Jump to content

Den sketna anläggningen är nog alltid väldigt långt från verkligheten


Strmbrg

Recommended Posts

Har nu tagit en liten paus efter måndagens inledande distansmöten, mejlhantering, inkommande felanmälningar, bortviftande av påringningar 😄mm.

Sitter med Gurra Mahlers trea i musikrummet. Belysningen är sådär dämpad som på bilden i min "svammelblogg" i bildforumdelen.

Ja, man mår bra av att skoja lite med sig själv. Gärna offentligt. Åtminstone gör jag det. Och ibland tycks omgivningen också gilla det. 👍🙂

 

Nå, jag slås emellanåt av att det - enligt min erfarenhet, vilken inte alls påstås vara allomfattande - är väldigt svårt att få till en naturligt ljudande symfoniorkester ur en "sketen hifi-anläggning".

Med "sketen" menar jag att det en hifi-anläggning petar ur sig är milsvitt skilt från den verklighet den försöker efterlikna.

Det hjälper inte hur bra den är. Den är möjligen bra i förhållande till andra anläggningar, men den är inte särskilt bra på att kopiera verkligheten. Där är det nog ganska rökt.

Vad som återstår är därför, som jag ser det, att komma såpass nära (läs: "såpass lite långt ifrån") att ansträngningen hos lyssnaren för att ernå en god ILLUSION av realism inte distraherar fokuset på musiken.

Ofta tycks instrumentgrupper gröta ihop sig, stråkar och bleckblås kan bli mer eller mindre besvärliga att särskilja, flöjter skriker, violiner i sina högre register likaså, det blir hårt och kompakt i crescendon och djupbas-ljud blir mer av ljudsensationer än rumsliga verklighets-illusioner med både textur och efterklang.

 

Så, åtminstone så länge det kommer an på "klassisk" eller annan slags musik som kan åhöras direkt från någon scen eller på något annat direkt via luften överfört vis, så handlar det om att åstadkomma det som krävs för att lyssnaren inte skall distraheras av att det låter konstigt, fel eller helt enkelt orealistiskt.

Det ÄR såklart - som ovan skrivet - alltid, rent objektivt, långt ifrån verkligheten, men vi processar ju det som landar i öronen på ett "förlåtande" sätt sålunda att illusionen av verklighet förstärks. (Om vi inte har fokus på att LETA fel vill säga...)

Det är FÖRUTSÄTTNINGARNA för en enkel processning som anläggningen kan hjälpa till med. Eller ställa till problem med...

 

 

 

 

3CFA6F5F-BABF-4A06-AFFF-A2C6B1371E37.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog i mångt och mycket hålla med. Som jag hör det i en konsertsal, så hör jag där mycket mer reflekterande ljud från orkestern. I det inspelade framförandet ger mikrofonerna mycket mer riktverkan i upptagningen. Detta blir jobbigt och onaturligt på många inspelningar. Jag kan där uppleva en skrikighet som aldrig hörs i verkligheten.

Speciellt violinerna är känsliga för en onaturlig riktverkan.

Det finns såklart en del goda inspelningar också. Decca hade bra koll på detta under 70-talet. Idag vete fan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, inte minst redan vid inspelningen uppstår ju en avsevärd diskrepans mot att sitta och lyssna precis vid säg ett x/y-par mikrofoner som samtidigt tar upp ljudet.

Och, hela resten av kedjan, tills ljudet ånyo når trumhinnorna där hemma, gör såklart inte det hela mer verklighetslikt. 

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag rangordna det som är kritiskt så blir det i nämnd ordning:

 

1. Inspelningen.

2. Det egna lyssningsrummet.

3. Högtalarna

 

Elektroniken spelar en mycket mer underordnad roll. Lite lustigt att många lägger 6 till 7-siffriga belopp där, men inte ens lägger en matta på golvet. Eller dämpar/diffuserar förstareflexen.

Detta är ju åtgärder som nästan är gratis i sammanhanget.

 

Det blir ju lite stolligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ofta tycks rummet få styras av "inredningsmodet" snarare än enkla och billiga åtgärder som gardiner, mattor och tavlor etc på väggarna.

Nu har jag förvisso ett speciellt musikrum. Men vi har inre den där kala stilen i resten av kåken heller. 

Hursom så håller jag med fullständigt. 

Link to comment
Share on other sites

Ja inredningsmodet går inte väl ihop med kvalificerad HiFi. Det stilrena är väldigt illaljudande. Jag har också ett dedicerat lyssningsrum/bibliotek. 3 väggar böcker från golv till tak. Och då menar jag verkligen från golv till tak. Absorbationsmaterial väl gömt bakom en del av bokraderna och ingen TV eller sk HiFi-altare mellan högtalarna.  Fönstersidan, tjocka gardiner, LP-hylla, CD-hyllor och elektroniken inom en armlängds avstånd från lyssningsplats.

Dörren till rummet dämpad och försedd med gummilister. Mattor i ull täcker HELA golvet. Lyssningsposition minst 1,5 meter från bokhyllan bakom fårtölj. Det sistnämda gör en riktigt stor skillnad. Nästan lika stor som mattorna.

 

Apparathyllan på hjul, om man någon gång skulle behöva koppla om en kabel. Men det sker ju inte varje år.

 

I övrigt inget sk HiFi-relaterat. Bara högtalare, elektroniken och någon vanlig möbel(bord) vid sidan om fåtöljen. 

Dessa rumsåtgärder har inte kostat många kronor. Dyrast var orientmattorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...