Jump to content

En resa i streaming

SeqPro1

Recommended Posts

För ungefär ett år sen fick jag chansen att lyssna på Nord acoustics NC500 Hypex moduler.
Det var högtalare och rum som inte var bekanta för mig och min ljudmässiga referens. Men det saknades varken kraft eller bas och ett stort plus är att den inte blev varm.

För två- tre månader sen släppte Hypex NCx500 som enligt Colin skulle vara ett stort steg upp ljudmässigt. Han konstruerar en dual mono design med två Hypex nätdelar, så bara strömkabeln och lådan är gemensam. Det finns billigare varianter av samma Hypex moduler från andra företag inom EU som säljs med en nätdel för båda kanaler. Jag ville inte snåla med kraften :) Internkablage och op-ampar går att uppgradera (vilket jag gjorde). Även lådan kan fås lite snyggare med switch för front led (on, off, dim).

Ny och ännu inte uppvärmd lät den helt OK men lite åt det tunna hållet och inte så mycket stampa takten känsla. Det var inte så att jag ville spela musik som med Modwright. Mer som en detaljerad presentation av ljud. Så jag lät den vara igång på låg volym i tre timmar och gjorde annat under tiden. När jag sen lyssnade igen var det betydligt roligare att spela. Nu var det musik som presenterades, inte bara ljud. Om den behöver uppvärmning eller om det var att den spelas in är omöjligt att säga.

Så som den låter nu duger den i alla fall till en sommarförstärkare :)
Ska låta den spelas in ordentligt innan den slutliga bedömningen görs.

y4mENWd4GbiQGuz-fsyHQknm_7RX38gn1z4gqC1S

• 2 weeks later...
On 2023-05-31 at 13:34, SeqPro1 said:

För ungefär ett år sen fick jag chansen att lyssna på Nord acoustics NC500 Hypex moduler.
Det var högtalare och rum som inte var bekanta för mig och min ljudmässiga referens. Men det saknades varken kraft eller bas och ett stort plus är att den inte blev varm.

Hej @SeqPro1! Kan det möjligen vara besöket hos mig som inspirerat dig?

Vilken opamp/vilket buffertsteg valde du? Vore intressant med en provlyssning/jämförelse då mina NC 

500 kan uppgraderas till NCx500.

On 2023-06-13 at 15:23, persve said:

Hej @SeqPro1! Kan det möjligen vara besöket hos mig som inspirerat dig?

Vilken opamp/vilket buffertsteg valde du? Vore intressant med en provlyssning/jämförelse då mina NC 

500 kan uppgraderas till NCx500.

Ja det var efter besök hos dig :)

Nu är Nord one NCx500DM tyvärr skickad tillbaka till England.

Det är två veckors returrätt, pengarna tillbaka.

För priset är det trots allt mycket förstärkare för pengarna. Den kan säkert spela bättre än många transistorförstärkare idag som kostar mycket mer. Så kan till viss del förstå hypen. Och steget från Icepower class D jag provade för 15 år sen är stort. Det har hänt lite här.

Ljudet med Nord är upplöst, polerat och kontrollerat. Tyvärr också lite tunt, kallt och livlöst. Vilket självklart är beroende på vad man jämför med.

Det var kanske naivt av mig att tro att den kunde ersätta två bryggade Modwright 150se. Denna modell är ungefär 10 år gammal nu och som allt annat prishöjd och kostar närmare 100k styck.

Modwright är mer åt musikalitet hållet med kött och blod, kraft och sväng utan att göra avkall på finess och upplösning. Dem har ännu bättre bas och ett mellanregister helt utan artefakter. När dem är uppvärmda vill jag inte sluta spela musik. Med Nord var det aldrig riktigt kul att spela musik.

En sak jag märkte var att gammal rock fungerade bra med Nord men nyare rock med mer upplösning och distorsion på gitarrerna lät konstigt, nästan som att något var sönder.

Enligt Nordacoustics händer det mesta av inspelningen efter 10-20 timmar. Jag gav den mer än det.

