Jump to content

En resa i streaming


SeqPro1

Recommended Posts

y4m4o60OWYbxuFwvjhUJNNrflXGHW6ChfSwY6GYI

y4moHcjAwBDVJoIsO_spNQPhzG887IdLwcWIZq6F

y4mmdCI-o0rtlWBgBqdAuebovJPUebWb1c8I_d8A

y4m3KyHMN6E59h2e0njLwOGIQmgDJ37gvQUPKfSH
 

 

 

Början

 

7 st. V6:or, 4 st. V4:or, akustikgardiner, ett antal dämpplattor i tak och på väggar gör ett nästan fyrkantigt betongrum till ett hyfsat hifi rum. Vackert blev det inte. Soffan moddas då den låter illa med resonanser av hålrummen under armstöden. Sågar med sticksåg undertill och fyller med stenull. Oj oj oj vilken skillnad! Folk tror jag är tokig. Men nu blev basen snabb och ren.

Strömkablar: För ett antal år sen tog Reidar Persson (Respons) fram en strömkabel tillsammans med en norrman som blev så in i helsike bra, Magicable döptes den till. Bara cirka 10 personer har denna kabel. Den går inte att köpa. Jag fick lång lånat två stycken. När ägaren sen ville ha tillbaka dem spelades det inte musik på flera veckor. Ljudet var dött. Var nära att sälja hela anläggningen. Blev lite deprimerad.

Vi började testa strömkablar till förbannelse. Ansuz, Furetech, Purist Audio, Transparent Audio, Shunyata, Supra. Kablar för hutlösa pengar där en för 20k låter klart sämre än Supra för fem hundra. Kort sagt en djungel! Transparents filter är ett lotteri. Det går helt enkelt inte att göra ett generellt filter som låter bra till alla anläggningar. Bara en av kablarna höll måttet jämfört med Magicable som jag fått låna igen för att testa. Purist Audio Dominus diamond edition med NCF Furetech kontakter. Den har renheten och basen. Pris 49K. Alldeles för mycket pengar.

Det slutade med ett gäng Supra isblå 2m. Inte för att den var bäst men för pengarna var den otroligt bra. Längden var inte oviktig heller då distorsionen ökade med kortare längder. Det är framförallt kontakterna som inte håller måttet. Med Supra på apparater som inte har med ljudåtergivningen att göra blev ljudet dessutom lugnare och tystare. Störningar försvann. En billig och bra uppgradering.

Får sen chansen efter tio år att köpa Magicable lösmeter som kan göras till fyra strömkablar. Bestyckar dem med NCF Furetech kontakter. Kabeln är oinspelad. Låter OK men den låga basen är inte riktigt där som jag är van vid. Låter dem spela ett dygn. Lyssnar igen, basen är där. Jag är hemma!

 

 

Streaming

 

Som så många andra började det med Spotify. En tjänst jag använde i cirka 10 år. Sen blev det Tidal. Det gick lätt att överföra alla spellistor med hjälp av en online tjänst. Problemet med Tidal var att det inte fanns någon connect möjlighet. Det gick inte att sitta i soffan och styra laptopen med mobilen.

En smidig lösning för det var Roon, som dessutom kombinerar streaming med rippade skivor i spellistorna. Sen läggs även Qobuz till. Båda streamingtjänster behövs då mycket elektronisk musik finns exklusivt hos Tidal. Qobuz har dock mest high. res.

Laptopen stör uppspelningen när laddaren sitter i. Tänker att det kan vara bekvämligt med något som inte behöver laddas varje dag och som kan vara igång dygnet runt. Läser om Roon ROCK. Ett förenklat Linux OS där man tagit bort allt utom musikuppspelningen.

Inhandlar en minipc, Intel Nuc 8i5BEH, 16GB ram, M.2 disk till ROCK och en 2,5 tum SSD för lokalmusik. En klockren lösning kopplad direkt till Audio Research Refdac via USB (ALSA). Jämför nucen vid ett tillfälle med en Innuos ZEN Mk3 som inte låter så värst bra. Inget sväng eller stampa takten känsla. Som att den har problem med timingen. Sitter nöjd med nucen.

