Jump to content

Nya "top of the line" produkter ifrån Gryphon.


octavia rs

Recommended Posts

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

jag trodde han som pratar jobbade för Nordost men det var tydligen ett tag sedan.... 

 

Han gick ifrån Nordost 2015 till Gryphon men var även en vända hos Dantax (Raidho, Scansonic) innan han nu är tillbaka hos Gryphon igen :)

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

riktigt snygg presentation och mäktigt hur de rullar in slutsteget med gaffeltruck och sänker ner det på plats. :thumbsup:

 

jag trodde han som pratar jobbade för Nordost men det var tydligen ett tag sedan.... 

 

Ja, Rune har varit på Gryphon ett tag, han var mycket riktigt på Nordost tidigare.

 

Opps! Såg att octavia redan svarat nu! :-)

Link to comment
Share on other sites

En sak som Rune tar upp i videon som är helt i linje med mitt tänkande är att bla dessa nya Gryphon skall vara aktuell i minst 10-15 år. Det tar tid att utveckla dessa produkter och de blir inte bättre av ständiga och små uppraderingar år efter år. Är inte uppdateringar ett  tecken på en produkt som inte var klar då den släpptes?

En bra konstruktion håller länge och blir inte omodern eller tappar mycket mark ljudmässigt med åren. (medveten om att han är säljchef, men så jobbar ju Gryphon sedan start och jag vet av egen erfarenhet att de håller mycket länge).

Jag gillar Gryphontänket liksom design och ljudet.

 

Det är precis detta jag upptäckt efter många år. Välutvecklade förstärkare som konstruerats för 20+ år sedan tex Gryphon Antileon håller ännu måttet. Det finns ju fler namnkunniga märken, ni vet kanske att jag spelar på renoverade gamla Krell som inte viker ner sig i första taget och jag tycker de låter bättre än många nya förstärkare jag hört för mångdubbla priset . 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Apexorca said:

Är inte uppdateringar ett  tecken på en produkt som inte var klar då den släpptes?

Jag tror det finns två typer här. Dels produkter som inte är "jämna" utan det finns en svaghet hos produkten som man har bort med nya versioner. Det sker om "sälj" har stort inflytande i företaget. Dels är det produkter som är färdigutvecklade men det sker utveckling i samhället eller i forskningen som gör produkten "omodern". Då har tekniker/utveckling/R&D stort inflytande.

Men jag håller med, en fullt utvecklad produkt presterar bra även om den inte följer den senaste trenden. Och Gryphon verkar vara ett företag som bara släpper färdigutvecklade produkter. Det finns egentligen ingen anledning att byta ut saker från ett sådant företag.

En sådan produkt måste förstås landa hos rätt audiofil. Det finns den neurotiska typen som antingen vill ha den bästa dealen eller den senaste designen eller tekniken. Inget fel med det, men Gryphon blir mest vettig om man är en "jordad" audiofil som vet vad man vill och som kan svälja kostnaden långsiktigt.

Ursäkta stereotyperna. Jag själv sitter nog i mitten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hos så här pass ambitiösa produkter inom ett moget segment (transistorförstärkare) som bygger på klassisk Klass A teknik så är det främst komponenternas kvalitet som förbättras över tid snarare än topologin eller grundkonstruktionen hos förstärkarna. Som kund på denna nivå så ska man kunna förvänta sig en livslängd på upp emot 10 år eller mer tycker jag och/eller möjligheten till uppgradering om/när den dagen kommer.

Det är också intressant att se hur extrem högstanivån är på dagens marknad där det (faktiskt) finns en efterfrågan på den här typen av produkter. Förr så stack Krell ut under en period med sina MRA slutsteg, där det idag finns mer än en handfull tillverkare med motsvarande produkter.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se


 

8c8fe422864c526a574628e967665496.jpeg

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Perfect sense said:

 Som kund på denna nivå så ska man kunna förvänta sig en livslängd på upp emot 10 år eller mer tycker jag och/eller möjligheten till uppgradering om/när den dagen kommer.
 

Nu är jag inte med riktigt. Livslängden på en dyrare förstärkare borde väl vara betydligt mer än 10 år? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Simon76 said:

Nu är jag inte med riktigt. Livslängden på en dyrare förstärkare borde väl vara betydligt mer än 10 år? 

 

Det är också min erfarenhet.

20 år är mer rimligt. Förväntat livslängd på mina 15-20  år gamla Krell som jag precis renoverat  är minst 20 år till tror han som renoverat dem. När jag hade kontakt med Gryphon för något är sedan och frågade om min Antilleon så svarade de att inget skall behöva göras innan de är 20 år. Min gamla Krell KAV 300i är från ca -96. Den spelar fortfarande på utan åtgärd. 

 

Det handlar mest kondensatorerna vad jag förstå och de går att byta för småpengar. Numera är dessa komponenter dessutom bättre än de var förr. Livslängd och ljud förbättras menar han som renoverat mina.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Livslängd och ljud förbättras menar han som renoverat mina.

Vad har det kostat dig, mellan tummen och pekfingret, att renovera dina Krellslutsteg? Jag tror att vi är många som kan sukta efter att köpa, och uppfylla, våra gamla ungdomsdrömmar men samtidigt är lite rädda att t ex renovering- och reparationskostnader kan sticka iväg. 

 

Själv har jag ett 22 år gammalt Sunfire Cinema Grand (5-kanalsslutsteg) som fortfarande verkar göra jobbet med den äran. Jag är andra ägaren nu och jag bör ha haft det i ca 20 år. 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Terminator said:

Vad har det kostat dig, mellan tummen och pekfingret, att renovera dina Krellslutsteg?

 

Det beror på vilken nivå man vill renovera. Bara fixa det som är fel just nu eller ta allt gammalt.

Jag tog allt gammalt som åldras och som kan krångla. Tex  5st op-ampar, kontakter internt och alla kondensatorer.

För arbetet och extra fina och lite dyrare komponenter blev det under 5000kr per slutsteg inkl dyrare och bättre komponenter och arbete. Så säg då att totalpriset blir  5-10 procent mer än man köpte dem för begagnat så är de i mycket bra skick. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...