Jump to content

Ansuz.

Passerati
 Share

Recommended Posts

54 minutes ago, MatsT said:

Vad som är hörbart eller rimligt är nog upp till var och en att avgöra?

Ja.

Men om man ska enas om en modell som representerar vad som spelar roll, så ska väl modellen ta hänsyn till det som rimligen spelar roll?

Tex att det är ett elektrodynamiskt problem med källa, last och dämpning i audiobandet.

Jag kan instämma att många effekter kan försummas för högtalarkablar, men det verkar lite väl yxigt att stödja det enbart på en teori om spänningsdelning av lumpade resistanser.

12 hours ago, AlbertHall said:

Fysikhandboken tar väl inte upp något så trivialt som en högtalarkabel.

Jag tror snarare ingen fysikbok i världen kan beskriva allt som händer i en kabel. Hur mycket vet vi om vad som händer? Några få procent av ALLT som händer i en kabel, är det lite mer eller lite mindre? Men absolut säkert är att vi inte är i närheten av att förstå eller kunna mäta allt som händer i en kabel som senare blir musik i vår hjärna.

Jag tror inte en fysikhandbok räcker för att beskriva musikupplevelser. Om vi plockar ut en närkabel ur hela denna komplexa process och mäter på den jämfört med en annan så kan vi säkert hitta skillnader. Men det finns väldigt mycket om hur ström påverkas av en kabel som vi inte känner till. Det går inte att få musik ur bara en nätkabel. Om vi nu kan mäta på kablar och med den vetenskap som finns hitta små skillnader som man bedömer inte är hörbara. Men vad händer med de skillnader i nätkabeln som sedan strömmar vidare in i ett komplext elektriskt system som sedan byter medie till mekanik och akustik. Kan det förklaras perfekt med en fysikhandbok eller förklaras alls? Det sista mätinstrumentet vi har i denna komplexa kedja är hörupplevelsen som dessutom är syftet med nätkabeln. Jag tror att det sista mätinstrumentet (hörapparaten) är mycket olika kalibrerat och dessutom med olika förmågor (som iofs kan tränas upp).

Jag har utsattes för blindtest på kablar tillsammans med min flickvän (numera fru)och en vännina för ca 25 är sedan på Stavanger HiFi-Center. Jag trodde också att kunskaperna i fysikhandboken skulle räcka. Inte en chans att kablar skulle kunna göra någon skillnad, var min inställning då. Men jag blev helt golvad av effekten. Då var det några olika Nordost Flatlinekablar mot 2 märken till som jag inte kommer ihåg vilka de var. Det jag kom ihåg namnet på var Nordost. Undrar varför??? :grinsmilingeyes:

Jag hörde avgörande skillnader som jag blint kunde härleda till olika kablar som byttes. Det kunde mina båda medföljare också. 

Jag kan ju inte förklara detta rent fysikaliskt men att det går att höra skillnader på kablar är en sanning för mig. Vissa låter bra andra dåligt.

Det var då jag bytte taktik med min Hifi. Jag började strunta mer i vad jag trodde/visste var "vetenskapligt korrekt"  eller rimligt till att överlåta det till konstruktörerna och mestadels se fokusera på hur det lät. Det var banbrytande för mig i hur jag kunde utveckla mitt system bättre utan nocebo. Visst finns ibland närheten till placebo det kommer man inte undan men med ett kritiskt/neutralt förhållningssätt och vettiga utvärderingar kan detta minimeras tycker jag. 

Jag har respekt för att vissa inte hör skillnader. Jag har inte absolut gehör, men ganska bra gehör har jag. Det innebär inte att jag inte tror på de som har absolut gehör och hör och lider när det inte stämmer. Dock hörde jag när min skivspelare började variera hastigheten lite. Mellan ca 33,1-33,7 rpm istället för stabilt kring 33,3rpm. Det var ett lager som var defekt. Nu är ju inte detta samma sak som att höra skillnad på strömkablar, men jag ville bara beskriva skillnader i hur vi kan höra och uppleva.

On 2022-02-18 at 17:01, P-pan said:

Jag har en A2:a på högtalarsidan och en C2:a som phonokabel.

Inlånad D1 rca mellan dac och försteg.

Någon D1:a eller två på strömsidan finns här också.

Hoppas @VoicesInMyHead kikar in i tråden för jag tror han har mer och längre erfarenhet av Ansuz än undertecknad.

