Jump to content

Jakten på sound stage


Recommended Posts

Det finns flera trådar här på forumet som beskriver författarens och dennes systems utveckling. Många intressanta läsningar och mycket att lära sig av.

 

Mitt egna system tämligen blygsamt i detta sammanhang och min resa har hittills varit ganska kort så jag känner inte riktigt att jag har så mycket att dela med mig av.

Men det jag vill skriva om här är min erfarenhet av sound stage. OK, jag vet ett engelskspråkigt uttryck men jag har inte nått bättre på svenska. Vi pratar om hörupplevelsen av att ljudet låter realistiskt i tre dimensioner: höger-vänster, fram-bak.

 

Jag skulle vilja beskriva en anläggnings förmågan att producera sound stage i flera steg:

1. Mono. Tänk köksradion. Ljudet kommer ifrån en bestämd plats i rummet. OK, ekar det mycket kan det vara svårt.


2. Svennebanan-stereo. Två högtalare placerade i rummet där det råkade finnas plats för en högtalare, ibland tom på olika höjd. Rummet fylls av ljud men lite mer obestämt var ifrån.


3. Basal stereo. Högtalarna och lyssningsplatsen är en liksidig triangel eller nästan.
Man får nu en en-dimensionell stereobild där ljud kan placera sig från höger, mitt till vänster. Kanske ingen större precision men ändå. Som en scen med ridån neddragen och musikerna placeras längs scenkanten.


4. Fantom center. Nu börjar det hända grejer. Det som är i mitten börjar få en känsla av realism. Som om ridån dragits isär lite. De musiker som står i mitten backar lite bakåt in på scengolvet, bakom högtalarna. Allt på sidorna är fortfarande placerat längs scenkanten. För detta krävs enligt min erfarenhet att ytan mellan lyssningsplatsen och högtalarna är tämligen fri och att högtalarna är ungefär i öronhöjd i en ungefär liksidig triangel.


5. Sound stage. Nu kommer även sidopanorerade ljud bakom högtalarna och mitten är tydligt och rejält bakom högtalarna. Desto mer sidopanorerade ljudet är ju längre fram upplevs ljudet komma ifrån, lite som formet av ett V. För detta krävs att alla komponenter i anläggningen har lite kvalitet. Det duger inte med kompaktanläggningen från Expert för 1800kr 1984. Framförallt högtalarna. Men heller inte sladdar för 20.000 är nödvändiga.
Det som är enligt min erfarenhet nödvändigt, men här kan jag ha fel det har sagts mig finnas undantag: utrymmet mellan och bakom högtalarna måste vara ganska fritt. Lite saker på golvet kanske men att ställa högtalarna nära väggen bakom gör att sound stage blir väldigt grund. Fyll utrymmet med massor av rack upp i öronnivå så blir det heller knappt något djup i ljudbilden. Då menar jag att ljudet verkar då komma från högtalarna eller på linjen mellan dem. Med ett lyckat sound stage är det som att högtalarna försvann. Ljudet verkar komma från en plats bakom högtalarna.
Med enklare komponenter blir sound stage mer som en triangel i djupet. Med bättre så blir det mer som ett brett U.


6. Holografisk sound stage. Med lite bättre komponenter så framträder tydligare nivåer av djup. Man kan börja höra att flöjterna sitter bakom altfiolerna tex.
Det är här nånstans jag befinner mig. För att ta mig hit så krävdes 8 akustikpaneler totalt. Jag hade 4st vid steg 5. Reflexer från sidorna måste hanteras i mitt rum som är 3,8m brett med betongväggar. Likaså väggen bakom högtalarna måste dämpa framförallt basen. Men även kablar gjorde sitt till samt en rör-förförstärkare samt mono-block slutsteg. Hela förstärkarpaketet kostar ca 15.000kr nypris så det är ändå i juniorklassen. Men tack vare paneler och kablar i rimlig kvalitet samt givetvis placering och möblering i rummet kom jag hit på halvannat år.

