Jump to content

Samråd innan investeringar i hobbies?


Strmbrg

Recommended Posts

Behöver ni samråda med frun / sambon innan ni köper prylar? Jag syftar då på stereoprylar, kamerautrustning eller andra grejor som rör era hobbies eller intressen? Och då kanske framförallt när det gälller sådana saker som inte frun / sambon själv är intresserad av. En tryckluftsborr, en träbyggsats av Wasaskeppet eller kanske en hel låda med gamla kristallmottagare...

Vi har delat upp ekonomin här hemma. Det går enkelt till sålunda att ett hushållskonto regelbundet och vid behov laddas med pengar från oss båda (baserat på inkomstskillnad). Därur betalas mat och snarlika saker. Löpande räkningar för boende etcetera delar vi på utifrån samma uppdelning som ovan.

Resten av respektive inkomst håller var och en helt för sig själv. Så, om jag vill lägga pengar på en hifipryl, nya pjuck eller en kamera, eller sätta in flis på mitt privata sparande, så är det bara att göra det. Det värsta som kan hända är att sambon himlar med ögonen, det vanliga är att vederbörande inte ens känner till nyanskaffningen.

Har förstått att det här upplägget är lite ovanligt, men om det är så, så är det förvånande, eftersom det är så behändigt.

🙂

Link to comment
Share on other sites

Frågan handlar ju primärt om syftet med att lägga all inkommande flis i en burk, så att säga. Vad är fördelen med det?

 

Jag är lite nyfiken då att jag vid andra samtal om detta fått svar av typen "Man vill ju känna en gemenskap, allt annat vore jättekonstigt" och snarlika kommentarer.

Så, såvitt jag snappat upp av de få svar jag har fått, så är "enburksmetoden" en känslobaserad lösning snarare än en framresonerad och rationell.

Och, absolut, så kan det få vara. Jag tänker inte peta i det och tvinga andra att göra eller tänka som jag. Det vare sig angår eller påverkar mig hur andra gör. 

 

Det enda som intresserar mig är att få inblick i resonemangen och tankegångarna, av den som till äventyrs vill dela med sig. 

Dela med sig av tankar etc alltså.

Fliset får jag fanimej kirra själv.

:smile:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag och min fru har varit ett par i femton år och när vi köpte gemensam bostad och flyttade ihop tjänade hon lite mer än mig och under ett antal år hade vi en uppdelning där vi bidrog procentuellt till alla gemensamma utlägg (mat, bostad, bil, gemensamma nöjen/resor). Jag minns inte om det var i samband med att vi fick barn, och nu tjänade jag klart mer än min fru, som vi ändrade så att all inkomst går in på ett gemensamt konto och ut kommer varsin ”månadspeng” som är exakt lika stor. Så har vi nu haft det i närmre tio år och jag tycker det funkar bra och känns rättvist även om inkomstskillnaden oss emellan fortsatt att öka. Jag gissar att jag ändå tycker detta är ok då jag har en tillräckligt hög månadspeng för att kunna köpa de saker jag vill och familjen också har det bra. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Jag har ingen fru eller flickvän så jag köper i stort sett det jag har lust med, även om jag har lagt hifin på is. Men ett par Elipsa Red eller Stradivari hade ju inte varit så tokigt när jag tänker efter. Perfekt med ringradiator när jag har brorsbarnen på besök som försöker plocka ner varenda pinal man har från väggarna o leka med... Frågan brukar bli: "Per, kan vi få spela lite på din fiol?" och då får man väl låna ut den då... Men att peta in diskanter är lite värre. Minns ett tillfälle när en av ungarna stod en halv meter från diskanten och hennes pappa säger: "Gå bort från högtalaren!" o hon säger: "Men jag måste stå här!" :D Vad ska man säga då haha? Då är det bara på med högtalarskydden fort som fasen... Så hifi är kul så länge man får ha det ifred... Men i övrigt är jag glad att jag har slantarna för mig själv utan att nån ska lägga beslag på dom... Blir nog ett par SF senare, det hade varit roligt och nostalgiskt... Men inte just nu... Är ruggigt nöjd med ljudet i mina S3.4LE samt med Krellen, men en bättre dac ska det väl bli mellan tv:n och förstärkaren... Dacen är ändå en rätt viktig pryl i kedjan som man lätt glömmer bort...  :) 

Mjäkiga föräldrar och kaxiga ungar?
Skaffa högtalare med såna där diskanter med en metallspets i mitten. Men det kanske är just sådana du nämner här ovan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 2022-02-16 at 19:15, Strmbrg said:

Behöver ni samråda med frun / sambon innan ni köper prylar? Jag syftar då på stereoprylar, kamerautrustning eller andra grejor som rör era hobbies eller intressen? Och då kanske framförallt när det gälller sådana saker som inte frun / sambon själv är intresserad av. En tryckluftsborr, en träbyggsats av Wasaskeppet eller kanske en hel låda med gamla kristallmottagare...

Vi har delat upp ekonomin här hemma. Det går enkelt till sålunda att ett hushållskonto regelbundet och vid behov laddas med pengar från oss båda (baserat på inkomstskillnad). Därur betalas mat och snarlika saker. Löpande räkningar för boende etcetera delar vi på utifrån samma uppdelning som ovan.

Resten av respektive inkomst håller var och en helt för sig själv. Så, om jag vill lägga pengar på en hifipryl, nya pjuck eller en kamera, eller sätta in flis på mitt privata sparande, så är det bara att göra det. Det värsta som kan hända är att sambon himlar med ögonen, det vanliga är att vederbörande inte ens känner till nyanskaffningen.

Har förstått att det här upplägget är lite ovanligt, men om det är så, så är det förvånande, eftersom det är så behändigt.

🙂

Det här är väldigt användbart, jag håller med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...