Jump to content

Jag plus två öron till drog på hembesök


zood

Recommended Posts

För att sammanfatta mina intryck efter detta besök.

 

Det är STORA högtalare som har letat sig in i rummet, men de upplevs inte fullt så stora utan smälter in på nästan oförskämt bra sätt i rummet rent visuellt.

Otroligt fina byggen som jag ville fram och röra vid för att få bekräftat vilka byggen vi talar om. Riktigt hög nivå på arbetet!

Går vi sedan över till hur det lirar så blir det lite samma sak med ljudet som med det visuella, en makalöst fin förmåga att försvinna fullständigt ur ljudbilden och gå från att spela litet, intimt, nästan som ett par ytterst potenta monitorer till att slå över och leverera en klubbupplevelse med lätthet. För att i nästa stund ställa upp ett liveband som tar över rummet fullständigt och får mig att glömma att jag sitter framför en "stereo" utan bara sugs in i musiken som griper tag i mig.
 

Sammy har jobbat med / tweakat sin anläggning och rum under många år för att få till en musikupplevelse så som han önskar med så lite påverkan av rummet som möjligt (detta rum har inte varit en snäll utmaning) Det blir nästan lite surrealistiskt när det kommer in dem (vad jag tror) största högtalare som rummet har tagit emot och rumsproblemen upplevs som nästan bortblåsta:flush: Meeeen, jag har varit med om det förr med stora högtalare.

Det spelar nu med en sådan lätthet, dynamik, definierad botten och ett lugn så det är liksom bara till att dra på låt efter låt och njuta av upplevelsen för detta system spelar MUSIK!

 

Riktigt kul att ha fått lyssna till detta system.

 

Kommer gärna tillbaka snart :-) 

 

Johan_Stephan_Gfx-4147.jpg

Link to comment
Share on other sites

Strålande återspegling av något jag saknar väldigt mycket... att få träffas, diskutera ljudåtergivning och lyssna till en, av ägaren, väl genomtänk anläggning som speglar innehavarens strategi och smak.

Dokumentationen, både bild och text, får många x-tra poäng av mig :thumbsup:

Däremot kommer jag aldrig, aldrig... skaffa en Kotte.

Har nog aldrig sett en dylik manick ta över och förflytta fokus som i detta fall... :monocle:

Finns den åtminstone inte i en transparent variant så man lättare kan se "väsentligheterna" och det viktiga ?

 

:grin:

 

Stort tack till Zood och Sammy för att vi fick följa med på "lyssningen".

 

Link to comment
Share on other sites

Får också stämma in o gratulera till en vad det verkar välljudande anläggning. Riktigt snyggt dessutom :thumbsup:.

 

"Sammy har jobbat med / tweakat sin anläggning och rum under många år för att få till en musikupplevelse så som han önskar med så lite påverkan av rummet som möjligt (detta rum har inte varit en snäll utmaning)"

 

Just detta med rummet intresserar mig lite extra och med tanke på att du (Sammy) vill ha så lite rumspåverkan som möjligt vore det intressant att få en liten redogörelse för vad som akustiskt är gjort med rummet och varför du gjort just dom valen du har gjort?

 

Det jag ser på bilderna är att hela bakväggen bakom högtalarna verkar vara fixad på något sätt (diffusion/absorption?)och sen står det någon svart låda på golvet mellan högtalarna som kanske ska göra något? 

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-04 at 21:22, P-pan said:

Strålande återspegling av något jag saknar väldigt mycket... att få träffas, diskutera ljudåtergivning och lyssna till en, av ägaren, väl genomtänk anläggning som speglar innehavarens strategi och smak.

Dokumentationen, både bild och text, får många x-tra poäng av mig :thumbsup:

Däremot kommer jag aldrig, aldrig... skaffa en Kotte.

Har nog aldrig sett en dylik manick ta över och förflytta fokus som i detta fall... :monocle:

Finns den åtminstone inte i en transparent variant så man lättare kan se "väsentligheterna" och det viktiga ?

