Jump to content

Nyheter från REGAL


Anders65

Recommended Posts

10 minutes ago, Anders65 said:

Jag har börjat fundera på en ny exklusiv serie för Zero RCA (och XLR). Ledare i solid silver av bästa kvalité, kolfiber, rhodium mm. 

 

Men finns det en marknad för en sådan exklusiv kabel?

 

En gissning är att en "Zero RCA RS" skulle hamna i pris kring 15kkr/par. 

 

för många är det en ingångsnivå eller en rimlig nivå... allting är ju relativt. men jag kan inte se varför man inte skulle vilja ta fram den bästa kabeln man bara kan, en så kallad referens modell? sen om det finns en marknad eller om man lyckas sälja den kanske det är andra faktorer som spelar in....

Link to comment
Share on other sites

sen kan man ju också fundera på hur man vill positionera sig och vad man har för mål med sin verksamhet. vill man bygga prisvärda kablar som man säljer direkt, kanske utan samma krav på förpackning osv, eller vill man framstå som en större och seriösare tillverkare där försäljning sker via återförsäljare/distributörer genom ett större nätverk, men där man kanske får mindre av kakan själv och/eller får höja priserna? det finns för och nackdelar med båda beroende på vad man har för målsättning, en fördel med det första är ju att det kanske är roligare att ha direktkontakten med användarna i en mindre skala och att i det andra fallet kanske man blir mer av en löpandeband tillverkare och i slutänden även lägger ut själva tillverkningen för att växa. båda modellerna kan ju funka, men på olika sätt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

sen kan man ju också fundera på hur man vill positionera sig och vad man har för mål med sin verksamhet. vill man bygga prisvärda kablar som man säljer direkt, kanske utan samma krav på förpackning osv, eller vill man framstå som en större och seriösare tillverkare där försäljning sker via återförsäljare/distributörer genom ett större nätverk, men där man kanske får mindre av kakan själv och/eller får höja priserna? det finns för och nackdelar med båda beroende på vad man har för målsättning, en fördel med det första är ju att det kanske är roligare att ha direktkontakten med användarna i en mindre skala och att i det andra fallet kanske man blir mer av en löpandeband tillverkare och i slutänden även lägger ut själva tillverkningen för att växa. båda modellerna kan ju funka, men på olika sätt.

Precis, och visst jobbar jag med positionering på flera sätt. Och det jag vill är att kunna leverera något utöver det vanliga till rimliga priser genom innovativa lösningar som jag kan står för i alla väder. Men om jag ökar antalet försäljningskanaler utöver webshopen - vilket jag hoppas kunna göra - så kan jag få bättre marginaler genom att tillverka några flera åt gången. Idag är omkostnader en rätt stor del av mina kostnader. Men då hoppas jag kunna ligga kvar på ungefär samma nivå som idag. Visst kan justeringar bli nödvändigt, men fantasipriser kommer jag aldrig acceptera. Sen vill jag jobba så nära användarna som möjligt. Oberoende av hur jag säljer kablarna. Och ett sätt för mig är att vara så öppen jag kan här på Euphonia. Om det jag gör eller borde göra för att få lite feedback. Så användarna och även andra kommer att påverka vad jag gör och i viss mån kanske även hur. Återkopplingen av upplevelser från användare är oehört viktigt för mig. Jag har ett system jag lyssningstestar emot så ju fler som ger feedback desto bättre blir ju produkterna över tid. En slags crowd sourcing. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Anders65 said:

Precis, och visst jobbar jag med positionering på flera sätt. Och det jag vill är att kunna leverera något utöver det vanliga till rimliga priser genom innovativa lösningar som jag kan står för i alla väder. Men om jag ökar antalet försäljningskanaler utöver webshopen - vilket jag hoppas kunna göra - så kan jag få bättre marginaler genom att tillverka några flera åt gången. Idag är omkostnader en rätt stor del av mina kostnader. Men då hoppas jag kunna ligga kvar på ungefär samma nivå som idag. Visst kan justeringar bli nödvändigt, men fantasipriser kommer jag aldrig acceptera. Sen vill jag jobba så nära användarna som möjligt. Oberoende av hur jag säljer kablarna. Och ett sätt för mig är att vara så öppen jag kan här på Euphonia. Om det jag gör eller borde göra för att få lite feedback. Så användarna och även andra kommer att påverka vad jag gör och i viss mån kanske även hur. Återkopplingen av upplevelser från användare är oehört viktigt för mig. Jag har ett system jag lyssningstestar emot så ju fler som ger feedback desto bättre blir ju produkterna över tid. En slags crowd sourcing. 

