Jump to content

Ingen nyhet men en upplysning om en forumsfunktion som kan användas vid behov….


ulfsan

Recommended Posts

41 minutes ago, bigblue said:

Går det att addera ignorering av hela trådarna så står det överst på min önskelista.

En värdefull feature skulle vara om det åtminstone gick att välja vilka trådar som ignoreras i aktivitetsflödet.

Link to comment
Share on other sites

Har använt detta några gånger. Ligger helt i linje med idén om att gå förbi eller "kliva över" personer som utgör distraktioner i tillvaron. :grinquint:

Men! Det kan vara risk att man gör det även mot andra än "trollen", personer som är jobbiga för att de ställer jobbiga frågor och kommer med jobbiga invändningar av helt andra skäl än att "trolla". 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Har använt detta några gånger. Ligger helt i linje med idén om att gå förbi eller "kliva över" personer som utgör distraktioner i tillvaron. :grinquint:

Men! Det kan vara risk att man gör det även mot andra än "trollen", personer som är jobbiga för att de ställer jobbiga frågor och kommer med jobbiga invändningar av helt andra skäl än att "trolla". 

 

Helt riktigt, dock kan vissa så kallade "jobbiga frågor" vara utredda sedan många många år och de flesta inblandade kan vara så trötta på att behöva loopa sig igenom samma argument år efter år. Kablar och många tweaks tillhör den kategorin. Vissa är skeptiska och vill inta prova, andra har provat och är övertygade, oavsett skäl så måste båda läger få existera, men att lägga tid på det är en annan sak. Filtret möjliggör att man slipper lägga tid på saker som man är helt ointresserad av. En utmärkt funktion tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

En reflektion och tanke är att detta är ett mönster som får sägas vara nytt (nåja...men sista åren). Det gäller inte bara Euphonia utan hela ens digitala värld.

 

Reflektionen* är att man kan välja att skräddasy en (digital) värld där man bara får intryck från sånt man gillar och håller med om. Personer, roller, funktioner, grupper, partier, nyhetskällor, anything som inte passar kan väljas bort. Detta påverkar såklart mångfalden och "diversity" och man kan väl kanske använda ordet "censur"?

 

Jag tycker det är en intressant reflektion och något att tänka på för att inte skapa sig en lallande, enkelspårig världsbild.

 

*) inte min reflektion utan kommer från (stora) företaget där jag jobbar

 

Ps. Om ingen like'ar eller citerar detta inlägg, så lär jag tro att alla valt att censurera mig... :)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Engelholm Audio said:

censurera

Inte än! ;)

Visst har du rätt, men "bruset" är oerhört idag.

 

Jag fattar själv inte hur folk orkar med fejan, insta och alla andra jädra flöden?

Det räcker ju med att betrakta Microsofts standard-sida i webbläsaren så har man fattat nivån på det s.k. "nyhetsflödet"... Om det är användarna som styr flödet är det oerhört oroväckande inför framtiden.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Inte än! ;)

Visst har du rätt, men "bruset" är oerhört idag.

 

Jag fattar själv inte hur folk orkar med fejan, insta och alla andra jädra flöden?

Det räcker ju med att betrakta Microsofts standard-sida i webbläsaren så har man fattat nivån på det s.k. "nyhetsflödet"... Om det är användarna som styr flödet är det oerhört oroväckande inför framtiden.

 

Ja, det är nästan hopplöst utsiktslöst. Eller så lär vi oss att hantera detta också, likt allt annat, men att låta algoritmer och kommersiella intressen bestämma är nog inte jättebra i längden.

 

Fejan och Insta för mig är nästan uteslutande jobbrelaterat. Och så postar jag lite familjesaker på Insta som mamma kan titta på och ringa upp för att kommentera. ;-)

 

Vi människor har väl alltid filtrerat information? Vi väljer vänner, arbete mm utifrån våra preferenser och vi väljer vad vi läser, vilken tidningsprenumeration osv. Det är väl en överlevnadsinstinkt. Vi kan nog inte ta in alla perspektiv som finns, inte jag i vilket fall. Jag har tex inget intresse av att tillbringa en månad med ett gäng white-power typer. Däremot finns det en massa "oliktänkare" som jag gärna pratar med, men det finns gränser för hur stora cirklar jag vill ha.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Engelholm Audio said:

 

Ps. Om ingen like'ar eller citerar detta inlägg, så lär jag tro att alla valt att censurera mig... :)

 

Bra tips, dock! Man kan ju, som nu i kristider, vara lite mer noggrann med att ge like till de man uppskattar att läsa. Om inte annat så för att ”berätta” att man inte satt dem som ignore 🤔

