Jump to content

Byta och anskaffa utan att idas jämföra - hur gör ni andra?


Strmbrg

Recommended Posts

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag förstår inte riktigt vad som åsyftas med att jag skulle vara "för hård mot mig själv". Ena stunden så grottar hifi-entusiasten ner sig i mikromala aspekter på ljudet. Andra stunden är det bara att lite löst lyssna runt och känna sig för. Andra kanske är för mjuka mot sig själva...

 

Jag menade att du ofta skriver att du kanske är korkad och liknande som en förklaring till att du inte förstår varför man testar saker. Jag tror inte det har med det att göra. Det har nog mer att göra med att du inte vill testa, kanske för att du inte är intresserad av det. Säkert också för att du kanske inte upplevt skillnader genom ett test och tycker det inte ger något. Jag har en annan erfarenhet. Jag får mycket ut att att testa för att förstå vad saker gör i mitt system. Det spelar mig ingen roll hur det ligger till för dig med detta men jag delar gärna mina erfarenheter för att försöka få dig att förstå nyttan med att testa eftersom det är en bra väg framåt om man verkligen vill förbättra sitt ljud efter efter sin smak. Det är inte fel att bara läsa tester och köpa på ingivelse men det borde ge ett mer osäkert resultat om man nu har ett mål med vart man vill med ljudet än att dessutom lära sig at förstå hur olika produkter presterar i sitt eget system.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Det lär inte finnas ett rätt sätt. Antingen finns det flera, eller möjligen så finns det inget som är rätt. 

Det jag vill komma till är att det är lätt att prata om saker, som är avsevärt mer komplexa i den praktiska verkligheten, än då det stannar vid pratet. :smile:

 

Jag förstår inte riktigt vad som åsyftas med att jag skulle vara "för hård mot mig själv". Ena stunden så grottar hifi-entusiasten ner sig i mikromala aspekter på ljudet. Andra stunden är det bara att lite löst lyssna runt och känna sig för. Andra kanske är för mjuka mot sig själva...

:smile:

Vi är såklart olika. Vissa är mer olika än andra. Vissa funderar mycket på sådant som andra inte funderar på. 

Jag förstår emellertid fortfarande inte hur jag skulle får reda på NÅGONTING ÖVERHUVUDTAGET om förstegs-ljud, genom att ta en dag ledigt, titta in hos ett par, tre, kanske fyra handlare och "lyssna" på lite försteg. 
Hur skulle jag göra för att få ut något av det?

Hur vet jag vad i helheten som är försteget? 

Hur vet jag hur det försteget skulle låta i en annan apparatkedja?
Hur vet jag hur det skulle låta med just det försteget hemma?
Hur skulle jag ens orka med att genomföra alltsammans?

 

Visst, man kan ta det med en klackspark och ändå lyssna runt lite.

Men då måste man rimligtvis vara medveten om att det snarare är ett trevligt tidsfördriv, lite socialt umgänge med butikspersonal och allmänt "myspys". Inget somhelst fel i det!

Men det har ju inte mycket värde specifikt i en urvalsprocess inför ett förstegsköp.

 

För egen del så är även själva resonerandet kring praktisk filosofi en intressant och mycket givande sak. Vilket förmodligen framgått. :rollingeyes:

 

Att bara skriva, typ: Var och en gör som den vill och som passar denne bäst, kanske inte kräver något diskussionsforum alls.

:smile:

Därför tycker jag att det är intressant att ta del av andras resonemang. Men det blir än intressantare när den som beskriver sina tankar gör det lite mer på djupet. Och det finns säkert en hel del resonamang att få del av under ytan.

:smile:

 

Just för att jag inte kommer på hur jag praktiskt skulle gå tillväga för att välja försteg ur ett ljudperspektiv - oavsett metod - så var tanken:

Äh! Jag tjänar hyfsat, har rätt låga löpande och fasta kostnader, är ganska duktig på att spara och har lite pengar över som inte behövs för viktigare saker. Jag slår till på ett Accuphase-försteg. Då har jag med stor sannolikhet ett hyfsat transparent och neutralt försteg med god hållbarhet. Därmed kan jag sätta "en stor grön bock på förstegs-raden" och betrakta ärendet som avklarat.