 

Jag ser fram emot att få mer precision i djupet. Precision i sidled upplever jag väldigt bra redan så ännu bättre kan jag inte hoppas på men troligen där också. Bättre DAC är helt nödvändigt för mitt nuvarande är verkligen i budgetklassen. Bättre dator/streamer är också planerat. Samt diffusorer (quadratic diffusers). Det lutar mot hemmabygge precis som hälften av absorbenterna.

 

Jag är nyfiken på om ni har liknande eller andra tankar och erfarenheter av sound stage. Dessutom är jag nyfiken på steg 7? Vad händer med ljudbilden då och vad krävs för att komma dit? För jag kan ju knappast vara vid slutstationen...:grin: Jag trodde många år att steg 3 var slutstation. Men oj så fel jag hade.

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Steelberry said:

Det är här nånstans jag befinner mig. För att ta mig hit så krävdes 8 akustikpaneler totalt. Jag hade 4st vid steg 5. Reflexer från sidorna måste hanteras i mitt rum som är 3,8m brett med betongväggar. Likaså väggen bakom högtalarna måste dämpa framförallt basen.

Tycker du har börjat i rätt ända! Oftast förbiser man betydelsen av akustiken för att få väljud även med anläggningar till vettiga pengar.

Link to comment
Share on other sites

Kan vi inte få se lite bilder på hur du har det i ditt rum och vilka prylar du spelar på ?

Okej att du har postat i en annan forumdel än den mer "fotografiska" men jag blir ju sååå nyfiken :smile:

 

Hur mycket knuffande och justeringar av högtalarplaceringar har du testat ?

Link to comment
Share on other sites

Prylar:

Supra grenuttag och sladdar till effektsteg.

Qobuz i en Macbook Pro 2010. Ska byta hårddisken mot SSD i helgen. Går på knäna.

SoundID Reference, room correction

MOTU M4 ljudkort. 4 in 4 ut. Gjort för musikproduktion vilket jag sysslar med som hobby. Kostar kanske 2500kr. Finns billigare men är bara steget över.

iFi reclocker micro USB 3

Audioquest USB kabel, Carbon

Supra EFF-ISL RCA

Dynavox rör-försteg TPR-1

Audioquest Yukon RCA

XTZ Edge A300 i monoblock läge. Tror det är marknadens billigaste monoblock.

Supra Annorum XL biwire 4m

Canton Reference 7, gamla serien från 2005 eller så. Ena mellanregistret har släppt lite från gummiringen.

 

Bilder kommer senare....

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt med på din tydliga beskrivning ovan. 

 

Steg 7 skulle möjligen kunna innebära höjd och storlek. Med stor högtalare är det lättare men mindre kan lutas lite bakåt. Lyssna in lutningen.

Jag skulle lägga till en del som jag tycker är viktig för realism och det är storlek på instrument. Det är bra om små instrument låter som den storlek de har och att stora instrument ÄR stora. Kontrabas är härligt att få realistisk storlek på liksom en flygel.

Ett bra system kan framställa både små och stora instrument på ett trovärdigt sätt. De flesta system förminskar allt och ffa alla stora instrument. ¨

Link to comment
Share on other sites

Jag flyttade runt högtalarna i rummet en del i början, rensade allt för att få yta och insåg - wow, sound stage är inte bara massa snack.

Avståndet till väggen bakom högtalarna har jag ökat i några steg, men det kräver sin möblering. Jag har 180 cm från baffel till bakre vägg nu.

Toe-in är också nått jag justerat. Mina gamla högtalare stod nästan helt rakt fram och fick bra djup med det. Men mina Canton är riktade nästan 45 grader in för max djup. Rakt fram eller bara lite lät inte alls bra. Jag sitter ganska nära. Jag ska prova lite mer rakt fram igen nu när sista panelerna kom på plats.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Apexorca said:

Jag är helt med på din tydliga beskrivning ovan. 

 

Steg 7 skulle möjligen kunna innebära höjd och storlek. Med stor högtalare är det lättare men mindre kan lutas lite bakåt. Lyssna in lutningen.

