Jump to content

Ansuz.


Passerati

Recommended Posts

AlbertHall. Kanske tyvärr inte förstod vad du menade nu. Jag efterfrågar erfarenheter och åsikter, återkom gärna med dessa om du har sådana. :smile:

 

P-pan. Intressant. :smile: Gäller det de billigare serierna eller de dyrare?

AlbertHall. Ser det dock inte som ett problem men jag har sedan en liten tid köpt ett par nya högtalare och hade inte börjat leta efter passande trevligare högtalarkablar till dem ännu. Till de andra högtalarna och elektroniken sitter jag nöjd och glad.. :smilingeyes: 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Passerati said:

P-pan. Intressant. :smile: Gäller det de billigare serierna eller de dyrare?

 

Jag har en A2:a på högtalarsidan och en C2:a som phonokabel.

Inlånad D1 rca mellan dac och försteg.

Någon D1:a eller två på strömsidan finns här också.

 

Hoppas @VoicesInMyHead kikar in i tråden för jag tror han har mer och längre erfarenhet av Ansuz än undertecknad.

 

Icke att förglömma dock... att kablar kan uppträda med olika tonkontrollerande resultat i olika elektroniska miljöer... men framför allt att jag är troende inom ramen för att kablar kan ha effekter på ljudet sett till att jag letar skillnader när dessa byts ut :winking:

Lägg därtill att mina emotionella tolkningar av att beskriva en ljudsignatur kan skilja sig från hur det står skriver i "Svenska Hifi-akademins ordlista".

 

 Vad är det för kabeltillverkare du tänkt lämna i sammanhanget ?

Link to comment
Share on other sites

En frågeställning som jag rekommendar att ta med ett visst mått av skepsis. Högtalare skiljer sig väldigt mycket sinsemellan, vilket nog alla instämmer i dessutom.

Kablar skiljer sig på sin höjd minimalt sinsemellan. Att ett visst kabelmärke skulle funka speciellt bra med ett visst högtalarmärke har jag svårt att tänka mig. Men för egen del stannar det just vid en tanke, eftersom jag aldrig skulle mäkta med att undersöka saken.

🙂

Link to comment
Share on other sites

Man kan förstås ha olika strategier och ifall investeringenskostnaden är oväsentlig så är det ju mest en fråga om att lyssna på de kombinationer man tycker sig vilja testa och handla det som faller en i smak och ljud.

 

Med en viss budget är det förstås en annan femma. Då kan man ställa sig frågan ifall inte akustiken är nummer ett på listan och lägga en slant på det först.

 

Därefter skulle jag säga att högtalarna är där man ska lägga slantarna men i kombination med val av förstärkare så att man inte råkar köpa det mest trögdrivna på marknaden och sedan måste slanta upp stora pengar på förstärkare och dito högtalarkablar.

 

Kablaget ser jag mer som en krydda så det ser snyggt ut och ev också låter bättre.

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan finnas för hög induktans hos vissa högtalarkablar, men som regel, om det inte är helt uppåt väggarna, ska det till måånga meter för att det ska generera ett hörbart diskantfall. Ledararean bör ju också vara vettig. 1,5 kvadratmm för korta längder och 2,5 om det är långa snokar. Detta handlar om godtagbar resistans. Goda ordentligt lödda kontaktdon, och man är hemma.

 

Som alltid torde fysikhandboken gälla. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, conan said:

Man kan förstås ha olika strategier och ifall investeringenskostnaden är oväsentlig så är det ju mest en fråga om att lyssna på de kombinationer man tycker sig vilja testa och handla det som faller en i smak och ljud.

 

Med en viss budget är det förstås en annan femma. Då kan man ställa sig frågan ifall inte akustiken är nummer ett på listan och lägga en slant på det först.

 

Därefter skulle jag säga att högtalarna är där man ska lägga slantarna men i kombination med val av förstärkare så att man inte råkar köpa det mest trögdrivna på marknaden och sedan måste slanta upp stora pengar på förstärkare och dito högtalarkablar.

 

Kablaget ser jag mer som en krydda så det ser snyggt ut och ev också låter bättre.

 

Akustiken är alltid nummer 1. Denna i matchning med högtalarnas prestanda. Elektroniken egentligen en bra bit ned. Men den ska såklart anpassas efter vad högtalarna kräver ifråga om strömstyrka.