Laborerar lite med USB kablar och olika längder. Ingen natt och dag skillnad här men tycker att Transparent låter bäst som tyvärr tappar kopplingen till dacen hela tiden. Efter tips på ett hififorum testas Belkin, 6 ft, för några hundralappar. Den låter lika bra och tappar inte koplingen till dacen.

På ett forum stod det att Roon är skrivet för att bäst fungera med separat core och endpoint. Som Nucen används nu är den både core och endpoint. Förstår inte varför det skulle göra någon skillnad, kan inte det tekniska. Men bygger en Raspberry Pi 4b 8gb, med passiv låda. Kör trådat och stänger av wifi. Testar sen två olika endpoint mjukvaror som Roon bridge, RoPieee och VitOS, båda kostnadsfria. Det går snabbt att jämföra då det bara är att byta SD-korten. Hifi vännerna tycker att RoPieee låter bäst. Den tar fram inspelningsrummet och detaljerna på ett mästerligt sätt och det är kul att spela musik. Med VitOS är rummet inte lika detaljerat, faktiskt lite dött och det finns ingen glädje att spela musik. Värt att notera är att på många forum skrivs det att VitOS är den mest neutrala av de två. Kan helt enkelt inte hålla med om det. Alltid bäst att prova själv.

Laborerar lite med fötter under nuc och endpoint. Enligt Roon själva spelar det ingen roll vad man har/gör fram till endpoint. Apparat, OS, osv. påverkar inte ljudet så länge man har separat core och endpoint. Med nucen som både core och endpoint blev ljudet mer holografiskt med Strange Attractors fötter från Spiral Groove. Nu med separat endpoint spelade det ingen roll vad som var under nucen. Däremot blev det bättre med Strange Attractor under Raspberry Pi endpoint. Fick bara plats med en då den är liten.

En hifivän säger till mig att använda switch istället för router. Jag är skeptisk men provar, ljudet blev inte sämre i alla fall, låter det fortsätta vara så. Både core och endpoint kopplas nu direkt till switchen.

Provar Strange Attractors under switch och router. Ljudet verkar ta ett snäpp upp. Kan inte förklara varför. Tar dock inte bort fötterna igen, så kan inte säga något säkert.

Min vän Sammy kommer en dag över med en mastodont apparat, både fysiskt och prismässigt. Innuos Statement rip/nas/streamer. Där allt är påkostat. Vi kopplar in den som endpoint. Jag sätter mig i sweatspot och hör det bästa ljudet någonsin här hemma. Den gör allting rätt. Rummet är fantastiskt detaljerat med bra djup. Vi lyssnar på många olika audiofilinspelningar och allt låter bra. Lugnt, svart och holografiskt.

Tänker att en Rasberry Pie för 1.5k inte kan låta i närheten av Statement för 130k. Vi byter till Pien med RoPieee som mjukvara. Vi spelar samma låtar igen i Roon. Till min förvåning låter det precis lika bra. Kan knappt fatta hur den här lilla datorn kan låta så här bra.

Vi testar sen Statement med egna mjukvaran Sense som många tycker låter bättre än Roon. Skillnaden var inte natt och dag, men nu försvann lite sväng och timing. Det var inte lika roligt att spela musik längre. Helt enkelt sämre. Alla tyckte likadant.

Vi testar sen Statement som core och endpoint med Roon. Nu tappar det ännu mer ljudmässigt och jag inser att de som köpt Statement för att använda den som en ”allt i ett” maskin som många verkar göra, inte får det bästa möjliga ljudet. En Nuc och Pie för cirka 7k låter bättre. Häftigt!

Nästa steg blir att testa linjär nätdel på Rasberry Pie.

Link to comment
Share on other sites

Jäklar! Det var ett intro som heter duga! :D Välkommen!

Även om jag inte haft nöjet att prova någon Statement hemmavid så är jag fullt bakom dig när det gäller Pi'ens goda egenskaper! Jag tror att @figge är beredd att göra en :thumbsup: för bättre nätdel på den lille Pi'en också! :D (Jag med för övrigt!)

Link to comment
Share on other sites

Ja välkommen!