Jag skulle lägga till en del som jag tycker är viktig för realism och det är storlek på instrument. Det är bra om små instrument låter som den storlek de har och att stora instrument ÄR stora. Kontrabas är härligt att få realistisk storlek på liksom en flygel.

Ett bra system kan framställa både små och stora instrument på ett trovärdigt sätt. De flesta system förminskar allt och ffa alla stora instrument. ¨

Intressant. Jag ska lyssna efter det - har inte tänkt på det. Men jag skulle tro att jag inte är där ännu. Nått att se fram emot.

Men det känns också som att det börjar bli noga med inspelningen. Redan för steg 5 är det inte alla som levererar. Akustisk inspelning är oftast bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett antal varianter och filosofier på hur man ska placera högtalare och det är bara att testa och försöka hitta den bästa platsen och när du tror dig ha hittat den så är det bara finjusteringen kvar:winking:

Du skriver om rummets bredd men inte längden vad jag kan se och hur långt är det till bakvägg från där du sitter? En översiktsbild vore nog bra!

 

Det finns de som kan mer än vad jag kan om detta och du kommer säkert få många bra tips därifrån.

 

Själv brukar jag börja med typ 5.1- eller 7.1-metoden och toe-in brukar jag rikta så att diskanten går över respektive axel, brukar fungera som ett bra utgångsläge.

 

Lycka till och du - det är inte gjort i en handvändning:winking:

 

/byZan

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rummet är 6,35m x 3,8m (vardagsrummet). Betong i tak, vägg och golv.

Fönster nästan hela väggen 3m bakom lyssnaren. Skulle tro att fönstren släpper ut basen rätt bra. Mellanregister och diskant reflektioner är inte helt påtagliga men en tjockare gardin är tanken att skaffa. Diffusorer går inte att ställa upp bakom lyssnaren tyvärr. Helt opraktiskt.

Lyssningsposition 3,4m från väggen bakom högtalarna, så nästan helt i mitten av rummet. Vilken borde vara en dålig position för bas men det är i princip så bra det går.

Det finns 3 dörrhål var av ett ända upp till taket, samt fönstren som gör att basen inte byggs upp så mycket skulle jag tro.

 

Hur laddar jag upp en bild?

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Steelberry said:

Hur laddar jag upp en bild?

Det blir enklare när man gjort minst 250 inlägg, men funkar bra enligt nedan om bilden finns på en internetserver eller i Dropbox.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen din ansats och din resa!:smile:

 

Mycket handlar självklart om högtalarplacering och här är naturligtvis avståndet till bakväggen väsentligt och kanske avgörande. Uddatalsavstånd brukar fungera bäst dvs 1/3 eller 1/5 i rummets längdriktning kan vara ett bra utgångsläge för placering av högtalare respektive lyssningsstol. Det viktiga är att inte hamna i någon nod. Det finns beräkningsprogram på nätet som fungerar. Tyvärr inget tips som jag omedelbart kan förmedla. Det finns andra som har just den kollen.

Det andra är att hitta balansen mellan diffusion, absorption och reflexion. Jag har arbetat en del med detta i mitt kombinerade lyssnings och vardagsrum. På något sätt så har normalinredda rum redan en bra mix av de sista två faktorerna medan man normalt måste jobba med diffusionen för att hitta detaljer och djup. Själv har jag ganska många diffusorer i rummet och jag kan inte säga att det i jämförelse med absorption kan bli för mycket. Detta för att ge hjärnan tid att uppfatta detaljer utan att tappa energi som det gärna blir vid dämpning. Bakom högtalarna, i första sidoreflexen och bakom lyssningsplatsen gör det sig bäst.

 

Sedan är rådet att låta eller göra en egen mätning av rummet för att utröna hur det fungerar i verkligheten. Framförallt gäller detta efterklang och basnoder. I mitt fall handlar det att bemästra en rejäl baspuckel i 47-50Hz pga rummets kvadratiska karaktär. Skolådeformen är nog betydligt mer lämpad än mina rumsmått, men i någon mån kan jag kompensera med att rummet är ca 50 kvm stort.

