Jump to content

Är Accuphase egentligen ganska billiga prylar?


Strmbrg

Recommended Posts

Alltså billiga med avseende på vad de innehåller och på utförandet hos de enskilda delarna.

Annorlunda uttryckt: Det är nog väldigt mycket tillverkningsarbete och innehåll man faktiskt får för pengarna. Det kanske inte är så svårt att förstå orsaken till de höga priserna. Huruvida det rent ljudliga resultatet av alltsammans är prisvärt är en annan - förvisso relevant - fråga. Även aspekten på prissättningsvariationen på olika marknader är ett ämne i sig, men inte heller det tänkte jag ta upp här.

 

Ta exempelvis den högst komponent-komplexa lösningen för volymregleringen i förstegen och de integrerade apparaterna:

Vare sig en potentiometer-lösning av kontinuerlig släpkontaktstyp, en lösning med en räcka diskreta motståndsvärden, eller någon digital-domänsbaserad lösning för volymreglering är tillämpad.

Istället har man valt en konstruktion som benämns "AAVA", vilket skall uttydas "Accuphase Analog Vari-gain Amplifier" och som kan beskrivas och se ut som på illustrationerna nedan. Den rent musiklyssningsmässiga fördelen med AAVA tänker jag lämna därhän för närvarande, men den medför sannolikt en stor kostnadspost rent komponent- och tillverkningsmässigt.

Till detta har man en volymratt som endast renderar i elektriskt överförda instruktioner till AAVA-kretsen, om i vilket läge den skall ställa in sig.

Man har alltså inte nöjt sig med att ge dessa signalburna instruktioner medelst två knappar, en för höj och en för sänk. Nej, en solid volymratt, vilken mekaniskt sett är utförd sålunda att känslan vid vridandet på den skall motsvara den yppersta nivån av taktil-upplevelse hos volymrattar av konventionell uppbyggnad. Yttermera har ratten självklart distinkta ändstoppslägen, vilket i sig inte är någon stor sak kostnadsmässigt.

För funktionen och ljudet helt meningslöst, men oundvikligen kostar den lösningen massor av extra att implementera. Möjligen kan funktionsaspekten ändå vara högst relevant över tid, alltså om konstruktionen är långlivad och inte i något avseende fallerar eller degraderar på sikt.

Topplattan på mitt försteg är lackerat i en matt finish, närmast löjligt fin. Helt meningslöst, och ingenting man ens lägger märke till utan att dra fingrarna över ytan, men ytterligare en orsak till slutpriset. 

Det finns ett antal ytterligare aspekter, stora såväl som små, på att apparatpriset kan förklaras rimligt, men jag stannar här för nu.

 

En parallell kan dras till Grand Seikos klockor:

Visare som är extremt nogsamt handslipade i mycket fint utförda facetteringar med även i krftig förstoring betraktat perfekta kanter. Även undersidan på visarna sägs vara handpolerade till extrem glans... Man har utvecklat ett mekaniskt urverk som inte bygger på "tickande" utan på en kontinuerlig rotationsrörelse reglerad av en elektromagnetisk och kvartskristallstyrd broms. Sekundvisaren hackar därmed inte utan flyter helt jämnt. Yttermera så aktiveras kvartskretsen inte av ett batteri, utan av fjäderkraften och därmed det mekaniska urverkets rotation matandes en pytteliten generator... 🙄🤓

Ett annat verk, ett rent kvartsdito, är utfört sålunda att sekundvisaren inte studsar på det gängse småsladdriga viset, utan stannar omedelbart och exakt över varje sekundindex. Konstruktionen för att ernå denna visarrörelse bygger bland annat på att sekundvisaren rör sig i två steg mellan varje sekundstopp. Den första mellanlandningen ser man inte annat än i extrem slow-motion, och den finns där för att retardationen vid sekundstoppet skall kunna ske mer exakt och omedelbart.

Klockorna är liksom Accuphase inga lågprisprodukter men när man börjar rota i dem så inser man att de nog är mer begripligt prissatta än mycket annat både i, under och över aktuell prisklass.

 

Som sagt, en helt annan sak är den individuella värderingen av priset och utförandet. Här ville jag bara resonera lite kring orsaken till priser och vad man betalar för avseende arbete och konstruktion.