Link to comment
Share on other sites

Ja om man tillåts gubbgnälla lite så har de sk. sociala medierna kommit att ta över mångas liv. Att ägna timmar per dag i flödet och dessutom sitta fast i detta måste vara mycket ansträngande och jobbigt. Man kan väl beundra hur programmakarna lyckats med att fånga så många i något som i bästa fall kan kallas underhållning eller social interaktion och i sämsta fall rent trams och nonsens. Spelmakarna och programmakarnas förmåga att fånga normala kritiskt tänkande individer i en fälla som knappt går att ta sig ur utan psykologhjälp är faktiskt en bedrift. Men så sitter även psykologer i deras utvecklingsavdelningar. Tyvärr slår detta långt ner i åldrarna och 4-åringar kan snart inte leka normalt med egen fantasi och kreativitet, utan att vara utan sina mobiler. Håller mig borta både från Instagram och Facebook. Det får räcka med Euphonia och det handlar i vart fall om nyttigheter. :grin:

Slutgnällt för denna gång, nu skall jag göra något så handfast som att lämna in min CD-drive för trimning och översyn :thumbsup::smile: Det kommer så småningom skapa lite ytterligare musikalisk glädje, under tiden streamar jag för fullt.

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Inte än! ;)

Visst har du rätt, men "bruset" är oerhört idag.

 

Jag fattar själv inte hur folk orkar med fejan, insta och alla andra jädra flöden?

Det räcker ju med att betrakta Microsofts standard-sida i webbläsaren så har man fattat nivån på det s.k. "nyhetsflödet"... Om det är användarna som styr flödet är det oerhört oroväckande inför framtiden.

Bruset är som sagt lindrigt talat enormt. Jag ifrågasätter inte enbart det allmäna beteendet i samhället, utan tycker att jag borde koppla bort en stor del av detta själv. Pilla betydligt mindre med internet-kommunikation och internet-fokus överhuvudtaget.

Se bara hur det ser ut överallt utomhus: Nästan alla går med mobilen i handen, snackar i den, pillar på den eller kollar på den.

Själv orkar jag bara med en liten bråkdel av alla sociala medier som finns, och orkar bara med ett forumengagemang åt gången. Inte flera stycken. (För närvarande Euphonia.)

Skulle jag dessutom ägna mig åt att hålla koll på och följa en massa personers ointressanta statusuppdtateringar hela tiden, komma med ytliga glada tillrop hit och dit på allt, så skulle jag nog gå i kvav. Att lägga en massa tid på att bara följa och kolla vad andra skriver och har för sig skulle aldrig falla mig in. Den mesta tiden lägger jag lägger på sociala medier och forum läggs på att skriva egna inlägg samt följa upp de diskussioner jag deltar i. Men bara det känns på tok för ohälsosamt vid närmare eftertanke.

 

Som nu: En paus från hemifrånarbetet, ett vax med stråkkvartetter. Och... den förbaskade paddan framför mig samtidigt...

Lägg ner! Lägg undan! Lyft blicken! 

🙂

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ulfsan said:

Är inte med i facebook heller….

Samma här. Jag vill inte vara en del av lögner, konspiration och annat djävelskap som FB står för mig. De nytta man kan ha av FB klarar jag med telefon, mejl och sms. Instagram använder jag för en mindre krets inom familj och nära vänner. Jag har inte ens mobilen på alltid. Det är ingen skyldighet att vara tillgänglig alltid.

 

När det gäller ”oönskade” inlägg här på forumet så går det faktiskt att ignorera dem. Ju färre som svarar eller kommentera ju kortare livslängd på dessa ”trolltrådar”. Den som startar en tråd och får OT i sin tråd kan ju också ryta till.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ulfsan said:

Du behöver inte vara orolig @Engelholm Audio . Du är inte bortvald (av mig) 😉, men jag vill inte sätta like på ditt inlägg ovan. Anser av mentalsanitära skäl att jag måste begränsa mitt intag av svammel och ”trolleri” är glad över att ignor-funktionen finns. Är inte med i facebook heller….

Håller med dig, @ulfsan. Det finns mycket fakta och information jag är glad att slippa. Som @Daniel skriver:

Quote

Vi människor har väl alltid filtrerat information?

...så kan jag inte annat än hålla med. Det är bara nya, mer kraftfulla och specifika verktyg som finns just nu om vi jämför mot pre-sociala medier och när vi bara hade 2 stora tidningar samt 3 TV kanaler.

 

För mig handlar det om insikt eller kunskap. Ett beteende (censur/filtrering) som behöver balanseras i förhållande till sig själv. Av mentalsanitära själ. :) <3

Link to comment
Share on other sites

Jag är med i Facebook. Periodvis skriver jag en hel del.