:smile:

Att gå till tre, fyra olika handlare och lyssna ”på lite försteg” skulle jag säga är helt meningslöst då högtalare och rum påverkar betydligt mer.

Då är det hemlån som gäller …. om det man är intresserad av finns hemma vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Sedan kan det ju alltid vara besvärligt att försöka jämföra i butik eftersom det har hänt att man mest setts som en olägenhet för själva handlaren. Då blir det ju att man inte söker sig till de handlare där man blivit avmätt bemött, och då krymper utbudet en del. En del butiker har kanske inte något direkt intresse av att sälja "mid-fi". Mid-fi kan man ju köpa ohört, och genom att köpa ohört bespara sig själv känslan av att vara ett besvärande element. Nu är det inte så att jag sliter trösklar hos handlare, och för det mesta blir man ju bra bemött. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, lindvall said:

Sedan kan det ju alltid vara besvärligt att försöka jämföra i butik eftersom det har hänt att man mest setts som en olägenhet för själva handlaren. Då blir det ju att man inte söker sig till de handlare där man blivit avmätt bemött, och då krymper utbudet en del. En del butiker har kanske inte något direkt intresse av att sälja "mid-fi". Mid-fi kan man ju köpa ohört, och genom att köpa ohört bespara sig själv känslan av att vara ett besvärande element. Nu är det inte så att jag sliter trösklar hos handlare, och för det mesta blir man ju bra bemött. 


Hos mig så är du alltid välkommen att prova hemma. Oavsett nivå eller var i landet du bor. Det kan vara värt att nämna tycker jag då vissa stundtals blir förvånade över att denna möjlighet faktiskt finns.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, lindvall said:

Sedan kan det ju alltid vara besvärligt att försöka jämföra i butik eftersom det har hänt att man mest setts som en olägenhet för själva handlaren.

Visst är det så och att man ganska fort gått från vissa butiker och irriterat tänkt att hit är det ingen mening att återvända:D

Det märks ganska fort om handlaren själv tycker det är kul, vill dema och har ett genuint intresse att hitta en bra lösning åt dig eller hellre står bakom kassan och verkar helt ointresserad om inget ska köpas eller beställas direkt över disk. Så det är kanske inte så konstigt att man kan bli både positiv överraskad och förvånad när det ges möjlighet att provlyssna, låna hem prylar o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Jag menade att du ofta skriver att du kanske är korkad och liknande som en förklaring till att du inte förstår varför man testar saker. Jag tror inte det har med det att göra. Det har nog mer att göra med att du inte vill testa, kanske för att du inte är intresserad av det. Säkert också för att du kanske inte upplevt skillnader genom ett test och tycker det inte ger något. Jag har en annan erfarenhet. Jag får mycket ut att att testa för att förstå vad saker gör i mitt system. Det spelar mig ingen roll hur det ligger till för dig med detta men jag delar gärna mina erfarenheter för att försöka få dig att förstå nyttan med att testa eftersom det är en bra väg framåt om man verkligen vill förbättra sitt ljud efter efter sin smak. Det är inte fel att bara läsa tester och köpa på ingivelse men det borde ge ett mer osäkert resultat om man nu har ett mål med vart man vill med ljudet än att dessutom lära sig at förstå hur olika produkter presterar i sitt eget system.

Det viktiga är såklart att var och en har metoder som hjälper till med att åstadkomma det som ska åstadkommas.

Vad som ska åstadkommas dvs syftet, definierar man själv och väljer därefter en metod som passar.

Min egen erfarenhet efter decennier av hifi-intresse är att ju mer jag håller på desto mer ökar tveksamheten. 
Det enda jag vet med hyfsad säkerhet är att jag vill åstadkomma ett odistraherat musiklyssnande. Neutrala prylar och en neutral akustik är det som jag föreställer mig är lösningen.

Om jag är där vet jag självklart inte, men det tycks vara åtminstone tillräckligt nära för att inte ”sound” och esoterisk karaktär från prylar eller avsevärda tillägg från rummet skall stå ivägen.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-08 at 18:40, Apexorca said:

Vi har alla olika förmågor. Jag litar mest på min känsla vad gäller musik. Försöker sedan beskriva det i ord. Det blir lika krångligt som att beskriva hur ett vin smakar. 

 

Jag har hört alla smaker man kan tänka sig i ett vin, men aldrig att det smakar vindruva... vilket det ju är gjort av. Det är ju konstigt... eller?