Resonemanget tycker jag vittnar om en seriös inställning till framtagning av en delvis annorlunda och mer esoterisk produkt, till ett rimligt pris dessutom. Jag är öppensinnad att testa nya koncept som för hifin framåt. Gärna framställda av innovativa och kreativa eldsjälar som inte bara ser till den snöda vinningen. Tycker att kabelbranchen har tagit sig till rent absurda prisnivåer, delvis drivna av stormrika asiater som sätter likhetstecken mellan pris, kvalitet och inte minst status att köpa dyrt. Jag har mycket svårt att tro att man i alla lägen kan säga att priset speglar effekten i den ljudmässiga kvaliteten. Jag ser fram emot nästa test som borde bli högtalarkablar i mitt system. Gillar att fila på befintligt system istället för att ständigt byta utrustning. Samma förstärkare sedan sjutton år och högtalare som säkert snart fyller tio år. Befintliga kablar Yter och Audience AU 24 är säkert jämngamla med högtalarna, så det kanske är dags att testa något nytt?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu börjar det närma sig en utökning sortimentet med kablar för överföring av digitala signaler. Kablarna är handbyggda av noggrannt utvalda material för att möta höga krav på lågt jitter i signalöverföringen. Allt i linje med min filosofi att såväl analog som digital signalöverföring ska vara så transparent som det är fysiskt möjligt. Med transparent medan jag att kabeln inte ska påverka signalen. I den digitala domänen handlar det mycket om reflektioner som kan orsaka jitter och därmed påverka ljudkvalitéen. Det är ofta svårt eller omöjligt att rätta till problem som kablar kan ställa till med. Syftet med min filosofi är att  få ut så bra värde och upplevelse av utrustningen som möljigt - till en rimlig kostnad. Det är precis samma filosofi jag har när vi kommer till högtalarkablar så småningom. Jag tror dessa kommer "ruska om" i vad som många trott vara möjligt.  Simuleringarna ser nu fantastiskt bra ut - men det är fortfarande en bit kvar tills alla produktionstekniska utmaningar är lösta. Jag tror kanske teknologi som de baseras på kommer kallas Zerotechnology. Det är två lösningar som samverkar på ett helt nytt sätt.

 

För kablar som överför seriell digital audio eller klocksignaler är bra ögondiagram så viktigt för att minimera jitter. Jag använder en 75ohms-kabel med mycket bra impedansanpassning och låg dämpning samt guldpläterade BNC/RCA-kontaktdon. Ledaren i kabeln är silverpläterad av solid koppar. Isoleringen är gasinjecerad PE vilket ger en kapacitans på låga 53pF/m. Kabeln är designmässigt lik Zero-serien för att matcha fint. Jag kommer börja med 1,5m längd med BNC-BNC, BNC-RCA och RCA-RCA.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bagarn said:

Jag provar gärna dina kablar :-).

Bor i Vikingstad så det är nära 👌🏻

Oj, vi bor ju nästan grannar 😊

 

Jag vet att flera här gärna vill låna kablar, vilket är jättekul. Och jag kommer se till att det blir möjligt för i första hand medlemmar. För branschmedlemar är det bästa att höra av sig till mig.

 

Men jag återkommer kring hur och när jag kan lösa detta - och förstås till dig @Bagarn

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ägnat några timmar åt att mäta på de nya 75-ohmskablarna för digitala signaler och klockor (släpps om några dagar). För mätningarna använder jag en vektornätverksanalysator och en mätbrygga med 4-polsmätning (kalibrerade instrument). Mätobjektet är den första produktionsriktiga BNC-BNC versionen på 1,5m. Tillverkad i Sverige av en kombination av noggrannt utvalda material för riktigt vassa prestanda som tål att jämföras till ett rimligt pris (kommer snart på hemsidan). Samma design som Zero-kablarna men inte samma teknologi. En milstolpe att vara i mål med denna kabel! 

 

Nedanstående är uppmätta värden:

 

Karaktäristisk impedans: 74ohm

Kapacitans: 53pF/m

Hastighetsfaktor:  0,84

DC-resistans i skärm: 7,3mOhm/m

Digital_3.jpg.20b35f8b730bba0af3cbd1e7abb1cfa0.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Dags för en liten nyhetsuppdatering,

 

Har haft stora problem under en hel vecka med hostingen av hemsidan. Den har varit superseg på grund av problem med servrarna den kördes på.  Jag blev till slut tvungen att flytta från servrar i UK till andra i NL. Gick otroligt smidigt och nu snurrar allt som det ska igen :-)

 

Högtalarkablarna har äntligen fått grönt ljus att kunna tillverkas. Helt klart en milstolpe som klarats av. Men det återstår några utmaningar... Tyvärr kommer det dröja ett tag tills jag har löst finansieringen för att dra igång tillverkningen. Men som jag ser det nu är det en tidsfråga, även om det dröjer några månader innan det är löst.

