Jump to content

Ett hifi-rum i hemmabiokläder


Ivery

Recommended Posts

… en English Electric 8Switch

Foto 2022-02-27 20 06 53.jpg?raw

Jag har inte testat någon annan fin-switch i min anläggning. (Såg att Nordost gett sig in i den leken med sin QNET NETWORK SWITCH ) 2020 hade Chord Company en demo hos Akkelis Audio 2019 där 8switch gjorde mer för ljudet än de olika kabelbytena. 
Jag har läst att det är en förklädd Zyxel men jag upplevde den som en positiv förändring jämfört med min standardswitch från TP-link.
 

Finns ju många andra audiofilswitchar, men det är en fråga om pris, tillgänglighet och övriga prioriteringar. 8switch fanns där när jag behövde den och till ett överkomligt pris.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, AlfaGTV said:

Är switchen jordad till en Entreq Minimus e.d.? Eller är det en Entreq nätverkskabel kanske? 

Det är mycket riktigt två jordkablar från Entreq, men de går från två digitala källor till en Entreq Minimus. Jag har inte någon jordkabel med nätverkskontakt men det låter intressant att jorda switchen. Är det något du provat?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ivery said:

Är det något du provat?

Nej.. Njae.. Kanske.. Jag minns inte! :blush: 

Jag har dock gjort en jordkabel (för Entreq) med RJ45-kontakt så det är enkelt att prova. Jag har för mig att jag provat den tidigare i ett av de båda nätverksuttagen på min NAS, när den fortfarande var ansluten på kablat nät, och där var det stor succé! Men idag har jag ju bara serversidan av min streaminglösning på kablat nät, och där är skillnaderna ganska små (för mig).

Men, ja! Jag håller med om att det skulle kunna vara ett intressant ställe att placera en "dränerings-jord".

Link to comment
Share on other sites

Ett pausinlägg med bild på hemmakontorsanläggningen:

Foto%202022-03-04%2009%2000%2030.jpg?raw

Cyrus Quattro och XPA tillsammans med Scandyna MicroPod. Ljudet får väl en extra skjuts av snedtaket. Det låter bra och högtalarna klarar till och med av att spela gammel-In Flames på halvt ohälsosamt stark ljudvolym. (Fast just idag är det Foo Fighters The Colour and the Shape som spelas.)

Jag beskrev tidigare hemmakontorets anläggning som halvretro. Vet inte exakt vilka år Cyrusprodukterna tillverkades, men de har alltid känts lite retro för mig. Jag gillar också konceptet med Quattro som är ett försteg med cd-spelare, radio och hörlursförstärkare. Den har inget RIAA-steg, men den har en AUX-ingång...

Foto%202022-03-04%2009%2000%2043.jpg?raw

till vilken en PolyVection DAC32-streaming dac är inkopplad. Den klarar 24/96 och kan kopplas med airplay och bluetooth men även fungera som ROON-endpoint genom Squeezebox-protokollet.

Chord companys Clearway-kablar till Quattro och från Quattro till XPA. Strömkablarna är hemmabyggda. Kabeln från Sommercable och kontakterna kopior på mer välkända märken, förutom en IEC som är återanvänd från en Jorma JPC 2.5 (på grund av att ingångskontakterna på XPA sitter nära IEC-brunnen).

Foto%202022-01-29%2015%2045%2005.jpg?raw

Link to comment
Share on other sites

Den primära källan är en Allo DigiOne Player, som fungerar som Roon endpoint med RoPieee. Den har en Raspberry Pi 4 innanför skalet och strömförsörjs genom en 5V 3A ifi iPower X.

Foto%202022-02-27%2020%2007%2008.jpg?raw

Allon är kopplad till 8switch med en Sablon Audio Panatela Reserva Ethernet.
Jag har använt och varit nöjd med min andra gula kabel @octavia rs byggt till mig (utöver den som sitter i NUCen). Sablonkabeln dök dock upp och jag tänkte att det var värt att testa den. @VoicesInMyHead har ju skrivit väldigt fina saker om de kablarna tidigare. När jag väl får stabiliserat systemet vad gäller antal burkar och kopplingar ska jag se om jag kan göra ett litet test nätverkskablarna emellan. 

Foto%202022-01-29%2017%2037%2047.png?raw

Från Allon går signalen genom en Nordost Silver Shadow digitalkabel till…

Link to comment
Share on other sites

En Denafrips Ares, första versionen.