 

Det var en riktig rivstart 😳! Håller med om att Roon med separat core och endpoint låter suveränt bra och går att trimma in bra med t ex trådat nätverk via switch och upsampling mm. Bra kablar i anläggningen ger också lyft. Har precis fått testa Nordost Valhalla2 USB mellan endpoint och DAC och vet nu vad det kan ge (utöver de Vallhallakablar som redan finns). Men för mig tog det fem trådsidor och inte bara ett inlägg, som för dig, att komma fram till detta i min tråd Roon och gamla Äpplen…..

 

God fortsättning / 😀Ulf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SeqPro1 said:

Nästa steg blir att testa linjär nätdel på Rasberry Pie.

Välkommen!

Kul men Raspberry. Det bör göra påtaglig skillnad med en linjär nätdel till din endpoint, sedan är det väl inte helt säkert att du gillar förändringen.

Det brukar som oftast vara två sidor på myntet, vissa gillar t.ex. att det blir ett större lugn medans andra tycker samma sak blir mesigt. I vilket fall blir det kul att höra vad du kommer fram till. Jag har nog 4 RoPieee runtom i huset, men ingen som jag använder i den stora anläggningen, kanske får testa igen:)

 

1 hour ago, SeqPro1 said:

För ett antal år sen tog Reidar Persson (Respons) fram en strömkabel tillsammans med en norrman som blev så in i helsike bra, Magicable döptes den till.

Nu blev man ju jävligt intresserad av denna magiska strömkabel:D

Link to comment
Share on other sites

Intressant resa och lite förvånande resultat vad gäller streaming-jämförelser. Understryker behovet av tester och anpassningar!:thumbsup:

Välkommen!:smile:

Skall bli spännande att följa fortsättningen. Har hört högtalarna på Arken-mässan för många år sedan och gillade verkligen soundet som är helt i min smak.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, SeqPro1 said:

tycker att Transparent låter bäst som tyvärr tappar kopplingen till dacen hela tiden.

Jag har också en Transparent USB-kabel i min arsenal. Den tappade också kopplingen till dacen. Inte hela tiden men då och då. Jag misstänkte kabeln och provade en hel ”bukett” av andra USB-kablar. De tappade också kontakten då och då. Jag började då misstänka att jag har något problem i huset. Märkte t ex att jag tappade kontakten när vinkylen slog till. Den var ansluten i ett vanligt grenuttag från matbutiken där bl a router och NAS sitter. Flyttade kontakten till eget uttag i väggen. Då försvann problemet med vinkylen.

 

Men jag tappade kontakten ändå men mer sällan. Nya undersökningar på misstänkta bovar resulterade att köksfläktens strömbrytaren till dess lampa skapar en gnista som går ut på nätet Nästan varje gång jag tänder eller släcker lampan så tappar jag kontakten över USB. Jag fick tips av @Peo att sätta dit en ”gnistdödare”. Jag skruvade isär fläkten men det var inte så enkelt. Dels är utrymmet minimalt och där sitter ett kretskort som inte är alldeles tydligt hur det är kopplat. Åtminstone inte för mig. Men det går om man ger sig fan på det. Samtidigt går det att leva med. Det är inte så ofta lampan tänds och släcks och det krävs bara en knapptryckning för att återetablera den.

 

Nu har jag fått ett nytt USB-kort i min dac från Aesthetix vid senaste uppgraderingen och ”so far so good”. Summa summarum så var det inte USB-kabeln som var problemet. Uppkopplad med AES har det aldrig varit ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Härligt första inlägg, välkommen! Kul att läsa om din digitala resa då det verkligen känns som ett aktuellt tema här sista tiden. Uppskattar också att du står för dina slutsatser och resultat även i de fall då de kanske kan tyckas gå något emot den gängse hifi-doktrinen. Det pekar kanske mest på vikten av att lyssna på sina egna öron och lita på sitt eget huvud för att få till en återgivning som man trivs med och samtidigt ha tålamod att testa runt.  

Edited by Terminator
Språkjustering
Link to comment
Share on other sites

Vad trevligt att se dig här :victory:

 

Jag måste instämma att @SeqPro1 anläggning är en av de bättre jag hört och det har varit spännande följa @SeqPro1 resa till vad det är idag! 

Har ju även använt mig av denna anläggning som en referens när jag har testat olika kablar och utrustningar för att få en annan referenspunkt än min egna.