 

Men, jag jobbar nu intensivt med en annan "nyhet" som jag planerar att släppa inom en månad. Återkommer givetvis här när det är dags.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Zero technology = Patent pending

Idag är en stor dag! Resulatet av två månaders arbete tillsammans med en patentbyrå är patentskydd för Zero technology.

"Allt är möjligt bara man är envis och inte ger upp" - Christian von Koenigsegg, från sommarprat i P1 i år.

 

Patentansökan har nu lämnats in till patentverket, vilket betyder att Zero technology har patentskydd. Tack vare en investering från ett riskkapitalbolag och hjälp av en patentbyrå att skriva patenttexten så lämnades patentansökan för Zero technology in idag. Patentet ger ensamrätt till den tekniska lösningen bakom Zero technology och omfattar kablar inom en stor mängd tillämpningar, men även motsvarande tillämpningar för förlustfri överföring av analoga signaler på kretskort. Kretskortstillämpningar utöver audio kan exempelvis vara medicinska instrument, mätinstrument, sensorer mm. Att skydda teknologin var en nödvändighet för en långsiktig utveckling av Regal technology och våra produkter.

 

Alla våra RCA och XLR-kablar för analoga audiosignaler samt kommande högtalarkablar omfattas av patentskyddet.

 

Detta innebär även att jag nu kommer kunna distributera kablar med Zero technology till utvalda butiker.

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Ett par trevliga sommarnyheter,

 

Vi har nu även börjat levererat kablar till musikstudios, vilket jag tycker är superkul. Speciellt roligt att de jag pratat med är så intresserade av det vi gör. Det gör att vi nu håller på att ta fram en studioversion av XLR-kablarna - baserade på Zero technology förstås. Ska bli riktigt spännande att se vilken feedback vi får på dessa så småningom.

 

En känd svensk producent/mix & master engineer som nyligen skaffat våra digitalkablar säger så här:

"Jag hade en bra kabel innan, skillnaden blir mindre då mot en "vanlig" MEN jag gillar verkligen vad jag hör. Det blir lättare att skruva ljudet rätt. Roligare att jobba och slutresultatet blir mer fas-rätt, balanserat och rent. Otroligt roligt att upptäcka denna kabel!"

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Det har kommit några rapporter om bra tonarmskablage på sistone här på forumet och jag känner inte till allt om miljöerna de testats i men visst borde det väl kunna vara intressant att köra konceptet med låg förlustfaktor just med tonarmskablage. :think:

 

Jag har en PU med inre resistans på 1 ohm och det är klart att då börjar det spela roll vad man sätter i serie med den!

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, MatsT said:

Det har kommit några rapporter om bra tonarmskablage på sistone här på forumet och jag känner inte till allt om miljöerna de testats i men visst borde det väl kunna vara intressant att köra konceptet med låg förlustfaktor just med tonarmskablage. :think:

Absolut. Jag skulle vilja lägga ut en "krok" här till er som erfarenheter av tonarmskablage så skulle vi kunna diskutera och se om jag kan göra något. Anledningen är att jag själv inte har någon vidare kunskap kring olika aspekter kring ett riktig bra sådant kablage. Tänker på egenskaper som flexibilitet, dimensioner, kontaktdon m.m. Några exempel på riktigt bra tonarmskablage är en väg fram.

 

Får jag en bra känsla för hur ett bra sånt kablage bör se ut så ska jag se om jag göra det med Zero technology. 

 

Finns det någon lämplig tråd eller ska jag skapa en ny?

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Anders65 said:

Absolut. Jag skulle vilja lägga ut en "krok" här till er som erfarenheter av tonarmskablage så skulle vi kunna diskutera och se om jag kan göra något. Anledningen är att jag själv inte har någon vidare kunskap kring olika aspekter kring ett riktig bra sådant kablage. Tänker på egenskaper som flexibilitet, dimensioner, kontaktdon m.m. Några exempel på riktigt bra tonarmskablage är en väg fram.

 

Får jag en bra känsla för hur ett bra sånt kablage bör se ut så ska jag se om jag göra det med Zero technology. 

 

Finns det någon lämplig tråd eller ska jag skapa en ny?

Kanske inte är så konstigt... men

- DIN till RCA eller RCA-RCA?

- Separat jordtråd. Används det? Längd? Hur går resonemangen kring jordtråden?

- Lämplig kabellängd?