 

:grin:

 

Stort tack till Zood och Sammy för att vi fick följa med på "lyssningen".

 

 

Tusen tack! Kul att det uppskattas.

Just detta med hembesök och att få lyssna till vad andra åstadkommit utifrån sina ideal är fantastiskt trevligt.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, hrk said:

Får också stämma in o gratulera till en vad det verkar välljudande anläggning. Riktigt snyggt dessutom :thumbsup:.

 

"Sammy har jobbat med / tweakat sin anläggning och rum under många år för att få till en musikupplevelse så som han önskar med så lite påverkan av rummet som möjligt (detta rum har inte varit en snäll utmaning)"

 

Just detta med rummet intresserar mig lite extra och med tanke på att du (Sammy) vill ha så lite rumspåverkan som möjligt vore det intressant att få en liten redogörelse för vad som akustiskt är gjort med rummet och varför du gjort just dom valen du har gjort?

 

Det jag ser på bilderna är att hela bakväggen bakom högtalarna verkar vara fixad på något sätt (diffusion/absorption?)och sen står det någon svart låda på golvet mellan högtalarna som kanske ska göra något? 

 

/hrk

Vet inte var jag ska börja! Min utgångspunkt har varit att det fortfarande ska kännas som ett vardagsrum, drömmen hade ju varit ett helt eget hifi-rum där man kan göra större akustiska ingrepp med basfällor mm. utan att behöva ta hänsyn till att rummet även ska fungera som vardagsrum! Som rummet är nu så är den ju inte helt perfekt men ett stort steg i rätt riktning från vad den var när jag börja!
Bakväggen är en blandning av diffusion de gråa ojämnheterna som du ser på bilden i mitten, medan uppe och nere så har jag en ramverk som är täckt med textil med en spalt mot väggen där jag har dämpmaterial! I taket så har jag 5 enheter av akustiskpanel liknande detta https://www.bauhaus.se/akustikpanel-fibrotech-basic-ljus-ek-22x605x2440mm 

boxen du ser på golvet är en blackbox som tar hand om basproblem i rummet har även en till bakom soffan, dom är inte lika effektiva som v4 men tar betydligt mindre plats du kan läsa mer här https://www.synergisticresearch.com/acoustics/blackbox/ jag använder även 17 st HFT enheter https://www.synergisticresearch.com/acoustics/passive/hft/ samt egen 3-D printade HFT enheter ca 16 st!
På golvet har jag typ av nilfiltsmatta samt så har jag använt mig av Ikeas runda akustik dämpare till att göra enheter som jag har i hörnen av taket för ta en del av flutter eko. Hitta även en gardin som är tjock då den har två lager av textil som dämpning fungerar riktigt bra!
Har även gjort ett överdrag till tv’n som dämpar reflektioner ett tipps man kan testa är att ha dörrarna på glänt på stereobänken då jag upptäck att det har en positiv påverkan på ljudet!
Har även lagt dämpmaterial under sofforna.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Sammy said:

Vet inte var jag ska börja! Min utgångspunkt har varit att det fortfarande ska kännas som ett vardagsrum, drömmen hade ju varit ett helt eget hifi-rum där man kan göra större akustiska ingrepp med basfällor mm. utan att behöva ta hänsyn till att rummet även ska fungera som vardagsrum! Som rummet är nu så är den ju inte helt perfekt men ett stort steg i rätt riktning från vad den var när jag börja!
Bakväggen är en blandning av diffusion de gråa ojämnheterna som du ser på bilden i mitten, medan uppe och nere så har jag en ramverk som är täckt med textil med en spalt mot väggen där jag har dämpmaterial! I taket så har jag 5 enheter av akustiskpanel liknande detta https://www.bauhaus.se/akustikpanel-fibrotech-basic-ljus-ek-22x605x2440mm 

