Jump to content

Podcaster om Hi-Fi och musik!


lindvall

Recommended Posts

Här tänkte jag att vi kan tipsa varandra om podcaster som rör sig om och i trakten av vårt intresse för ljud och musik!

 

The Occasional Podcast är fokuserad på hifi, från Part-Time Audiophile.

 

Audiophile Style Podcast har också hifi och musik som ämne. Jag har bara lyssnat på programmen där inspelningsteknikern Bill Schnee berättar om sina äventyr med Mark Knopfler, Steely Dan, Michael Jackson mfl. Egentligen en säljpitch för hans bok. Del 1 , Del 2

 

Ett enskilt avsnitt av en podcast som heter At a distance låter Devon Turnbull berätta om sin hifiväg där han glidit in på det japanska angreppssättet. 

Devon Turnbull, founder of the hi-fi audio equipment company Ojas, discusses listening with intention, the parallels between consuming music and viewing art, how the Japanese audio scene’s emphasis on tradition and simplicity has informed his work, and the profound response to his D.I.Y. speaker-making kit.

Hittas här: Apple , Google 

 

Tipsa gärna om fler om ni upptäckt något intressant!

Link to comment
Share on other sites

On 2022-02-04 at 13:27, Daniel said:

Det här var förra sommarens roligaste pod för mig. Om hur Scorpions var en spelpjäs i Sovjetunionens fall. :-)

 

https://crooked.com/podcast-series/wind-of-change/

Nu har jag lyssnat igenom hela podcasten! Den var intressant! 😀 Man förstår mer hur lätt det kan vara att fastna i konspirationsteorier. 

Link to comment
Share on other sites

Även Steven Guttenberg har börjat med podcastformatet, annars är han väl extremt aktiv på Youtube. Men nu har han även kört igång med endast ljud. Här pratar han med bland andra Nelson Pass, Zu Audios Sean Casey och Klipschs Roy Delgado. Sen snackar han runt lite allmänt om olika ämnen, en del "rambling" som kanske kan vara trevligt, men kanske inte så matnyttigt om det är information man vill åt. 

 

Audiophiliac Podcast Podcast Artwork Image

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

image.thumb.png.38b423016decec9a2500cb165f6fd4fd.png

 

Om någon missat den så vill jag tipsa om "Hemma hos Strage" som jag tycker är väldigt bra. Fredrik Strage kanske för många är den skumma musikjournalisten i TV4 Nyhetsmorgon som tipsar om konstig musik, men jag skulle säga att det finns få musikjournalister som är så pålästa och kunniga som just Fredrik Strage vilket gör att artisterna blir väldigt bekväma och öppna med honom. Det är sådär bra så man kan till och med lyssna på intervjuer med artister som man inte är (eller tror att man är) speciellt intresserad av och man får ändå svårt att slita sig, men man kan ju börja med att leta upp något som man faktiskt gillar.

 

https://poddtoppen.se/podcast/1147279887/hemma-hos-strage

(finns även på Spotify m.m)

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, VoicesInMyHead said:

Fredrik Strage kanske för många är den skumma musikjournalisten i TV4 Nyhetsmorgon som tipsar om konstig musik, men jag skulle säga att det finns få musikjournalister som är så pålästa och kunniga som just Fredrik Strage vilket gör att artisterna blir väldigt bekväma och öppna med honom.

När jag började läsa så trodde jag att det skulle handla om att det visat sig att Strage är audiofil, vilket hade gjort mig minst lika förvånad som glad efter att under många år med stor behållning läst hans krönikor i DN. :smile:

Ändock, stort tack för tipset! 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Terminator said:

När jag började läsa så trodde jag att det skulle handla om att det visat sig att Strage är audiofil, vilket hade gjort mig minst lika förvånad som glad efter att under många år med stor behållning läst hans krönikor i DN. :smile:

Ändock, stort tack för tipset! 

 

det har jag svårt att tänka mig, men det är ju aldrig för sent för en ny hobby.... :smile::shrugging:

 

jag googlade efter lite "hemma hos" bilder i hopp om att se någon högtalare eller förstärkare, men det enda jag hittade var denna inklämda Sonos högtalare i bokhyllan, såååå.... det finns kanske lite att jobba på här.

 

på bilden är även artisten Rein som för övrigt är Paul Rein's dotter, hon spelar lite hårdare synthmusik än vad farsan gjorde på 80-talet.

 

image.thumb.png.08c00d81de13dc3998bfd00a65b52f66.png

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Terminator said:

Enligt hans krönikor så verkar han ibland lägga väldigt stora pengar på ovanliga och eftertraktade vinlylskivor men oklart om han faktiskt lyssnar på dem. 

 

han är ju en samlare av rang vilket man även kan se på flertalet av bilderna från hans hem. det är väl ganska många skivsamlare som egentligen alltid köpt skivor för att samla snarare än för att lyssna på dem. men han borde ju helt klart ha någon skivspelare ståendes nånstans kan man tycka.

 

de där krönikorna i DN skulle kanske ta en lite oväntad vändning om han börjar fokusera för mycket på att testa olika högtalarkablar och byta rör istället för att skriva om artisterna och själva musiken? :think:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Två intressanta   poddar  tack vare George Massenburgs   världsberömda "mix öron"   
Inspirerande att  Massenburg  också hyllar   Skogsakustiken samt   hel diffuserande mix/inspelningsrum  viket går hand i hand med hur wing konceptet  presenteras/förklaras 


 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Quote

 

Kanske inte rätt ställe att posta ett podcast tip men jag gör det ändå. På P1 idag tipsade de om ”The Session” där radiostationen FHF i Kalifornien har en pod med Christian James Hand bryter ner kända låtar i beståndsdelar och diskuterar hur det gör och tänkte. Jag har bara lyssnat på några få avsnitt med kul och informativt! 
 

https://podcasts.apple.com/us/podcast/the-session/id1441353614
 

 

@Josaa skrev i en annan tråd detta podcasttips!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...