 

När det gäller också frågan om djup så blir naturligtvis diskanthanteringen väsentlig, dvs om den är för betonad så har den en förmåga att flytta fram soundstage framåt mot baffellinjen och minska djupet. För betonad diskant kan många gånger vara bra för detaljerna, men sämre för djupet.

 

Annars kan jag nog bara ge rådet att mäta och testa dig fram och framförallt dokumentera varje högtalarförflyttning t.ex. med tejp på golvet. Det finns inget så frustrerande som man hittat en bra placering och inte hittar tillbaka. Cm och ibland mm kan avgöra rejält. Och ha inte för bråttom, låt varje placering sjunka in.

 

Lycka till!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har ett så tydligt mål med din återgivning. Min erfarenhet är, precis som många är inne på, att rumsakustik och högtalarplacering är avgörande för den spatiala presentationen. Sedan kommer detta kunna höjas ytterligare när du kanske väljer/testar ny utrustning längre fram. Jag upplevde t ex en klar skillnad när jag uppgraderade strömsidan. Betydligt större och stabilare ljudbild med bättre 3D.

 

1 hour ago, Steelberry said:

Skulle tro att fönstren släpper ut basen rätt bra.

 

Lite osäker på vad du menar med detta? Spelar du musik med öppna fönster :-)

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, bigblue said:

Kul att du har ett så tydligt mål med din återgivning. Min erfarenhet är, precis som många är inne på, att rumsakustik och högtalarplacering är avgörande för den spatiala presentationen. Sedan kommer detta kunna höjas ytterligare när du kanske väljer/testar ny utrustning längre fram. Jag upplevde t ex en klar skillnad när jag uppgraderade strömsidan. Betydligt större och stabilare ljudbild med bättre 3D.

 

 

Lite osäker på vad du menar med detta? Spelar du musik med öppna fönster :-)

Fungerar som en panelabsorbent.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, bigblue said:

Kul att du har ett så tydligt mål med din återgivning. Min erfarenhet är, precis som många är inne på, att rumsakustik och högtalarplacering är avgörande för den spatiala presentationen. Sedan kommer detta kunna höjas ytterligare när du kanske väljer/testar ny utrustning längre fram. Jag upplevde t ex en klar skillnad när jag uppgraderade strömsidan. Betydligt större och stabilare ljudbild med bättre 3D.

 

 

Lite osäker på vad du menar med detta? Spelar du musik med öppna fönster :-)

Som Sprudel säger, jag tänker att reflexen blir inte så stor för de lägre frekvenserna då dom går rakt igenom rutan.

 

Vad gäller ström så har jag Supra grenuttag och sladdar, men inte till försteget. Har dock inte jordat uttag i väggen. Jag skulle kunna installera en kabel till elcentralen med egen säkring men jag måste anlita elektriker, så det får vänta lite.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

 Det viktiga är att inte hamna i någon nod. Det finns beräkningsprogram på nätet som fungerar. Tyvärr inget tips som jag omedelbart kan förmedla.

Här finns det en https://amcoustics.com/tools/amroc?l=635&w=365&h=250&re=EBU listening room

 

Jag har dock inte använt den i någon större utsträckning utan lyssnat mig fram. Spelar lite basig musik och går runt i rummet, så hittar jag lätt noder. Det ligger en ca 140cm från väggen bakom högtalarna tex. Det gäller att ha koll på noder mellan golv och tak också. Så när man går runt så gäller det att lyssna i rätt höjd. Avståndet mellan tak och golv är ju i princip alltid det kortaste. Och det är rätt svårt att göra nått åt. 20 cm absorbenter i taket som hänger 10cm ner från taket är inte realistiskt. Så man får anpassa sig efter vad rummet ger.

Link to comment
Share on other sites

p.jpeg?raw=1

 

Det står en tunnare absorbent i fönstret framme till vänster som går ganska högt (ej i bild).

Det står en skumgummiabsorbent framför iMac:en på skrivbordet. Den gör faktiskt skillnad nu på steg 6.

 

Jag planerar att klä om alla paneler till att bli samma tyg och färg. Idag är det lite huller om buller. Och sedan skruva fast de översta panelerna i väggen så dom inte måste stå lutade. Jag tappar ca 2x15 cm i bredd idag.