Det som var uppenbart var att den behövde vara igång några timmar innan den spelade OK med lite värme. Tyvärr aldrig en homogen värme, det lät aldrig riktigt naturligt om den. Det lät heller inte särskilt bra på låg volym. Det var medelhög eller hög volym som gällde. Bryggad 150se låter bra på låg volym vilket är ett stort plus.

Konklusioner:

Helt ärligt var det en fröjd att koppla tillbaka Modwright igen och spela musik. Ingenting ersätter sväng och musikalitet. Om NCx500 är bland det bästa som finns av class D idag så håller det ännu inte riktigt måttet jämfört med ett kompetent transistor/rör slutsteg. Kanske testar class D igen om 10 år.

On 2023-06-16 at 13:12, SeqPro1 said:

Nu är Nord one NCx500DM tyvärr skickad tillbaka till England.

Det är två veckors returrätt, pengarna tillbaka.

För priset är det trots allt mycket förstärkare för pengarna. Den kan säkert spela bättre än många transistorförstärkare idag som kostar mycket mer. Så kan till viss del förstå hypen. Och steget från Icepower class D jag provade för 15 år sen är stort. Det har hänt lite här.

Ljudet med Nord är upplöst, polerat och kontrollerat. Tyvärr också lite tunt, kallt och livlöst. Vilket självklart är beroende på vad man jämför med.

Det var kanske naivt av mig att tro att den kunde ersätta två bryggade Modwright 150se. Denna modell är ungefär 10 år gammal nu och som allt annat prishöjd och kostar närmare 100k styck.

Modwright är mer åt musikalitet hållet med kött och blod, kraft och sväng utan att göra avkall på finess och upplösning. Dem har ännu bättre bas och ett mellanregister helt utan artefakter. När dem är uppvärmda vill jag inte sluta spela musik. Med Nord var det aldrig riktigt kul att spela musik.

En sak jag märkte var att gammal rock fungerade bra med Nord men nyare rock med mer upplösning och distorsion på gitarrerna lät konstigt, nästan som att något var sönder.

Enligt Nordacoustics händer det mesta av inspelningen efter 10-20 timmar. Jag gav den mer än det.

Det som var uppenbart var att den behövde vara igång några timmar innan den spelade OK med lite värme. Tyvärr aldrig en homogen värme, det lät aldrig riktigt naturligt om den. Det lät heller inte särskilt bra på låg volym. Det var medelhög eller hög volym som gällde. Bryggad 150se låter bra på låg volym vilket är ett stort plus.

Konklusioner:

Helt ärligt var det en fröjd att koppla tillbaka Modwright igen och spela musik. Ingenting ersätter sväng och musikalitet. Om NCx500 är bland det bästa som finns av class D idag så håller det ännu inte riktigt måttet jämfört med ett kompetent transistor/rör slutsteg. Kanske testar class D igen om 10 år.

Trist att förstärkaren inte levde upp till vad du verkar ha förväntat dig :lying:. Jag har själv haft en "fin" class D förstärkare (ca 15 år sedan) där din beskrivning stämmer ganska väl med min upplevelse med den. Verkar knepigt att få till totalen med class D , detta sagt utan att själv ha lyssnat specifikt på just class D sedan det begav sig. 

4 hours ago, hrk said:

Trist att förstärkaren inte levde upp till vad du verkar ha förväntat dig :lying:. Jag har själv haft en "fin" class D förstärkare (ca 15 år sedan) där din beskrivning stämmer ganska väl med min upplevelse med den. Verkar knepigt att få till totalen med class D , detta sagt utan att själv ha lyssnat specifikt på just class D sedan det begav sig. 

Välkommen hem till mig! Fungerar klockrent! Klass D för 15 år sen kan inte användas som måttstock.

Jag har föregångaren till den förstärkare som @SeqPro1 testade med Hypex NC 500 och Sonic Imagery 990 buffertsteg.