boxen du ser på golvet är en blackbox som tar hand om basproblem i rummet har även en till bakom soffan, dom är inte lika effektiva som v4 men tar betydligt mindre plats du kan läsa mer här https://www.synergisticresearch.com/acoustics/blackbox/ jag använder även 17 st HFT enheter https://www.synergisticresearch.com/acoustics/passive/hft/ samt egen 3-D printade HFT enheter ca 16 st!
På golvet har jag typ av nilfiltsmatta samt så har jag använt mig av Ikeas runda akustik dämpare till att göra enheter som jag har i hörnen av taket för ta en del av flutter eko. Hitta även en gardin som är tjock då den har två lager av textil som dämpning fungerar riktigt bra!
Har även gjort ett överdrag till tv’n som dämpar reflektioner ett tipps man kan testa är att ha dörrarna på glänt på stereobänken då jag upptäck att det har en positiv påverkan på ljudet!
Har även lagt dämpmaterial under sofforna.

Tack för redogörelsen!

 

Ja ett vardagsrum har ju sina begränsningar för man man kan/vill göra men det går ju faktiskt att göra ganska mycket och ändå få till det på ett snyggt sätt vilket du har lyckats bra med tycker jag :thumbsup:.

 

Det jag noterar är att du till skillnad från många andra verkar väga över för mer absorption/dämpning totalt sett och jag blir nyfiken på hur/varför du har landat i detta? Du kanske har tagit expert hjälp eller bara lyssnat i olika rum och gått på det du har hört/upplevt där? 

 

Sen den svarta boxen och HFT "prickarna" är väl också lite udda och något min "fysik" hjärna inte riktigt är med på men jag har själv inte hört vad dessa eventuellt gör men du verkar ju nöjd med dom och det är ju det viktigaste.

 

Inte meningen att göra någon långbänk i ämnet men ditt rum väcker dock min nyfikenhet till liv.

Link to comment
Share on other sites

Kul och trevligt reportage och proffsiga bilder dessutom!

Intressant är också din beskrivning av skillnaden mellan Ktêman och Peak-högtalarna. Skulle jag tippat så skulle jag, din anläggning ohörd, trott att det var precis tvärt om. I min set up med ASR:n som förstärkare så är lugnet påtagligt och ibland uppfattas som t.om. lite laidback. A-wing:s Peak var mer livlig och mer "på". Men mycket beror på kombon med förstärkeriet. Devialeten har enligt min uppfattning mera punch och en direkthet och upplösningt i de kombos som jag har hört framförallt med Wilson och Magico. Kommer ihåg just en fantastisk demo i Gbg med ett par  trä-Magico och med B&W Nautilus i München. Men just kombinationer överlag är lite spännande, man kan inte alltid förutse resultatet och jag förstår att du är riktigt nöjd! Dina akustiska rumsanpassningar känns mycket väl genomarbetade och jag är lite nyfiken på vad "Black-boxen" har inneburit för din basåtergivning. Hörde den i München och trots ett stort mått av skepticism så konstaterade jag att den fungerar.

 Sitter i samma sits med kombinerat vardagsrum och lyssningsrum, med massa hänsynstaganden som verkar accelerera under åren också i takt med apparatsidan hela tiden växer med streamingen just nu i fokus.

Ett stort grattis till dina nya högtalare och kombon! Förstår att du njuter.:smile: Högtalarval är som att välja partner, lika avgörande :grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det låg mer bakom det rummet än ögat kunde se...

 

Bl.a. med HFT. Audiodrom gillade dom väldigt mycket om man bara kan få till placeringen:

 

http://www.audiodrom.net/en/special-edition-reviews/154-synergistic-research-hft

 

Och jag misstänker att du gillade dom också, eftersom du gjorde besväret att printa ut några extra. Stämmer det?

 

Jag funderar själv på HFT. Har fått så bra press att det är intressant att prova. Även om teknologin är okänd. Men så är det ofta med Synergistic research, dom gillar att vara nyskapande, och går inte alltid på de välkända stigarna. Konventionellt sett är det udda att små små inbuktningar ska kunna ha någon större effekt på rummets akustik.

 

Frågan är om det hade det hos dig? Berätta om du har lust, tack.

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, hrk said:

Du kanske har tagit expert hjälp eller bara lyssnat i olika rum och gått på det du har hört/upplevt där? 

