Jump to content

Dipol som når djupare än vad den egentligen gör. Baffelstödets verkan.


Strmbrg

Recommended Posts

Högtaleriet består av Magnepan MG 3.7i samt en Magnepan DWM. Den senare är en dipolbas.

Båda är specificerade att spela ner till kring 40Hz, varefter de faller av ganska brant. DWM är inte saluförd som en subbas utan som en basmodul. Den kan hjälpa de mindre stereo-modellerna med djupare bas än dessa klarar av själva. Dessutom är den en del av Mini-Maggie-systemet, som är ett bordssystem. Gissar att dessa två funktioner är dess huvudsyfte, men efter att ha läst att den även gör nytta tillsammans med de större varianterna, som mina, så blev jag lite nyfiken.

Att blanda in lådbasar i anläggningen vill jag inte, och någon distraherande bas-brist förelåg egentligen inte heller.

 

Sagt och köpt. Denna DWM har det för DWM:er lite ovanliga mörkgrå tyget, vilket stämmer med 3.7:orna. Dessutom var den begagnad men i nyskick, vilket föranledde att slå till.

(Alu-listerna på sidorna kommer från Bauhaus och fick ersätta original ek-listerna för "perfekt" design-matchning.)

Nå, enligt tillverkaren skall den placeras cirka 30 cm närmare lyssnaren än sidohögtalarna. Jag förmodar att det är föranlett av fasskillnader, vilka skall minimeras med avståndsskillnaden. Yttermera så spelar den rejält högt upp i frekvens, vilket sannolikt betyder större fasdiffs-konsekvenser än om den lågpassas lägre. Jag serie-anslöt två rejäla järnkärnespolar i för ändamålet avsedda terminaler på baksidan. Detta bör innebära en brytfrekvens omkring 80-100 Hz. Dvs den stökar inte längre till det med för högfrekventa bidrag.

Efter att ha lågpassat som beskrivet så insåg jag att den borde kunna placeras dikt bredvid ena sidohögtalaren istället för strax framför. De frekvenser den avger är nu såpass långvågiga att det mesta av fasdiffs-konsekvenserna bör vara hyfsat oväsentliga.

 

Det intressanta är att så länge den står en bit ifrån sidohögtalaren så blir resultatet enbart en liten ljudtrycksökning utan att lägre frekvenser genereras. Står den dikt intill, så återges ganska avsevärt djupare frekvenser. Dvs de 40Hz som båda högtalarmodellerna är specade att återge i normal uppställning gäller inte längre. Även påtagligt lägre frekvenser blir nu uppenbara.

Inte så konstigt när man tänker efter. 

1 Membranen vibrerar uppenbarligen betydligt längre ner i frekvens än angivna 40 Hz. 

2 Hörbarheten av de faktiskt existerande membranrörelserna under 40 Hz uteblir normalt, på grund av den utsläckning som styrs av högtalarens dimensioner.

3 När man emellertid placerar dem dikt intill varandra, så tillvaratas de lägre membranfrekvenserna i form av reell hörbarhet. Baffelarean ökar, brytpunkten för utsläckning sjunker.

4 När de står med luftspalt emellan så blir det i princip samma utsläckning runt varje panel som om de hade spelat ensamma var för sig. Endast ljudtrycket (pga den ökade membranarean) påverkas.

(5) Att bredda panelen hela vägen upp är sannolikt inte jättelyckat. Förvisso sjunker utsläckningsfrekvensen, men samtidigt så påverkas nog högre frekvensspann, då det blir en påverkan på väggreflexen i och med en påtaglig blockering av densamma. Med den lilla DWM:en så är merparten av bakväggen fortfarande "öppen" mot lyssningsplatsen.

 

 

4B28A7DC-0F2B-4935-B257-2997F1D51E74.jpeg

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Strmbrg said:

(5) Att bredda panelen hela vägen upp är sannolikt inte jättelyckat. Förvisso sjunker utsläckningsfrekvensen, men samtidigt så påverkas nog högre frekvensspann, då det blir en påverkan på väggreflexen i och med en påtaglig blockering av densamma. Med den lilla DWM:en så är merparten av bakväggen fortfarande "öppen" mot lyssningsplatsen.

Testa att öka höjden med 10cm i taget och utvärdera.

En EQ till basen kan hjälpa till med ytterligare "tryck" samtidigt som den kan undertrycka ev. störande noder. 

Vidare kan jag rekommendera ett brant högpassfilter (48dB/15-20Hz) för att undvika stora membranrörelser  och även göra arbetet lättare för slutsteget.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lyssnar just nu på första satsen i Mahlers sjunde symfoni.

Den är mäktig, och kan nog vara en bra ingång till den lite "maffigare klassiska musiken" för den som är nyfiken.

Chaillys Decca-svit med samtliga symfonierna är ett utmärkt exempel på klart, luftigt ljud med mycket god djupverkan. Det senare kanske förutsätter en väldigt transparent och högupplösande anläggning för att uppfatta. Här hemma, med bland annat en M Scaler - och "diverse annat" som jag förmodar bidrar till god transparens - är emellertid djupillusionen påtaglig.

 

Jag fascineras speciellt av hur klar och artikulerad den odistorderat mullrande och rumsliga basen framstår. Bland annnat precis i inledningen.

Jag tillskriver till stor del just detta den utsläckningshämmande placeringen av DWM-basen dikt intill ena sidohögtalaren i min "setup".. 


Lyssna gärna själva! Fast, då på era egna anläggningar... :rollingeyes:
https://open.qobuz.com/track/587326

 

704C1CCA-D304-43C0-8BDE-2A1C26F7AFA5.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju testa lite ovetenskapligt via appen "sound analyzer" hur stor skillnaden är vid säg 35Hz, med och utan DWM ?

 

Om möjligt hade jag också försökt dela lågt, kanske 10Hz under 3.7ans lägsta frekvens. Det är svårt att få perfekt fasläge mellan högtalarna.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kanske testar det. Tack för tipset.

Delningen ligger med de externa drosslarna på 80-100Hz 6dB/oktav, vilket kan tyckas väl högt och flackt. Emellertid ger ren lyssning vid handen (eller snarare vid öronen) att det fungerar riktigt bra.

Utan de externa seriedrosslarna så spelar DWM alldeles för högt upp i frekvens och ger bidrag där det snarare blir en frekvensmässig obalans än någon ljudmässig fördel, vilket i sin tur "maskerar" - eller snarare distraherar beträffande - uppfattbarheten av den förbättrade djupbasen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...