Jump to content

Vad har ni för erfarenheter med streamers?


8x10

Recommended Posts

Vad har ni för erfarenheter med streamers vs andra sätt att streama. 
 

Jag har i många år kört en Mac Mini med Dac till datorn för att streama musik. Har funkat jättebra men tar plats då det behövs en TV eller en bildskärm… och jag vill gärna slippa TVn i lyssningsrummet. 

 

Nu vill jag hitta en enkel lösning att streama med, men har insett att streamers är svårt. Man får tumma rätt mycket på kvalitet eller antagligen öppna plånboken extremt mycket. 
 

Idag kör jag en Hifi rose RS250 som jag tycker är en snygg lösning. 
Men…. en 10 år gammal Mac Mini med en Audiolab M-dac låter avsevärt mycket bättre. Större ljudbild, bättre och precisare bas, och musiken ligger mer utanför/framför högtalarna. 
 

Med Mac mini och Ifi Zen Dac så låter det nästan i klass med Hifi rose… inte riktigt där men nästan….
 

Men nu till det intressanta… jag kopplar in Mac minin mot Hifi rose, skippar streamingen och bara använder dacen, då låter det avsevärt bättre, väldigt mycket bättre…. I klass med M-dacen. 
 

Men det blir en dyr Dac på detta vis… 

 

 

Jag har testat ett par olika streamingprodukter och funnit att streamingdelen är ett problem som försämrar ljudet i jämförelse med dator och Dac? 
 

 

Gör jag något fel? Har jag missat någon inställning? Jag kör TIDAL Hifi plus när jag jämför.


 

Vad har ni för erfarenheter? Någon som känner igen problemet? 

 


 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-30 at 10:51, 8x10 said:

Vad har ni för erfarenheter?

Jag har ingen lösning annat än erfarenheter av att det är svårt att döma kvalitet på enskilda produkter vilken som gör vad i en kedja, dvs vilken länk i just den kedjan som är den svaga punkten. I en annan kedja kan den framstå som den starka.

 

Jag har för mycket dåliga erfarenheter av att blanda enheter som inte är framtagna för varandra. Jag använde laptopar med USB-kopplingar i många år och var ganska nöjd ända till jag bestämde mig för att jag inte ville ha någon dator i ljudanläggningen. Det är trots allt i gen dedikerade hifi-produkt. När jag köpte min Lumin nätverksbrygga använde jag istället min laptop som ren nätverksserver (i avvaktan på en NAS) tillsammans med Minim Server och tog bort USB-kopplingen och matade min server över ethernet istället (från laptop till routern och därifrån till Lumin och styrning via iPad). Då blev det helt annan kvalitet. Skillnaden blir att streamern bearbetar signalen innan dacen istället för att datorn gör det.

 

Här kanske finns några tips? https://www.stereophile.com/content/hifi-rose-rs250-audio-video-streaming-da-preamplifier

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ja.

Men jag känner inte till några av produkterna du använder. Tyvärr.

 


Jag undrade mest om någon annan haft liknande erfarenheter, utan att vara märkesspecifik. 
 

Förutom Ifi Zen Streamer med Zen Dac och HIfi Rose så har jag också testat Cocktail Audio N25 och Naim ND5. 
 

Alla med samma resultat, streamern är en flaskhals. Mac minin med deras respektive inbyggda Dac låter mycket bättre. 
Mer luft runt instrumenten, större ljudbild och mer kontroll i basen. 
 

Jag måste testa några streamers i dyrare prisklasser tror jag…


Eller så börjar jag misstänka att kanske Macen förskönar ljudet mjukvarumässigt och jag blivit van med det? Men det låter ju mycket mer som de referenser jag har 🙂

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Bebop said:

När jag köpte min Lumin nätverksbrygga använde jag istället min laptop som ren nätverksserver

Bebop: jag har läst igenom din tråd och fått lite matnyttiga tips där 🙂

 

Jag ska definitivt titta närmare på en serverlösning och Lumin som alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Efter Dacen kör jag idag en Mcintosh MA352 och Tannoy Eaton. En duo som jag verkligen gillar tillsammans… 

 

Med Mac minin och Dac har jag fått till ett ljud som jag är väldigt nöjd med. 
 