 

Kablar ett ickeproblem i sammanghanget. Dock kanske de med en låda på magen skall undvikas. Inte så sällan innehåller de en miserabel, dåligt lödd konjugatlänk.

OBS! Jag säger inte att alla har det. En del är säkert bara dekoration.

Link to comment
Share on other sites

Kablar är inte alls oväsentliga utan behöver anpassas väl till källa och last, dvs man kan inte välja vad som helst om lasten är besvärlig eller om källan är konstruerad efter en förutsättning hos kabel och högtalare.

 

Men i nån sorts ordning av viktighet hamnar kablaget långt ner på listan. Nu var ju frågan om Ansuz prylar och hur de påverkar ljudet ... det är beroende av hur de viktigare delarna i anläggningen har valts. Det man oftast inte vill är att suboptimera med kablaget men har man täckt in eller satt check i boxarna för akustik, högtalare, spelare och sånt, då är det kablaget som man bör kolla på.

 

Link to comment
Share on other sites

Ytterst få kabelnasare skickar ju ens med ett datablad där de för signalen viktiga parametrar anges. Varför inte?

Det är väl inget att hymla med. Elektronik och högtalartillverkare gör ju oftast det.  Om en högtalare dippar under 1,0 Ohm, vilket tyvärr har förekommit,

så är det ju lätt att välja förstärkning utifrån det. 

Det blir dock i det fallet få valmöjligheter.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, AlbertHall said:

Ytterst få kabelnasare skickar ju ens med ett datablad där de för signalen viktiga parametrar anges. Varför inte?

 

Kan hålla med dig om att det kan vara snålt med specifika mätningar och data hos många tillverkare men spelar det så stor roll egentligen ?

De flesta återförsäljare/importörer/tillverkare ger ju möjlighet till hemlån under en begränsad tid för att du i ditt eget system och lyssningsrum ska ges möjlighet till utvärdering, utan köpkrav från utställaren av lånet.

Låter det tillräckligt "annorlunda" för att kropp och själ registrerar det hela som bättre så blir det säkert bra i alla fall.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlbertHall said:

Det kan finnas för hög induktans hos vissa högtalarkablar, men som regel, om det inte är helt uppåt väggarna, ska det till måånga meter för att det ska generera ett hörbart diskantfall. Ledararean bör ju också vara vettig. 1,5 kvadratmm för korta längder och 2,5 om det är långa snokar. Detta handlar om godtagbar resistans. Goda ordentligt lödda kontaktdon, och man är hemma.

 

Som alltid torde fysikhandboken gälla. 

Vilken fysikhandbok syftar du på? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, P-pan said:

 

Kan hålla med dig om att det kan vara snålt med specifika mätningar och data hos många tillverkare men spelar det så stor roll egentligen ?

De flesta återförsäljare/importörer/tillverkare ger ju möjlighet till hemlån under en begränsad tid för att du i ditt eget system och lyssningsrum ska ges möjlighet till utvärdering, utan köpkrav från utställaren av lånet.

Låter det tillräckligt "annorlunda" för att kropp och själ registrerar det hela som bättre så blir det säkert bra i alla fall.

 

 

 

 

 

 

 

Ja, det är ju ärligt såklart. Heder åt dem. Men jag tycker kabelns parametrar borde varje tillverkare våga ange.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, AlbertHall said:

Ja, det är ju ärligt såklart. Heder åt dem. Men jag tycker kabelns parametrar borde varje tillverkare våga ange.

 

Sant, men då kanske många missar "matchningen" i det egna systemet tänker jag.

Mer magkänsla och öppet sinne, än inlästa fakta, kan många gånger leda till uppskattad musikåtergivning.

Vet man inte var man letar efter så blir det ju krångligare förstås vilket direkt får mig att tänka på vikten av att alltid låna hem, oavsett del i sytemet, för utvärdering.

... när så är möjligt.

 

Men det börjar kännas som att vi har slagit in på ett sidospår här, det var ju trots allt intryck av Ansuz kabelsortiment som specifikt efterfrågades i tråden.  

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, P-pan said:

 

Sant, men då kanske många missar "matchningen" i det egna systemet tänker jag.

Mer magkänsla och öppet sinne, än inlästa fakta, kan många gånger leda till uppskattad musikåtergivning.