Mycket sällan vanliga statusuppdateringar av typen "Äter en mjukglass i solen" dock. Betydligt oftare handlar det om någon reflexion kring någon iakttagelse eller någon hyfsat lättsam filosofisk fundering. Det genererar ett ytterligt minmalt antal "likes" eller reaktioner överhuvudtaget. Om jag på prov skriver "Äter en mjukglass i solen" så blir "likesen" avsevärt fler. 🙄

Det konstaterandet får mig emellertid inte att skriva fler "marknadsanpassade" inlägg.

 

Ofta tröttnar jag. Detta oavsett om det handlar om FB eller något intresseforum. Till stor del beror det nog på att man uppfattas lite för udda för att få någon omfattande uppmärksamhet och respons. Till väldigt stor del beror tröttnandet på att en stor del av det som andra lägger upp i flödet eller vill diskutera, inte väcker något intresse hos mig.

"Strmbrg, du tänker för mycket!" är en relativt frekvent kommentar. 😆

För mycket för VAD?

DU tänker kanske snarare för lite.

🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

När det gäller ”oönskade” inlägg här på forumet så går det faktiskt att ignorera dem. Ju färre som svarar eller kommentera ju kortare livslängd på dessa ”trolltrådar”. Den som startar en tråd och får OT i sin tråd kan ju också ryta till.


Ett problem uppstår väl då en trollsugen person väcker en kanske ända upp till 10 år gammal utdöd tråd och kommer med underliga ”tankar?” Den person som en gång startade tråden kanske helst vill glömma den - kanske inte ens längre är forumsmedlem (eller lever - vi blir äldre och äldre, ju). Vem ska då anses ”äga” tråden och kunna ryta till? Ska trollet få överta tråden upa? Det är tragiskt och osmakligt när ett troll på detta sätt kidnappar gamla trådar, tycker jag!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ingen enkelriktad väg. Samtidigt tror jag att den typen av inspel du nu gjort har viss effekt. När ”samfundet” reagerar brukar det lugna ner sig ett tag. Jag tror det är lite knepigare om moderatorer eller admin går in och säger vad man inte får skriva. Om det är olagligheter, politisk argumentation, uppenbara personangrepp och misskreditering så går vi in. Men saklig diskussion och skilda åsikter är ett naturligt inslag både i samhället och på forum. Ibland kan det gränsa till otrevligheter och små övertramp men det tror jag faktisk våra medlemmar är bäst på att stävja.

 

Jag håller med om att en del trådar uppvisar ett evigt ältande. Jag tröttnar efter ett tag på trådar där det mest handlar om att tjata för sakens egen skull där svar bara skapar nytt ältande. Jag slutar läsa dem för eget välbefinnande. Men forumets medlemmar är inte precis svarslösa heller. Det mesta går i vågor. :tumblerglass:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-14 at 22:43, ulfsan said:

forumets funktion Ignore user

 

On 2022-02-15 at 07:22, octavia rs said:

ignorera en hel tråd

 

On 2022-02-15 at 12:38, shifts said:

separat trådblockning vore en fantastisk feature

 

Jag har aldrig använt sådana funktioner.

Får smälta det.

Finns säkert, och kan tänka mig att i så fall @Richard har stött på det i katakomberna.

 

Man kanske kan ignorera lite allt möjligt och glida runt i en perfekt drömvärld :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, P-pan said:

 

Eller så kyler man ner det mentala brännmärket med riktigt bra och njutbar musik via sin gamla Walkman eller köksradio.

Det är intressant hur enkelt och lättsamt det kan vara att lyssna visa den typen av apparatur. Inget fokus på ljudliga brister, vare sig stora eller små. Det låter tillräckligt färgat och fel för att man helt skall stänga av det kritiska lyssnandet.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-18 at 20:04, calle_jr said:

Finns säkert, och kan tänka mig att i så fall @Richard har stött på det i katakomberna.

Det är helt riktigt. 
Det finns en inställning på gruppnivå "Can be ignored" som är aktiv på alla våra grupper. 
Betyder alltså att medlemmarnas poster i aktuell grupp (således samtliga) kan bli ignorerade. 
Jag ser ingen anledning att ta bort funktionaliteten.  :smile:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Richard said:

Det är helt riktigt. 
Det finns en inställning på gruppnivå "Can be ignored" som är aktiv på alla våra grupper. 
Betyder alltså att medlemmarnas poster i aktuell grupp (således samtliga) kan bli ignorerade. 
Jag ser ingen anledning att ta bort funktionaliteten.  :smile:


Hur hittar jag dit (länk?) ? 🧐

 

Undrar / Tacksam medlem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...