Jump to content

Rörförstärkare: av eller på?


Steelberry

Recommended Posts

Jag skaffade en rör-förförstärkare nyligen och fick då ett problem. Mina slutsteg har auto power men rörförsteget har det inte.

 

Det verkar finnas olika skolor men att låta elektronik stå kontinuerligt på säger många inte är ett problem, det "sliter" inte på kretsar. Om man bortser från energikonsumtion, vilket man kanske inte bör göra i dessa dagar.

Men rör? Kortar man inte livslängden där? Jag har flera gånger glömt stänga av rör-steget när jag går och lägger mig vilket ger 7h drifttid i onödan? Eller?

 

Hur resonerar ni? Vad har ni för erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

Stäng av.

Absolut! Det handlar också om säkerhet.

 

Jag har 8 st 6550-rör i mina VTL monoblock. I tomgång drar de 300 Watt per styck och i stand by dras det ner till ca 225 Watt (max power är 1,000 Watt per steg men dit når jag förmodligen aldrig). De blir också ordentligt heta.

 

 

Råder från VTL är följande:

 

  • Du kan börja spela när stegen markerat att de är uppvärmda vilket tar ca 3 minuter.
  • Efter ytterligare ca 20 minuter har de nått sin fulla potential.
  • Om du tar pauser under dan, sätt över dem i stand-by (vilket hindrar strömflödet mellan anod och katod - det som slits mest i rör) men rören behåller sin värme upp till ca 75%.
  • Stäng av allt när dagens spelning är över vilket i mitt fall innebär att det ligger kvar en viss spänning över kretsarna men inget som märks i form av värme.
  • Om man reser bort ”längre period” rekommenderas även att stänga av vippomkopplaren baktill, dvs bryta strömmen helt. Detta av ren säkerhet på samma sätt som med t ex TV-apparater. Trots allt… shit happens
  • När man kommer hem igen och slår på strömbrytaren så rekommenderas jag ha den på ca 1 timme innan jag startar upp igen.

Jag inbillar mig att VTL’s rekommendation är applicerbar även på andra rörförstärkare. Mina steg jobbar i 590 volt och man bör ha lite respekt för det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...