Men jag skulle gärna vilja ha bort dator och tv/skärm i lyssningsrummet. Ibland stör det min lyssning och estetiskt har jag en idé med mer minimalistiskt tänk. Så en bra streamer med inbyggd Dac vore en bra lösning. 🙂  

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, 8x10 said:

Jag ska definitivt titta närmare på en serverlösning och Lumin som alternativ. 

Jag tycker du först skall se hur långt du kommer med HiFi Rose. Det är ju också en nätverksbrygga med inbyggd dac om jag förstått det rätt. Grejen är att istället ta in signalen via ethernet från din Mac (via ethernet från Mac och router). Eventuellt kan du koppla direkt från routern till HiFi-Rose (?) om du bara skall streama. Men du måste ju kunna styra det hela på något sätt, t ex via en iPad.

 

Det är inte annorlunda med Lumin.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag ska experimentera mer med Hifi rose 🙂 
 

Men mitt dilemma är att när jag streamar TIDAL hifi plus från Hifi rose, och sen jämför mot Mac mini kopplad mot Hifi rose interna Dac med TIDAL så låter Macen väldigt mycket vi bättre. 
 

Jag vill ha den kvaliten från en streamer med intern Dac. 


Jag ska prova att koppla den som är brygga så Macen blir källan via ethernet, det kanske kan lyfta ljudet 🙂 Ska prova även att ha egna rippade skivor över ethernet, idag har jag dem över USB via SSD disk. 
 

 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, 8x10 said:

ha bort dator och tv/skärm

Så ta bort dem då? ;) Skojar delvis, men en MacMini är ju populär och kostnadseffektiv att uppgradera med extern nätdel (Linjär om man tycker det är viktigt) och jag kan i någon mån förstå vad du gillar med ljudet från Macen som "streamer".

Vad jag framför allt menar är att ingen dator behöver en skärm för att kunna användas som streamer/brygga. Det finns mjukvaror och lösningar för detta i massor av aspekter.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, AlfaGTV said:

Vad jag framför allt menar är att ingen dator behöver en skärm för att kunna användas som streamer/brygga. Det finns mjukvaror och lösningar för detta i massor av aspekter.


Nu blev jag intresserad ☺️


Jag har provat lite olika lösningar för att få bort skärmen, men de har varit buggiga. När plugin inte startar måste jag fram med skärm och tangentbord för åtgärd etc… men, finns det en bra lösning där jag kan använda en iPad eller telefon som skärm så vore det perfekt.

 

Då har jag ju streamer från dator och en dedikerad, jag kan varva dem som jag vill och få det ljud jag vill ha ☺️

 

Jag ska undersöka denna väg närmare också. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör mestadels Roon Bridge eller server på mina burkar men har även t.ex. JRiver med Jremote. Squeezelite och LMS kan styras med iPeng och låter även det riktigt bra. Sen finns också Audirvana och lite andra alternativ för den som inte räds pilla litet! :) Men Roon+Roon Bridge är superstabilt, och låter fint!

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, ulfsan said:

Efter tips från just @AlfaGTV kör jag RoonBridge i min MacMini sedan länge. Stabilt och bra! 

Tack för tips!
Ska läsa igenom din tråd och sen installera Roon ikväll 🙂

 

Min Mac mini är från 2011 så jag kanske får testa en nyare större burk här hemma 🙂

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag installerat Roon core på min IMac PRO på översta våningen, och Roon bridge på Mac minin som jag ska köra mot Hifi rose.

Spännande 😊 
 

Jag tänkte prova 3 sätt:

 

1. Med den inbyggda nätverksfunktionen i Hifi Rose så den hämtar direkt från Roon core utan att passera Mac Minin. 

 

2. Genom Mac minin med USB till Hifi rose Dac

 

3. Genom Mac mini genom Stello D2 USB/coax converter… men också en jitterrenare. Denna manick har gjort underverk i mitt system förr så kan vara värt att se vad den gör. Den är begränsad till 24/96 så den kan vara förlegad… 
 

4. Joker ej Roon

Från Mac mini med nya Apple Music lossless

har inte hunnit prova denna tjänst ännu, så kan vara spännande att se hur den står sig mot TIDAL 🙂

 


Återkommer….