 

Man vinner inga inredningspriset med dessa paneler - men jag kan inte gå tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, byZan said:

Själv brukar jag börja med typ 5.1- eller 7.1-metoden och toe-in brukar jag rikta så att diskanten går över respektive axel, brukar fungera som ett bra utgångsläge.

Så fel jag skrev, det var ju inte hemmabiosystem jag menade:blush: utan indelning av rummets längd i udda tal, typ 1/3, 1/5, 1/7:smile:

9 hours ago, Steelberry said:

Rummet är 6,35m x 3,8m (vardagsrummet)

Ett rum som verkar ha bra förutsättningar (typ skokartong) för att få till det.

9 hours ago, Steelberry said:

Lyssningsposition 3,4m från väggen bakom högtalarna, så nästan helt i mitten av rummet. Vilken borde vara en dålig position för bas men det är i princip så bra det går.

Jag har lyssnat på många olika system genom åren och blivit glatt överraskad många ggr av hur det lät trots mina tidigare (länge sedan) fördomsfulla inställningar till vissa saker i denna hobby. Det handlar om vad man gillar bäst med de förutsättningar man har, m a o inga rätt inga fel, man gör så gått man kan och det är gott nog. 

Du verkar ha bra koll och entusiastiskt nog för att försöka få det att bli än bättre. Det ska bli kul att fortsätta följa dina förehavanden, lycka till!

 

/byZan

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Steelberry said:

Här finns det en https://amcoustics.com/tools/amroc?l=635&w=365&h=250&re=EBU listening room

 

Jag har dock inte använt den i någon större utsträckning utan lyssnat mig fram. Spelar lite basig musik och går runt i rummet, så hittar jag lätt noder. Det ligger en ca 140cm från väggen bakom högtalarna tex. Det gäller att ha koll på noder mellan golv och tak också. Så när man går runt så gäller det att lyssna i rätt höjd. Avståndet mellan tak och golv är ju i princip alltid det kortaste. Och det är rätt svårt att göra nått åt. 20 cm absorbenter i taket som hänger 10cm ner från taket är inte realistiskt. Så man får anpassa sig efter vad rummet ger.

I sådant fall du har plats skulle jag satsa på diffusorer i taket istället. SMT har lite olika som jag har lyssnat på IRL. http://www.diffusor.com/Nyheter.htm

Noterat att t.ex @Peokör med dessa. Finns som "bulor" eller som mer kantig typ som förmodligen bygger mindre djup.

Är själv en riktig diffusions-fan efter att ha testat med absorption som höll på att döda mitt hifi-intresse totalt. Har fn 10 st diffussorer av tre typer utfördelade i rummet på strategiska ställen. Golden Horn, W-vingen i plexiglas samt S-wingen som jag tycker bäst om. S-vingen ger snabbaste gensvaret och bibehåller energin i musiken. Har också ett antal HH-tresonatorer för att tämja min 47 Hz puckel. Som sagt kvadratiska rum är inget optimalt mått oavsett takhöjd är jag rädd.

Men strävar precis som du efter den holografiska ljudbilden och kommit en bra bit på väg.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

 

Hög igenkänning i din beskrivning @Steelberry

Bra tips av andra i tråden.

 

Jag föredrar också benämningen soundstage, men tycker att det är vad man kallar alltihop, hellre än ett specifikt läge. Det beskriver storleken i plan (bredd och höjd), och i djupled beskrivs det av perspektiv. Tex har mono därför också ett soundstage och perspektiv.

 

Soundstage och perspektiv varierar kraftigt i olika mixar, och man får väl sträva efter vad som låter mest naturligt.

Det finns oftast en setup där det "klickar" med en naturlig scen och fokus. Mindre --> det krymper ihop och blir platt, större --> soundstage blir diffust.

Link to comment
Share on other sites

Diffusers är nästa steg. Min tanke har varit att få till dämpning först, framförallt i basregistret, och diffusers sedan. Diffusers kommer ju inte så långt ner i frekvens utan att bli väldigt stora, jämfört med absorbenter. Och inte ens absorbenter kommer ner under 80Hz.