 

Fotot på kretskorten här nedan visar enbart volymkontrollen. Inget annat.

 

 

 

 

CC710C92-9562-4DD7-A62B-D95964A9310E.gif

61AC78D6-4437-47E7-AF63-33EE73784B15.jpeg

F5E15F10-30AF-4AB4-86F8-6B4D5576CD55.jpeg

Link to comment
Share on other sites

När man studerar japansk spjutspetsteknologi så häpnar man ofta över den skrupulösa omsorg som de lägger över många produkter, Accuphase inte minst. Detta kostar såklart pengar och inget konstigt med det. Är det HiFiprylar så kan det såklart disskuteras vad detta gör för örat. Men helt klart tillför det produkten ett mervärde och stor ägarglädje.

 

Som gammal klocknörd var det kul att du drog parallellen till Grand Seiko som helt tekniskt är "State of the Art". Kommer ihåg att en klocknördskamrat en gång uttryckte sin stora förvåning över att hans Rolex GMT II såg ut som något från Galne Gunnar i jämförelse med Grand Seiko när vi kollade. Allt var bättre och mer förfinat på Grand Seiko. Visare, tavla, boettslipning och inte minst det fabulösa Spring Drive som ju urverket heter. Detta till en något mindre prislapp.

 

Accuphase verkar lira i samma liga. Jag kan nog tro att det ger dig en rejäl dos ägarglädje. Grattis till ditt val.

Ljudmässigt behöver du nog inte fundera vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jag "råkar" 🙄 äga en Grand Seiko. Tror att den jag valde är den första modellen i Springdrive-serien för övrigt. Plain svart urtavla, som faktiskt är "jävligt" mörkgrå egentligen. Det syns i solsken, inte annars.

Det som tilltalar mig lite extra är att klockan ser väldigt anspråkslös ut vid en snabb blick. Inget "bling" eller speciella designgrepp. Med andra ord så är den ganska meningslös att springa omkring och "vifta" med. Det är bara ägaren som vet vad det handlar om.

Accuphase är av helt andra orsaker ingenting att springa omkring och "vifta" med. Men även där är själva designen ganska basic utan excesser i form av böljande frontpaneler eller uppseendeväckande design i övrigt. Det tilltalar mig. 👍🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag råkar även ha nördat ned mig på reservoarpennor. Samma sak där. Japanskt hantverk, vojne, vojne. Handsvarvade kroppar,  tvåsiffrigt antal lacklager. Handgraveringar och handmålade miniatyrdekorationer. Har man sett dessa pennor tänker man aldrig mer på en Mont Blanc.

 

Japsen är bäst i världen på just sådant.

Precision är ledordet. Det verkar absolut gälla Accuphase också. Jag skulle utan vidare kunna sitta nöjd med deras produkter.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Strmbrg said:

Jag "råkar" 🙄 äga en Grand Seiko. Tror att den jag valde är den första modellen i Springdrive-serien för övrigt. Plain svart urtavla, som faktiskt är "jävligt" mörkgrå egentligen. Det syns i solsken, inte annars.

Det som tilltalar mig lite extra är att klockan ser väldigt anspråkslös ut vid en snabb blick. Inget "bling" eller speciella designgrepp. Med andra ord så är den ganska meningslös att springa omkring och "vifta" med. Det är bara ägaren som vet vad det handlar om.

Accuphase är av helt andra orsaker ingenting att springa omkring och "vifta" med. Men även där är själva designen ganska basic utan excesser i form av böljande frontpaneler eller uppseendeväckande design i övrigt. Det tilltalar mig. 👍🙂

Accuphase har väl sitt ”bling” i alla knappar, rattar och viftande mätare för så enkla och rena i sin design tycker jag inte att de är.

Kvalitetsmässigt är de säkert top notch.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Strmbrg said:

Egentligen märkligt att dessa produkter inte bellar ändå mer flis än de gör, med tanke på att japanska löner väl inte är på låglönelandsnivå.

 

Det sägs att de är väsentligt mycket billigare i hemlandet men det gäller även amerikansk HiFi så det ryktet kanske är lite överdrivet.