Link to comment
Share on other sites

Hej.

 

Jag använder idag en Aurender ACS10 som streamer och lagringsenhet och jag styr den med en I-pad. Detta fungerar grymt bra. Jag har ingen tidigare erfarenhet av streaming utan då spelade jag cd.

 

Snacka med Marcus så lånar han dig något lämpligt.

 

Mvh Tomas.

Link to comment
Share on other sites

Mina första intryck....

Roon: Varför har jag inte provat detta förut???? 
Gränssnittet är ju väldigt snyggt och väldigt lättnavigerat. Intuitivt och intressant att titta på. 
Enkelheten... jag installerade och den frågade om den fick scanna hårddiskarna, den hittade alla mina rippade album direkt. Sorterade dem snyggt och prydligt och lade till album cover, artistbilder etc.... 10 minuter och allt var redo att användas.

Här skulle det vara ett par bilder tänkte jag, men hur laddar man upp bilder? 
Går det bara att länka från URLer? 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, 8x10 said:

hur laddar man upp bilder?

Det kommer med ett antal poster, alltså att man har visat engagemang för forumet. Tills dess får man försöka hitta redan publicerade bilder eller pytsa upp dem själv på typ forumbilder.se eller liknande, och länka in dem därifrån. :( 

 

Och, ja, Roon är händigt, det ger mycket positivt men är också lite irriterande i sin ambition att utgöra en moln-tjänst, mer och mer. Men ja, det är snyggt och väl fungerande.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Och, ja, Roon är händigt, det ger mycket positivt men är också lite irriterande i sin ambition att utgöra en moln-tjänst, mer och mer. Men ja, det är snyggt och väl fungerande.

Du har hunnit bli bortskämd @AlfaGTV 😉… (genom alla din erfarenhet av alternativa lösningar de sista åren). Från början var du väl väldigt engagerad och positiv och bidrog med översättningar, felsökningar mm till Roon. Jag reagerade precis som @8x10 när jag drog igång mina Macar med Roon för snart två år sedan (med din hjälp). Och är fortfarande väldigt nöjd även om vissa underligheten smugit sig in i senaste uppdateringen; t ex hanteringen av artistbider och hur de kan ibland skiftar luddigt  i bakgrunden när det finns lyrics som visas. Men det är för en mig bara en irriterande bagatell. Och när en mjukvarumusikspelare kan bidra till en så bra och billig lösning på t ex ett par gamla Macar fortsätter jag imponeras ( och spara pengar 😀)!

 

Hur går testet @8x10 ? Vilken lösning vinner 🤔?

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lyssningstrött tror jag av att bara köra halva låtar och analysera 😅

 

Men helt klart är Macen vinnare kopplad direkt mot Hifi Rose Dacen. 
 

Det verkar som den interna elektroniken alternativt mjukvaran är en flaskhals på Hifi Rose. För Dac-delen är väldigt bra… jag ska inte säga att streamerdelen är dålig, den låter fantastiskt bra. Men mindre djup/3D, mer tillbakadraget och mindre luftigt än med Macen direkt mot Dac. Samma resultat om jag kör Streamer med TIDAL, eller med Roon som bridge på streamern. 
 

Jag blev imponerad av Roon… men jag tror jag är ännu mer imponerad av Apple Music. 
fler högupplösta album, och ljudet är väldigt bra måste jag säga. Enkelheten om man har en IPhone eller IPad är en bonus. Så den ska undersökas närmare också 😅

 

Tidal, Roon (med TIDAL) och Apple Music låter väldigt lika från Macen… Apple Music har lite högre utvolym så det är lätt att den låter initialt bättre, men jag tror dom låter väldigt lika när man justerat volymen. 

 

Jag ska fortsätta lyssna under veckan och se hur det känns… 
 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, 8x10 said:

Apple Music har lite högre utvolym

Det ska inte vara fallet. Mycket viktigt att du väljer "Exclusive mode" på utenheten i Roon och jag antar att man måste göra det i Apple Music också? Hur spelar du då förresten via iPad, med Apple Remote?

 

Om inte det är problemet då jämför du olika utgåvor av musiken. Vilket iofs är nästan faktum ändå med olika leverantörer! :rollingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...