Hm, jag tycker inte att vin smakar vindruva alls. Russin smakar inte heller vindruva. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Hm, jag tycker inte att vin smakar vindruva alls. Russin smakar inte heller vindruva. 

Precis! Hur vet du det utan att prova ett vin? Samma med hifi. Utan att uppleva det och prova vet du inte hur det låter.  Då är det bara de förutfattade meningarna (den bias man har) man kan gå på. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Precis! Hur vet du det utan att prova ett vin? Samma med hifi. Utan att uppleva det och prova vet du inte hur det låter.  Då är det bara de förutfattade meningarna (den bias man har) man kan gå på. 

Öh? Jag skriver ju att jag inte tycker att vin smakar vindruva.
Jag skriver inte att jag tror att att det är så.

Dvs såklart har jag ”provat” eftersom jag har smakat och tyckt.

Svårt att föra en diskussion nu uppenbarligen. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-07 at 18:13, Strmbrg said:

 

Att det kan framstå som knäppt har redan antytts så det är avklarat och det bjuder jag på.

Men, hur funkar ni andra?


Ovanstående hittades i ditt första inlägg. 
 

Vad är överhuvudtaget meningen med en sådan här tråd. För mig liknar det väldigt mycket ”trollverksamhet” - d v s att med mer eller mindre tydlig avsikt gå in och förvirra och/eller därmed orsaka osämja och konflikter. Jag betackar mig detta!
 

Så funkar jag!

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, ulfsan said:


Ovanstående hittades i ditt första inlägg. 
 

Vad är överhuvudtaget meningen med en sådan här tråd. För mig liknar det väldigt mycket ”trollverksamhet” - d v s att med mer eller mindre tydlig avsikt gå in och förvirra och/eller därmed orsaka osämja och konflikter. Jag betackar mig detta!
 

Så funkar jag!

Intressant. Du kanske känner mig bättre än jag gör själv så din tolkning om trollning kanske är rätt. Själv trodde jag inte att jag hade någon slik avsikt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-09 at 14:01, Strmbrg said:

Brukar nöja mig med ”Det var gott” eller ”Brrr beskt!”.

Upplever att det emellanåt  kan bli lite snobbism med fokus på vilken finsmakare och ord-ekvilibrist man är.

Recensenten blir viktigare än det recenserade.

 

Visst kan det bli för mycket av det goda.

Men för att jag ska kunna göra ett kvalificerat val av dryck, så ser jag gärna att vinvärldens skribenter använder sig av fler nyanser än de 2 ovan. 

Min värld är inte tillräckligt binär - jag tycker om nyanser.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Öh? Jag skriver ju att jag inte tycker att vin smakar vindruva.
Jag skriver inte att jag tror att att det är så.

Dvs såklart har jag ”provat” eftersom jag har smakat och tyckt.

Svårt att föra en diskussion nu uppenbarligen. 

 

Ja. Du har ju provart vin och vet hur det smakar. Du kan säkert skilja rött från vitt och annat också. Jag jämförde med att inte prova något innan man köper. Om jag inte missat det så driver du lite tesen om att det är svårt att testa hifi och att du inte gör detta av olika skäl.

Vin vet du hur det smakar pga att du testat. Det är smart att göra med HiFi också om man vill komma framåt med sitt ljud.

 

 

6 hours ago, Strmbrg said:

För tydlighetens skull så är min egen utgångspunkt att jag INTE har saker klara för mig. Det leder till funderingar, vilka roar mig.

 

Så kan det vara. Du får ju ganska tydliga raka besked och bra tipps från många här som har gedigna erfarenheter och kunskaper i denna hobby. Du kanske inte håller med och vill göra på annat sätt. Det är helt ok. 

Vart vill du komma?

 

För egen del kan jag bara utgå från mig själv och det jag lärt mig i denna hobby. 

Min uppfattning är att om du vill förbättra ditt ljud på högre nivå än att läsa tester och köpa utan att lyssna så är det bra att prova saker hemma i sitt system. 