Foto%202022-02-27%2018%2029%2007.jpg?raw

En trevlig uppgradering från Chord Mojo, som även om den var bra kanske inte var mest lämpad som stationär dac. 
Strömkabel till Ares är en Nordost Brahma i originalutförande och den står på tre Finite Elemente Ceraball. Stereosignalen skickas vidare genom ett par Nordost Frey RCA. Första versionen, med WBT-kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Min andra källa för digital musikuppspelning är en Oppo BDP-95.

Foto%202022-02-27%2020%2006%2045.jpg?raw

Står på tre Nordost Pulsar points i aluminium. Skickar digitalsignalen till Ares genom en Supra AnCo och stereosignalen till förstärkaren med ett par Atlas Cables Equator MKIII Integra RCA. Strömkabel: Jorma JPC 2.5 med Furutech FI-E11 (cu) och FI-11 (cu).
Jag köpte Oppon 2012 för att ha både till att spela CD-skivor och DVD-/Bluray-filmer och -konserter.
 

Det är sällan jag plockar fram en CD-skiva numera (förbannelsen av Roons bekvämlighet). I veckan lyssnade jag dock på First Aid Kits liveskiva Who by Fire och blev lite förvånad över hur bra det lät. Såväl John Darko som flera personer här på forumet hyllar ju CD som format men då spelas det ofta på betydligt dyrare apparater så det var kul att återuppleva det här.

Foto%202022-03-05%2020%2041%2031.jpg?raw

 

Ovanpå Oppon har jag på grund av platsbrist fått klämma in ett Rotel RB-03 som driver ett par basskakare i soffan. (Det enda hemmaprojektet jag hann med under första föräldraledigheten, men sällan har en så liten investering gjort så mycket för filmupplevelsen.) Tre Solid Tech IsoClear som distanser mellan apparaterna.

Link to comment
Share on other sites

En Kenwood KD-2070.

Foto%202022-03-02%2006%2014%2042.jpg?raw

Direktdriven spelare med en Excel ES-70S pickup. Go känsla i spelaren och lite skönt att såväl strömkabel som signalkablar sitter fast så att man inte behöver noja över att byta ut dem.

Foto%202022-03-02%2006%2015%2008.jpg?raw

Köptes för att ha som komplement till en Music Hall mmf-9.1 med Hana SL.
MH 9.1 var egentligen mycket bättre, djupare bas och bättre separation i ljudbilden men jag gillar verkligen klangen från Kenwooden, så när jag prioriterade om så var det den som blev kvar. Inte vad jag hade tänkt från början men inget jag ligger sömnlös över.

Foto%202021-12-09%2015%2020%2026.jpg?raw

Jag tänker inte på något vis försöka påstå att det finns några likheter mellan Excel ES-70S och Hana SL, men det är ett lustigt sammanträffande att Hana tillverkas av Excel.

Link to comment
Share on other sites

Foto%202022-02-27%2018%2030%2003.jpg?raw

Alla signaler (nästan) leder till Musical Fidelity A5.

Foto%202022-02-27%2018%2030%2010.jpg?raw

När det blev hemmabiorum behövde jag en förstärkare med HT pass through för att kunna köra stereo och hemmabio genom samma fronthögtalare.
Jag hade tidigare erfarenhet av Musical Fidelity i hörlursförstärkaren/försteget X-CAN V8P och slutsteget Typhoon och nu har A5 varit hjärtat i anläggningen i lite över åtta år.

Står på tre Nordost Pulsar Points Titanium. Ikeas slaktarblock för att stabilisera TV-bänken.

Även här en Nordost Brahma-strömkabel men med Oyaide P-079e schuko och original Wattgate IEC.

 

Högtalarkablarna har jag avslöjat sedan tidigare, Chord Signature uppgraderade med Chords Ohmic banankontakter.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ivery said:

Jag hade tidigare erfarenhet av Musical Fidelity

Det är lite intressant hur och vad som påverkar hur kontinenter har så olika syn på vad som är ”high-end”. Jag bodde och arbetade  3 år i Montreal, Kanada. Jag blev förvånad över hur man rankade olika märken visavi här hemma. Det kan naturligtvis ändrats sedan dess men då stod Musical Fidelity mycket högt, bland det bästa som fanns att tillgå. Likaså Naim. Högtalare från Triangle och Audio Physics hade också toppstatus. Michael Fremers referensförstärkare var också från Musical Fidelity. 
 