 

Skulle rekommendera er om ni får möjlighet till att få en lyssning på denna anläggning. Nu kör ju @SeqPro1 helt och hållet med streaming och jag kan inte klaga överhuvudtaget hur det presterar, här tror jag att AR REF Dacén har ett stort finger med i spelet! kan bara säga att det är en Dac i referensklass som namnet antyder.

 

Som sagt jag hade med mig Innuos Statment till @SeqPro1 förvisso så var den bara inkopplad några timmar, egentligen så behöver den ju stå på ett dygn för bästa resultat och jag inte göra något annat än instämma att ljudet från Nuc och Ropieen är riktigt imponerande i @SeqPro1 anläggning!  Det är som alltid att det gäller att hitta och få till rätt ballans mellan elektronik, kablar och rum, här har @SeqPro1 jobbat ihärdigt med ett resultated som inte är något annat än riktigt imponerande speciellt med tanke på spenderat belopp. Bara för att det är ett visst märke eller kostar stora summor så är det ju inte per automatik bättre, utan egentligen så får man se till att vara öppensinnad med att testa och lyssna för bästa resultat och inte förblindas av ett märke eller prislappen utan det gäller att få rätt balans i anläggningen och här måste jag återigen säga att här har man lyckats mycket väll.

 

Tänkte i framtiden ta med en Innuos switch för att se vad detta kan göra för skillnad i @SeqPro1 anläggning ;-)

 

Link to comment
Share on other sites

 

Testade två lan-filter.

Acoustic Revive RLI-1 och Sellarz LNF-C8G. Det senare till en tredjedel av priset som faktiskt var minst lika bra.

Framförallt var det Sellarz tillsammans med Furetech Clearline, en stickpropp som sätts i nätlisten som skapade någon slags synergieffekt.

Helheten i musikåtergivningen föll på plats på ett musikaliskt och trevligt sätt.

 

(Sellarz LNF-C8G)

y4mqByRviIsaBgBBUOtlD2Wm1eHkm2FP8Uihwa1t

 

 

(Furetech Clearline)

y4mJoraWJCU6mbOCnPHUUtPheluBzM4A5OSpdvLM

Link to comment
Share on other sites

Kul att se ditt rum och läsa din redogörelse. Du verkar ha jobbat fram dina val genom noggrann lyssning 👍.

 

Streaming i all ära men det som fångar mitt intresse mest är ditt val av högtalare och rumsakustik så om du orkar och har tid vore det intressant att höra varför du gjort just dom valen du gjort där. Dom mest avgörande valen för ett gott slutresultat om du frågar mig 😎!

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Terminator said:

Fläktlöst? 

Det är ett måste att slippa fläktar i lyssningsrummet:).

 

Även om en NUC är ganska tyst så stör det i alla fall mig. Detta chassi från Akasa kan jag rekommendera då det är väldigt enkelt att montera och kan både stå på högkant och ligga ner.

 

image.png.b0b39e6e18629d2e88c0fd95524c4c87.png

 

https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, LPL said:

Det är ett måste att slippa fläktar i lyssningsrummet:).

Jag förstår och håller med och tack för tipset på chassi. Passar bra då jag själv har börjat undersöka möjligheten att ersätta min gamla Mac mini med en NUC. Dock står den i en garderob i en annan del av huset men inte fel ändå att ha det fläktlöst då det är garderoben i yngste sonens sovrum. :smile:

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-07 at 20:56, SeqPro1 said:

Vi testar sen Statement som core och endpoint med Roon. Nu tappar det ännu mer ljudmässigt och jag inser att de som köpt Statement för att använda den som en ”allt i ett” maskin som många verkar göra, inte får det bästa möjliga ljudet. En Nuc och Pie för cirka 7k låter bättre. Häftigt!

 

Välkommen! Roligt att du fått till det så bra. Det visar väl lite på att testa testa teasta och matcha prylar kan ge mycket bra effekt.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, LPL said:

Det är ett måste att slippa fläktar i lyssningsrummet:).

 

Även om en NUC är ganska tyst så stör det i alla fall mig. Detta chassi från Akasa kan jag rekommendera då det är väldigt enkelt att montera och kan både stå på högkant och ligga ner.