Visst kan man ha tur och pricka rätt utan att testa, men vill man inte lita på tur får man testa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, conan said:

Personligen ser jag butikslyssning som att gå till vilken butik som helst för att kunna klämma på grejerna, känna byggkvaliten, kolla ingångar och utgångar, känna av försäljarens serviceinställning, ställa frågor om praktikaliteter kring hemlån mm, mm. Lyssningen ger inte mer än en potential att det kan låta bra även hemma. Stämmer alla parametrar är det hemlån som gäller och kanske köp därefter.

 

Fast numera har jag fastnat i vintage och vet inte vart jag kan åka för att provlyssna och kontrollera skicket ... så tyvärr blir det lite grisen i säcken. Som tur är har jag ofta nog med kunskaper att kunna laga saker som håller på att gå sönder. Annars hade jag nog inte vågat ge mig in på vintageprylar.

 

Det djupt filosofiska vet jag inte hur man kan utveckla ... jag är mestadels en praktiker och kunskapssvamp 🙂

 

Ofta tycks "filosofi" innebära att lära sig vad olika "yrkesfilosofer" har filosoferat över. "Filosofokles har i sin tredje ansats beskrivit hur rummet kröker sig runt tiden..." Jag kan INGENTING om det där som andra tänkt och satt på pränt.

:smile:

Den filosofi som intresserar just mig är av praktiskt användbar typ. Och oftast får man filosofera fram den själv. 

Kunskapssvamp är jag definitivt inte, men praktiskt lagd. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Strmbrg said:

Ofta tycks "filosofi" innebära att lära sig vad olika "yrkesfilosofer" har filosoferat över. "Filosofokles har i sin tredje ansats beskrivit hur rummet kröker sig runt tiden..." Jag kan INGENTING om det där som andra tänkt och satt på pränt.

:smile:

Den filosofi som intresserar just mig är av praktiskt användbar typ. Och oftast får man filosofera fram den själv. 

Kunskapssvamp är jag definitivt inte, men praktiskt lagd. 

 

Jag läste en kurs i filosofi - det blev pannkaka av det hela eftersom det mesta gick emot min inlärda teoretiska och även verifierade modell av verkligheten.

 

Men jag är ändå lite road av filosofi och kanske specifikt kopplat till kognitiva förmågor. 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, bigblue said:

 

Visst kan det bli för mycket av det goda.

Men för att jag ska kunna göra ett kvalificerat val av dryck, så ser jag gärna att vinvärldens skribenter använder sig av fler nyanser än de 2 ovan. 

Min värld är inte tillräckligt binär - jag tycker om nyanser.

Det är utmärkt att det finns skribenter som tillfredsställer de informationsbehov som finns. Själv blir jag ofta väldigt vilsen när jag läser recensioner. Inte alltid men rätt ofta. Många gånger uppstår frågor som: Vad menar vederbörande? Jag ser självklart vad där står, men när texten skall omvandlas till en praktiskt användbar och föreställbar upplevelse, så brukar min hjärna hojta om ”error”. 

C63B6D76-877F-431B-9785-DE9BB6102CC6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Apexorca said:

Låter som att testa HiFi-prylar skulle vara din grej då istället för att läsa om det! :winking:

Mja, vad jag syftar på är att jag inte fokuserar särskilt mycket på att läsa på och lägga på minnet. Förmodligen beroende på att jag är rätt dålig på just det.

Vad testandet beträffar så behöver det kanske inte innebära just jämförelser mellan saker. Det kan betyda lite vad som helst. 
Tror inte just jag är så bra på att jämföra de ofta små skillnaderna mellan olika saker i en hifi-anläggning. Det brukar leda till både osäkerhet och uttråkning.

Andra må vara riktigt bra på detta på riktigt.

Ytterligare andra kanske inbillar sig att de är fena på det.

Ytterligare andra kanske främst försöker ge sken av dessa förmågor.

Det enda seriösa test jag deltagit i är nog i LTS regi på nittiotalet. Man skulle pricka rätt på MP3- respektive CD-kvalitet av en inspelning bestående av vind- och trädsus med diverse fågelkvitter.

Jag fick bra över snittet bland deltagarna. Tror jag gjorde bra ifrån mig även i absoluta tal.

Men huvva vad trist det var! Blev otålig och rastlös nästan direkt.

🙂

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Vad menar vederbörande?

