

Efter lite telefonsupport med @Audionet så testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen så blev jag tillfrågad om jag ville ansluta till ”min” core, och sedan gick det bra👍  
Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen. 

Tack Audionet och ni andra som engagerar er i detta❤️🙏

Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta på högsta volym, fast reglaget i Roon står på typ 15😱😱😱

Det lilla buset uppskattas inte av alla här i huset🤣

52 minutes ago, Double A said:

Jag har kontakt!!! 😊

Efter lite telefonsupport med @Audionet så testade jag att avinstallera appen i paddan och installera den igen, och hepp! Under installationen så blev jag tillfrågad om jag ville ansluta till ”min” core, och sedan gick det bra👍  
Troligt fel va nog att jag hade laddat ner appen innan jag installerat Roon core i IMacen. 

Tack Audionet och ni andra som engagerar er i detta❤️🙏

Nu ska jag bara försöka först varför Roon vill starta på högsta volym, fast reglaget i Roon står på typ 15😱😱😱

Det lilla buset uppskattas inte av alla här i huset🤣

Gott så!
Jag vet inte om din Cocktail Audio är Roon Ready, men isf skall du använda dig av volymkontrollmetoden "Enhetens volym" eller "Device Volume".

De fåtal "försteg" jag provat som är Roon Ready har fungerat fläckfritt när det gäller volymkontroll iaf, och din borde väl göra detsamma?

Jo Cocktailen är Roon ready och när jag justerar volymen i Roon appen på paddan så funkar det klockrent👍
Men det är just när jag startar upp systemet efter avstängning som appen kan visa tex 10 i volym, men när jag trycker play så är det typ fullt skaft!😝

Device volym, hittar jag det i appen eller i core ?

1 hour ago, Double A said:

Device volym, hittar jag det i appen eller i core ?

Indirekt i båda! ;) Du fjärrstyr ju servern från din controller/App, kan man säga.

Hursom, Inställningar-Ljud och sedan klickar du på det lilla kugghjulet till höger om Cocktail Audio under sektionen Roon Ready.

Välj Konfigurera enhet, så ser du det under Volym-inställningarna:

507261BE-D815-40D5-BAC7-B1B942A60DE8.jpeg

Tusen tack för hjälpen @AlfaGTV 🙏

Nu drar jag inte på med 600watt / kanal i starten😝

Så nu kan jag börja utforska Roon lit mer ordentligt. Och så här långt känns det rätt bra, bättre än Cocktails egna app i alla fall. 👍😊

Fick ett telefonsamtal från en god vän, som menade på att det blir betydligt bättre om Roon core ligger på en nuk (eller något sådant) istället för en dator, som i mitt fall. Går det att bygga eller finns det någon sådan produkt som även har ripp funktion? Det är ju den biten som jag gillar med IMacen😊

Jag har som sagt min RoonCore på en iMac och har också funderat på en Nuc efter en massa rekommendationer. En Nuc är ju också en dator, men den sysslar bara med sitt jobb med Roon. Jag låter min iMac jobba på samma sätt; enbart med Roon. Automatisk backup och uppdatering är avstängt och inga andra program utöver RoonCore körs. Behovet av en Nuc har därmed försvunnit hos mig…

2 hours ago, Double A said:

Fick ett telefonsamtal från en god vän, som menade på att det blir betydligt bättre om Roon core ligger på en nuk (eller något sådant) istället för en dator, som i mitt fall. Går det att bygga eller finns det någon sådan produkt som även har ripp funktion? Det är ju den biten som jag gillar med IMacen😊

Det är snarast operativsystemet som skiljer om du väljer en NUC och installerar Roon Rock (Roon Optimized Core Kit) istället för Roon Core.

Kortfattat, "Roon Rock is an extremely lightweight Linux-based operating system. Much more on the scale of an embedded machine than a desktop or server operating system"

Roon Rock går att köra på andra datorer än NUC och brukar då kallas Roon Mock. Servern/installationen är då inte supportat av Roon om man skulle få problem, varför en NUC många gånger är förstahandsvalet.