 

image.png.b0b39e6e18629d2e88c0fd95524c4c87.png

 

https://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.tpl&type=Fanless Chassis&type_sub=Fanless NUC

 

Jag kör också en sån också. tycker även att den bidrog till väljud. Bättre vibrationsdämpning kanske?

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, LPL said:

Även om en NUC är ganska tyst så stör det i alla fall mig. Detta chassi från Akasa kan jag rekommendera då det är väldigt enkelt att montera och kan både stå på högkant och ligga ner.

En av mina funderingar har varit nuc eller AMD med sådana där lådor. Både som server och htpc/endpoint. Om man vill ha Roon core OS är man ju hänvisad till nuc som formfaktor. Men det kanske spelar mindre roll vilket OS som Roon servern ligger på? Eller kan det finnas ljudmässiga skillnader även där?

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-09 at 13:40, hrk said:

Kul att se ditt rum och läsa din redogörelse. Du verkar ha jobbat fram dina val genom noggrann lyssning 👍.

 

Streaming i all ära men det som fångar mitt intresse mest är ditt val av högtalare och rumsakustik så om du orkar och har tid vore det intressant att höra varför du gjort just dom valen du gjort där. Dom mest avgörande valen för ett gott slutresultat om du frågar mig 😎!

 

/hrk

Håller helt med dig.

Allt annat är sekundärt till akustik och högtalare. Det som skrivs i den här tråden om streaming gör några procent av ljudet i jämförelse. Det är först med bra akustik och för mig rätt högtalare som det verkligen gått att börja testa saker.

 

Har varit trogen Respons i 20 år. Det finns andra, t.ex. stativare med bättre släpp. Separata subbasar som går ännu längre ner osv. Men gillar hur Respons återger helheten på ett naturtroget sätt. Inget som förskönar. Med en kass inspelning låter det kasst. Det har blivit många uppgraderingar under åren. Det var framförallt en uppgradering som förbättrade den rejält där en port gjordes på baksidan av mellanregistret. Rumsinformationen blev kanske 50% bättre av det.

 

Med akustiken har det blivit mer dämpning. Nu går det knappt att se tak och väggar. Upplever att ljudet kommer närmare inspelningen. Vilket kanske inte är så konstigt. Hur ska det gå att höra inspelningsrummet när det finns två rum att lyssna på? Det blir grötigt och tar ut varandra.

Tycker att diffusering ger ett kallare och mer oinspirerat ljud. Är dock inte ute efter någon konstgjord värme. Är inspelningen kall ska det låta kallt. Finns det värme på inspelningen ska det komma fram. Här är dacen otroligt viktig och gör betydligt mer än streaminglösningen. Har aldrig velat ha ett visst sound i systemet heller, där samma typ av sound låter oavsett vad som spelas. Bara tröttsamt!

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-10 at 19:01, SeqPro1 said:

Håller helt med dig.

Allt annat är sekundärt till akustik och högtalare. Det som skrivs i den här tråden om streaming gör några procent av ljudet i jämförelse. Det är först med bra akustik och för mig rätt högtalare som det verkligen gått att börja testa saker.

 

Har varit trogen Respons i 20 år. Det finns andra, t.ex. stativare med bättre släpp. Separata subbasar som går ännu längre ner osv. Men gillar hur Respons återger helheten på ett naturtroget sätt. Inget som förskönar. Med en kass inspelning låter det kasst. Det har blivit många uppgraderingar under åren. Det var framförallt en uppgradering som förbättrade den rejält där en port gjordes på baksidan av mellanregistret. Rumsinformationen blev kanske 50% bättre av det.

 

Med akustiken har det blivit mer dämpning. Nu går det knappt att se tak och väggar. Upplever att ljudet kommer närmare inspelningen. Vilket kanske inte är så konstigt. Hur ska det gå att höra inspelningsrummet när det finns två rum att lyssna på? Det blir grötigt och tar ut varandra.

Tycker att diffusering ger ett kallare och mer oinspirerat ljud. Är dock inte ute efter någon konstgjord värme. Är inspelningen kall ska det låta kallt. Finns det värme på inspelningen ska det komma fram. Här är dacen otroligt viktig och gör betydligt mer än streaminglösningen. Har aldrig velat ha ett visst sound i systemet heller, där samma typ av sound låter oavsett vad som spelas. Bara tröttsamt!