Om du inte är intresserad så är det bara att bläddra förbi recensionen. Om du är intresserad och vill fördjupa dig så finns det massor av litteratur både i bokform, tidningar och på nätet. Jag kan också rekommendera dig att gå på någon vinprovning. Det är sällan stekta sparvar flyger in i munnen alldeles av sig själv. Man får faktiskt lägga ner lite egen tid också. Men om ambitionen och intresset saknas är det bara att låta bli. Men då klingar också ditt oförstående som naturligt. Om du hade varit lite kunnig inom viner hade du kunnat bemöta även en vinrecension med sakligt ris eller ros. Nu blir det bara ett vittnesmål att du inte begriper dig på viner. Vem på Euphonia bryr sig om det? Ditt budskap är minst sagt grumligt.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

Om du inte är intresserad så är det bara att bläddra förbi recensionen. Om du är intresserad och vill fördjupa dig så finns det massor av litteratur både i bokform, tidningar och på nätet. Jag kan också rekommendera dig att gå på någon vinprovning. Det är sällan stekta sparvar flyger in i munnen alldeles av sig själv. Man får faktiskt lägga ner lite egen tid också. Men om ambitionen och intresset saknas är det bara att låta bli. Men då klingar också ditt oförstående som naturligt. Om du hade varit lite kunnig inom viner hade du kunnat bemöta även en vinrecension med sakligt ris eller ros. Nu blir det bara ett vittnesmål att du inte begriper dig på viner. Vem på Euphonia bryr sig om det? Ditt budskap är minst sagt grumligt.

 

 

 

 

Vad bryr sig då de på Euphonia om?

Varför får man berätta om vad man begriper sig på, men inte vad man inte begriper? 

Vad är godtagbara inlägg och trådar? Vad är det inte?
Var finns tolerans och intresse för olikheter?

 

Den som inte bryr sig om vad jag skriver behöver yttermera inte läsa mina inlägg. Trådarna brukar ju emellertid rendera i en hel del respons, förvisso till viss del respons av starkt ifrågasättande karaktär.

😄

Men åter till den exemplifierade vin-texten:

Det hjälper väl inte alltid att läsa på och lära sig. Hur kan jag läsa på och lära mig vad " Genuin stil  som kallar på frasig pizza" betyder smakmässigt? Vad betyder "finstämda smaker av Toscana"? Det är ju bara blaj, möjligen en för vissa personer estetiskt tilltalande formulering.

Det blir ju lika galet som att måla ut texten i en recension av en hifi-pryl i stil med att "ljudet har skärpa och finess", oaktat om just den ordalydelsen har förkommit.

Kan jag LÄRA mig vad den formuleringen betyder?
Kan jag genom att LÄSA PÅ förstå hur den formuleringen skall översättas i en ljudmässig upplevelse?

Finns det en parlör för dylikt, eller hur får man erforderlig insikt mer konkret?

😳

 

Själv kan jag tycka att det kan vara ganska givande att ta del av andras reflexioner, funderingar, själviakttagelser och kritiska tankar om saker och ting. 

Men vem på Euphonia bryr sig om att jag tycker det?

 

Den där Strmbrg skapar för många inlägg, har för många funderingar, ifrågasätter för mycket och är för annorlunda.

Här gillar vi olika! Tänk vad trist om alla var lika...

Det är så härligt att människor är olika!

Men inte hur olika som helst såklart.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Strmbrg said:

Hur kan jag läsa på och lära mig vad " Genuin stil  som kallar på frasig pizza" betyder smakmässigt? Vad betyder "finstämda smaker av Toscana"? Det är ju bara blaj, möjligen en för vissa personer estetiskt tilltalande formulering.

Har du druckit många viner från Toscana så har du sannolikt byggt upp en erfarenhetsbank som ovanstående formuleringar knyter an till. Visst, smak är individuellt men jag tror ändå att det finns en del områden som förenar oss med gemensamma nämnare och erfarenheter. Jag tycker inte att texten om vinet är det minsta blaj. 🙂

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Terminator said:

Har du druckit många viner från Toscana så har du sannolikt byggt upp en erfarenhetsbank som ovanstående formuleringar knyter an till. Visst, smak är individuellt men jag tror ändå att det finns en del områden som förenar oss med gemensamma nämnare och erfarenheter. Jag tycker inte att texten om vinet är det minsta blaj. 🙂

Vad bra! Själv föredrar jag mer sakliga beskrivningar oavsett om det handlar om smaker, ljud eller annat. Men vi gillar väl olika. Vad betyder FINSTÄMDA smaker av Toscana menar du? Att karaktären på vinet har en del gemensamt med Toscanaviner överlag kan jag förstå. Å andra sidan: Om jag skaffat mig erforderlig erfarenhetsbank, då vet jag rimligtvis redan att ett Toscanavin har vissa karaktärsdrag. Förutsatt att det förhåller sig på det viset såklart.