Samtidigt hade då Classé (från Kanada) hög status i Europa men inte i Kanada. McIntosh rankades inte så högt i Kanada. Bland rörförstärkarna var det VTL och Audio Research som toppade.

 

Under sommaren var det varmt i Montreal med mycket hög luftfuktighet. Därför avrådde många att köpa Quads elektrostater då risken för överslag på den spänningsmatade folien var stor.

 

Min tolkning är att vad som anses låta bra eller vara kvalitet har inte så mycket med sanning att göra. Vi lever i hög grad i en virtuell verklighet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv ingen erfarenhet alls av Musical Fidelity. Mina enda intryck är nog att man för 25 år sedan kunde se en helsidesannons i varje Hifi & Musik där modellutbudet fluktuerade med varje månads upplaga. :)

Jag kan nog inte ens påminna mig om att jag någonsin såg ett test med dessa produkter från den tiden?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Min tolkning är att vad som anses låta bra eller vara kvalitet har inte så mycket med sanning att göra.

Håller helt med. Sällan förutsättningarna från ett lyssningstillfälle går att återskapa exakt någon annanstans. Att tillskriva en komponent eller en tillverkares komponenter absoluta egenskaper, när de alltid samverkar med andra boxar och i ett visst rum, riskerar att vilseleda läsaren.

 

Jag skrev tidigare om den blå strömrenaren från LongYu och mitt besök hos en minhembio.com-medlem. Jag hade hört att JM Lab Electra skulle vara ljusa till karaktären och tyckte det vid den första lyssningen (färgad av vad jag läst). Adderingen av stömrenaren ändrade helt det ljud som kom från högtalarna. Bättre bas, mer värme osv.

 

Jag kan sakna min tidigare Classé-kombo, CP-35 och CA-101, men när jag hade den så var det i ett annat rum (lägenhet med betongväggar), med andra högtalare och andra familjeprioriteringar. Allt var uppställt så optimalt jag kunde få till det i rummet (hifi på längden och hemmabio på bredden) och hifin kunde ta plats på ett helt annat sätt, uppställt synligt i ett rack från Solid Tech. Kablar åt alla håll, synliga absorbenter och diffusorer på varenda ledig väggyta.:smile:

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag har själv ingen erfarenhet alls av Musical Fidelity. Mina enda intryck är nog att man för 25 år sedan kunde se en helsidesannons i varje Hifi & Musik där modellutbudet fluktuerade med varje månads upplaga. :)

Musical Fidelity P270 lyssnade jag en hel del på även om jag inte ägde någon själv. Det var ett riktigt trevligt slutsteg, i alla fall på den tiden.


Musical Fidelity P270

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag kan nog inte ens påminna mig om att jag någonsin såg ett test med dessa produkter från den tiden?

Fanns en del tester i framförallt brittiska tidningar. Hi-Fi Choice testade Musical Fidelity A1008 i ett nummer och Naim SuperNait i numret efteråt. (Kan iofs. ha varit några år efter nämnda helsidesannonser.) Båda fick bra betyg men det jag saknade var en jämförelse dem emellan. Fanns säkert en massa anledningar till att de skulle lyftas fram i varsitt nummer. Sen kan man göra som What Hi-Fi? och ge (nästan) alla deltagare i ett grupptest fem stjärnor.

 

Gällande MF A5 så ersattes den av MF A5.5 med en inte lika vacker (i mina ögon) volymratt. Om något annat skiljde dem åt vet jag inte. Det känns som att MF ganska ofta kommer ut med nya modeller som ser ut ungefär (i alla fall till storlek) som de tidigare och som har liknande funktioner och specifikationer. Något jag saknar på A5:an som finns i de senare modellerna är en balanserad ingång. Hade varit bra för flexibiliteten då både Ares och BDP-95 kan kopplas så.

 

Jag hade Bladelius Thor mkII hemma för test mot MF A5 för några år sen, men jag föredrog "känslan" i musiken från A5:an så den blev kvar. Det var med mina gamla B&W N805 dock, så det hade kunnat falla annorlunda ut idag. Det som inte passade mig med Bladelius var att den var alldeles för djup för min TV-bänk. Att den var tung är ju mest ett problem när den ska ställas på plats, men jag undrade vad de fyllt skalet med. Sen att displayen började ge sig i vissa delar var lite oroväckande och bidrog till att det inte blev något byte. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Min tolkning är att vad som anses låta bra eller vara kvalitet har inte så mycket med sanning att göra. Vi lever i hög grad i en virtuell verklighet.