Tack o kul att läsa vad du gjort och hur du resonerar. 

 

Du verkar ha en fast utgångspunkt i vad som är viktigt i presentationen som du jobbat/jobbar efter och du verkar ha nått dit du vill utifrån mycket lyssnande och vad jag förmodar mycket testande :41:! Det är en krävande process men nödvändig för att nå dit man vill. 

 

Jag jobbar efter samma devis som du med min anläggning och rum , dvs ett så opåverkat ljud som är så troget det inspelade materialet som nu är möjligt. Inget tillägg , inget sound osv.... 

 

Ljud e inte lätt men man får göra jobbet så gott man kan. Att vara öppen och lyhörd vill jag påstå är otroligt viktigt i processen fram till sitt mål. Som kan vara olika för olika personer är kanske viktigt att påpeka.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver i ditt första-inlägg om Innuos Zen mini mk3. Du skriver om brist på ”stampa-takten-känsla” eller ungefär så. Jag har en likadan apparat men har inte noterat någon sådan egenskap. Kan bero på att ”klassisk musik” (som jag snöat in på) inte handlar så väldigt mycket om att stampa takten, eller att jag inte förstår vad uttrycket betyder. 🙂

Jag har väl egentligen inga ljudmässiga synpunkter på Innuosen mer än att min favoritparameter ”klarhet” tillgodoses på ett bra sätt.

Däremot känns bygget lite tveksamt. Inga stora saker men anslutningen till den separata nätdelen snurrar runt när man drar fast kontakthylsan och att strömbrytaren på själva servern har ett odistinkt och väldigt kort slag. Emellanåt får man trycka fler gånger på den flushmonterade och konstigt formgivna knappen för att få fart på apparaten.

Borde vara bättre utfört för det höga priset.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Strmbrg said:

Du skriver i ditt första-inlägg om Innuos Zen mini mk3. Du skriver om brist på ”stampa-takten-känsla” eller ungefär så. Jag har en likadan apparat men har inte noterat någon sådan egenskap. Kan bero på att ”klassisk musik” (som jag snöat in på) inte handlar så väldigt mycket om att stampa takten, eller att jag inte förstår vad uttrycket betyder. 🙂

 

"Stampa takten" är ett uttryck som beskriver hur mycket musiken griper tag i dig. Hur involverad och medryckt du blir. För mig personligen är det inte genre-bundet och det hänger mycket på hur systemet presenterar musiken i just avseendet med takt och tajming. 99.5% av all musik bygger på takt och tajming. Klassisk musik kan bli ointressant jämfört med ett system som kan driva på takt och tajming. I min värld kommer inte klassisk musik undan detta. Tvärt om. Exemplevis Shostakovich cellokonserter eller Stravinskys Våroffer är bra exempel på när stampatakten egenskaperna höjer dessa stycken.

Ett exempel till där det ofta är lättast att höra om du vill träna på att värdera denna egenskap. Jazz har ofta förmågan att få mina olika kroppsdelar att röra sig i takt till musiken. Ofta sker det omedvetet. Exakt samma låt, samma version, inspelning osv kan dock få mig att reagera olika. Det kan vara sådan stor skillnad i "stampa takten" effekt att jag inte känner igen låten. Det har verkligen inte med hur dyra system det är. Jag kan få denna känsla i väl matchade enkla system och i mer komplexa kostsamma system. Den högsta nivån av detta når man oftast i system som är mer kostsamma och som någon jobbat mer med att få till bra. 

Jag har också hört dyra system som misslyckas med denna egenskap. 

 

För mig går stampatakten-egenskapen utanpå tekniska detaljer om hur det låter, men samtidigt ingår den som en del i det jag kallar musikalitet.

 

Jag vet att begreppet musikalitet inte går att beskriva på ett system på samma sätt som på någon som musicerar. Det tog mig några år på Euphonia innan begreppet blev mig bekvämt så jag kunde förstå egenskapen i ett system med detta ord. Det var en erfarenhet och till viss del träningssak att förstå. 