 

/Anders

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Anders65 said:

Kanske inte är så konstigt... men

- DIN till RCA eller RCA-RCA?

- Separat jordtråd. Används det? Längd? Hur går resonemangen kring jordtråden?

- Lämplig kabellängd?

 

/Anders

 

 

Lägger till DIN-XLR, då jag själv kör balanserat hela vägen.

1,25m verkar vara en standardlängd i branschen.

 

Kortare varianter av RCA-RCA kan vara att föredra mellan SUT o RIAA.

Separat jordtråd används när den behövs, så det är nog bra att ha det.

 

Låg kapacitans så klart.

Att sedan få kabeln mjuk o följsam rent fysisk är så klart ett plus.

Mina egna tonarmskablar från  Ansuz, Nordost, Oyaide och van den Hul (många skivspelare blir det) har varierande uppbyggnad och följsamhet. 

 

Är nog den signalkabel i anläggningen som gör störst skillnad enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Tack vare bollning med@MatsT kring olika aspekter för en tonarmskabel kompletterat med input här så kommer jag ta fram ett par prototypkablar.

- En DIN-RCA och en RCA-RCA. 

 

Jag har två huvudsyften med prototypkablarna

- Testa om konstruktionen jag tänkt mig håller hela vägen.

- Utreda producerbarheten av två versioner. DIN-kontakten är klart svårast då det blir trångt i kontakten på grund av teknologin.

 

Om det lyckas så...

- Kommer det finns möjlighet till rak eller vinklad DIN.

- RCA-RCA får en jordtamp i varje ände. DIN-RCA i RCA-änden eftersom tonarmen redan är jordad via en pol i DIN-kontakten.

- DIN-XLR. Det blir nog i steg 2 eftersom jag tror det blir lite skillnader mot de andra två versionerna. 

- Cirka 1m längd. Beror lite på vart jag kan hamna med kapacitanserna i kabeln.

- Huvudfokus är MC, men jag kommer försöka få ner kapacitansen för att passa riktigt bra till MM med.

- Kabeln kommer att ärva samma koncept som Zero XLR för att minimera störnivåerna som orsakas av påstrålade elektromagnetiska fält.

- Tanken är att hålla ner diametern så att kabeln blir lätt och flexibel eftersom jag vill minimera den mekaniska kopplingen till skivspelaren via kabeln. Men utan avkall på prestanda Kommer att testa en ny lösning för att hålla ner kapacitanserna med små dimensioner. 

- Och den förstås kommer byggas för förlustfri signalöverföring med Zero technology.

- Alla kabelversioner får kontaktdon med PTFE-isolering för minimala signalförluster i kontaktdonen.

 

Not: Kapacitanserna jag pratar om är lastkapacitanser och inte signalkapacitanser. Vilket är två helt olika saker med den konstruktion jag använder.

 

/Anders

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag ser gärna en längd på 1,25m

Samma här. Det tycks ha blivit lite av en standard. Avstånd är extra viktigt när man använder SUT och MC med låg utspänning för större valfrihet att placera SUTen på "rätt" plats för att undvika inducerat brum. Är inte längden också vald utifrån att hålla riskfyllda radiovågor utanför?

Link to comment
Share on other sites

Jag gör 1,25m längd på prototyperna. Blir säkert några iterationer på prototyperna för att få dem så bra jag vill innan arbetet fortsätter med lyssningstester. Skulle tro att det ligger ca en månad bort innan labbande på prototyper på grund av leveranstider på material. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Vox said:

Hur ser tidsplanen ut för högtalarkablarna?

En högst relevant fråga! Under våren har patentet haft högst prio, vilket var en förutsättning även för högtalarkablarna. I sommar är det studiokablar (XLR), referensserien och nu tonarmskabeln som gäller. Sen blir det förhoppningsvis högtalarkablarna. Själva kabeln i sig är konstruerad och simulerad med mycket bra resultat. Det som återstår är producerbarhet, prototyper och iterationer med lyssningstester. Men jag måste tyvärr även tillägga att ekonomin har varit och är en begränsande faktor för att kunna gå hela vägen med dessa. De är dyra att utveckla eftersom det är en helt unik kabel som måste byggas från grunden. Men planen är att fokusera på den under hösten. 

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Anders65 said:

En högst relevant fråga! Under våren har patentet haft högst prio, vilket var en förutsättning även för högtalarkablarna. I sommar är det studiokablar (XLR), referensserien och nu tonarmskabeln som gäller. Sen blir det förhoppningsvis högtalarkablarna. Själva kabeln i sig är konstruerad och simulerad med mycket bra resultat. Det som återstår är producerbarhet, prototyper och iterationer med lyssningstester. Men jag måste tyvärr även tillägga att ekonomin har varit och är en begränsande faktor för att kunna gå hela vägen med dessa. De är dyra att utveckla eftersom det är en helt unik kabel som måste byggas från grunden. Men planen är att fokusera på den under hösten. 

