Jump to content

Amazon Music HD

AlfaGTV

Recommended Posts

Det är väl ingen nyhet i sig kanske, men Amazon Music finns numera tillgängligt för Sverige.

Det i sig har inte tilldragit sig så väldigt mycket intresse för det har mest varit en produkt för de som kör röststyrning med Alexa och liknande.

Man kan givetvis köra appen i sin platta och casta eller AirPlay'a ut musiken till någon högtalare eller apparat.

Hursom, klient finns inbyggd i Bluesound och nu med firmware 8.0 och Lightning DS 7.0 för iOS så har även Auralic byggt in klient för detta. Och då blev det möjligen lite intressant att testa. Just nu är det tre månader gratis och efter detta tror jag det kostade €9.99 per månad, men vi får se hur det blir med detta.

Jag ville se hur appen såg ut också så den åkte på paddan och den verkar väl funktionell, iaf ingen större skillnad på utbud och presentation mot Qobuz och Tidal:

A56A02D7-CBF7-497A-B636-F43CEED139E2.png

Spellistor och hits på första sidan, men som alla andra tjänster är det svårt att "bläddra" sig fram till något man vill spela. Utbudet är stort dock, och jag beslutade mig för att bara välja nåt för att vilda mig en uppfattning om hur det funkar.

Notera att vissa album erbjuds i suspekta format som ULTRA HD och Atmos likväl som ULTRA HD 360?  Jag har bara två öron så stereo får duga för mig! :) 

Efter att ha autentiserat mina Aries gick det bra att ansluta klienten i Lightning DS också, och det fungerar fint. Men, jag måste fundera på om jag missat någon inställning, för en direkt jämförelse mellan Jill Johnsons Dear Havanna fick mig snarat att fundera på om jag fick en MP3-ström från Amazon? Enligt Lightning DS så var det samma kvalitet på strömmen, en 16 bit 44.1Khz version av albumet. Men jag upplever Qobuz som tydligt och klart bättre med lägre brusnivåer och en tydligare separation och mindre "grumlighet". 

D005FA10-6847-4DC4-B6DE-B6ACCBC46B94.jpeg

Nåväl, se det som ett tips, att det är gratis att prova i tre månader.

20 minutes ago, Bebop said:

Det står 44,1 - 32 - 2.8224… Är det du som konverterar till 32-bitsdjup och sedan kör ut musiken via dsd?

Nej, det är lite missvisande. On du kikar i nederkant på omslaget så står ingående upplösning. Men Auralic "paddar" med flera bitar för att erbjuda en hyfsat bra digital volymkontroll. Jag använder inte det, men har för mig att det är en "intern" bitrate som visas. Så det är inte DSD även om bitrate råkar sammanfalla med DSD64.

Såg i Innuos senaste nyhets uppdatering att de också ska lägga till Amazon under nästa kvartal (inte för att de spelar någon större roll för mig personligen men ändå).

The focus on Q1 2022 will be delivering our full TIDAL integration as well as the Amazon HD music streaming service, with more services being integrated throughout the year.

Undras tro om de kan vara https://app.idagio.com/discover som kan vara näst efter Amazon att läggas till?

58 minutes ago, octavia rs said:

full TIDAL integration

Vet du vad de menar med detta mera specifikt? Menar de Tidal Connect eller att de tänker sig bygga en "full Tidal-klient" i InnuOS?

Idagio borde väl kunna integrears också, antar jag.

För övrigt är ju samtliga tillverkare tvåa på bollen efter Bluesound! De är helt otroliga att lobba sig in med de allra flesta tjänster! (Inkl Idagio som jag själv provade tidigare också)

BluOS:

DD0E5234-117D-4090-B689-E0881ED240B8.jpeg