Jump to content

Recommended Posts

Posted

:) Då jag vet att kompetensen på detta forum är väldigt hög gällande Sonus Faber, (Euphonia-sonusfaberforum.se) :D , så undrar jag om någon har lyssnat och jämfört Concerton kontra Electa Amator II och i så fall skulle vilja redogöra för sina intryck.

Amator har ju några år på nacken men är väl fortfarande naggande god misstänker jag.

Posted

Hej Bravo

Jag och min pappa har varit SF-fans ett par år nu och vi är båda inne på vårt andra par SF-högtalare. Min pappas första par SF var Grand Piano (första modellen, inte home alltså) och jag blev troende genom just Concerto (första modellen). I dagens läge sitter min pappa på ett par Cremona (golv) och jag sitter på ett par EA2. Mina intryck kanske inte helt besvarar din fråga eftersom jag har EA2:an och inte den första modellen men jag antar att det har liknande kvaliter. De första gångerna jag jämförde EA2 med mina dåvarande Concerto blev jag lite besviken, skillnaden var inne så stor som jag hade hoppats på men efter längre tids lyssning så upptäckte jag fler och fler detaljer i musiken som jag aldrig tidigare hört. Anledningen till min besvikelse i början var nog att jag trodde att EA2:an skulle låta anorlunda men det gjorde den inte. Sedan insåg jag att den hade samma "sound" som Concerton fast den gjorde allt så mycket bättre. Jag upplever att EA2:an utvecklats mer och mer under de år jag ägt dem. En annan sak som skillde EA2:an från Concerton var att den reagerade mycket starkare på vilken kringutrustning man använde. Man hittade direkt svagheter i signalkedjan vilket har gjort att jag ägt denna högtalare i ett par år nu medans kringutrustning kommit och gått. Jag tror helt klart att om man gillar "soundet" av Concerton så tror jag att man kommer älska EA, men den behöver tid på sig. Mina erfarenheter säger att saker som tar lite tid att lära känna och tycka om stannar ofta mycket längre, så har det varit för mig vad det gäller hifi. För att dra lite kort om EA2:an mot Grand Piano så var endast basåtergivningen det som var fördel GP, i övrigt så stod den sig inte mot EA2 enligt mig och min pappa, detta blev också bensinen till att min pappa köpte Cremona, han kunde ju inte ha sämre högtalare än sin son, hur hade det sätt ut ;):D

Skämt och sido så upplever inte jag att dessa högtalare känns omoderna eller har svårt att "hänga med" trots att de har ett par år på nacken.

MVH

Posted

När jag jämförde högtalarna i en butik så tyckte jag skillnaden var ganska stor. Amator hade en aning ljusare klang och Concerton lät lite instängd och sluten jämförd med Amator. Amator gav också en klart bättre ljudbild med precisa utplaceringar och mycket kroppskänsla i röster. Det fick mig att avstå från att köpa Concerton.

Amator har länge hört till mina favorithögtalare, men den var för dyr för mig då, så det blev en annan högtalare.

När jag provlyssnade på en begagnad EA MK1 så upptäckte jag att vissa barytonröster fick en nasal färgning, något som jag inte hörde med MK2.

Posted

Ursprungsamatorn känns mer mellanregistercentrerad och rundare i karaktären jämfört med EA II. Märkligt, för det är inte lika tydligt hos Minima Amator. Det kanske har att göra med rum och placering... :?:

Posted

:) Tack för svaren grabbar, och det ät faktiskt EA II det handlar om, en miss av mig!

Låter intressant, skall lyssna.

Hur är basen eller den bas som finns och det övre registeret jämförelsevis mellan de två modellerna?

Jag skulle bli besviken om mellanregistret vore sämre!