Jump to content

Musikservrar för Roon eller andra system. Anpassar efter önskemål.

AlfaGTV

Recommended Posts

Edit: Just dessa båda är sålda, men det finns andra både färdiga och  möjlighet att bygga enligt önskemål!

Jag har nu testat och nyttjat alla mina musikservrar och även jämfört dem som Roon Server. Jag upplever ingen nämnvärd skillnad, vare sig i handhavande eller ljudkvalitet. De är i första hand avsedda som servrar, även om det är fullt möjligt att ansluta dem direkt till DAC, via USB eller optisk beroende på konfiguration. De säljs med lagring efter överenskommelse, men inte med något komplett bibliotek såklart.

Det finns fyra stycken att välja på, samtliga fläktlösa även om du vid enstaka tillfällen kan höra hårddisken jobba under vissa förutsättningar. De är med andra ord gjorda för att kunna "bo" i lyssningsrummet.

image.png

Utöver de båda MOCK och ROCK-maskinerna finns två low power-maskiner byggda på Asus samt ASRock barebone moderkort. Dessa är Celeronbaserade och fungera utmärkt som server för det lite mindre biblioteket (mindre än 5.000 album), eller för den som kanske streamar mest från Qobuz eller Tidal. Snygga, smidigare chassin i ungefär halv rackbredd.

Ta kontakt, så kan vi resonera om vad som passar, de konfigurationer du ser här ovan är anpassningsbara.