En kort förklaring. Ett musikaliskt system har förmåga att återge musiken så man får en upplevelse av stycket både enskilda instruments käönslomässiga uttryck och finess samt hela prodoktionens/orkesterns/orkesyterledarens/derigentens musikaliska intension och känsla. Det är ju en tolkning  som vi gör, men ibland går illusonen av denna tolkning fram bättre än annars. För mig avgör det fullständigt vilka val jag gör när jag köper hifi-prylar. Tro mig... här är skillnaderna betydande. Det finns billigfa system som gör detta bra och dyra. Men oftast blir dyrt bättre. Det går inte att komma undan om man lyssnat runt så mycket som jag gjort att det är så. 

 

 

Jag väljer hellre produkter som är bra på ovanstående än att lyfta fram någon egenskap i ljudet som tex med bättre upplösning, mer detaljer i tex basen osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

 

"Stampa takten" är ett uttryck som beskriver hur mycket musiken griper tag i dig. Hur involverad och medryckt du blir. För mig personligen är det inte genre-bundet och det hänger mycket på hur systemet presenterar musiken i just avseendet med takt och tajming. 99.5% av all musik bygger på takt och tajming. Klassisk musik kan bli ointressant jämfört med ett system som kan driva på takt och tajming. I min värld kommer inte klassisk musik undan detta. Tvärt om. Exemplevis Shostakovich cellokonserter eller Stravinskys Våroffer är bra exempel på när stampatakten egenskaperna höjer dessa stycken.

Ett exempel till där det ofta är lättast att höra om du vill träna på att värdera denna egenskap. Jazz har ofta förmågan att få mina olika kroppsdelar att röra sig i takt till musiken. Ofta sker det omedvetet. Exakt samma låt, samma version, inspelning osv kan dock få mig att reagera olika. Det kan vara sådan stor skillnad i "stampa takten" effekt att jag inte känner igen låten. Det har verkligen inte med hur dyra system det är. Jag kan få denna känsla i väl matchade enkla system och i mer komplexa kostsamma system. Den högsta nivån av detta når man oftast i system som är mer kostsamma och som någon jobbat mer med att få till bra. 

Jag har också hört dyra system som misslyckas med denna egenskap. 

 

För mig går stampatakten-egenskapen utanpå tekniska detaljer om hur det låter, men samtidigt ingår den som en del i det jag kallar musikalitet.

 

Jag vet att begreppet musikalitet inte går att beskriva på ett system på samma sätt som på någon som musicerar. Det tog mig några år på Euphonia innan begreppet blev mig bekvämt så jag kunde förstå egenskapen i ett system med detta ord. Det var en erfarenhet och till viss del träningssak att förstå. 

En kort förklaring. Ett musikaliskt system har förmåga att återge musiken så man får en upplevelse av stycket både enskilda instruments käönslomässiga uttryck och finess samt hela prodoktionens/orkesterns/orkesyterledarens/derigentens musikaliska intension och känsla. Det är ju en tolkning  som vi gör, men ibland går illusonen av denna tolkning fram bättre än annars. För mig avgör det fullständigt vilka val jag gör när jag köper hifi-prylar. Tro mig... här är skillnaderna betydande. Det finns billigfa system som gör detta bra och dyra. Men oftast blir dyrt bättre. Det går inte att komma undan om man lyssnat runt så mycket som jag gjort att det är så. 

 

 

Jag väljer hellre produkter som är bra på ovanstående än att lyfta fram någon egenskap i ljudet som tex med bättre upplösning, mer detaljer i tex basen osv.

 

 

Tack! Jag förstår nog lite bättre nu vad det handlar om. Samtidigt som jag förstår mer av begreppets innebörd så tror jag att jag förstår att jag inte lyssnar på det sättet. Eller snarare, jag har aldrig märkt att medryckande-graden i musiken påverkas av anläggningen. Men jag kanske inte riktigt förstår ändå...

Förvisso är min käpphäst "klarhet" en sak som i viss mån påverkar i vilken grad verklighetsillusionen infinner sig. Men då blir effekten snarare att jag sitter och fånstirrar in i den orkester jag föreställer mig finns där bortom högtalarna. Någon som helst skillnad i takt och "timing" kan jag inte påstå att jag har upplevt. Eller snarare så har jag aldrig upplevt att det skulle vara någon brist i återgivningen som får konsekvenser för just detta.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...