Köpte den begagnad så den var väl inspelad vilket är mycket viktigt. Den var tänkt som sommarförstärkare eftersom mitt BAT REX rörslutsteg blev så varmt. Efter att ha spelat in den ytterligare i mitt system kunde jag konstatera att den var överlägsen BATen på alla parametrar. Att basåtergivningen var bra med djup, slagkraft och kontur var ingen överraskning, men att mellanregister och diskant kan låta så upplöst och luftigt hade jag inte väntat mig!

BATen är såld och Nordslutsteget är kvar! 
Skulle varit kul att jämföra mina NC 500 med de nya NCx500. Colin North på Nord Acoustics menar att de är överlägsna men ingenting i den här världen är självklart. Min förstärkare kan enkelt uppgraderas till de nya men de är slutsålda fram till september så det får väl bli ett höstprojekt!

6 hours ago, hrk said:

Det går inte att lura Responshögtalare med halvbra grejer. Allting hörs.

• 1 month later...

Om man tycker att traditionell Klass D elektronik låter oengagerande (platt, torrt, svalt etc.) så kan jag rekommendera någon av dagens GaN FET baserade förstärkare ifrån exempelvis AGD och Java. Här får man motsvarande renhet, kraft och kontroll men med en rikare och varmare klang där du också får bättre utklingning och flöde. Något många upplever som mer analogt och naturligt. Denna teknologi har framtiden för sig som jag ser det, med möjlighet att brygga gapet mellan de som ofta föredrar rör och Klass A inte minst och som inte trivs med förstärkare baserade på Hypex, ICEpower, Purifi (etc.) Klass D moduler.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

• 6 months later...

Många audiofiler har börjat förstå nätdelarnas betydelse för ljudet. Min hifiguru Lennart Jarlevang menar t.o.m. att det är nätdelarna vi lyssnar mest på.

Efter att ha kopplat in en Teddy Pardo linjär nätdel på Nuc med roon core, var det svårt att fortsätta lyssna på den medföljande switchade nätdelen.

Det lät för dåligt med den. Dött och tråkigt. Säkerligen utan att det blev någon skillnad på den digitala signalen. Den var troligen densamme.

Ström går åt båda hållen och störningar hörs.

Har aldrig tidigare haft två linjära nätdelar inkopplade samtidigt. Antingen en på core eller en på endpoint. Aldrig bägge.

Nu är det dags att endpointen, en Raspberry Pi 4b med passiv kylning och RopieeeXL ska få sin LPS.

Fick låna en 5V noname av @Plind som Akkelis sålt tidigare. R Core istället för ringkärnetrafo. Trodde inte så mycket på den då nypriset var runt en tusing.

Till min förvåning blev skillnaden lika stor med denna som med Teddyn. Varmare ljud, håller ihop registren bättre och mindre oljud. Basen går inte längre ner i frekvens men kontrollen är avsevärt bättre. Häftigt!

Roligt att allt med hifi inte behöver kosta skjortan.

John Curl lär ha sagt att ringkärnetrafos borde förbjudas pga. störningarna de avger.

Ska testa en 12V variant av denna på switchen och se vad som händer.

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!77878&authk

• 1 month later...

Nu fick switchen sin 12 V linjära nätdel med r-core. Inga switchade nätdelar är kvar i hifirummet.

Ljudet är varmt och homogent och som bonus dippar inte ljudet.

Tidigare var det ibland det inte gick att få ut hundra procent av anläggningen oavsett hur länge den hade varit igång.

Är det kanske så att switchade nätdelar inte bara skräpar ner mer, dem är också mer benägna att bli påverkade av störningar på elnätet?

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!77924&authk

• 3 months later...

Nu var det min tur att få besök av två fina monoblock från AGD :smile:

Det här var utan tvekan det bästa Klass-D steg jag hört. Det lät inte kallt och analytiskt likt andra som Hypex och Icepower, som iofs är mycket billigare.

De svarade dessutom bra på bättre strömkablar. Det blev Reidar special jag skrivit om i början av tråden.