 

/Anders

 Hej Anders!

 

Hur tillverkas kablarna? Köper du råvaror och bygger ihop dom för hand vid en arbetsbänk eller har du tillgång till en extruder, eller är det OEM-tillverkning som gäller?

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, David_33rpm said:

Hur tillverkas kablarna? Köper du råvaror och bygger ihop dom för hand vid en arbetsbänk eller har du tillgång till en extruder, eller är det OEM-tillverkning som gäller?

Bra att du frågar. För de flesta kablar köper jag alla råvaror och bygger för hand i mitt "produktionsrum". Undanstaget idag är digitalkablarna som byggs av en svensk underleverantör enligt min specifikation. Eventuellt kommer jag lägga ut flera kablar hos en underleverantör - om det blir mer serietillverkning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Anders65 said:

Bra att du frågar. För de flesta kablar köper jag alla råvaror och bygger för hand i mitt "produktionsrum". Undanstaget idag är digitalkablarna som byggs av en svensk underleverantör enligt min specifikation. Eventuellt kommer jag lägga ut flera kablar hos en underleverantör - om det blir mer serietillverkning.

 

 

Spännande! :)

 

Kommer ledarna färdigisolerade, till kablarna som du bygger ihop eller monterar du egen isolering i form av slang?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, David_33rpm said:

Kommer ledarna färdigisolerade, till kablarna som du bygger ihop eller monterar du egen isolering i form av slang?

Det är lite olika. Som exempel består kommande referensserie  av RCA-kablarna av 6st separata lager som jag bygger upp med "råmaterial".

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dags för en uppdatering - kring tonarmskabeln - eller kanske mer korrekt skivspelarkabeln. Det första förserie-exemplaret har varit ute på en första ordentlig lyssningstest och fått mycket fina kommentarer. Den står sig väl mot en av de tuffaste konkurrenter som jag respekterar högt. Några citat:

 

"nedre registret är fastare och det känns som om den går djupare"

"Men än mer impad blir jag av mellanregistret upp till övergången till diskanten. Det är rent som en fjällbäck men inte så att övertoner försvinner. Det finns där liksom en naturlig "värme". 

"Mikrodetaljer och ljudbild sitter som en smäck. Det känns lite mer som musikerna flyttat in i rummet. T o m sibilanter kändes mindre utmärkande men på andra spår ungefär det samma som med XXXXXX som också låter bra. Men de når inte fram till din kabel."

 

Helt fantastiska ord. Jag vill inte skylta med vilken kabel som den jämförts mot. Men om du vill veta så skicka bara ett meddelande så berättar jag gärna.

 

Skivspelarkabeln testas fortlöpande och den kommer bara att finns i den kommande referensserien på grund av tillverkningskostnader. Lite data:

- 1,25 m. Lätt och flexibel för minimal mekanisk koppling till skivspelaren.

- DIN rak/vinklad alt. RCA till RCA (i nuläget).

- Unik triple twist för att få ner lastkapacitansen till låga 38 pF/m samtidigt som den blir tålig mot påstrålade elektromagnestiska fält (låg lastkapacitans är viktigt för MM som har hög källimpedans).

- Silverpläterade skärmar o signalledare

- Zero technology (Patentskyddad, signalkapacitans <10 pF)

- PTFE isolationsmaterial i kontaktdon

- Jordtråd med låg impedans för jordning till SUT/RIAA.

 

Lite förhandsinfo är att mina två produktserier kommer heta Momentum resp. Reference, Håller med en major update på marknadsmaterial, folders, produktemallage mm.

 

- Momentum (Zero RCA, Zero XLR & Digital 75 - de som finns idag m.a.o.)

- Reference (Zero RCA, Zero XLR & Skivspelarkabeln och högtalarkabel så småningom)

 

/Anders

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var det klart!

 

Regal kommer att finnas med på HiFi-mässan i Göteborg den 1-2 oktober :smile:

 

Jag kommer visa version 2 av Zero RCA och Zero XLR som vi släppte nu på sensommaren. Även den nya skivspelarkabeln kommer att visas.

 

Ta gärna chansen titta förbi på plan 2 i Scandic Opalen och prata kablar, om vad vi har på gång eller om du bara vill bolla dina tankar med mig. Ser fram emot att ses i Göteborg!

 

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...