Jag har också funderat på detta och det har väl alltid varit någon form av likriktning i Sverige, vilka tillverkare som anses vara bra och vad man ska ha för prylar:)

 

Tittar man på vad som erbjuds i butikernas utbud så är det ganska enkelspårigt, även om vissa har ett lite mer varierat utbud. Min tolkning är att mycket, det mesta, styrs av importörerna, vad man vill sälja och vilka produkter som lyfts fram vilket är naturligt. Man ska väl inte glömma bort vilket ansvar och support som en tillverkare lämnar till importörsleden och slutkonsumenterna, men en viktig faktor lär vara vilka produkter som genererar störst vinst snarare än vad som är bäst vad gäller ljud och kvalitet, mest prisvärt för slutkonsumenten o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Det finns även några lågnivåsignaler som går från förstärkaren till en

Foto%202022-02-27%2018%2039%2004.jpg?raw

Harmony Design Ear 90

Foto%202022-01-26%2010%2031%2044.jpg?raw

Står på Nordost Pulsar Points Titanium. Strömkabel: Nordost Brahma original. Signalkablar: Nordost Heimdall. En skivpuck från Pro-Ject matchade i färg och ger lite extra tyngd.

Foto%202022-02-03%2016%2007%2026.jpg?raw

Hörlurarna är ett par Grado RS1i med stora kuddar som ger en lite öppnare ljudbild.

Link to comment
Share on other sites

Musical Fidelity är enligt mitt förmenande underskattat i Sverige. Har haft åtskilliga uppsättningar från märket och en del finns fortfarande kvar.

Hade NuVista, TriVista, M serien, KW-serien varav den senare finns kvar.

Bra upplösning och kanske ett något ljusare och tunnare i toppen än min nuvarande ASR. Från början ett märke med långa uppehåll mellan modellerna, men sedermera allt mer snabba modellskiften. Senaste modellen alltid strået bättre än föregående. Men ypperligt grundkoncept i mina öron. 

Skapat ursprungligen av Anthony Michaelson en habil klarinettist om jag minns rätt, men sannolikt sålt till något riskkapitalbolag.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag följde @AlfaGTVs tips och recept för att kunna testa jordning av 8switchen.

Foto%202022-03-04%2016%2027%2057.jpg?raw
En Cat.7 S/FTP-kabel kapades i ena änden och skärmflätan löddes och crimpades ihop med en enkadelig kopparkabel. 
Kroken behövde böjas ut lite mer än på bilden för att kunna greppa runt skruven på Entreq Minimus. (Borde mätt upp en längre kabel.)

 

Någon skillnad i ljudet? Kanske att jag upplevde luften annorlunda runt sångarens röst i Black Summer av RHCP. Men en erfarenhet jag har är att effekterna av jordning kan ta lite tid att sätta sig (eller så vänjer man sig bara vid ljudet) så jag får lyssna vidare med tålamod.

Link to comment
Share on other sites

Foto%202022-03-09%2020%2033%2005.png?raw

Funktion före form.
Det blev en kludge/fulhack till stativ.
Soundstyle fyllt med blästersand från Biltema. IsoAcoustics Gaia III nertill, men originalstativen får MB 1 att luta bakåt, så… döm mig inte för hårt nu

Foto%202022-02-27%2020%2009%2057.jpg?raw

Dörrstopp från Hornbach och maskinskruv som säkerhet om skruven som håller fast högtalaren undertill skulle gå sönder.

Foto%202022-02-27%2020%2009%2048.jpg?raw

Och här är kompisen till vänster.

Foto%202022-02-27%2018%2041%2019.jpg?raw

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det är så roligt att ta del av alla andras hifi-äventyr och visst blir man inspirerad. Kan hifi-säkringar vara något?

 

Jag lossade lockets 14 små skruvar och tog en titt inuti.

 

Foto%202022-07-09%2021%2010%2014.png?raw


Hittade tre T8AL250V-säkringar.
Mailade, efter att ha fått tipset i @VoicesInMyHeads tråd, med Kemp electronics som rekommenderade att gå upp ett snäpp till T10A. Det blir ett försiktigt test med QSA Black, vilka med den nederländska postens hjälp är på väg mot Sverige.

 

Men så en liten fråga om det är någon som genom att titta på bilden ovan kan bekräfta min gissning att riktningen på säkringarna ska vara neråt från transformatorn?

Här är en helhetsbild av insidan:

 

Foto%202022-07-03%2021%2029%2024.jpg?raw

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...