 

Men visst är rummet relativt dött i ena änden. För dött för vissa skulle jag tro men ok för mig. Men andra änden, bakom lyssnaren har mer normal rumsakustik, så lite balanserar det.

 

Diffusers i taket är en tanke. Det skulle gå att fästa dem i taket eller kanske slå upp reglar. Inte blir det vackert iallafall...

Men först blir det nog på väggen bakom högtalarna. Har jag väl skaffat några diffusers så kan jag experimentera.

 

Wing verkar intressant men jag känner inte till priset - jag är rädd att det ligger utanför min budget.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att diffusion endast fungerar från mellanregister och uppåt, lite beroende på typ. Dvs där riktningsorienteringen på ljudet är som störst. Basen har ju en mer ringformig spridning i rummet och blir därmed "diffuserad" ändå. Det är framför allt vid snabba förlopp i musiken som hjärnan har svårt att hänga med i "detaljerna" och därför mår bra av ett uns av fördröjning i diffusionen utan att tappa energi.

Bashanteringen via en HH-resonator hanterar avstämda frekvenser i en "luftfjäder" som "speglar" en ingående våg med en motvänd sådan så att utsläckning sker. Absorption sker istället genom omvandling till värme  och precis som det låter "dödar" vågen i materialet. Så HH-resonatorn har genom utsläckningen ändå en viss "diffuserande" effekt. Båda metoderna kräver någon form av mätning och anpassning därefter, annars lär väl risken vara att man "dödar"fel .

Problemet med HH-resonatorer att det kräver rejäla volymer i den fjädrande luftmassan. Ju lägre frekvens som skall regleras desto större lådvolym.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag skulle säga att diffusion endast fungerar från mellanregister och uppåt, lite beroende på typ. Dvs där riktningsorienteringen på ljudet är som störst. Basen har ju en mer ringformig spridning i rummet och blir därmed "diffuserad" ändå.

Du har helt rätt, jag tänkte lite konstigt...:grin:

 

Det finns även membran och  diafragmatiska absorbenter  för bashantering. Diafragmatiska är nån mer verksam variant på membran. En större låda liknande sluten högtalarlåda med olika fack. Vissa tomma, andra fyllda med aktivt kol-pellets. Dom verkar mer bredbandigt i basregistret så dom är mer förlåtande än helmholtz. Men det blir tunga och skrymmande pjäser och det räcker inte med en enda.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Steelberry said:

Du har helt rätt, jag tänkte lite konstigt...:grin:

 

Det finns även membran och  diafragmatiska absorbenter  för bashantering. Diafragmatiska är nån mer verksam variant på membran. En större låda liknande sluten högtalarlåda med olika fack. Vissa tomma, andra fyllda med aktivt kol-pellets. Dom verkar mer bredbandigt i basregistret så dom är mer förlåtande än helmholtz. Men det blir tunga och skrymmande pjäser och det räcker inte med en enda.

Ja att hantera baspucklar har också ett pris i form av för egen del 7 HH-resonatorer. Man kan dölja dem i andra format än den vanliga bänk/limpformen. Har triangelformade i två hörn och mera höga i "bokhylleform" Tänk ca 1x1 meter i fronten och 30 cm i djupet, då smälter de lättare in och kan fördelas i rummet mer naturligt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calm said:

Man kan dölja dem i andra format än den vanliga bänk/limpformen. Har triangelformade i två hörn och mera höga i "bokhylleform" Tänk ca 1x1 meter i fronten och 30 cm i djupet, då smälter de lättare in och kan fördelas i rummet mer naturligt.

Har du låtit en snickare bygga dessa enligt ritningar från Svanå eller hur gick du till väga? 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Terminator said:

Har du låtit en snickare bygga dessa enligt ritningar från Svanå eller hur gick du till väga? 