Nu kan ju förvisso just detta vin vara från någon annan plats, där toscanakaraktär är ett undantag.

 

Vad innebär det där om "kallar på frasig pizza"?

Är det samma sak som att skriva "passar bra till frasig pizza"? Vad i sin tur betyder det? Finns det en vedertagen och hyfsat samstämmig uppfattning kring vad som funkar till frasig pizza?

Funkar det till frasig pizza generellt? Eller är tonfisk eller gorgonzola på den frasiga pizzan undantaget?

Eller räcker det med att pizzan är just frasig, oavsett hur den är smaksatt?


Ibland känns det som att det funderas lite för lite, sväljs och förgivettas lite väl mycket.

Eller kanske snarare: Vissa aspekter i en helhet detaljstuderas och uppmärksammas mycket nogsamt, andra aspekter förbises eller erhåller mycket blygsam uppmärksamhet.

🙂

 

Förmodligen är det ingen på Euphonia som bryr sig, men utanför protokollet så har jag slutat att dricka vin.

Det blev en liten skvätt på nyårsafton bara. Så visst, den redan från början blygsamma erfarenhetsbanken lär gå ner i diminuendo framöver.

Vin kan vara trevligt, men om det slår knut på tarmarna nästan bara av tanken på ett glas, så får det vara. 👍

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Vad betyder "finstämda smaker av Toscana"? Det är ju bara blaj, möjligen en för vissa personer estetiskt tilltalande formulering.

Det lär du dig om du förkovrar dig. I väntan på det finns ingen anledning missunna meningsutbyte kännare emellan. Att du inte tycker vin och det språk som vinkännare använder sinsemellan är något för dig är ju tydligt. Men varför klanka ner på det? Varför missunna vinälskarnas sätt att utbyta erfarenheter som de inte har några som helst problem att tolka sinsemellan?

 

Jag kan inte tolka det som annat än att du vet bäst och när du inte är med på noterna skall andra falla undan för din världsbild. Ett annat sätt är att visa ödmjukhet och respekt för andras kunskap och erfarenheter. Det tycks inte finnas på din meny.

 

2 hours ago, Strmbrg said:

Var finns tolerans och intresse för olikheter?

Det är en fråga du bör fundera på. På vilket sätt visar du respekt och tolerans för vinälskares kunskap och intresse samt för den vokabulär de använder emellan sig för att förmedla sina erfarenheter och upplevelser?


Jag är stor vinälskare och lägger ner mycket tid och utrymme på viner men har valt att inte vara så aktiv på Euphonia i det sammanhanget. Men jag tar ändå illa vid mig för de svepande formuleringar du använder för att misskreditera en hobby som många lägger stort engagemang i. Hade det byggt på kunskap är det en sak men så är det inte. Du vet ändå…

 

Ingen hindrar dig att skriva men som man ropar får man svar.
 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Strmbrg said:

Det är utmärkt att det finns skribenter som tillfredsställer de informationsbehov som finns. Själv blir jag ofta väldigt vilsen när jag läser recensioner. Inte alltid men rätt ofta. Många gånger uppstår frågor som: Vad menar vederbörande? Jag ser självklart vad där står, men när texten skall omvandlas till en praktiskt användbar och föreställbar upplevelse, så brukar min hjärna hojta om ”error”. 

C63B6D76-877F-431B-9785-DE9BB6102CC6.jpeg

En recension som ovan så ger meningen om ceder och viol mig väldigt lite. Det som däremot ger mig nått är möjligen vad vinet passar till - om jag provar själv och håller med. Med tiden så kanske jag lär mig vilka recensenter som jag kan lita på. Vad gäller hifi så litar jag någorlunda tex på Tomas & Stereo men inte alls på Darko. För mig är trovärdiga recensenter bästa vägledning till nya inköp. Lyssna i butik eller hemma hos beg. säljare ger väldig lite enligt min begränsade erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...