Det stämmer jag har lyssnat på olika konstellationer av rum där båda typerna har låtit bra i mina öron.

Rum där man använt sig av absorption kan ju upplevas i början lite udda då det känns nästan man får lock för öronen, dom rum jag besökt har haft hela taket täckt av absorption samt väggar och även en viss mån golv samt så har man använt sig av basfällor v4 och v6! Det som jag upplevt är att absorption tar inte så mycket plats i anspråk då det oftast bygger på en 5 cm i tjocklek. Det som har spelats i dessa rum har varit Respons högtalare och kan inte annat än säga att det låtit makalöst bra och levande, där man har rätt kropp och storlek i instrument och med en otrolig släpp och scennärvaro i ljudbilden.

När det gäller rum med difusion så har man haft hela bakvägen bakom högtalarna fullt med diffusorer samt hela taket och sidoväggar men dessa bygger ju på en hel del i djup ca 10-30 cm. I ett av dessa rum så lyssna jag på Dynaudio Evidence där jag kände att jag fördes in i en klubbspelning med en otrolig närvaro!

Jag har inte haft någon expert till hjälp vilket kunde vara nog en god ide men jag har gått lite på känn genom testa och lyssna, tycker jag har fått till en bra balans med både diffusion och dämpning. Nu är jag ingen expert men jag har en känsla när man har väggar, golv och tak i betong med mått på rummet som är 4.30 cm x 4.50 cm så är det nog bra med en viss del dämpning. Sedan så får man ju även utgå lite vad man har för högtalare! Men jag har gjort en avvägning där det visuella haft en stor prio.

 

7 hours ago, hrk said:

Sen den svarta boxen och HFT "prickarna" är väl också lite udda och något min "fysik" hjärna inte riktigt är med på men jag har själv inte hört vad dessa eventuellt gör men du verkar ju nöjd med dom och det är ju det viktigaste.

Ja det är nästan man inte vågar skriva eller prata om dessa då folk tror att man inte är riktigt normal! Men när jag testat och hört att de gjort skillnad till det bättre  hemma så har de fått stanna! Men jag håller med om att hur kan en lite plupp som HTF kunna göra någon skillnad överhuvudtaget och det går över mitt förstånd hur dom fungerar!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calm said:

Intressant är också din beskrivning av skillnaden mellan Ktêman och Peak-högtalarna.

Skulle gissa att det är Devialet som gör skillnaden jag har ju fått tweaka en del för att få till ett ljud jag trivs med som sluta i att jag använder mig av Purist Audio kablage rakt igenom efter digert testande av olika märken. Speciellt när jag gick från Devialet 440 till 1000 kombon, 440 spelade väldigt varmt och trevligt medans 1000 kombon var mer på med fler lager större ljudbild och dynamik. Men jag skulle kunna leva med vilket av dessa högtalare vilken dag som helst och skulle jag behövt köpa dessa nya och sett till pris så hade jag valt Ktêman då kostnaden mellan dessa högtalare är rätt så stor i nypris. Men som sagt så fungerar Peaken bättre i mitt rum, Ktêman hade mått bra av några kvm till får att få spela ut.

 

6 hours ago, calm said:

"Black-boxen" har inneburit för din basåtergivning

När det gäller Black-boxen så tar den bort lite av bas i mitt rum, det jag upplever att den gör mest hos mig är att centerljudbilden blir renare och djupare. Men det är viktigt att testa den innan köp, då jag faktiskt varit med om att den inte gjort någon större skillnad hos en vän som redan har bra akustik. Så det är nog rätt rumsberoende hur stor skillnad man får.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, DrKlang said:

misstänker att du gillade dom också, eftersom du gjorde besväret att printa ut några extra. Stämmer det?

Det stämmer att jag gillar dom skarpt skulle nog inte kunna vara utan dom i mitt rum! Men man får jobba med dem att hitta rätt placering.

 

5 hours ago, DrKlang said:

Frågan är om det hade det hos dig? Berätta om du har lust, tack.

