Jump to content

StabiR min sista skivspelare?


Adagio

Recommended Posts

Efter många år med min gamla trotjänare StabiS kom jag till slut till vägs ände. Jag hade uppgraderat den med PSU ref 2, lönnplattan, dubbla tallrikar och bytt tonarm från StogiS till Stogi Ref och slutligen 4-point 9”.

Jag har under alla år varit jättenöjd med S, men nu kände jag att det var dags att gå upp i nivå. 

Vad väntade jag mig av detta byte, inte jättemycket faktiskt. Jag viste att min S rent mätmässigt låg i en extremt hög klass och att R kanske kunde höja nivån några kanske 10%……. Ack så fel jag hade.

Att det är två radikalt olika spelare står pinsamt klart. De låter olika, inte bara är R bättre men den har en annan karaktär än S. Jag går in på det senare.

29DC74CA-75C0-4400-BAEF-3E9530160AD6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jag förstod såklart att något var radikalt annorlunda redan när jag var upp paketet…. Vad tusan innehöll lådan? Brutalt tung! 
Nästa fråga var om jag skulle vänta med att montera den tills köparen av min S kom för att hämta den….. ha ha nej, självklart gick det inte att vänta. 
När jag packade upp den kunde jag knappt begripa att den lilla kubistiska sockeln var så gedigen och tung. Den matchar både färgmässigt och designmässigt lådorna på mina Avantgarde, mattsvart kubism. 
Att läsa och följa instruktionerna var ju busenkelt. Jag hade köpt till en extra fot också eftersom jag redan hade Kuzmas nya Damper feet. Detta visade sig vara ett bra val. Med S fick jag experimentera ganska mycke med olika massa och material för att få fötterna att fungera optimalt, inte alls med R. Det bara fungerade direkt. 
Jag valde inga tillbehör i form av sidor eller vinge, min sambo tyckte dock att vingen var snygg. Så jag övervägde denna men jag tycker den rena kuben är rätt frän också. Till slut var det nog priset som avgjorde, att betala såpass mycket för något som bara tillför en annan  estetik kändes för mig onödigt. 
Sidorna övervägdes men min tanke var nog ett par snickeribeställda sidor i massiv rosewood eller liknande. Mått och ritningar finns på Kuzmas sida. 
Men när den stod på plats ser den så härligt brutalt funktions-designad ut att jag bara älskar den utan något lulllull.
 

6854A67A-D1E7-49D3-9DF5-023B068A7CC3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ljudet då? Ja, jag blev nog lite chockad. Det var som jag nämnt inte alls vad jag förväntade mig, radikalt annorlunda faktiskt. Det fann så klart gemensamma punkter, men med tanke på att jag bara flyttade över samma arm och pu rakt över så satt jag som ett frågetecken….

Det första som jag märkte var hur brusgolvet inte bara sänkts, ytljud var i princip borta! Svärtan!!!! Tystaden mellan tonerna och mellan låtarna, som att den inte alls var påslagen eller att nålen låg i spåret. Med samma puppa och arm…. Svårt att smälta. 
Nästa käftsmäll var dynamiken och djupet i basen, herregud! 
I den första jämförelsen med S, var min första reaktion ändå, fasen vad mycket spelare man ändå får med S, basen framstod till en början som flirtigare och ”roligare” men allteftersom så insåg jag att jag aldrig hört bas på detta sätt från en vinylspelare, den var exakt, ren, nyanserad och djuuup. Luften eller snarare avsaknaden av någonting mellan instrumenten var smått fantastisk. 
Svärta, dynamik, bottendrag, parat med ett stabilt lugn förmåga till start stopp mm har jag hört detta tidigare? Inte på vinyl men på rullbandspelare! 
Min nya skivspelare låter inte som en skivspelare den låter ta mig tusan mer som en bandare!! Stefan på Akkelis audio sade att den ”låter som cd, som cd borde låta” alltså som rullbandare. He he. 

C5997F28-9C9B-4CCA-8C63-E0BB4CFD4306.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hela plinten är bara en massiv klump av aluminium, med ett lager fastskruvat i mitten. Ett urfräst hålrum för den brutala DC motorn som hänger upphängd med liknande bussningar som storebror M. Lagret och tallriken är hämtad från storebror Ref2, men DC motorn och den nya superstövlarna remmen kommer från M och numera XLDC. Undrar vad R står för? Kanske Reduction eller något liknande? För den är ju en reduktion av M på samma sätt som S är en reduktion av XL från början. 
Kommer den i närheten av M? Jag vet inte, men formatet är ju väldigt lagom, inbyggd PSU och förmåga att husera 3 armar i alla upptänkliga längder gör den ju väldigt framtidssäker. 
 

BEEF92A6-C4F3-4E32-93AD-A909E28F91BA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, AlfaGTV said:

Va kul! Franc vet hur man gör skivspelare (och annat)! Eftersom min Stabi S/Stogi S just nu är framme så kan jag förstå din entusiasm, utan att förringa Stabi's goda egenskaper!

Jag övervägde faktiskt att ha kvar min S också. Men då skulle ytterligare en arm, en PU och även RIAA inhandlas…. Nej det var bättre att någon annan fick chansen att njuta av den. Förmodligen hade den mest fått stå och se snygg ut. 
Som jag nämnde är S en ”roligare” spelare på något sätt, den bjussar på lite mer. Med R blir det alvar, man skojar inte bort den. 