I USA lär dock Accuphase vara otroligt mycket dyrare än i Japan och det är också högst ovanligt att man ser märket nämnas där.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Strmbrg said:

En högre arbetsmoral kanske spelar in till viss del. Mer fokus, mindre fikastämning?..

Att de har högre arbetsmoral är absolut sant. Fikastämning nej, precision ja.

 

Tror det var i "Top Gear" som det nämndes att Shikansen som max haft en försening på 12 sekunder. När något sådant oerhört inträffar, gråter trafikledningen i TV och ber om ursäkt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, AlbertHall said:

Att de har högre arbetsmoral är absolut sant. Fikastämning nej, precision ja.

 

Tror det var i "Top Gear" som det nämndes att Shikansen som max haft en försening på 12 sekunder. När något sådant oerhört inträffar, gråter trafikledningen i TV och ber om ursäkt.

Ang japansk arbetsmoral. Jag har varit i Japan många ggr i jobbet. Minns mycket väl när jag och en kollega var där första gången för många år sedan. Vi besökte bl.a. en fabrik där man tillverkar bilar och motorcyklar av ett känt fabrikat. Arbetarna har ju samma kläder och keps på huvudet. Vi noterade att några arbetare hade ett gult band runt kepsen och vi spekulerade i vad det betydde. Kan det kanske vara arbetsledare men det verkade inte stämma heller då vissa arbetsgrupper hade flera montörer med gult band och vissa grupper hade ingen. Kan det kanske vara under upplärning men sedan såg vi en grupp där alla hade gult band så den kan ju inte heller stämma. Till slut frågade vi vår japanska guide som svarade - ah, yellow ribbon in the hat, ah yes very easy, they are on strike! Det är arbetsmoral det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, här hemma hasar vi omkring, smågnäller och ställer krav.

Oftast på omgivningen dessvärre, inte på oss själva...

 

Jag minns att jag blev lite utfryst ur den grupp jag arbetade i. Alla i gruppen hade samma arbetsuppgifter. Några var lata, jag och en annan kille var engagerade och drivande.
Det ogillades. Efter ett tag så insåg jag varför. Vi borde tagga ner, så att de lata inte framstod som lika lata i jämförelse längre...

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-14 at 22:54, Hasse said:

Accuphase har väl sitt ”bling” i alla knappar, rattar och viftande mätare för så enkla och rena i sin design tycker jag inte att de är.

Kvalitetsmässigt är de säkert top notch.

Låt säga att de ser ganska trista ut istället. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag får en känsla av att Accuphase gör sin design av innehållet, dvs kretslösningarna som om det saknas enklare alternativ. Det är att göra det svårt för sig. Samtidigt kan det bli ett riktigt bra resultat när man öppnar upp alla möjliga parametrar att skruva på, t ex i en volymratt som mer liknar en D/A omvandlare än en pot.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Låt säga att de ser ganska trista ut istället. 🙂

Nja, de stora slutstegen A75 och P7300 med rackhandtag ser ju ut som slutsteg ska 😉

Personligen föredrar jag en lite renare design än Accuphase’s lite plottriga….men det är som sagt en smaksak 😊

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, conan said:

Jag får en känsla av att Accuphase gör sin design av innehållet, dvs kretslösningarna som om det saknas enklare alternativ. Det är att göra det svårt för sig. Samtidigt kan det bli ett riktigt bra resultat när man öppnar upp alla möjliga parametrar att skruva på, t ex i en volymratt som mer liknar en D/A omvandlare än en pot.

Ja, ”overkill” är det nog i vissa avseenden. Men det förekommer ju både over- och underkill lite överallt. När jag blev varse den där volymkontroll-kretslösningen så blev habegäret än större: ”Nästan sjukt överarbetat, en sån vill jag ha!” Ungefär som Grand Seikos tillkrånglade urverk ”Springdrive”.

Varför-då?-faktorn i sig själv ökar på lockelsen.

😄

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är lite grann som J.F.Kennedy sade i början på 60-talet: "Vi väljer att åka till månen, inte för att det är lätt, utan för att det är svårt".

Min övers.

 

Där många tillverkare skulle välja att bygga en högkvalitativ relästyrd volymkontroll, gör Accuphase något helt annat. Coolt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...