Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såklart beror det på.

Möjligen beror det på så väldigt många saker, att det inte går att ge ett rimligt svar på spörsmålet.

För egen del så har jag funnit några få lurar som åtminstone kommer ganska nära min nuvarande högtalar- och rumslösning.

Otfa är det nog rummet snarare än goda högtalare som ställer till det och får lurlyssning att framstå som vinnare.

Det betyder naturligtvis inte att lurslyssningen - bara för att den "vann" - är bra. I sämsta fall är den dålig, men bättre än högtalarlyssningen.

• Strmbrg changed the title to Uppfattar du hörlurslyssning som mer högupplösande än högtalarlyssning?
Posted

Sett endast till parametern upplösning, dvs förmågan att få fram alla små detaljerna i inspelningen så vinner lurarna ja.

Detta pga rummets påverkan i form av förstärkningar och utsläckningar elimineras.

Föredrar dock högtalarna ändå. Har 2 fina luruppsättningar varav 1 elektrostat men har inte använt dem på säkert 2 år...

Posted

Jag tvekar mest beroende på mina egna erfarenheter. Kom nyss att fundera lite kring lurar och mycket tidiga såväl som nivåstarka reflexioner i utrymmet mellan luren och skallen/örat. Det förstärkte min tanke om att lurar nog inte är så bra på hög upplösning som man ofta kanske tycker. Om nu tyckandet snarast grundar sig i jämförelser mellan alternativen, vill säga.

Bättre än högtalare kan de ju vara i många fall, men då snarare på grund av att högtalar-/rums-lösningen inte är särskilt bra i sig själv.