Om jag ska föröka mig på en kort beskrivning vad de gör hos mig är att de tar bort en hel del av hårdhet energi i ljudet, det känns som rummet andas eller kanske jag skulle kalla det för rums ambience om det låter vettigt. Något annat jag märker av är en känsla av att högtalarna försvinner lättare i ljudbilden. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sammy said:

Det som jag upplevt är att absorption tar inte så mycket plats i anspråk då det oftast bygger på en 5 cm i tjocklek. Det som har spelats i dessa rum har varit Respons högtalare och kan inte annat än säga att det låtit makalöst bra och levande, där man har rätt kropp och storlek i instrument och med en otrolig släpp och scennärvaro i ljudbilden.

Jag tror att en annan effekt av absorption är att det blir rationellt att placera högtalarna närmare väggen, vilket också gör det enklare att leva med hifi för övriga i familjen. Om man har ett levande system tror jag det tål ganska mycket absorption i rummet. En viss mängd diffusion funkar också, särskilt på bakre sidorna.

Det finns alltid undantag, "vingarna" verkar funka med diffusion på nära håll också. Har ingen erfarenhet men det rapporteras så. Tack för din berättelse.

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-07 at 19:50, Sammy said:

Det stämmer jag har lyssnat på olika konstellationer av rum där båda typerna har låtit bra i mina öron.

Rum där man använt sig av absorption kan ju upplevas i början lite udda då det känns nästan man får lock för öronen, dom rum jag besökt har haft hela taket täckt av absorption samt väggar och även en viss mån golv samt så har man använt sig av basfällor v4 och v6! Det som jag upplevt är att absorption tar inte så mycket plats i anspråk då det oftast bygger på en 5 cm i tjocklek. Det som har spelats i dessa rum har varit Respons högtalare och kan inte annat än säga att det låtit makalöst bra och levande, där man har rätt kropp och storlek i instrument och med en otrolig släpp och scennärvaro i ljudbilden.

När det gäller rum med difusion så har man haft hela bakvägen bakom högtalarna fullt med diffusorer samt hela taket och sidoväggar men dessa bygger ju på en hel del i djup ca 10-30 cm. I ett av dessa rum så lyssna jag på Dynaudio Evidence där jag kände att jag fördes in i en klubbspelning med en otrolig närvaro!

Jag har inte haft någon expert till hjälp vilket kunde vara nog en god ide men jag har gått lite på känn genom testa och lyssna, tycker jag har fått till en bra balans med både diffusion och dämpning. Nu är jag ingen expert men jag har en känsla när man har väggar, golv och tak i betong med mått på rummet som är 4.30 cm x 4.50 cm så är det nog bra med en viss del dämpning. Sedan så får man ju även utgå lite vad man har för högtalare! Men jag har gjort en avvägning där det visuella haft en stor prio.

 

Ja det är nästan man inte vågar skriva eller prata om dessa då folk tror att man inte är riktigt normal! Men när jag testat och hört att de gjort skillnad till det bättre  hemma så har de fått stanna! Men jag håller med om att hur kan en lite plupp som HTF kunna göra någon skillnad överhuvudtaget och det går över mitt förstånd hur dom fungerar!

Återigen tack för att du delar med dig av vad du gjort med ditt rum och hur du kommit fram till det !

 

Att du har haft möjlighet att lyssna till både heldämpat och heldiffuserade rum är ju helt perfekt för ett eget akustiskt beslut. Just detta är det ju få som har riktig möjlighet till vilket är synd och gör det ju svårt att både förstå och uppleva skillnaderna mellan olika tillvägagångssätt. Detta bidrar tror jag i hög grad till att det uppstår en massa tyckande och sedermera vedertagna sanningar om det ena än det andra när det kommer till just akustik vilket är olyckligt enligt min mening. Det viktiga tycker jag är att man förstår vad olika akustiska åtgärder gör för musik presentationen (där har akustik aktörer ett stort ansvar att komma med rätt saklig fakta) och även att man då själv kan få uppleva det själv genom lyssning. Sen är det ju fritt att välja vilken väg man vill gå. 