Icke att förglömma dock... att kablar kan uppträda med olika tonkontrollerande resultat i olika elektroniska miljöer... men framför allt att jag är troende inom ramen för att kablar kan ha effekter på ljudet sett till att jag letar skillnader när dessa byts ut :winking:

Lägg därtill att mina emotionella tolkningar av att beskriva en ljudsignatur kan skilja sig från hur det står skriver i "Svenska Hifi-akademins ordlista".

Vad är det för kabeltillverkare du tänkt lämna i sammanhanget ?

Vad upplever eller har du fått för info om skillnaden mellan A2 och D1? Har du även provat D2 med?

On 2022-02-18 at 19:01, conan said:

Man kan förstås ha olika strategier och ifall investeringenskostnaden är oväsentlig så är det ju mest en fråga om att lyssna på de kombinationer man tycker sig vilja testa och handla det som faller en i smak och ljud.

Med en viss budget är det förstås en annan femma. Då kan man ställa sig frågan ifall inte akustiken är nummer ett på listan och lägga en slant på det först.

Därefter skulle jag säga att högtalarna är där man ska lägga slantarna men i kombination med val av förstärkare så att man inte råkar köpa det mest trögdrivna på marknaden och sedan måste slanta upp stora pengar på förstärkare och dito högtalarkablar.

Kablaget ser jag mer som en krydda så det ser snyggt ut och ev också låter bättre.

Ser det som att försöka köpa rätt kvalité, för mig.

On 2022-02-20 at 08:41, juha said:

Mitt senaste testande för hundrade gången när man har sålt allt i kabelväg och börjat om på ny kula.

Ingången var även denna gången att hålla igen plånboken samt att ha ”det gör ingen större skillnad” med kablar.

Testa nya märken. Nya som gamla kablar. Mixa eller köra samma märke.

Får motvilligt erkänna igen att visst finns det skillnader i allt. Men ngn sorts gräns ska hållas.

Ansuz har funnits i huset till och från högt till lågt. Gillar dessa fortfarande och tycker de håller bra prestandamässigt. Men som många sagt många ggr. Ta hem och testa😀 
Du var ju nöjd med eletroniken så då är det ”bara” sista bocken kvar. Ngn veckas test med lite byte med annat märke så borde det vara klart 🙏

Vilken Ansuz bokstav skulle du rek som utgångspunkt?

59 minutes ago, Passerati said:

Vad upplever eller har du fått för info om skillnaden mellan A2 och D1? Har du även provat D2 med?

Mitt självklara råd är att låna hem och prova i din egen anläggning. Utgå ifrån nivån på dina komponenter och anläggningen i stort och väg det sedan emot din tänkta budget, dvs. hur mycket du är beredd att satsa. Detta kommer att begränsa urvalet till två serier med all sannolikhet där du redan här är en god bit på väg.

Prova också en eller två ytterligare fabrikat. Det finns inga facit i den här hobbyn där ett annat alternativ kanske passar dig bättre.

/ Marcus, Perfect sense

16 hours ago, Passerati said:

Har tex testat Pom2 signalkabel nu nyligen mot tex Tellarium. Båda samma prisklass 15kkr. Tycker redan där finns mkt av allt men själv vill jag testa A2. Där har du svaret😀

I mina öron så vart P2 klart bästa kabeln i testet mot Tellarium. Lätt. 

2 serien verkar klart piggare och driv. 

11 hours ago, juha said:

Har tex testat Pom2 signalkabel nu nyligen mot tex Tellarium. Båda samma prisklass 15kkr. Tycker redan där finns mkt av allt men själv vill jag testa A2. Där har du svaret😀

Då tycker att jag att du ska testa A2 kort och gott + ytterligare något alternativ om du är nyfiken.

/ Marcus, Perfect sense

On 2022-02-22 at 23:45, juha said:

Spännande. Hur länge sedan var det Ansuz bytte till 2 serien? Har du (isf) haft (1 serie) kablar länge?

19 hours ago, Perfect sense said:

Vad är det och innebär det för skillnader med och mellan serierna? Hoppas du har tid och lust att reda ut begreppen en aning. :smile:

Ansuz P-level: POM

Ansuz A:level: ALUMINIUM

Ansuz C:level: CERAMIC

Ansuz D-level: DIAMOND