Link to comment
Share on other sites

Jag väntar fortfarande på min Kuzma CAR-30 som är på renovering. Klaus-Peter Grosse som renoverar hade den stora vänligheten att skicka mig en nyrenoverad Benz Glider att spela på så länge. 
Denna har fått nya 6NCu spolar, ny Boron cantaliver med MR slipad diamant samt ny dämpning/upphängning, precis som min CAR ska få. Glidern låter verkligen fint, den har inte samma förmåg att tracka hög modulation som min CAR men det märks ju inte på musik bara när man kör testtoner vid inställningen. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, AlfaGTV said:

Vad är det för puppa du kör med, en Glider eller en SLR?

Glider, inte min. Låne-puppa. Men jag överväger en SLR som alternativ till min CAR-30. Benz är rätt mysiga och de nakna Benz har en fräschör och avsaknad av färgning som jag gillar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant utveckling och grattis till att det blev bra i ditt system. Jag kan inte säga något om ljudet, men jag har haft ögonen på denna spelare pga designen. Enligt min uppfattning ser den ut som en skivspelare ska se ut. Den har en slags utbyggbar industriell funktionalistisk design som jag gillar mest av allt. Jag tror inte alla tycker om det men jag har svårt för spektakulära skivspelare som tar upp så mycket ego-plats i rummet att man nästan får be om tillåtelse att komma in.

Fantastiskt snygg och flexibel skivspelare.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, DrKlang said:

Intressant utveckling och grattis till att det blev bra i ditt system. Jag kan inte säga något om ljudet, men jag har haft ögonen på denna spelare pga designen. Enligt min uppfattning ser den ut som en skivspelare ska se ut. Den har en slags utbyggbar industriell funktionalistisk design som jag gillar mest av allt. Jag tror inte alla tycker om det men jag har svårt för spektakulära skivspelare som tar upp så mycket ego-plats i rummet att man nästan får be om tillåtelse att komma in.

Fantastiskt snygg och flexibel skivspelare.

Håller med, den är så osentimental och oromantisk i sin framtoning att i princip alla andra skivspelare framstår som bling bling. Som du säger så är den nog verkligen inte allas ”kopp te” 

det lustiga är att designen växer sig in i mitt medvetande och jag älskar den mer och mer för varje dag. 

Att knacka på den är som att knacka på motvikten på en motviktstruck...... mer solitt än ett kassaskåp på något sätt. Maken till stum känsla har jag bara upplevt på massiva valvsdörrar på banker. 

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till en fantastisk skivspelare! Är 100% partisk :grinsmilingeyes: Din beskrivning av ljudet och känslan stämmer väl in med mina upplevelser. Den har allt jag älskade med Rega P10 men i kubik.

 

Och precis som du så älskar jag designen. Rå, avskalad och extremt funktionell utan att ge avkall på finess.
 

Är ganska säker på att detta är min sista skivspelare.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Har alltid känt ett sug när jag mött Kuzmas spelare och armar i olika sammanhang!

4 Point är bara en dröm i enkelhet och rak design, men döljer ett mästerverk i ingenjörskonst och musikalisk prestation, precis som spelarna.

Kommer fortfarande ihåg första mötet med Stabi XL på Malmö-mässan för länge sedan och den operaskiva som spelades då. Att vinyl kunde låta så bra, hade jag aldrig förstått tidigare. Kul också ha träffat herr Kuzma himself IRL på Münchenmässan och se alla modellerna live!

Än en gång grattis! Förstår att du är nöjd!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Josaa said:

Snygg! Grattis! Jag har stor respekt för Kuzma-den lär hålla en livstid. Fråga: vad har du för underlag? Ingår fötterna i spelaren och vad är det för skiva? 

Konerna ingår, de är justerbara och av någon polymer som Franc hävdar fungerar bättre än tex metall. Fötterna är Kuzmas relativt nya fötter som ursprungligen kommer från arbetet med M-spelaren. Där testades en speciell silikon för dämpning istället för olja och fjädrar. Dessa erfarenheter ledde fram till plattformen Platis. Inuti Platis finns den blå silikonkonstruktionen fast där är det åtta eller tolv st motsv ”fötter” beroende på storlek. 
Fötterna är fristående och söks i enstaka eller 3 eller fyra. De ska klara 20kg/fot om jag minns rätt. 
Plattan under är två lager rostfritt stål med bitumen som mellanlager. Främst för att dämpa plywoodskivorna under. 
Jag har faktiskt inte ens provat utan fötterna. Det verkar bli helt immunt mot alla typer av vibrationer underifrån med dessa och i kombo med spelaren. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, j_bloom said:

Jag kan inte tänka mig en människa som förtjänar denna fina spelaren mer än du! Vilken insats och resa du gjort med din Stabi S, det har varit ett sant nöjje att få följa. Vad kul att se att det nu blivit Stabi R.

 

Har Franc kommenterat något? 

Supertack! 🙏🏻  Jag har inte haft någon anledning att fråga Franc….än. Allting med R verkar vara så enkelt och självklart redan från början. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...