 

Ett vanligt exempel på detta är ju att man ofta hör att dämpar du för mycket så "dödar" det musiken eller "den blir mindre levande" osv. Sådana beskrivningar/upplevelser är säkert subjektivt rätt men frågan är hur dom rummen vara behandlade? Din beskrivning som jag tolkar den är ju att upplevelsen är/var precis tvärtom. Sen är ju grundförutsättningen för att det ska bli bra att man behandlar rummet rätt oavsett metod (gärna med expert hjälp) och inte bara skjuter ifrån höften. 

 

Sen tror jag också precis som du beskriver att väl dämpade rum till en början kan kännas lite ovanligt att vistas i. Detta tror jag beror mycket på att vi helt enkelt är väldigt ovana att vistas i just riktigt tysta miljöer. Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att vistas i just sådana rum och att jag ryms av ett lugn inombords.

 

Hur som haver , kul att du verkar fått till det även utan expert inblandning och att även det estetiska vart lyckat. 

 

Sen att du borde valt svenska högtalare framför danska diton må väl va hänt men det är en annan historia (jag har lustigt nog själv just Respons)!

 

Önskar dig fortsatt glädje i ditt fina rum!

 

/hrk

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-07 at 20:24, Sammy said:

När det gäller Black-boxen så tar den bort lite av bas i mitt rum, det jag upplever att den gör mest hos mig är att centerljudbilden blir renare och djupare. Men det är viktigt att testa den innan köp, då jag faktiskt varit med om att den inte gjort någon större skillnad hos en vän som redan har bra akustik. Så det är nog rätt rumsberoende hur stor skillnad man får.

 

Så har det varit när jag testat black box också. I mitt rum hörde jag och @bigblueingen skillnad alls, men i andra rum har jag hört skilnad. 

 

On 2022-01-07 at 19:50, Sammy said:

Det som har spelats i dessa rum har varit Respons högtalare och kan inte annat än säga att det låtit makalöst bra och levande, där man har rätt kropp och storlek i instrument och med en otrolig släpp och scennärvaro i ljudbilden.

 

Ja. Reidar älskar väl extremt dämpade rum och utvecklar Respons i sådana rum? Därför är det nog bästa akustikmatchningen just med Respons. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Apexorca said:

 

Så har det varit när jag testat black box också. I mitt rum hörde jag och @bigblueingen skillnad alls, men i andra rum har jag hört skilnad. 

 

 

Ja. Reidar älskar väl extremt dämpade rum och utvecklar Respons i sådana rum? Därför är det nog bästa akustikmatchningen just med Respons. 

Det här med akustik är ju inte lätt och som du nämner @Apexorca så är nog det rätt beroende vilken högtalare man har, jag skulle inte ha en Martin Logan i ett dämpat rum t.ex. då den behöver lite hjälp av bakväggen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, hrk said:

Sen att du borde valt svenska högtalare framför danska diton må väl va hänt men det är en annan historia (jag har lustigt nog själv just Respons)!

:rolllaughing: Jag har varit inne på att skaffa Respons ett antal gånger, men nu blev det Röd Pölse den här gången.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sammy said:

:rolllaughing: Jag har varit inne på att skaffa Respons ett antal gånger, men nu blev det Röd Pölse den här gången.

Som född dansk så har jag inget emot Röd Pölse😉!

 

Det blir nog fina fisken!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Apexorca said:

 

Så har det varit när jag testat black box också. I mitt rum hörde jag och @bigblueingen skillnad alls, men i andra rum har jag hört skilnad. 

 

 

Ja. Reidar älskar väl extremt dämpade rum och utvecklar Respons i sådana rum? Därför är det nog bästa akustikmatchningen just med Respons. 

Helt korrekt , Reidar vill ha det väldämpat och anledningen är enkel. Så lite rumspåverkan som möjligt för att kunna skapa ett så vidöppet fönster som möjligt mot inspelningen. Sen vet jag att han tycker det är den bästa akustiklösningen för Respons men även alla andra högtalare också :winking:!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...