Vet man inte var man letar efter så blir det ju krångligare förstås vilket direkt får mig att tänka på vikten av att alltid låna hem, oavsett del i sytemet, för utvärdering.

... när så är möjligt.

 

Men det börjar kännas som att vi har slagit in på ett sidospår här, det var ju trots allt intryck av Ansuz kabelsortiment som specifikt efterfrågades i tråden.  

 

Ja, den stackars Anzuskillen fick kanske inte så mycket kött på benen. Ofta är det mer än att lyssna, t ex handhavande och mycket mer som skall stämma.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, AlbertHall said:

Gymnasiets räcker. Kanske t o m grundskolans.

Visst får man väl fortfarande en fysikhandbok? Även om man ibland tvivlar.

Inte alls. Min syster läste teoretisk fysik på Cambridge. De fick lära sig mycket om signalöverföring och kablar som de inte lär ut på gymnasiet. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jidder!
Vilken rationell person kan tänka sig att detta kommer att leda någon vart?

Bara ytterligare ett fånigt spel om vem som ids tjafsa längst.

Vad är annars syftet?

 

Och, även om nu syftet skulle vara att övertyga någon "motståndare" och vända vederbörande till den egna ståndpunkten. Eller vända vederbörande till insikt den absoluta sanningen eller så:

Är det i så fall av omtanke om sina medmänniskors bästa som slik argument-pingis tillämpas?
Pfh, skulle inte tro det.

 

Vad spelar det för roll för en själv att det finns andra som inte håller med?

Vad spelar det för roll för en själv, att det finns de som har "helt jävla fel"? 

Så länge inte dessa personer tränger sig in i ens eget hem och röjer runt i ens egen anläggning mot ens vilja, så vad är problemet?

 

Resonemang och tankar är väldigt intressanta, men ofta verkar det svåra vara att släppa fokuset på att fälla motståndare.

 

Tänk gärna på den där fnysande gnun. Konfrontera eller runda?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlbertHall said:

Fysikhandboken tar väl inte upp något så trivialt som en högtalarkabel.

Jag roade mig med att titta i min.

 

P1010741s.JPG.b129f952c7f90bcd09f2b27214e16517.JPG

 

Det finns en hel del användbara formler och tabeller och så vitt jag kan se har du hittat ungefär hit.

 

P1010740s.JPG.39ffb39d643856a72dd2a82508a72550.JPGA

 

Det handlar väl alltid om hur enkel modell man kan välja för att förklara en funktion och i tråden om kabelfunktion av @Anders65 så går resonemangen lite djupare. Vad som är hörbart eller rimligt är nog upp till var och en att avgöra?

 

Link to comment
Share on other sites

Men jisses, ingen kommer ju att ge med sig.

Herr A hävdar att det ligger till si. Herr B hävdar att det ligger till .

Varken A eller B kommer att ändra sig. Åtminstone kommer ingen av dem erkänna det. Åtminstone inte för varandra.

 

Vad är syftet med slika diskussioner?

Vad har det för betydelse för A att B har fel?

Vad spelar det för roll för B att A är dum i huvudet?

 

Var finns den intellektuella kärnan i samtalen? 

Varför släpper man inte fokuset på den hopplöse, lägger den tiden på att grundligt presentera sitt eget resonemang, istället för att kasta bort den på att recensera och öda tid på "dumskallar"?

:think:

 

PS

Jag är nog lite för o-social för att förstå det här jättevanliga fenomenet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mitt senaste testande för hundrade gången när man har sålt allt i kabelväg och börjat om på ny kula.

Ingången var även denna gången att hålla igen plånboken samt att ha ”det gör ingen större skillnad” med kablar.

Testa nya märken. Nya som gamla kablar. Mixa eller köra samma märke.

Får motvilligt erkänna igen att visst finns det skillnader i allt. Men ngn sorts gräns ska hållas.
 

Ansuz har funnits i huset till och från högt till lågt. Gillar dessa fortfarande och tycker de håller bra prestandamässigt. Men som många sagt många ggr. Ta hem och testa😀 
Du var ju nöjd med eletroniken så då är det ”bara” sista bocken kvar. Ngn veckas test med lite byte med annat märke så borde det vara klart 🙏
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...