En NUC är även lämplig att modifiera med passiv kylning vilket inte är speciellt avancerat om man väljer ett passande chassi t.ex. från akasa. Ska man inte ha NUCen i lyssningsrummet kan man lika gärna bortse från detta.

https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC

Beskrivning av Rock, information om hårdvarukrav, rekommendationer och installationsförfarande finns på Roon's hjälpsidor.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then

Rippa skivor föredrar jag att göra vid datorn, spara filerna på lämplig lagringsyta och se till att det kontinuerligt tas backup. Musikfilerna kopieras enkelt över till Roon servern via nätverket för att användas som läskopia (avlyssning av musik).

image.png.b3f60d8841182ac68f942148a6742545.png

Jag varvar provlyssning med att dammsuga marknaden på alternativ till Roon core på IMacen. 
Och detta företag har ett vettigt tänk, tycker jag😊

https://innuos.com/zen_mini_mk3/

Den kan tydligen både agera core och endpoint i en Roon setup. Har vi några här som kör någon av Innuos burkar och vill delge sig av sina erfarenheter?

Det finns erfarenheter lite här och var på forumet. @calm har väl exakt en sådan och @octavia rs och @ishoot kör väl Statement. Det finns några fler tror jag också? 

Själv har jag provat en Zen Mini MkII tidigare men den passade inte mina behov riktigt. De är ju "low power"-maskiner och med Roon som server på dem så är det lite klent med "pulver" för att hantera större lokala bibliotek. 

@Double Ajag kör med Zen mk III uppgraderad med USB-Recklockern och Phoenix Switch och är mycket nöjd med denna setup. Har dock inte jämfört med Mini eller Statement. Sannolikt kommer ett test mot Statement ligga närmare än Zen mini. Funktionalitet och ljudkvalitet är mina kriterier och här ligger Innuos bra till eftersom jag inte är så datatekniskt bevandrad.

Calm

• 4 weeks later...

Jag har fått tillfälle att testa en Nuc, som Roon core 😊 (tänk vad snälla människor det finns här på forumet❤️). 
Och spontant tyckte vi det lät bättre när vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara så, med tanke på att musiken inte passerar den från nätet?!

Nå ja, det är inte allt man kan förklara i den här hobbyn….

Nu till dagens Roon problem. När jag bytte core så kommer jag inte åt min Tidal playlist längre. I Roon står det bara att jag inte har någon playlist? Det är alltså inte en playlist i Roon, utan i Tidal. När jag hade IMacen som core fick ja med den, men jag kunde inte lägga till någon låt när jag streamade Tidal genom Roon….  Är antagligen jag som inte är kompatibel med dessa nymodigheterna🤣

1 hour ago, Double A said:

Och spontant tyckte vi det lät bättre när vi streamade Tidal med Nucen inkopplad. Hur det nu kan vara så, med tanke på att musiken inte passerar den från nätet?!

Om du använder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gå via din Core maskin alltså NUC i detta fall.

När jag körde Roon ROCK på NUC såg man tydligt på nätverkstrafiken att låtarna buffrades ner till den direkt vid start av en låt för att sen skicka ljudet vidare till endpoint.

9 hours ago, Double A said:

Är antagligen jag som inte är kompatibel med dessa nymodigheterna🤣

Ang spellistan så kan du antagligen välja in den. I spelliste-vyn uppe till vänster finns en liten meny. Om du klickar upp den så finns valet "Delade spellistor", dessa är de som ligger på dina streamingtjänster.

Edit:

FE61EED1-ACDC-44AE-BE6D-88586E37F19A.jpeg

Ang ljudkvaliteten så är det precis som Octavia är inne på, Roon Core (NUC:en) buffrar låter i inledningen och pytsar sedan ut den i enlighet med RAAT-protokollet (eller vad som gällerför din endpoint) över ditt lokala nätverk. Så visst, det kan säkerligen påverka!

Jätte tack @AlfaGTV, jag ska kolla på,Delade spellistor👍

10 hours ago, octavia rs said:

Om du använder Tidal/Qobuz genom Roon kommer trafiken gå via din Core maskin alltså NUC i detta fall.

När jag körde Roon ROCK på NUC såg man tydligt på nätverkstrafiken att låtarna buffrades ner till den direkt vid start av en låt för att sen skicka ljudet vidare till endpoint.

O f*n! Musiken tar den vägen. Då kan jag mer förstå att olika hårdvara kan störa  signalen olika mycket. 🙏