Ljudet som kom ur Respons Magna Musicum var musikaliskt och upplöst, ingenting var jobbigt. Basen är inte riktigt lika kraftfull som bryggade Modwright vilket gjorde att signaturen i mellanregistret blev lite mer framträdande.

Tack för besöket Anne, Eitan och Sammy.

Mycket imponerande!

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!91131&authk

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!91132&authk

Ja man måste medge att dom leverade otroligt bra med dina Respons, som är lite trögdrivna 86 db så kanske det inte hade skadat med ett par AGD med lite mer effekt så kanske basen hade också varit i paritet med Modwright! Men bortsett att dom var lite slankare i basen så var dom magiskt bra i mellanregister och diskant med Responsen.

Eitan och Anne var också överens om att inget stack ut och irriterade man bara njöt av ljudet utan att bli lyssningstrött, jag insåg hos dig att dessa AGD har en otrolig svärta som jag nog inte har hört någon annan förstärkare mäkta med. Hade faktiskt inte räknat med att dom skulle lira såpas bra hos dig, och jag känner verkligen att det är en rätt så spännande förstärkare och är nog en kombo man skulle kunna leva med lätthet. Extra roligt att du tyckte att dom lirar bra då jag vet att du är nog den petigaste och mest svår flörtade när det gäller ljud förutom chefen ;-).

18 hours ago, SeqPro1 said:

Nu var det min tur att få besök av två fina monoblock från AGD :smile:

Det här var utan tvekan det bästa Klass-D steg jag hört. Det lät inte kallt och analytiskt likt andra som Hypex och Icepower, som iofs är mycket billigare.

De svarade dessutom bra på bättre strömkablar. Det blev Reidar special jag skrivit om i början av tråden.

Ljudet som kom ur Respons Magna Musicum var musikaliskt och upplöst, ingenting var jobbigt. Basen är inte riktigt lika kraftfull som bryggade Modwright vilket gjorde att signaturen i mellanregistret blev lite mer framträdande.

Tack för besöket Anne, Eitan och Sammy.

Mycket imponerande!

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!91131&authk

embed?resid=87FB14DB1C24B26C!91132&authk

Intressant och kul med något nytt på klass-D sidan som verkar leverera riktigt välljud. Prakiska o smidiga i format är dom ju också :thumbsup:

Har själv inte heller varit fullt tillfreds med dom klass-D lösningar jag tidigare lyssnat till och även i ett fall ägt. Det har funnits kvaliteter men det lever inte riktigt utan har känts lite instängt/paketerat/stelt. Men verkligen kul om någon hittat en nyckel för att få ordning på detta!

Har nog bara sett o hört dom på Marcus Take 5 tillställning men kan inte uttala mig specifikt om just förstärkarna efter den lyssningen.

18 hours ago, Sammy said:

Ja man måste medge att dom leverade otroligt bra med dina Respons, som är lite trögdrivna 86 db så kanske det inte hade skadat med ett par AGD med lite mer effekt så kanske basen hade också varit i paritet med Modwright! Men bortsett att dom var lite slankare i basen så var dom magiskt bra i mellanregister och diskant med Responsen.

Eitan och Anne var också överens om att inget stack ut och irriterade man bara njöt av ljudet utan att bli lyssningstrött, jag insåg hos dig att dessa AGD har en otrolig svärta som jag nog inte har hört någon annan förstärkare mäkta med. Hade faktiskt inte räknat med att dom skulle lira såpas bra hos dig, och jag känner verkligen att det är en rätt så spännande förstärkare och är nog en kombo man skulle kunna leva med lätthet. Extra roligt att du tyckte att dom lirar bra då jag vet att du är nog den petigaste och mest svår flörtade när det gäller ljud förutom chefen ;-).

Alla bra förstärkare låter bra på Respons vill jag bara tillstyrka !