Beställda via Matts på Svanå efter mätning, han har snickerikontakterna. Jag tror att han vill behålla lite "affärshemligheter" för sig själv, det är honom väl unt! De som gett sig på att bygga V4:or själv har inte lyckats att prestera samma höga dämpning mätt i dB. Annars var de mer som prototyper och endast grundmålade. Har själv lagt slutfinishen på mina. Ingen tjusig faner alls, men funktionen är densamma och det är huvudsaken.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Man kan dölja dem i andra format än den vanliga bänk/limpformen.

 

Ja, jag tycker @Calm har integrerat sina ”lådor” elegant i sitt rum. Vårt utrymme är inte integrerat på samma sätt i vår stora öppna yta som är både vardagsrum, matrum, kök och lyssningsrum, så jag tillät koncentrera lite mer akustikfix i mitt utrymme som är lite för sig själv. Dessutom hade jag väldigt störande peakar. Framför allt vid 47 Hz som stack iväg 18 dB. Dessutom ett par lite mindre vid 75 Hz eller 110. Det är inget som gick att lösa med annan elektronik, kablar eller högtalare. Möjligen hade ett par stativare funkat men då hade jag inte fått lågbasen. Ett annat alternativ hade varit att ha lyssningsrummet en trappa upp men det ville vi inte. Jag provade också med en Rives parametrisk equilizer. Det tog ner basen men jag tappade alldeles för mycket i ljudbild. Det blev inte bra.

 

Jag löste det med hjälp av Engelholm Audio/Svanå med att integrera cd-hyllor tillsammans med diffussion. Så här såg det ut under installation. På vänstra sidoväggen är det samma lösning.

 

Bakom högtalarna står två V6:or som dämpar 47 Hz. Överst på hyllorna ligger ett par V4:or på var sin sida som tar 75 Hz och längst ner sitter ett par fasta HH som ihopsnickrade för att ta peakar vid 110 Hz. Jag minns inte effekten i dB, men det blev mycket bra. Diffuseringen inriktas mot diskant och mellanregister. Det får rummet som att låta betydligt större än vad det är. 
 

I mitt förra hus hade vi ett lyssningsrum på 75 m2. Nästan ett helt ovanplan i en ”Skånelänga”. Där funderade jag inte ens på några akustikåtgärder. Det lät bra som det var även om man säkert skulle kunna förbättra ytterligare, men inte på långt när så mycket som här. Vi tycker om vårt musikrum även visuellt. Det ger ett delavtryck om vilka vi är och vad vi tycker är väsentligt.

 

0FC5C3F2-596C-4304-9E1E-07E85FF154FE.jpeg


 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-14 at 18:12, Terminator said:

Hur brett är ditt lyssningsrum från vägg till vägg och vad har du för avstånd mellan högtalarnas mittpunkt? 

Först några bilder för att illustrera. Så här såg det ut innan akustikfixet kom på plats så blir det lättare att tolka skissen nedan. Längst ner i skivspelar stapeln sitter en svart box som är en parametrisk equilizer som jag skrev om innan. Den var svindyr och skall vara mycket bra. Den var bra på att plocka ner basen men den plockade också ner ljudbilden. Det finns säkert situationer där den funkar utmärkt men inte hos mig.

 

83E5D421-7E60-47A4-B55C-7CC4DE346E22.jpeg

 

Rummet rensat.jpg

 

Här har jag ritat in alla mått i rummet:

 

Ljudrum.jpg

Om jag börjar nerifrån i bild (obs, inte i absolut skala):

  • 1,6 meter från högtalarbaffeln till väggen bakom
  • 2,0 meter mellan högtalarnas mittplacerade diskantelement
  • 3,5 m rumsbredd utan akustikfixet
  • 3,0 m bredd efter utplacering av akustikfix (drygt 40 cm mindre överst där V4:orna ligger som skjuter in lite i rummet
  • 3,0 m från högtalarnas plan dragen mellan bafflarnas mittpunkt till lyssningsposition 1 (LP 1) mätt vid öronens placering
  • 2,6 m från LP 1 till LP2
  • 7,7 m är rummets totala djup

Mitt emellan högtalarplanet, ungefär där pilarna som visar rumsbredden har jag satt upp Golden Horn i taket för bättre spridning av takreflexer.

