lindvall Posted February 12, 2022 Posted February 12, 2022 Nu är det eventuellt dags att låta SAPparna gå vidare till ett nytt hem, om intresse finnes! Det vi har här är ett par Quartette från italienska Strumenti Acustici di Precisione. De är relativt lättdrivna, 95 dB känslighet, effekttålighet 100 watt, 32hz-40kHz med slutna lådor. Elementbestyckningen är dubbla 5” specialgjorda mellanregister i comtex med Alnicomagneter, en 2” hornladdad diskant (tractrix) och en piezo supertweeter från Motorola. Basunderdelen är bestyckad med en sidomonterad 12". Detta är högtalaren för dig som vill ha något unikt och exotiskt. Du gillar tanken på lätta lådor, inget mdf här, bara plywood. Du bör spela med rör, S.A.Ps slogan lyder: “No tube is equal to no music!”. Det som har låtit allra bäst är en 300B-förstärkare från Audio Space, jag har för mig det var en AS-6i. Vanligtvis har de spelats med en Leben CS300x, men de mådde bra av de kraftfulla 21 watten från AS. De 15 watt Leben ger funkar vanligtvis, men vill man spela ordentligt högt passar det med lite mer kraft, allt beroende på rum, omständigheter och musik. De låter dock verkligen inte illa med en Super T-amp heller, för att inte tala om Bel Canto C5i, klass D på 60 watt! De excellerar i musikstilarna jazz och electronica. Högtalarna är i bruksskick, de har blekts lite av ljuset, och har några märken efter spikes i lådorna. Hade jag haft större rum och inte skulle skaffa hund, så hade dom fått bo hos mig “til the bitter end”. Jag har lite känslan att de nu är som en Ferrari på en grusväg eller en bordercollie utan fårflock. Hoppas dessa kan få komma till ett hem med en engagerad husse/matte som tar sig tid att ställa upp dem ordentligt och ge dem den kärlek de förtjänar. Nypriset låg på runt 80 000 SEK, dyrare i Amerika. Swishar du mig 23 000 är de dina! Ta med filtar när du hämtar dem i Landskrona, originalkartonger finns inte kvar pga översvämning i källaren. Vill du testa med din egen förstärkare, ta med den också. Hifi_Perrra 1 Quote
Recommended Posts