Sen om man bara stirrar sig blind på siffran 86db gör man sig en stor otjänst. Respons är inte trögdrivna utan som konstruktören själv uttrycker det så räcker 50 kvalitativa watt gott i normal hemmiljö. Så det är nog mer kvaliteten på ljudet hos förstärkaren man ska fokusera på och inte siffrorna. Sen får man välja det man tycker bäst om såklart men att tro att man bör/måste ha många watt bakom Respons för att dom ska prestera optimalt är felaktigt. Spelar själv på 75w (rör) och tidigare på 200w (transistor) och jag upplever ingen skillnad alls i form av att sakna kraft/pondus nedåt som oftast brukar va det folk säger blir bättre bara man har mer watt bakom. I mitt specifika fall är tex basåtergivningen bättre med mina 75 rör watt mot tidigare 200w .

Inte meningen att peta i din beskrivning o tro men som representant för Respons vill jag bara klargöra vissa saker för ordningen skull. 

Sen som akustik intresserad så skulle det också vara lite intressant att höra din uppfattning av totalljudet hemma hos värden. Jag känner till lite av hans nya rum och det är ju i likhet med mitt eget fokuserat på mycket dämpning , hur upplever du det i just detta fallet? Dött , klanglöst , instängt som oftast förknippas med dämpade rum?

1 hour ago, hrk said:

Alla bra förstärkare låter bra på Respons vill jag bara tillstyrka !

Sen om man bara stirrar sig blind på siffran 86db gör man sig en stor otjänst. Respons är inte trögdrivna utan som konstruktören själv uttrycker det så räcker 50 kvalitativa watt gott i normal hemmiljö.

Ja Reidar kör ju med en AR var det på 110 eller 150 w och det lät förträffligt bra. Men värden i fråga gillar spela på lite tyngre musik emellanåt och gillar absolut kontroll när det gäller bas, jag har hört honom spela med allt från kan det varit 50 w och nu har han nog ca 600 w vid 4 ohm med Modwright och nog tycker jag att den kombon är en mästare på att gräva djupt i basen utan att darra på manschettknappen så att säga. Men som du säger man ska inte titta sig blint på Watt utan mer på kvalitets watt, själv kör jag med 110 Klass-A watt i 4 ohm och tycker det räcker till bra.

1 hour ago, hrk said:

Sen som akustik intresserad så skulle det också vara lite intressant att höra din uppfattning av totalljudet hemma hos värden.

Jag tycker rummet fungerar utmärkt och jag lider inte av att det skulle vara för dämpat utan känner att rummet andas, medans det gamla rummet han hade kunde man känna lite av att man fick lock i örat när man gick in men det spelade ju på bra så det gäller nog att man vet med vad för material och hur man dämpar rummet som avgör om det blir en hit eller miss men detta gäller nog åt det andra hållet med med diffusering.

2 hours ago, hrk said:

Har nog bara sett o hört dom på Marcus Take 5 tillställning men kan inte uttala mig specifikt om just förstärkarna efter den lyssningen.

Har för mig att du befinner dig i Stockholm så hör gärna av dig till @Perfect sense Marcus är ju en otroligt trevlig person att göra med så jag tror inte det ska vara problem för dig att låna för test, för jag tror AGD skulle kunna vara en riktigt trevligt överraskning för dig att testa och para ihop med Respons Jussi eller stativarna.

Vill man ha mer effekt och man tycker det ger ett bättre resultat ska man välja det men jag ville bara poängtera att just Respons inte är trögdrivna och inte behöver massor av effekt för att låta som dom är tänkta att göra :winking:!

Nu har jag hört från andra håll att rummet i fråga verkar ha blivit väldigt bra men kul att få det bekräftat från flera håll :thumbsup:. Och precis som du skriver så är det hur man reglerar sitt rum som avgör resultatet oavsett vägväl.

Nu sitter jag väldigt nöjd med den elektroniken jag själv har och fokuserar på andra saker än just det för att få till ett bättre resultat men jag lägger ditt tips på minnet ifall jag skulle få tankar på att testa något nytt :thumbsup:!