Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det har varit mycket prat om energi och ström den sista tiden.

Så om du söker perfektion ska du låta Nordost Qsource leverera ström till din switch, router, streamer, NAS, eller vad du har för lågvoltsprodukter i ditt system. QSource förser 2 produkter med ström och kan samtidigt leverera ström till 4st QPoint.
"However, if your destination is the Hi-End, there's still a hill to climb. To introduce intangibles like atmosphere and timbral finesse, along with tangibles like deep resolution and transparency out to the corners, you might consider the Nordost QSOURCE. It's at a different price point, but I don't think you'll be able to get the top-tier performance it delivered for less. Frankly, the level of refinement the QSOURCE LPS brought exceeded my expectations; my quest for a Hi-End LPS ends here."
Posted

Kan du förklara vad den "kan"? Det är rätt oklart om man försöker lista ut det från spec'arna på hembio-consulten:

SPECIFICATIONS
• AC Power Input: Switchable 110/220 VAC 50/60 Hz
• AC Fuse: 1.25A Time-Lag, Ceramic Body
DC power output:
• For each variable output @ 19/24 VDC: 66 W
• For each variable output @ 12 VDC: 20 W
• For each variable output @ 9 VDC: 10 W
• For all 5V outputs combined: 5 W

Hur många variabla utgångar är det? 2! Finns det fasta också?4st 5V för QPoint Resonators

Varför lämnar den 66W vid 19V men bara 20W vid 12V? Olika DC-regulatorer?
Om jag har en NUC och en Asus router, kan jag konfa den att lämna 19V DC på två utgångar? Ja! Knappast 66W per utgång då va?

Sorry! :blush: Jag vill ha hårda fakta Daniel!! :smile:

Edit:

Okej, jag hittade en manual!
QSource Instruction Manual.pdf (nordost.com)

Posted

Jag har också en Nuc plus en Asus router, den förser båda dessa med ström på ett fint sätt. Du kan alltså köra 2 stycken 19V, men bara en 24V

2st variabla utgångar

4st 5V utgångar för QPoint

image.thumb.png.80afb3af77a836f8a52ebd23e2fbaee5.png

Posted

6 ampere och 12 volt, ger runt 60 watt, det är väldigt mycket för en 12 volts maskin.

Hittade följande:

"The original Lumin SMPS supply is a 12V, 0.7A." 

Posted

Högre effekt vid 19v vs 12v tyder på en linjär regulator. Den måste förbruka skillnaden själv. T ex vid 1A och 24v till regulatorn blir det vid 19v 5x1 W och vid 12v 12x1 W i förlusteffekt. Det finns nån gräns för hur mycket effekt linjärregulatorn klarar av och värst blir det då vid lägre utspänningar.

Man brukar sätta in trafos med flera sekundärlindningar för att få ut flera spänningar som passar bättre för de utspänningar man vill ha.

Sedan är det mycket tillgänglig effekt i en nätfas man kan ta ut, 2.4kW med 10A säkring. 

Posted
7 hours ago, conan said:

2.4kW med 10A säkring

:D det ska väl räcka till en Pi? 

Jag förstår att man "skrubbar av" spänning vilket medför värmeutveckling, men det var så pass stor skillnad i uteffekt mellan 19V och 12V att jag tvivlar i det här fallet.

19V/66W ~ 3.5A

12V/20W ~ 1.7A (Om man skrubbar bort 7V, 19V-12V, vid 1.7A så handlar det om knappt 12W)

Posted

Jag har lite svårt att tro att man tar ut alla spänningar från 5V till 24V på samma sekundärlindning.

Effekten beror då på sekundärlindningarna så man väljer hur effekten fördelas. Godtyckligt exempel på en toroid

image.png.4b24d3e4ac04635f11246c5fb3bfebc5.png

Power Rating: 150VA

Primary: 2x115V 50Hz

Secondary: 2x24V / 2.7A

Secondary: 1x12V / 0.5A

Secondary: 1x9V / 1A

Posted
17 minutes ago, AlfaGTV said:

Min fundering är snarare om det verkligen är någon "lindning" i den?

"The QSOURCE uses a top-of-the-line transformer with a unique circuit design to convert AC to DC power"

Transformator är det och därmed lindningar, men i övrigt kryptiskt vad som skulle vara unikt?