Jump to content

Get back! Dokumentären


parsifal

Recommended Posts

image.png.3d6d1957c584acb90e05d200bbb5d4ed.png

En helt fantastisk dokumentär i tre delar finns nu tillgänglig på Disney+.

Ett måste att se för alla musikälskare.

 

På första parkett får vi följa The Beatles genom inspelningen av deras livealbum Let it be och vad som kommer att bli deras sista livekonsert på taket ovan inspelningsstudion på Abbeyroad.

 

Det är som att bevittna magi när många av världens största hits tycks jammas fram från intet. 
 

För min del så var det nästan lite världsomvälvande att se och jag klassar dokumentären som den högsta punkten på mitt musikår 2021.


Bon voyage!

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Innan man börjar se tänker man att det nästan måste vara orimligt att få ihop 8 timmar sevärd film från dokumentationen 1969.

Men från det ögonblick man trycker på play är man klistrad.

Och det är en hel del händelser eller förhållanden jag blev förvånad över, utan att avslöja för mycket för de som inte sett.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, calle_jr said:

Och det är en hel del händelser eller förhållanden jag blev förvånad över, utan att avslöja för mycket för de som inte sett.

Håller helt med!

 

Det är även otroligt att de är så unga när detta spelas in. Det har aldrig slagit mig att George bara var 26, och de andra under 30 när The Beatles splittrades. Att det var på så relativt kort tid de hann med så mycket. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Det har aldrig slagit mig att George bara var 26, och de andra under 30 när The Beatles splittrades. Att det var på så relativt kort tid de hann med så mycket. 

Inte mig heller förrän jag läste din kommentar ovan och då är det ju än mer otroligt att de gjorde så mycket banbrytande och bra musik på så kort tid. Får mig att tänka på alla berömda ”27-åringar” som också hann med mycket under deras alldeles för korta liv. 

 

Tack för tipset, får bli att klämma den här dokumentären under julledigheten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Miss calle_jr blev särdeles gripen av denna dokumentär och slukar all fakta relaterat till projektet (Get Back, Let It Be och vad som hände sen, och vad som hände sen, och...).

 

Nu är hobbyrummet fullt med målningar från studiosessioner och konserten på taket i London :smile:

 

 

beatles-01.jpg

 

beatles-02.jpg

 

beatles-03.jpg

 

 

Jag får passa på att promota tråden om samtliga Beatles studioalbum här;

For the benefit of Mr Kite

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-12-22 at 22:50, Terminator said:

Inte mig heller förrän jag läste din kommentar ovan och då är det ju än mer otroligt att de gjorde så mycket banbrytande och bra musik på så kort tid. Får mig att tänka på alla berömda ”27-åringar” som också hann med mycket under deras alldeles för korta liv. 

 

Tack för tipset, får bli att klämma den här dokumentären under julledigheten. 

Får passa på att svära i kyrkan och erkänna att jag gjorde ett försök att börja titta under julhelgen och såg en dryg halvtimme. När jag skulle fortsätta kolla nästa dag så insåg jag att jag hade börjat med del 2. :clownface: Då tog jag mig an del 1 istället men får erkänna att jag inte riktigt fastnade, hängde kvar en halvtimme men det tog inte riktigt tag i mig. Visst, det finns något magnetiskt där och något som kanske kan få mig att fastna i det, som jag upplever det, långsamma malande berättandet. Det är dock fascinerande att bara betrakta skapandeprocessen av dessa musikaliska giganter. 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-25 at 21:05, calle_jr said:

 

 

Miss calle_jr blev särdeles gripen av denna dokumentär och slukar all fakta relaterat till projektet (Get Back, Let It Be och vad som hände sen, och vad som hände sen, och...).

 

Nu är hobbyrummet fullt med målningar från studiosessioner och konserten på taket i London

 

Wow! Vilken talang, vad kul att se!
 

Ska gotta ner mig i tråden om alla studioalbum senare idag, tack för tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...