 

958 tak.jpg

 

LP 1 ger en annan lyssningsupplevelse än LP 2; lite mer intimitet som jag tycker gör sig bra i mindre sättningar typ jazztrio och stråkkvartetter med mer exakt ljudbild. LP 2 tycker jag ger bättre livekänsla vid kraftfull musik typ symfonisk musik.  Det blir inte så mycket höger/vänster utan en mer storlek. Men det är smaksak. Jag har vänner som tycker det alltid låter bästa i LP 2 och andra som alltid föredrar LP 1. Jag skulle vilja säga lika bra fast olika.

 

Bekymret där bak tidigigare var att där ligger en bastopp som kan röra om det rejält i skallen. Framför allt om man ligger ner i soffan med huvudet på kudden. Det lösta jag (= @Engelholm Audio) genom att sätta dit en V6:a även där. Det kunde gott vara en till men där satte jag ner foten.

 

Ljudrum LP2.jpg

 

Så här såg det ut för ca 1 år sedan i själva "apparatrummet" och LP 1

 

Sweetspot 2020.jpg

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Först några bilder för att illustrera. Så här såg det ut innan akustikfixet kom på plats så blir det lättare att tolka skissen nedan. Längst ner i skivspelar stapeln sitter en svart box som är en parametrisk equilizer som jag skrev om innan. Den var svindyr och skall vara mycket bra. Den var bra på att plocka ner basen men den plockade också ner ljudbilden. Det finns säkert situationer där den funkar utmärkt men inte hos mig.

 

http://www.6moons.com/industryfeatures/rives/parc.jpg

 

Rummet rensat.jpg

 

Här har jag ritat in alla mått i rummet:

 

Ljudrum.jpg

Om jag börjar nerifrån i bild (obs, inte i absolut skala):

  • 1,6 meter från högtalarbaffeln till väggen bakom
  • 2,0 meter mellan högtalarnas mittplacerade diskantelement
  • 3,5 m rumsbredd utan akustikfixet
  • 3,0 m bredd efter utplacering av akustikfix (drygt 40 cm mindre överst där V4:orna ligger som skjuter in lite i rummet
  • 3,0 m från högtalarnas plan dragen mellan bafflarnas mittpunkt till lyssningsposition 1 (LP 1) mätt vid öronens placering
  • 2,6 m från LP 1 till LP2
  • 7,7 m är rummets totala djup

Mitt emellan högtalarplanet, ungefär där pilarna som visar rumsbredden har jag satt upp Golden Horn i taket för bättre spridning av takreflexer.

 

958 tak.jpg

 

LP 1 ger en annan lyssningsupplevelse än LP 2; lite mer intimitet som jag tycker gör sig bra i mindre sättningar typ jazztrio och stråkkvartetter med mer exakt ljudbild. LP 2 tycker jag ger bättre livekänsla vid kraftfull musik typ symfonisk musik.  Det blir inte så mycket höger/vänster utan en mer storlek. Men det är smaksak. Jag har vänner som tycker det alltid låter bästa i LP 2 och andra som alltid föredrar LP 1. Jag skulle vilja säga lika bra fast olika.

 

Bekymret där bak tidigigare var att där ligger en bastopp som kan röra om det rejält i skallen. Framför allt om man ligger ner i soffan med huvudet på kudden. Det lösta jag (= @Engelholm Audio) genom att sätta dit en V6:a även där. Det kunde gott vara en till men där satte jag ner foten.

 

Ljudrum LP2.jpg

 

Så här såg det ut för ca 1 år sedan i själva "apparatrummet" och LP 1

 

Sweetspot 2020.jpg

Strålande, tack för en detaljerad genomgång. Rummet jag hoppas få bygglov för liknar ditt om man skulle sätta en vägg bakom LP1, om än några decimeter bredare. Jag har också anlitat Engelholm Audio för utformning och diskussion kring mått. Planen är att när rummet är färdigställt även få hjälp med mätning och inköp/rekommendation av akustikåtgärder - finns en tråd i min signatur. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...