Jump to content

Neil Young och Joni Mitchell försvinner från Spotify


parsifal

Recommended Posts

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/kultur/spotify-tar-bort-neil-youngs-musik
 

 

Det verkar bli mer och mer vanligt att artister eller skivbolag begränsar var deras musik ska finnas tillgängligt. Önskan om att ha en streamingtjänst som ska täcka in all musik verkar komma allt längre och längre bort och det börjar mer och mer likna TV och dess kanalutbud där en får betala för flera olika plattformar för att få tillgång till allt en skulle kunna tänkas vilja titta på.

Edited by j_bloom
Ändrat formulering av grundinlägget då en dåligt ställd fråga tog fokus från musik och hifi och kom in på ämnen ej lämpliga för forumet.
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Är det rätt eller fel att göra detta?

Det blir lätt politik av detta om vi går in på sakfrågan och jag tror det är bäst att vi håller det borta för forumet. Rent allmänt är det väl förståligt att även artister använder sin makt att påverka det de tycker är fel. Det har ju många gjort genom åren. Det är snarare märkligt att de inte glr det oftare, kan jag tycka.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt trist att bli av med sin husgud på den enda streamingtjänst jag betalar för. :(

 

Gällande vaccin, covid och restriktioner är det ofta genom media man får informationen/kunskapen(?) och dessa har alltid en egen agenda, politisk inriktning osv.

 

Jag har tagit tre doser från Moderna utan att egentligen ifrågasätta ett dugg.

 

Vad passar bättre då än att spela Sheep med Pink Floyd. :grimacing:

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, David_33rpm said:

den enda streamingtjänst jag betalar för

Du får skaffa dig en "bättre" leverantör då? ;) 

Eller spela vinylen istället! Garanterat "biverkningsfritt"! 😂 Och dina PF-plattor är troligen kvar i hyllan oavsett om Waters o Gilmour hamnar i rättstvister eller om politik medför att de drar tillbaka sina alster från Spottan/Tidal/Qobuz!

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, AlfaGTV said:

Du får skaffa dig en "bättre" leverantör då? ;) 

Eller spela vinylen istället! Garanterat "biverkningsfritt"! 😂 Och dina PF-plattor är troligen kvar i hyllan oavsett om Waters o Gilmour hamnar i rättstvister eller om politik medför att de drar tillbaka sina alster från Spottan/Tidal/Qobuz!

 

Hehe, nu har jag dålig koll på priserna men jag lyssnar nog inte så mycket genom Bremen-äggen eller Hifiman-hörlurarna för att göra det prisvärt, mest genom några vedervärdiga Jays f-Five eller en blåtandshögtalare på kontoret.

 

Jag får helt enkelt försöka spela mer vinyl! :)

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-29 at 15:37, j_bloom said:

Är det rätt eller fel att göra detta?

 

Det enda sättet att få ett vettigt svar på sakfrågan är att lyssna på Rogans gäst dr Robert Malone och bilda sig en egen uppfattning.

 

På frågan om artister har rätt att dra tillbaka sina verk av vilka skäl som helst --- ja det tror jag. Enda undantaget är väl citaträtten, där kan upphovsmannen inte invända. Gäller även musik. Sedan kan det finnas avtal, men jag tror inte streamingtjänster har lyckats förhandla bort upphovsrätten.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, DrKlang said:

Det enda sättet att få ett vettigt svar på sakfrågan

Vi håller sakfrågan borta från Euphonia. Vi vill inte ha en förgiftad diskussion om detta. Redan formuleringen "ett vettigt svar" kan vara tillräckligt för att sätta igång en debatt som inte hör hemma här.

 

De som vill diskutera sakfrågan får vända sig till andra media. Jag kommer att låsa tråden om inte detta respekteras.

Link to comment
Share on other sites

Synd att det blir så affekterat i tråden. Tyvärr tror jag den direkta frågan om avhoppet var Rätt eller Fel att man styr in trådämnet på moral och åsikt som lätt blir politik. Jag skulle iofs kunna tänka mig diskutera detta ämne men som sagt det blir lätt fel och frågan är om detta tillför Euphonia något. Troligtvis inte.

Link to comment
Share on other sites

Det här beteendet från artister, bolag och strömningsplattformar visar bara (återigen) att för den som verkligen bryr sig som musiken ska äga en egen kopia av denna, och det är hart när omöjligt att endast förlita sig på en (1) plattform och dess krumbukter. Inte mig emot, så gör jag ju nämligen redan.

 

Ett tag hade jag licenser för användande av Apple Music, Spotify och Tidal, men det blev lite övermäktigt. Numer endast Spotify och Tidal. Skulle om det knep kunna skala bort även Spotify, men uppskattar hur väletablerade de är med tjänsten Spotify Connect vilket verkligen gör livet lite enklare.

 

Köper musik gör jag mer än någonsin, så kan inte påstå att någon av dessa plattformar fått mig att äga mindre musik än jag gjorde tidigare. 

Link to comment
Share on other sites

 

Euphonia Audioforum har självklart inget som helst intresse eller uppfattning eller agenda kring rätt och fel om vaccin eller hanteringen av covid.

 

Alla medlemmar, inkl admin och mods, har självklart rätt till sin egen uppfattning om sådant. Och hur som helst är det inget som Euphonia ska lägga sig i så länge postare håller sig inom lagens råmärken.

En del av sakfrågan, Neil Young vs Joe Rogan vs Spotify, har kanske bäring på forumets intresseområden.
Men eftersom uppfattningen om vaccin är en så infekterad del i diskussionen att medlemmar t.o.m väljer att lämna forumet, så undviker vi den delen av ämnet då det i sig inte har ett skvatt med hifi och musik att göra.
Som redan nämnts finns det andra utmärkta ställen på Internet att diskutera just det.

 

 

On 2022-02-06 at 10:11, tipo901C said:

jag tackar för mig också, radera mig så fort Ni kan.

Fixat.

Säg till om du ångrar dig så aktiverar jag kontot igen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...